Murid Teras Ketiga Pencapaian Kpm Di Bawah Kerajaan Ph Maszlee


Teras ketiga pencapaian Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) di bawah kerajaan baharu ialah menjadikan murid sebagai tonggak utama dalam sistem pendidikan negara. Di bawah teras ini terdapat enam perkara yang menjadi tumpuan.
Perkara pertama ialah pemansuhan Peperiksaan Tahap 1.

Mulai tahun 2019, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah memansuhkan amalan Peperiksaan Pertengahan dan Akhir Tahun Murid Tahap I di Sekolah Rendah termasuk Murid Berkeperluan Khas (MBK) di Sekolah Pendidikan Khas (SPK), Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) dan Program Pendidikan Inklusif (PPI) di KPM.

Pemansuhan ini melibatkan lebih 450,000 murid. Laporan penilaian pertengahan tahun dijadual akan dikeluarkan Jun 2019.

Pemansuhan ini dilaksanakan selaras dengan usaha reformasi pendidikan dan konsep pembelajaran yang berorientasikan perkembangan murid.

Pentaksiran terhadap Murid Tahap I juga akan dilaksanakan secara lebih objektif melalui suasana pengajaran dan pembelajaran yang menyeronokkan berpaksikan kepada usaha pembangunan karakter dan potensi murid secara berterusan.

Melalui usaha ini, kita mampu menghasilkan murid yang memiliki keupayaan dan pemikiran holistik di samping membina jati diri dan nilai-nilai positif sejak dari awal lagi.

Ibu bapa juga mampu melihat perkembangan anak-anak secara lebih menyeluruh dan tidak tertumpu kepada soal akademik semata-mata.

Guru-guru juga mendapat peluang yang baik untuk mengenali diri murid dengan lebih dekat melalui penerapan nilai-nilai murni yang dipentingkan dalam pentaksiran baharu ini. Ia juga memberikan lebih ruang buat guru untuk menyemai nilai-nilai berkenaan dalam diri murid.

Secara umumnya pemansuhan ini amat bertepatan dengan budaya pendidikan berteraskan kasih sayang, kegembiraan dan hormat-menghormati yang sedang ditampilkan oleh KPM.

Ia membolehkan kita meletakkan nilai sebagai punca kepada pengetahuan dan memastikan anak-anak kita terdidik sebagai generasi yang berbudi dan berilmu tinggi.
Perkara kedua ialah hak pendidikan untuk anak-anak tanpa dokumen.

Mulai 2019, KPM memutuskan untuk memberikan peluang untuk kanak-kanak tanpa dokumen untuk ke sekolah. Ini merupakan anjakan penting dalam reformasi pendidikan negara.

Sehingga kini, 2,635 kanak-kanak tidak berdokumen ini telah mendaftarkan diri untuk mengikuti sesi persekolahan dan KPM amat gembira melihat jumlah ini semakin bertambah.

Mendekatkan mereka dengan persekolahan dan pendidikan adalah satu usaha untuk membantu mereka membina kembali masa depan agar mampu mengubah nasib diri dan keluarga.

Dasar ini dilaksanakan dengan teliti dan mengambil kira pelbagai faktor termasuk perundangan dan peraturan-peraturan yang berkaitan.

Perkara ketiga ialah peruntukan yang signifikan untuk tujuan naik taraf dan penyelenggaraan sekolah di bawah Belanjawan 2019. Peruntukan keseluruhan sebanyak RM615 juta disediakan dan memberi manfaat kepada semua jenis sekolah di negara ini.

Di bawah perkara keempat, KPM telah melaksanakan semakan semula Akta Pendidikan 1996 bagi mewujudkan peruntukan pendidikan wajib selama 11 tahun.

Ini merupakan satu hasrat penting untuk mengurangkan kadar keciciran anak-anak dalam sistem persekolahan dan memastikan kita memiliki generasi berilmu pada masa akan datang.

Perkara kelima pula merupakan program khusus untuk mengurangkan kadar keciciran murid bagi mengikuti pendidikan asas.

Program perintis Sifar Murid Cicir (PSMC) telah dilaksanakan di negeri Perlis, Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) Hulu Langat dan PPD Langkawi sebelum diperluaskan ke PPD Pasir Mas, PPD Kluang dan PPD Kulai.

Dapatan menunjukkan 26.1 peratus (262 orang) murid di sekolah menengah telah kembali ke sekolah melalui program ini. Sehubungan itu, KPM berhasrat untuk meluaskan lagi pelaksanaannya bagi memastikan manfaat menyeluruh bakal dirasai masyarakat di setiap peringkat.
Perkara terakhir di bawah teras ketiga ini ialah penggubalan Prosedur Operasi Standard (SOP) Keselamatan melibatkan murid dalam menghadapi bencana khusus termasuk pencemaran seperti bahan kimia.

Menjadikan murid sebagai tonggak utama sistem pendidikan negara melihatkan bagaimana kerajaan begitu serius memastikan mereka merasai perubahan-perubahan besar ini. Segala yang dirancang sudah tentu untuk manfaat murid.

KPM berhasrat mahu melihat generasi akan datang untuk Malaysia ialah generasi yang bukan sahaja memiliki kepandaian dari sudut akademik, namun dilengkapi dengan nilai-nilai murni dan pekerti yang tinggi untuk menjadi insan yang dihormati serta sentiasa disegani.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2019/05/murid-teras-ketiga-pencapaian-kpm-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buku Pencapaian Setahun Kpm Di Bawah Ph

Buku Pencapaian Setahun Kpm Di Bawah Ph

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 445 hits
Buku Pencapaian Setahun KPM Di Bawah PH Hari ini genap setahun tempoh pentadbiran Pakatan Harapan Kementerian Pendidikan Malaysia ingin merakamkan penghargaan kepada semua penjawat awam di Kementerian ini yang melihatkan komitmen dan usaha ...
Kj Senaraikan Tiga Pencapaian Terbaik Kerajaan Ph

Kj Senaraikan Tiga Pencapaian Terbaik Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 342 hits
Ahli Parlimen Rembau Khairy Jamaluddin menyenaraikan sekurang kurangnya tiga pencapaian kerajaan Pakatan Harapan sepanjang tempoh pemerintahan parti tersebut yang sedang menginjak satu tahun pentadbiran Beliau berkata antara pencapaian kera...
Sokongan Penjawat Awam Perkuat Kerajaan Makmurkan Negara Dr Maszlee

Sokongan Penjawat Awam Perkuat Kerajaan Makmurkan Negara Dr Maszlee

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 351 hits
KUALA LUMPUR Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik berkata sokongan daripada penjawat awam kepada kerajaan Pakatan Harapan dilihat semakin bertambah kukuh membina kekuatan untuk memakmurkan Malaysia Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ...
Islam Dibuli Tidak Selamat Di Bawah Kerajaan Ph Mufti Perlis

Islam Dibuli Tidak Selamat Di Bawah Kerajaan Ph Mufti Perlis

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 564 hits
Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyifatkan realiti politik pada masa ini yang membiarkan umat Islam dibuli telah menyebabkan rakyat akur bahawa agama Islam berada dalam keadaan tidak begitu selamat di bawah pentadbiran keraja...
Kebajikan Imej Amp Beban Tugas Guru Jadi Fokus Utama Kerajaan Maszlee

Kebajikan Imej Amp Beban Tugas Guru Jadi Fokus Utama Kerajaan Maszlee

papar berkaitan - pada 3/5/2019 - jumlah : 318 hits
Teras pencapaian kedua dalam reformasi pendidikan setahun di bawah Kerajaan PH ialah menjadikan kebajikan guru sebagai fokus utama Dalam teras pencapaian ini terdapat dua perkara yang dilihat secara menyeluruh adsbygoogle window adsbygoogle
12 Pencapaian Kementerian Pengguna Selama Setahun Dalam Kerajaan Ph

12 Pencapaian Kementerian Pengguna Selama Setahun Dalam Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 388 hits
Hari ini saya telah mengadakan sidang media khas mengenai pencapaian Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna menjelang setahun pentadbiran kerajaan baru Secara ringkasnya pencapaian dan inisiatif baru kementerian termasu...
Kpm Catat Malaysia Book Of Records Murid Teramai Cuci Tangan Dengan Hand Sanitizer

Kpm Catat Malaysia Book Of Records Murid Teramai Cuci Tangan Dengan Hand Sanitizer

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 548 hits
Malaysia Book of Records Murid Teramai Membersih Tangan Secara Serentak Dengan Hand Sanitizer Kempen Mencegah HFMDSeramai 450 000 murid sekolah rendah tahun satu 2019 dari seluruh sekolah rendah Kementerian Pendidikan Malaysia telah menyert...
Dua Kesilapan Terbesar Kerajaan Ph

Dua Kesilapan Terbesar Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 245 hits
Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menggariskan dua kesilapan terbesar kerajaan Pakatan Harapan dalam menguruskan ekonomi sehingga menyebabkan keadaan negara bertambah teruk sekali gus menjadi punca kehidupan rakyat semakin te...
Sudan Selatan Tangguh Tubuh Kerajaan Perpaduan

Sudan Selatan Tangguh Tubuh Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 273 hits
Sudan Selatan tangguh tubuh kerajaan perpaduan Dikemas kini 17 minit yang lalu Diterbitkan pada 4 May 2019 9 45AM
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte