Kj Senaraikan Tiga Pencapaian Terbaik Kerajaan Ph



Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga pencapaian kerajaan Pakatan Harapan (PH) sepanjang tempoh pemerintahan parti tersebut yang sedang menginjak satu tahun pentadbiran.

Beliau berkata, antara pencapaian kerajaan termasuklah penubuhan jawatankuasa (Selected Committee) di parlimen, pelantikan pembangkang sebagai Pengerusi di Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), dan kemudahan pas bulanan pengangkutan awam My50 dan My100 untuk rakyat Malaysia.

Sebelum ini, tinjauan Malaysia Dateline turut mendapati rata-rata pelajar dan pekerja berpendapat inisiatif kerajaan menyediakan pas bulanan pengangkutan awam sebagai antara pencapaian kerajaan yang terbaik, yang turut diakui oleh Khairy.

“Ini tiga perkara yang merupakan antara pencapaian kerajaan yang difikirkan boleh dibanggakan,”katanya kepada pemberita semalam.

Namun, secara keseluruhannya, beliau berpendapat dari segi objektifnya, pencapaian kerajaan PH masih diperingkat tidak memuaskan.

Katanya, tidak banyak janji yang ditunaikan kerajaan itu dan penolakan rakyat terhadap kerajaan juga telah diterjemahkan dalam bentuk undian ketika Pilihanraya Kecil (PRK) baru-baru ini.

“Saya lihat ekonomi semasa dan ekonomi rakyat, kedua-duanya sangat mengecewakan dari segi kos sara hidup serta harga barang. Contohnya, pengenalan Sales and Service Tax (SST) yang dikatakan harga akan lebih terkawal jika digantikan dengan Good and Services Tax (GST).

“Kapital ekonomi melalui pasaran saham pelaburan dan penurunan nilai mata wang yang merundum melambangkan bahawa kerajaan tidak ada hala tuju dan masih lagi menyalahkan kerajaan yang lepas.

“Apa yang rakyat nak lihat adalah hala tuju tetapi hala tuju masih tak ada. Jika ambil dari segi objektif, memang banyak kelemahan pada pentadbiran PH ini,” katanya.

Dalam perkembangan lain, beliau turut ditanya tentang pandangan terhadap had umur pengundi yang dikurangkan dari 21 tahun ke 18 tahun.

Beliau berkata, kerajaan perlu meletakkan kesedaran pendidikan politik yang tinggi terhadap pengundi muda sekiranya ingin mengurangkan had umur pengundi dari 21 tahun ke 18 tahun.

Katanya, jika kerajaan benar bercadang menurunkan had umur pengundi, mereka perlu dahulukan beberapa perkara penting seperti kesedaran terhadap politik negara.

“Kita mahu jadikan mereka sebagai pengundi yang bermaklumat. Saya khuatir ada sebahagian anak muda yang langsung tidak ada kesedaran politik, kesedaran perlembagaan negara malah tidak dapat memahami isu yang dibahaskan di parlimen dan media.

“Saya pernah sebut secara prinsip bahawa saya setuju dengan cadangan berkenaan kerana sudah banyak negara yang memulakan pengundian seawal umur 18 tahun.

“Walaubagaimanapun, ia mesti diselitkan dengan usaha pendidikan politik terhadap golongan muda tersebut sebelum pindaan ini dilaksanakan,”katanya semalam semasa forum Bicara Minda di Karangkraf.

Dalam pada itu, beliau turut menasihatkan kerajaan Pakatan Harapan (PH) supaya tidak mengulangi kesilapan yang lepas seperti perjanjian Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) dan juga Statut Rome.

Katanya, kebanyakan keputusan kerajaan hari ini tidak berjaya dilaksanakan kerana tiada asas konsultasi antara mereka.

“Mereka suka buat satu perkara dengan menandatangani dahulu, kemudian baru buat penjelasan. Jangan ulangi kesilapan ini untuk kes cadangan had pengundi umur juga. Jangan buat pindaan dahulu, lepastu baru nak buat penjelasan dan konsultasi. Jangan rumah dah siap, pahat masih berbunyi,”ujarnya.

Berita penuh https://malaysiadateline.com/kj-senarai-tiga-pencapaian-terbaik-kerajaan-ph/

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2019/04/kj-senaraikan-tiga-pencapaian-terbaik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
12 Pencapaian Kementerian Pengguna Selama Setahun Dalam Kerajaan Ph

12 Pencapaian Kementerian Pengguna Selama Setahun Dalam Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 4/5/2019 - jumlah : 388 hits
Hari ini saya telah mengadakan sidang media khas mengenai pencapaian Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna menjelang setahun pentadbiran kerajaan baru Secara ringkasnya pencapaian dan inisiatif baru kementerian termasu...
Murid Teras Ketiga Pencapaian Kpm Di Bawah Kerajaan Ph Maszlee

Murid Teras Ketiga Pencapaian Kpm Di Bawah Kerajaan Ph Maszlee

papar berkaitan - pada 3/5/2019 - jumlah : 1020 hits
Teras ketiga pencapaian Kementerian Pendidikan Malaysia di bawah kerajaan baharu ialah menjadikan murid sebagai tonggak utama dalam sistem pendidikan negara Di bawah teras ini terdapat enam perkara yang menjadi tumpuan Perkara pertama ialah...
Saya Nasihat Kerajaan Ratifikasi Statut Rom Tommy Thomas

Saya Nasihat Kerajaan Ratifikasi Statut Rom Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 373 hits
Peguam Negara Tommy Thomas bercakap pada Forum Malaysia dan Statut Rom di Auditorium Tun Suffian Universiti Malaya Kuala Lumpur foto AFFAN FAUZI KUALA LUMPUR Peguam Negara Tommy Thomas mengakui beliau telah menasihati kerajaan untuk meratif...
Sekolah Kerajaan Akan Dipastikan Kekal Jadi Pilihan Timb Menteri

Sekolah Kerajaan Akan Dipastikan Kekal Jadi Pilihan Timb Menteri

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 279 hits
Ke Arah Sekolah Kerajaan Kekal Jadi Pilihan Aspirasi kerajaan adalah untuk melihat sekolah kerajaan menjadi pilihan di samping mencapai matlamat pendidikan untuk semua Timbalan Menteri Pendidikan YB Puan Teo Nie Ching berkata perkara itu bo...
Apa Tujuan Mengkritik Kerajaan

Apa Tujuan Mengkritik Kerajaan

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 199 hits
Untuk membinanya atau menjahanamkannya Kalau tujuan kritik untuk kritik semata mata rasa benci untuk menghasut dan mengharapkan orang lain turut benci kerajaan yang ada kritikan itu dianggap berniat jahat
Najib Jawab Kenapa Kerajaan Bn Setuju Tapi Tak Ratifikasi Statut Rom

Najib Jawab Kenapa Kerajaan Bn Setuju Tapi Tak Ratifikasi Statut Rom

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 239 hits
April 27 2019 4 26 PMBekas perdana menteri Najib Razak PETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak membidas kenyataan Peguam Negara Tommy Thomas bahawa kerajaan Pakatan Harapan menyambung keputusan meratifikasi Statut Rom susulan perset...
Kerjasama Antara Parti Bukan Kerajaan

Kerjasama Antara Parti Bukan Kerajaan

papar berkaitan - pada 27/4/2019 - jumlah : 161 hits
HARAKAHDAILY 27 APRIL 2019KUANTAN Kerjasama yang dibentuk antara Umno dengan PAS adalah berdasarkan parti bukan kerajaan Perkara itu ditegaskan Timbalan Presiden Umno Dato Seri Mohamad Hasan pada sidang media selepas majlis Himpunan Perpadu...
Hari Ini Tabung Haji Catat Deposit Baru Rm1 Bilion Selepas Pemulihan Kerajaan Ph Mujahid

Hari Ini Tabung Haji Catat Deposit Baru Rm1 Bilion Selepas Pemulihan Kerajaan Ph Mujahid

papar berkaitan - pada 28/4/2019 - jumlah : 249 hits
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dr Mujahid Yusof Rawa yang menjaga Tabung Haji Foto The Star Lembaga Tabung Haji mencatat kemasukan deposit baru berjumlah hampir RM1 bilion selepas proses pemulihan dan penstrukturan semula institusi itu ...
Lebih Mudah Ambil Alih Kepimpinan Ketika Kerajaan Stabil Kata Anwar

Lebih Mudah Ambil Alih Kepimpinan Ketika Kerajaan Stabil Kata Anwar

papar berkaitan - pada 29/4/2019 - jumlah : 304 hits
April 29 2019 12 18 AMPresiden PKR Anwar Ibrahim ketika berucap dalam satu majlis makan malam amal anjuran PKR Kuala Langat malam ini KUALA LANGAT Selepas 5 hari menolak untuk menjadi menteri kewangan Presiden PKR Anwar Ibrahim berkata adal...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Masih Beraya

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

2 Minute Microwave Onsen Tamago