Muafakat Nasional Retak Disebabkan Kelemahan Zahid Berdolak Dalik Terhadap Segala Ketetapan Parti Nazri Aziz




PETALING JAYA: Perpecahan gabungan Muafakat Nasional (MN) susulan percanggahan pendapat sesama pemimpin UMNO dan Pas berpunca daripada kegagalan serta kelemahan Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi.
Bercakap kepada Utusan Malaysia, Ketua UMNO Bahagian Padang Rengas, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz berkata, malah Ahmad Zahid dilihat tidak mampu menggerak atur hala tuju parti sehingga menyebabkan ramai termasuk pemimpin Pas hilang keyakinan terhadap kebolehan beliau.
Beliau berkata, kepincangan kepemimpinan Ahmad Zahid makin jelas apabila menteri-menteri UMNO lebih mengutamakan bertemu dengan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) berbanding presiden parti sendiri.
“Segala-galanya berpunca akibat hilang keyakinan kepada Ahmad Zahid, dia sekejap cakap macam ini, sekejap cakap macam itu. Beliau dilihat tidak tegas berhubung keputusan Perhimpunan Agung UMNO meskipun memperoleh sokongan majoriti perwakilan,” katanya.
Mohamed Nazri berkata, Ahmad Zahid perlu berpegang kepada prinsip dan tegas dalam membuat keputusan dengan tidak berdolak-dalik terhadap segala ketetapan parti.
“Kalau cakap A, maka A perlu dipatuhi. Jangan hari ini cakap A, esok cakap B pula,”
Ahli Parlimen Padang Rengas tersebut juga menjelaskan, keputusan Pas itu juga sebenarnya mempunyai motif politik tertentu sedangkan hubungan akar umbi dalam kalangan ahli UMNO dan Pas masih baik.
Katanya, ahli akar umbi kedua-dua parti secara terang-terangan menolak kerjasama dengan Bersatu yang dilihat mempunyai agenda tersirat.
Sementara itu, Timbalan Pengerusi UMNO Johor, Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, terkuburnya MN bukan disebabkan oleh UMNO sebaliknya oleh sikap Pas yang tidak ikhlas dalam menjalinkan hubungan kerjasama dan hanya mementingkan agenda kepentingan politik sendiri.
Menurutnya, malah keikhlasan Pas kini dipersoalkan sejak menjadi sebahagian kerajaan Perikatan Nasional (PN) sehingga sanggup mengetepikan kerjasama MN bersama UMNO yang diwujudkan sejak masing-masing berada dalam blok pembangkang.
Katanya, malah parti itu kini sanggup menjadi alat politik Bersatu setelah selesa menggalas kedudukan jawatan kabinet dan agensi serta syarikat berkaitan kerajaan (GLC).
“Sejak kematian Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, parti itu seolah-olah hilang arah tuju dan kini hanya ke arah materialistik (kebendaan) kerana mereka kini menyokong kepada pihak mempunyai kepentingan sahaja.
“Daripada Pakatan Rakyat sehingga Gagasan Sejahtera. Selepas itu, beralih pula kepada MN dan kini Perikatan Nasional (PN) pula, apa makna semua ini? Ini menunjukkan mereka tidak ikhlas dalam landasan politik,” katanya kepada Utusan Malaysia.
Selain menyelar perbuatan itu, beliau menegaskan Pas dilihat memilih bulu dalam menjalinkan kerjasama politik.
“Ketika dalam pembangkang mereka memilih DAP dan PKR, kemudian pula UMNO. Tetapi bila jadi kerajaan, pilihan seterusnya adalah Bersatu. Jadi di mana pendirian Pas sekarang,” katanya




Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2021/04/muafakat-nasional-retak-disebabkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Bukan Parti Komunis Nazri Aziz

Umno Bukan Parti Komunis Nazri Aziz

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 190 hits
PERGI jahanam Umno bukan parti komunis demikian reaksi spontan Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz susulan arahan melarang ahli Umno mengeluarkan kenyataan bagi pihak parti Menurut Ahli Parlimen Padang Rengas itu arahan terbaru yang membena...
Muafakat Nasional Pahang Tetap Tenang Dan Utuh Biar Pun Ada Pergolakan Di Negeri Jiran

Muafakat Nasional Pahang Tetap Tenang Dan Utuh Biar Pun Ada Pergolakan Di Negeri Jiran

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 179 hits
KUANTAN Pesuruhjaya PAS Pahang Ustaz Rosli Abdul Jabar hari ini mendakwa hubungan parti itu dengan UMNO dalam Muafakat Nasional di negeri ini tetap utuh biar pun berlaku pergolakan di Terengganu Katanya apabila ombak politik di negeri jiram...
Menuju Wajah Baru Muafakat Nasional

Menuju Wajah Baru Muafakat Nasional

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 193 hits
MUAFAKAT Nasional dipelopori oleh Umno dan PAS atas teras penyatuan ummah yang berusaha untuk mencapai Malaysia yang sejahtera Melalui MN ini tonggak utama Perlembagaan Persekutuan dan jati diri asal Malaysia dipertahankan seterusnya mengin...
Lokman Puad Ku Li Nazri Urged Zahid To Step Down

Lokman Puad Ku Li Nazri Urged Zahid To Step Down

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 131 hits
Expressing shock over a leaked phone conversation between the presidents of Umno and PKR former minister Mohamed Nazri Aziz says it is time that Ahmad Zahid Hamidi steps aside accusing his party boss of dragging the party into his own probl...
No More Muafakat Nasional In Terengganu Says Umno Leader

No More Muafakat Nasional In Terengganu Says Umno Leader

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 240 hits
Terengganu Umno chief Ahmad Said says there is no such thing as muafakat between the party and PAS in the state despite both parties being partners at the national level through Muafakat Nasional since September 2019 Ahmad said this was evi...
Selepas Muafakat Nasional Terkubur Jualan Kopiah Pun Turut Berkubur

Selepas Muafakat Nasional Terkubur Jualan Kopiah Pun Turut Berkubur

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 287 hits
Setelah Pas mengambil keputusan memilih Bersatu selepas diberikan kata dua oleh Umno bukan akar umbi Umno sahaja yang susah hati para peniaga juga menjadi mangsa Peniaga kopiah Penyatuan Ummah yang berlogokan Umno Pas paling sengsara apabil...
Muafakat Nasional Pn Bukan Agenda Dapat Kuasa Semata Mata

Muafakat Nasional Pn Bukan Agenda Dapat Kuasa Semata Mata

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 197 hits
SHAH ALAM Pemuda Pas menegaskan bahawa agenda perpaduan ummah yang dilaungkan Pas bukan hanya sebagai agenda untuk mendapatkan kuasa semata mata Sebaliknya Ketuanya Ir Ts Khairil Nizam Khirudin berkata usaha murni terhadap penyatuan ummah a...
Kedudukan Zahid Tak Dapat Dipertahan Segerakan Pemilihan Parti Kata Khairy

Kedudukan Zahid Tak Dapat Dipertahan Segerakan Pemilihan Parti Kata Khairy

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 127 hits
freemalaysiatoday com April 9 2021 4 01 PMKhairy Jamaluddin berkata Majlis Kerja Tertinggi Umno perlu mengadakan mesyuarat segera untuk menetapkan pemilihan parti PETALING JAYA Kedudukan Ahmad Zahid Hamidi sebagai presiden Umno tidak dapat ...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Contact Lens Trial Experience The Difference Risk Free

Beyond The Arrest Colorado Springs Criminal Lawyers Advocate For Your Freedom

Aktivis Gagal Rayu Mohon Cabar Keputusan Ag Tak Dakwa Muhammad Zamri Vinoth Dan Firdaus Wong

What Are The Chances That Anwar Will Honour His Promise To Raise The Salary Of Civil Servants

Is The Government Getting Paranoid About The Media

Bila Rakyat Kurang Faham Jangan Kata Lantaklah Ka Siong