Mudah Terkena Alahan Selesema Buat Anak Susah Bernafas Jangan Biarkan Saja Mak Ayah Bantu Anak Selesa


Musim anak demam, batuk dan selesema sememangnya membuatkan mak ayah mula runsing. Tambah merisaukan bila mana masalah ini dikaitkan dengan gejala virus Covid-19 yang kini mengancam dunia. Maka semakin bertambah risaulah mak ayah. Bimbang anak dijangkiti.
Namun memastikan anak terus selesa sepanjang selesema dan batuk sememangnya amat diperlukan. Jangan dibiarkan anak tanpa sebarang bekalan ubat-ubatan yang membuatkan anak terus gelisah, menangis dan sebagainya kerana tidak selesa.
Tidak hanya selesema, demam dan batuk sahaja bahkan alahan yang berlaku pada kanak-kanak, lebih-lebih lagi yang mudah alah dengan habuk disekeliling, bulu-bulu dari haiwan peliharaan dan pelbagai alahan dari makanan juga membuatkan hidung dan mata anak tidak selesa hingga adakalanya tersumbat dan gatal-gatal.
Jangan dibiarkan anak terus tidak selesa dengan pelbagai alahan dan virus yang menyerang anak. Apa mak ayah perlu lakukan? Semuanya terletak di tangan mak ayah agar dapat memastikan anak sentiasa kekal sihat dengan penjagaan dan perawatan yang selesa setiap kali anak demam dan dilanda ketidakselesaan akibat alahan. Ini antara usaha yang boleh dilakukan.

Ambil makanan seimbang
Pastikan anak makan makanan yang seimbang dan berkhasiat walaupun kurang selesa kerana demam. Tambahkan makanan yang tinggi vitamin dan zat galian dalam menu anak setiap hari. Pujuk anak untuk makan supaya cepat pulih daripada demamnya.
Namun perkara yang paling mudah adalah dengan membekalkan anak dengan makanan sihat. Selitkan makanan yang membina daya imun badan untuk anak-anak setiap hari. Berikan makanan dengan kandungan protein seperti ikan yang mengandungi omega 3 yang tinggi untuk anak-anak. 
* Salmon, tuna atau salmon antara ikan yang mengandungi omega 3 yang tinggi serta membantu kekebalan tubuh.
* Ambil sayur-sayuran dalam jumlah yang banyak setiap hari. Ubi merah, labu, tomato, lobak merah serta terung dan bawang antara sayur dengan sebatian kimia yang baik untuk tubuh.  
* Begitu juga dengan rangkaian buah-buah beri seperti strawberi, bluberi serta elderberi yang mempunyai antioksidan yang tinggi serta mampu mengawal keradangan seperti demam, selsema dan sebagainya. 
*Cendawan butang juga dikatakan dapat membantu mengurangkan risiko selsema menjadi lebih teruk dan berpanjangan. 
* Jangan lupa selitkan badam dalam minuman atau snek sihat anak kerana badam mengandungi vitamin E yang membantu meningkatkan sistem imun badan. 
* Selain susu yang tinggi protein, kerap berikan anak yogurt rendah lemak kerana satu cawan setiap hari boleh mengurangkan risiko dijangkiti demam malah kandungan vitamin D yang tinggi juga mampu mengurangkan risiko demam selsema. Hebat!
* Jangan lupakan jumlah air kosong yang banyak buat anak kecil kita. 

Periksa dan pantau simptom anak
Jangan hanya dibiarkan sahaja, keraplah memeriksa simptom-simptom anak yang membuatkan mereka tidak selesa. Sentiasalah pantau suhu anak dari semesa ke semasa, juga periksa pernafasan dan oksigen dalam badan anak. Bimbang anak sukar bernafas ketika anak selesema atau masalah hidung tersumbat dan sebagainya, bekalkanlah ubat spray hidung yang bersesuaian agar anak terus selesa. Jangan dibiarkan sahaja. 
Kenal pasti alahan anak
Ada anak-anak yang alah dengan makanan tertentu seperti kekacang, rangkaian buah beri dan sebagainya yang membuatkan mereka terkesan dari pelbagai cara. Ada yang asma hanya kerana makan buah oren dan kacang, malah ada juga yang mudah hidung tersumbat dan gatal-gatal mata selepas terkena habuk di persekitaran tanpa kita sedar.
Disinilah ibu bapa memainkan peranan penting untuk mengenal pasti jenis alahan anak. Jika anak alah pada habuk, bersihkanlah rumah sebaiknya dan elakkanlah makanan tertentu disamping membekalkan ubat sampingan yang membuatkan anak segera sembuh dan terus selesa sepanjang hari. 

ClariCare® Sebagai Pilihan
Demi memastikan anak kekal selesa sepanjang demam dan selesema, menjadi tanggungjawab mak ayah untuk menyediakan kelengkapan yang membantu anak selesa. Penjagaan dan kebersihan rongga hidung misalnya perlu diberikan perhatian.
Gejala biasa ketika alahan dan selesema seperti hidung berair dan gatal, bersin, gatal, mata berair, atau hidung tersumbat sudah semestinya membuatkan anak tidak selesa. Walaupun tidak mengancam nyawa, namun ia mengganggu ketidakselesaan anak kecil.
Rangkaian produk ClariCare® antara yang begitu disyorkan sebagai pilihan terbaik untuk membantu anak kekal selesa sepanjang selesema. 
Produk ClariCare® dari jenama Bayer ini cukup istimewa kerana dibawakan daripada pelbagai mineral lautan untuk membantu merawat pelbagai alahan anak secara semulajadi.
Tidak hanya disitu bahkan produk yang satu ini turut menawarkan cara semula jadi untuk melegakan gejala alahan disamping menguatkan pertahanan tubuh secara semula jadi.
2 Produk Perlu Ada
Demi memastikan keselesaan anak, Bayer memperkenalkan dua rangkaian produknya yang amat membantu anak selesa. 

 
 
ClariCare® Daily Nasal Hygiene Spray
ClariCare® Daily Nasal Hygiene Spray terdiri daripada larutan garam isotonik OTC yang bertindak untuk membersihkan hidung setiap hari malah melegakan alahan dan sentisif di bahagian hidung. Bukan hanya membersih bahkan anak lebih selesa.

ClariCare® Baby Nasal Hygiene Spray
Berbanding ClariCare® Daily Nasal Hygiene Spray, produk ClariCare® Baby Nasal Hygiene Spray ini paling baik untuk merawat masalah pernafasan hidung anak dengan baik. Bukan hanya membersihkan rongga hidung bahkan membantu memulihkan pernafasan hidung dengan lembut.  
ClariCare® Nasal Hygiene Spray dihasilkan daripada air laut di Teluk Saint-Malo, Perancis dan membantu penghidap alahan menguruskan alahan secara optimum dan semula jadi. 
Ia bebas dadah dan bebas daripada bahan pengawet, ia selamat digunakan bersama ubat-ubatan seperti antihistamin oral dan disyorkan sebagai sebahagian daripada rawatan rhinitis yang berkesan. 
ClariCare® Baby Nasal Hygiene Spray (20ml) dirumus khas untuk bayi baru lahir dari 2 minggu ke atas. Manakala ClariCare® Daily Nasal Hygiene Spray (100ml) pula boleh didapati di farmasi utama di seluruh negara.
Tak perlu ragu-ragu, ini perbezaan ketara yang mama boleh ketahui sebelum membeli kedua produk ini.

ClariCare® Baby Nasal Hygiene Spray – Pam bebas dadah & pengawet, bersifat ultra lembut, mempunyai pam meter yang memudahkan pemberian untuk bayi; menyediakan kawalan yang lebih baik dan saiz mudah alih untuk dibawa ke mana-mana, pada bila-bila masa. Selamat digunakan beberapa kali sehari. ClariCare® Daily Nasal Hygiene Spray – Disebabkan aliran pamnya yang berterusan, spray jenis ini paling sesuai untuk yang gemar membersihkan hidung yang lebih dalam/kerap atau menggunakan volum yang lebih tinggi. Malah ia selamat digunakan seberapa banyak yang diperlukan (walaupun untuk wanita hamil atau ibu yang menyusukan bayi) kerana ia bebas dadah. Jadi, jangan biarkan sahaja anak dan diri sendiri terus rasa tidak selesa, pilih sahaja rangkaian produk terbaik dari ClariCare®  ini untuk keselesaan semua.
The post Mudah Terkena Alahan & Selesema Buat Anak Susah Bernafas. Jangan Biarkan Saja, Mak Ayah Bantu Anak Selesa! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/mudah-terkena-alahan-selesema-buat-anak-susah-bernafas-jangan-biarkan-saja-mak-ayah-bantu-anak-selesa/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Anak Mudah Makan Ada Caranya Jangan Paksa Marah Lagi Susah

Nak Anak Mudah Makan Ada Caranya Jangan Paksa Marah Lagi Susah

papar berkaitan - pada 1/4/2022 - jumlah : 187 hits
Dalam penyediaan makanan anak kebanyakan ibu akan bertanya soalan apa perlu prepare sebelum masak untuk anak Ini kerana setiap anak seleranya tak sama dan memerlukan ibu lebih kreatif dan pandai tackle Menerusi perkongsian Dietitian Puan No...
Diam Jangan Mengada Anak Lepaskan Emosinya Dengan Tangisan Bantu Anak Bukan Marah

Diam Jangan Mengada Anak Lepaskan Emosinya Dengan Tangisan Bantu Anak Bukan Marah

papar berkaitan - pada 6/4/2022 - jumlah : 150 hits
Hanya disebabkan kita sendiri berada dalam tekanan anak yang menangis kita minta dia berhenti kerana dikatakan mengada ngada Apa yang perlu mak ayah tahu anak menangis kerana dia mahu melepaskan emosinya Malah itu sajalah jalan baginya untu...
Jangan Paksa Anak Puasa Kalau Tak Larat Dekatkan Ramadan Dengan Cara Ni Mudah

Jangan Paksa Anak Puasa Kalau Tak Larat Dekatkan Ramadan Dengan Cara Ni Mudah

papar berkaitan - pada 2/4/2022 - jumlah : 187 hits
Malam ini pasti ada mak ayah yang masih lagi mencuba pelbagai usaha dan tip untuk mengajar si kecil berusia tujuh tahun untuk berpuasa esok hari Berpuasa tidak memerlukan paksaan namun harus dididik anak kecil kita malah didedahkan dengan a...
Tak Semua Buah Selamat Untuk Anak Ekzema Asma Makan Ni Mak Ayah Kena Tahu

Tak Semua Buah Selamat Untuk Anak Ekzema Asma Makan Ni Mak Ayah Kena Tahu

papar berkaitan - pada 30/3/2022 - jumlah : 147 hits
Buah sememangnya perlu diambil dalam pemakanan seimbang anak kecil kita Pun begitu bagi kanak kanak yang mengalami alahan lebih lebih lagi bagi yang mengalami asma dan ekzema ada beberapa buah yang perlu dielakkan Namun semuanya bergantung ...
Parents Relax Melenggang Anak Suka Hati Lintas Jalan Netizen Geram Tengok Reaksi Mak Ayah Steady

Parents Relax Melenggang Anak Suka Hati Lintas Jalan Netizen Geram Tengok Reaksi Mak Ayah Steady

papar berkaitan - pada 10/4/2022 - jumlah : 139 hits
Tular satu video menunjukkan seorang kana kanak lelaki yang hampir dilanggar gara gara melintas jalan secara melulu
Mood Anak Ceria Sampai Malam Bangun Pagi Ini Rahsia Yang Ibu Ayah Kena Buat

Mood Anak Ceria Sampai Malam Bangun Pagi Ini Rahsia Yang Ibu Ayah Kena Buat

papar berkaitan - pada 26/3/2022 - jumlah : 106 hits
Anak anak kecil kita memang susah sangat nak bangun pagi Selalu bila kena kejut awal pagi kalau tak nangis tantrum muka muncung itu perkara biasa Ada je yang senang bangun tapi semuanya bersebab Mungkin mereka ada aktiviti yang ditunggu tun...
Video Akib4t Susah Bangun Sahur Gelagat Ayah Pula Bikin Dek4h Joget Depan Bilik

Video Akib4t Susah Bangun Sahur Gelagat Ayah Pula Bikin Dek4h Joget Depan Bilik

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 133 hits
Seperti yang semua maklum bulan ini merupakan bulan ramadhan dan semua orang islam wajib untuk menunaikan ibadah puasa yang setiap tahun disambut oleh orang islam seluruh dunia Setiap kali bulan puasa kembali sahur merupakan kemestian bagi ...
Elakkan Suap Anak 6 Bulan Makan Macam Ni Jangan Buat Main Bahaya

Elakkan Suap Anak 6 Bulan Makan Macam Ni Jangan Buat Main Bahaya

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 129 hits
Memujuk anak makan sememangnya menuntut penuh kesabaran Namun memilih menyuapkan anak dengan makanan dengan susu botol adalah amalan yang sepatutnya dielakkan sama sekali Jangan buat main Menurut cara yang semacam ini bukan sahaja meningkat...
Bapa Tular Lempang Pemandu Van Sekolah Pesan Jangan Ambil Mudah Gangguan Seksual

Bapa Tular Lempang Pemandu Van Sekolah Pesan Jangan Ambil Mudah Gangguan Seksual

papar berkaitan - pada 31/3/2022 - jumlah : 117 hits
March 30 2022 Seorang bapa berang dengan tindakan pemandu van sekolah selepas dipercayai melakukan gangguan seksual terhadap anak perempuannya berusia 11 tahun PETALING JAYA Pendedahan isu gangguan seksual terhadap kanak kanak khususnya yan...
Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli

Titah Hasrat Dan Pandangan Tuanku

Perlis Tak Ada Airport Tapi Ada Flight

Selamat Hari Raya Aidilfitri Kepada Sahabat Ksdd Yang Tercinta