Mungkin Pas Umno Bertanding 3 Penjuru Di Terengganu Azan





Kemelut politik yang berlaku di Terengganu antara Pas dan Umno tidak mungkin boleh diselesaikan dengan mudah.

Bagi Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Terengganu, Azan Ismail, persaingan politik dalam Muafakat Nasional (MN) di negeri itu tidak sama dengan negeri-negeri di Pantai Barat.

Katanya, ahli bawahan Pas misalnya mempunyai pendapat tersendiri mengenai Umno sejak sekian lama. Begitu juga ahli Umno yang mencurigai ahli Pas.

Jika di negeri lain, kata Azan, pimpinan atasan parti boleh memaksakan kehendak mereka dan ahli bawahan patuh. Di Terengganu keadaan agak berlainan. Gelombang perubahan akar umbi misalnya pernah mengkhianati Umno pada Pilihan Raya Umum (PRU) 1999 dan 2018.

Terengganu mempunyai ahli Umno yang banyak namun negeri itu tumbang ke tangan Pas kerana pemikiran ahli dan penyokong yang beralih arah.

Satu lagi faktor, menurut Azan, sekiranya pembahagian kerusi tidak selesai dan Pas berkeras mahu mempertahankan 6 kerusi Parlimen dimenangi sekarang, Umno juga pasti berkeras menuntut dibahagikan 8 kerusi Parlimen Terengganu secara sama rata.

Mungkin persetujuan dicapai sebelum tarikh penamaan calon tetapi jangan dilupa Pas pernah tidak menepati janji. Misalnya dalam PRU 13 parti itu memperuntukan kerusi untuk KEADILAN di Pantai Timur tetapi mereka meletakkan calon dan berlaku pertandingan 3 penjuru.

Malah di negeri yang Pas tiada pengaruh kuat seperti di DUN Kota Damansara, Selangor pun berlaku pertandingan 3 penjuru di dalam Pakatan Rakyat.

"Saya yakin (dalam keadaan terburuk) Pas akan mengulangi cara lama dalam pilihan raya. Pas parti politik bukannya parti agama. Kalau berpegang teguh pada agama memang perjanjian itu mustahak dan perlu ditunaikan. Kalau berpaksi pada Allah dia kena tunai tetapi dalam politik (sebelum ini) dia kata lain.

"Saya tak terkejut Pas akan meneruskan agenda ketetapan sebagaiaman dia umumkan (bertanding 6 kerusi Parlimen). Semasa Pas dalam Pakatan Rakyat dulu kita buat perjanjian dengan kukuh pun mereka cari jalan tindih kerusi kita. Jadikan pertandingan tiga penjuru sehingga kedua-duanya kalah dan mereka tidak rasa bersalah.

"Apatah lagi dengan Umno yang selama ini dia kata undi Umno itu haram, tidak boleh didekati dan musuh, serta ia sama sekali ditegah (berurusan) dalam agama," kata Azan kepada Suara Keadilan.

Keadaan akan menjadi lebih buruk, katanya, jika isu Terengganu tidak dibawa berbincang secara serius oleh MN peringkat pusat dan kedua-duanya bertanding tidak menggunakan logo yang sama.

Pemimpin peringkat negeri mungkin akan mendesak presiden Pas mengeluarkan watikah bertanding untuk calon Pas secara senyap-senyap dan hanya akan diketahui bertindih kerusi pada hari penamaan calon.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/08/mungkin-pas-umno-bertanding-3-penjuru.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Demi Bersatu Pas Mungkin Tinggalkan Umno

Demi Bersatu Pas Mungkin Tinggalkan Umno

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 226 hits
Walaupun Pas sudah ada perjanjian kerjasama dengan UMNO dalam Muafakat Nasional hubungan itu mungkin tidak berakhir hingga ke jinjang pelamin PRU15 Tanda tanda mutakhir ini memperlihatkan Pas semakin menampakkan hubungan kian erat dengan Be...
Umno Terengganu Wants To Wipe Out Pas In Terengganu

Umno Terengganu Wants To Wipe Out Pas In Terengganu

papar berkaitan - pada 10/8/2020 - jumlah : 423 hits
And let s come out with a new policy that only Sarawak people contest in Sarawak Sabah people contest in Sabah Terengganu people contest in Terengganu and so on so that we can ensure only Selangor born and bred contest in Selangor and outsi...
Mn Bertelagah Di Terengganu Mungkin Tiga Penjuru Dalam Pru 15

Mn Bertelagah Di Terengganu Mungkin Tiga Penjuru Dalam Pru 15

papar berkaitan - pada 21/8/2020 - jumlah : 206 hits
Kemelut politik yang berlaku di Terengganu antara Pas dan Umno tidak mungkin boleh diselesaikan dengan mudah Bagi Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Terengganu Azan Ismail persaingan politik dalam Muafakat Nasional di negeri itu tida...
Siri 2 Ulamak Pas Menipu Ahli Ahli Pas Sendiri Dalam Isu Kerjasama Dengan Umno

Siri 2 Ulamak Pas Menipu Ahli Ahli Pas Sendiri Dalam Isu Kerjasama Dengan Umno

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 358 hits
SIRI 2 ULAMAK PAS MENIPU AHLI AHLI PAS SENDIRI DALAM ISU KERJASAMA DENGAN UMNO 1 PENGAKUAN TERBARU TAKIYUDDIN BAHAWA USAHA BEKERJASAMA DENGAN UMNO SUDAH BERMULA SEJAK 2015 2 SILA DENGAR SEMUA UCAPAN PENIPUAN OLEH ALIM ULAMAK PAS KETIKA ITU ...
Ahli Umno Risau Pas Mula Khianat

Ahli Umno Risau Pas Mula Khianat

papar berkaitan - pada 27/8/2020 - jumlah : 258 hits
Persetujuan Parti Islam Semalaysia bersetuju menjadi sebahagian penaja penubuhan Perikatan Nasional bersama BERSATU mula menampakkan bibit bibit perpecahan gabungan Muafakat Nasional Penyokong penyokong Umno sudah mula merasakan satu pengkh...
Umno Pas Dan Ppbm Bentuk Sekretariat Bersama Mn Kata Annuar

Umno Pas Dan Ppbm Bentuk Sekretariat Bersama Mn Kata Annuar

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 406 hits
PETALING JAYA Umno PAS dan PPBM kini berada dalam sekretariat bersama Muafakat Nasional dan akan meneroka kerjasama dengan pelbagai pihak termasuk kelompok bukan Melayu dan bukan Islam Ahli Majlis Tertinggi Umno Annuar Musa mengumumkan perk...
Ppbm Joins Muafakat Nasional Secretariat With Umno Pas

Ppbm Joins Muafakat Nasional Secretariat With Umno Pas

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 373 hits
PPBM has joined the Muafakat Nasional secretariat teaming up with Umno and PAS In a tweet Umno Supreme Council member Annuar Musa said the three Malay parties will work together with non Malay parties to take on Pakatan Harapan The Barisan ...
Keputusan Umno Pas Jemput Bersatu Selari Hasil Mesyuarat Mn Shahril Hamdan

Keputusan Umno Pas Jemput Bersatu Selari Hasil Mesyuarat Mn Shahril Hamdan

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 338 hits
Surat tanda tangan Presiden UMNO dan Presiden Pas yang menjemput Parti Pribumi Bersatu Malaysia ke dalam Muafakat Nasional konsisten dengan keputusan mesyuarat gabungan itu dan pemakluman kepada Majlis Tertinggi parti sendiri kata Shahril S...
Pas Sepatutnya Lebih Risaukan Ppbm Daripada Nak Mencurigai Bayang Bayang Umno

Pas Sepatutnya Lebih Risaukan Ppbm Daripada Nak Mencurigai Bayang Bayang Umno

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 411 hits
Salah tu Pak Kadiaq PAS akan TERBUNUH jika menerima PPBM untuk bersama dalam Muafakat Nasional Memang UMNO bukanlah sebuah parti yang sempurna sbg parti yg ada jumlah keahlian melebihi 3 juta orang bermakna bermacam jenis kepala yg ada dala...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music