Mt Fuji Dan Hakone Tips Penting Untuk Lawatan Terbaik



Gunung Fuji telah lama dikenali sebagai ikon Jepun. Bukan sahaja ia dihormati oleh orang Jepun, tetapi berjuta-juta pengunjung juga pergi ke Jepun setiap tahun untuk mengagumi keindahan Gunung Fuji. Dengan begitu banyak maklumat di hujung jari dan banyak pilihan pengangkutan, mungkin ianya terlalu banyak untuk anda untuk merancang perjalanan pertama anda ke Mt Fuji dan Hakone . Oleh itu, terdapat 7 petua penting untuk membantu merancang perjalanan anda!
 
P/S: Sebelum anda memulakan perjalanan, pastikan anda telah menempah keperluan perjalanan anda di Klook ! Dapatkan peranti WiFi 4G tanpa had di Klook untuk terus berhubung di Jepun. Peranti ini boleh menyambung sehingga 14 peranti dan bertahan selama 9 jam!
 
 
Masa terbaik untuk melawat Masa terbaik untuk melawat Mt Fuji bergantung kepada musim, kerana ada masa di mana awan dan jarak penglihatan yang kurang baik akan menghalang pandangan terhadap gunung itu. Gunung Fuji umumnya senang dilihat dari musim luruh hingga musim sejuk (Nov – Feb) berbanding musim panas (Apr – Ogos) kerana cuaca bersih dan sejuk, dan pada musim sejuk penglihatan gunung akan lebih ketara. September mungkin juga merupakan masa yang tidak baik untuk melawat Mt Fuji kerana musim taufan.
 

Kami mengesyorkan anda untuk menyemak ramalan cuaca sebelum merancang perjalanan anda! Anda pasti tidak mahu merancang perjalanan ke Mt Fuji hanya untuk kecewa tidak dapat melihatnya bukan? Bagi waktu siang, pagi-pagi dan waktu petang biasanya merupakan masa yang lebih baik untuk melawat gunung, jadi ambil perhatian semasa merancang percutian anda.
 

Walau bagaimanapun, jika anda merancang memanjat Mt Fuji, sila ambil perhatian musim pendakian rasmi dari Julai hingga pertengahan September, apabila laluan dan kemudahan gunung dibuka. Ini juga masa ketika tidak ada salji dan cuaca lebih menawan. Tetapi akhir bulan Julai hingga akhir Ogos adalah yang paling baik, kerana keadaan cuaca cenderung lebih stabil.
 
Lawatan wajib sekitar pemandangan Mt Fuji Selain daripada hanya melawat Mt Fuji, akan menjadi rugi untuk tidak meneroka pemandangan semulajadi di sekitar gunung. Beberapa tempat ini menawarkan pandangan terbaik dari Fuji. Selain kawasan Mt Fuji, bandar Hakone juga terkenal dengan banyak tempat yang indah. Berikut adalah beberapa pilihan utama kami!
 
Mt Fuji Area:
 
Stesen Mt Fuji ke- 5
 

Stesen ke- 5 adalah tempat paling dekat yang anda boleh ke Mt Fuji tanpa memanjatnya. Walaupun terdapat 10 stesen di gunung, ini adalah stesen tertinggi (2300 meter) yang boleh diakses dengan bas atau kereta. Kami mengesyorkan melawat stesen ke- 5 Subaru untuk pemandangannya yang indah. Ia juga mudah diakses melalui pengangkutan awam dan dibuka hampir sepanjang tahun kecuali apabila salji menghalang jalan raya.
 
Fuji Lima Tasik
 

Perjalanan ke Mt Fuji tidak lengkap tanpa berhenti di salah satu daripada 5 tasik yang terkenal di sekitar gunung – Kawaguchi, Motosu, Yamanaka, Shoji dan Saiko. Tasik ini sekurang-kurangnya 1000 meter di atas paras laut dan mereka membuat tempat yang bagus untuk melihat Gunung Fuji. Tasik yang paling terkenal dan paling mudah untuk pergi ialah Kawaguchi yang merupakan rumah kepada banyak resort dan restoran.
 
Tasik lain yang sangat bernilai dilawat ialah Tasik Motosu. Kawasan di sekitar tasik tidak mempunyai banyak bangunan atau rumah, dan inilah yang menjadikannya sangat istimewa kerana anda dapat menikmati alam dan pemandangan Gunung Fuji yang tidak terganggu. Di sini, terdapat banyak aktiviti untuk anda lakukan seperti berkhemah, mendaki, memancing dan berperahu.
 

Fakta yang menyeronokkan: Tasik Motosu adalah tasik yang dicetak di belakang bil ¥ 1000!
 
Tip: Berjalan sekitar kawasan Fuji Five Lakes dengan mudah menggunakan Mt Fuji Pass , yang boleh anda dapatkan di Klook ! Laluan ini memberi anda pengangkutan tanpa had di bas persiaran dan masuk percuma ke tarikan di sekitar tasik.
 
Pagoda Chureito
 
Ini adalah salah satu tempat terbaik untuk mengagumi keindahan Mt Fuji dari atas. Dengan pagoda menjulang tinggi 5 tingkat tinggi dan menghadap Mt Fuji dan bandar Fujiyoshida, ini menjadikan peluang bergambar yang sempurna. Malah, ia adalah salah satu tempat ikonik yang telah difoto beberapa kali.
 

Pandangan di sini berubah dengan musim-musim dan ia amat menakjubkan semasa bunga sakura (pertengahan April) dan musim dedaunan musim gugur (separuh pertama bulan November), jadi rancang lawatan anda dengan sewajarnya!
 
Hakone:
 
Lake Ashi
 
Terletak lebih dari satu jam jauhnya dari kawasan Gunung Fuji, Lake Ashi di Hakone adalah salah satu tempat yang mesti dilihat untuk pelancong. Tasik caldera ini dibentuk selepas letusan gunung berapi Gunung Hakone 3000 tahun lalu! Kini, tasik adalah rumah kepada banyak resort air panas dan pada hari yang jelas, anda dapat melihat Mt Fuji di latar belakang.
 

Untuk menikmati keindahan Lake Ashi, pastikan untuk naik cruise untuk melihat pemandangan disekitar. Pelayaran di tasik mengambil masa kira-kira 30 minit dan kos sekitar ¥ 1000.
 
Tip: Jika anda dapat Hakone Free Pass, anda boleh melayari kapal pelayaran lanun bersiar-siar di Lake Ashi secara percuma
 
Hakone Shrine
 
Sekitar Tasik Ashi, anda akan dapati satu lagi tarikan yang luar biasa, Kuil Hakone. Tersembunyi di dalam hutan yang padat, kuil ini kebanyakannya dikenali dengan pintu torii ikoniknya yang terletak di atas Tasik Ashi. Anda tidak mahu melepaskan tempat bergambar yang sempurna di sini!
 

Walaupun mungkin ada perlu menunggu giliran untuk mengambil gambar, percayalah pemandangan torii yang mengagumkan, tasik dan gunung di belakang, akan membuat latar belakang yang mengagumkan dan berbaloi.
 
Gunung Komagatake Ropeway
 
Mahu melihat pemandangan Lake Ashi dan Mt Fuji dari tempat yang sama? Jadi naik Ropeway Mt Komagatake . Kaki gunung terletak di Tasik Ashi dan perjalanan ke puncak gunung mengambil masa hanya sekitar 7 minit. Tetapi ini mungkin hanya 7 minit terbaik dalam hidup anda kerana pemandangan dari ropeway yang paling indah. Tiada pokok yang dapat menghalang pandangan anda di sini.
 

Masa terbaik untuk melawat gunung adalah pada awal pagi musim sejuk kerana ketika itu pemandangan Lake Ashi dan Mt Fuji adalah yang terbaik. Jika anda berada disana sehingga lewat petang, anda boleh saksikan matahari terbenam dalam kawasan yang sangat cantik ini. Ia pasti menjadi pengalaman yang tidak dapat dilupakan!
 
Tip: Ingin melawat stesen ke- 5 Gunung Fuji, Tasik Kawaguchi, Danau Ashi dan Mt Komagatake dalam sehari? Daftar untuk Mt Fuji dan Hakone Day Tour di Klook yang bermula dan berakhir di Tokyo. Tour akan menjemput anda dari Terminal Bas Hamamatsucho di Tokyo dan menurunkan anda di Ginza. Tour ini juga termasuk makan tengah hari di mana anda boleh menikmati makanan laut atau makanan vegetarian yang mesra Islam. Ingat bahawa walaupun ini tidak diperakui halal, kami telah memeriksa dengan pengendali pelancongan bahawa mereka tidak menggunakan sebarang alkohol dalam sos, jadi makan mengikut budi bicara anda sendiri. Kami mengesyorkan tempahan pelancongan ini kerana ia sesuai untuk pelancong yang berada dalam jadual yang padat tetapi masih ingin melihat semua pemandangan!
 
Pengangkutan sekitar Mt Fuji dan Hakone Memandangkan terdapat banyak pilihan pengangkutan di sekitar Gunung Fuji dan Hakone, ia mungkin sedikit luar biasa untuk menentukan pengangkutan mana yang sesuai dengan anda. Jangan risau, kami bantu anda dengan tip ini!
 
Untuk ke Mt Fuji dan Lima Tasik Fuji: 
 
Dua hub pengangkutan utama di kawasan Mt Fuji ialah Stesen Kawaguchiko dan Stesen Fujisan. Kebanyakan bas dan kereta api dari Tokyo akan berhenti di kedua-dua stesen. Terdapat juga bas dari kedua-dua stesen ke banyak tarikan di sekitar kawasan itu.
 
Dengan bas lebuh raya
 
Bas-bas lebuh raya selalunya merupakan cara terpantas dan paling murah untuk mendapatkan dari Tokyo ke Stesen Kawaguchiko. Laluan paling biasa adalah dari Shinjuku di mana anda boleh mengambil Fujikyu atau Keio Bus. Perjalanan akan membawa anda kurang dari 2 jam dan kos kira-kira ¥ 1750. Kebanyakan bas akan berhenti di Stesen Fujisan dan Fuji-Q Highland sebelum berakhir di Kawaguchiko. Terdapat juga bas dari kawasan Tokyo lain seperti Shibuya (Mark City), Stesen Tokyo dan Ikebukuro.
 
Nota: Jika anda telah membeli JR Pass untuk perjalanan anda, ianya tidak boleh digunakan di atas bas Gunung Fuji!
 

 
Dengan kereta api
 
Anda juga boleh sampai ke Mt Fuji dengan mengambil Line JR Chuo dari Stesen Shinjuku ke Stesen Otsuki. Di sana, anda perlu transit ke Laluan Kereta Api Fujikyu , yang akan menuju ke Stesen Kawaguchiko. Perjalanan akan membawa anda kira-kira 2-2.5 jam dan menelan kos sekitar ¥ 2460 – ¥ 3640 bergantung kepada sama ada anda memilih untuk mengambil kereta api ekspres terhad di laluan JR. Walaupun perjalanan kereta api mungkin lebih lama daripada mengambil bas, ia menawarkan lebih banyak kelonggaran seperti yang anda dapat turun di mana-mana sahaja sepanjang perjalanan untuk melawat tarikan seperti Pagoda Chureito (Stesen Shimoyoshida). Selain itu, jika anda mempunyai Gunung Fuji Pass (meliputi kereta api Fujikyu) atau Kad SUICA , pilihan ini mungkin juga bagus untuk anda
 
Melawat sekitar Fuji Lima Tasik dan Stesen Gunung Fuji ke- 5:
 
Bas Omni 
 
Cara terbaik untuk melawat sekitar kawasan Fuji Five Lakes adalah dengan menggunakan bas Omni mereka. Terdapat 3 laluan bas yang bermula dari Stesen Kawaguchiko. Bas Persiaran Saiko “Green Line” bergerak di sepanjang pantai selatan Kawaguchiko sebelum pergi mengelilingi Tasik Saiko dan Hutan Aokigahara. Bas Persiaran Kawaguchiko “Red Line” berjalan di sekitar utara dan bahagian timur Tasik Kawaguchi manakala Blue Line pergi ke Lake Shoji dan Motosu. Lihat peta laluan bas dan jadual waktu di sini .
 

Tip: Dapatkan Pass Gunung Fuji di Klook untuk perjalanan dengan mudah di sekitar kawasan Fuji Five Lakes. Dengan pass , anda akan mendapat akses tanpa had di Fujikyu Railway Line, Fujikyu bus dan Bus Omni, tanpa membayar tambang tambahan. Selain itu, anda juga akan mendapat kemasukan percuma ke tarikan lain di kawasan ini.
 
Untuk ke Stesen Mt Fuji ke- 5:
 
Jika anda menuju ke Stesen Mt Fuji ke- 5, ambil bas, yang akan bergerak setiap jam dari Stesen Kawaguchiko. Perjalanan mengambil masa kira-kira 50 minit dan kos ¥ 1540 untuk perjalanan satu hala (¥ 2100 untuk perjalanan pulang). Menuju ke Stesen ke- 5 semasa musim pendakian (Jul-Sep)? Kemudian anda boleh lihat bas yang kerap dan juga bas lebuh raya datang dari Shinjuku ke Mt Fuji ke- 5 Station.
 
Untuk ke Hakone:
 
Dengan kereta api
 
Cara paling cepat dan mudah untuk bergerak dari Tokyo ke Hakone adalah dengan mengambil Kereta Api Odakyu yang akan membawa anda dari Shinjuku ke Stesen Hakone-Yumoto. Perjalanan mengambil masa 2 jam (transit di Odawara) dan kos sekitar ¥ 1190. Jika anda ingin pilihan yang lebih cepat, anda boleh mendapatkan ekspres “Kereta Romantik” yang terhad yang hanya memerlukan masa 75 minit tetapi kos ¥ 2280.
 

Nota: Jika anda mengembara dengan laluan JR, yang paling jauh anda boleh pergi ke Stesen Odawara, di mana anda perlu transit ke Kereta Api Odakyu untuk sampai ke Hakone.
 
Dengan bas
 
Sebagai alternatif, anda juga boleh naik dari Tokyo ke kawasan Lake Ashi di Hakone dengan mengambil bas lebuh raya terus dari Shinjuku. Perjalanan mengambil masa kira-kira 2 jam dan kos ¥ 2000. Terdapat juga bas dari Lapangan Terbang Haneda Tokyo yang akan berhenti di Yokohama sebelum mencapai Hakone. Ianya berharga ¥ 2000 dan akan mengambil masa kira-kira 2.5 jam.
 
Pergi ke sekitar Hakone:
 
Cara terbaik untuk ke sekitar Hakone ialah menggunakan Hakone Free Pass . Pas ini memberikan anda 2 hari (atau lebih) perjalanan tanpa had di 8 perkhidmatan pengangkutan yang berbeza termasuk kereta Hakone Tozan, bas, kereta kabel, ropeway dan juga kapal pelayaran lanun bersiar-siar di Lake Ashi. Dengan pass , anda juga akan mendapat diskaun untuk kemudahan dan tarikan terpilih di Hakone.
 

Hakone Free Pass juga termasuk tunggang tanpa had di Hakone Ropeway, satu mod pengangkutan yang popular untuk bersiar-siar di Hakone. Ropeway akan membawa anda ke pemandangan terkenal seperti Lake Ashi.
 
Tip: Tempah pass ini di Klook terlebih dahulu dan ambilnya di Stesen Shinjuku, supaya anda dapat menggunakannya terus untuk perjalanan anda ke Hakone!
 
Lawatan bersama pemandu pelancong
 
Jika anda ingin melihat pemandangan terbaik dari kedua-dua Mt Fuji dan Hakone dan lebih suka perjalanan yang mudah, kami mencadangkan untuk menempah lawatan sehari dengan pemandu pelancong Mt Fuji dan Hakone di Klook . Lawatan ini sangat sesuai untuk pelancong yang mempunyai jadual ketat dan anda akan melawat tempat-tempat popular seperti Stesen Mt Fuji 5, Tasik Kawaguchiko, Danau Ashi dan Mt Komagatake – semuanya dalam satu hari sahaja! Dengan pick-up (Hamamatsucho Bus Terminal) dan drop-off (Ginza) di Tokyo, lawatan ini sangat mudah. Belum lagi anda akan disertai dengan panduan berbahasa Inggeris yang akan berkongsi fakta menyenangkan tentang Mt Fuji dan Hakone bersama anda
 

Inilah pemandu pelancong penulis yang ramah, Anne, ketika perjalanan ke Mt Fuji dan Hakone! Dia mengambil masa untuk menjelaskan tentang peta Gunung Fuji dan Hakone, serta pemandangan yang akan dilawati penulis semasa lawatan.
 
Nota: Anda juga boleh memilih hidangan makanan laut yang mesra-Islam atau makan tengah hari vegetarian dalam lawatan ini. Penulis telah diperiksa secara peribadi dengan pengendali pelancongan bahawa tiada alkohol yang digunakan dalam sos tetapi melakukan makan mengikut budi bicara anda sendiri!
 
Satu lagi lawatan berpandu yang bernilai di Klook ialah Tokyo Spectacular Mt. Fuji Day Bus Tour . Lawatan ini akan membawa anda ke Tasik Kawaguchi, Oshino Hakkai (sebuah kampung dengan 8 kolam air spring dari Mt Fuji), sebuah kampung ninja dan kemudian ke Stesen Mt Fuji ke- 5. Selain Mt Fuji, bahagian paling menarik tentang lawatan ini adalah melawat kampung ninja di mana anda akan dapat bertemu dengan ninja sebenar dan mengambil foto dengan mereka! Lokasi pick-up dan drop pelancongan di Shinjuku, jadi ia juga sangat mudah
 
Makanan Halal Mencari makanan halal mungkin lebih sukar di kawasan Mt Fuji dan Hakone berbanding dengan bandar-bandar besar seperti Tokyo dan Osaka. Tetapi dengan lebih banyak restoran dan pusat peranginan yang menawarkan pilihan mesra-Muslim, yakinlah anda masih boleh menikmati makanan yang lazat!
 
Kawasan Mt Fuji – Kawaguchiko:
 
Alladin Indo Restaurant
 
Makanan India halal di Kawaguchiko? Kami tidak tipu! Jika anda bersiar-siar di Kawaguchiko dan perlu makan tengahari anda, pergi ke Alladin Indo Restaurant. Dengan campuran hidangan India (dari ¥ 1000) seperti Butter Chicken, Chicken Chicken dan Kari Kambing, anda tidak akan percaya anda berada di Jepun! Makanlah kari anda dengan Naan (¥ 300) atau Saffron Rice (¥ 250) dan anda mempunyai makanan yang baik
 

Status halal: Bersertifikat halal
 
Alamat: 288-1, Funatsu, Fujikawaguchiko-machi Minamitsuru-gun, Yamanashi 401-0301
Waktu buka: 11 pagi – 3 petang, 5 petang – 11 malam setiap hari
Hubungi No: +81   555-72-6755
 
Syariah Hotel Fujisan
 
Jika anda berhasrat untuk bermalam di Kawaguchiko, kami mencadangkan tinggal di Syariah Hotel Fujisan, hotel mesra-Muslim yang menyediakan makanan untuk tetamu mereka juga. Set makan malam mereka berharga dari ¥ 1620 manakala sarapan pagi mereka menetapkan kos dari ¥ 1080. Nikmati hidangan penuh hidangan Jepun di sini di mana anda akan disajikan dengan makanan tempatan – Hoto (mie udon rata dan sayur-sayuran dalam miso sup), daging panggang dan tempura
 

Ambil perhatian bahawa anda perlu menempah makanan anda sekurang-kurangnya 2 hari lebih awal. Walaupun ini bukan restoran berjalan kaki, para tetamu yang tidak menginap di hotel juga boleh membeli makanan ringan yang mesra muslim dan makanan siap mereka. Selain itu, ada juga ruang sembahyang di hotel, supaya anda dapat melakukan kewajipan anda di sini dengan mudah.
 
Status halal: Ada daging halal, dapur dan perkakas yang hanya digunakan untuk makanan halal
 
Alamat: 6713-1 Funatsu, Fujikawaguchiko-machi, Minamitsurugun, Yamanashi 401-0301
Tempahan: Hubungi +81 555-83-5588 atau e-mel [email protected]
 
Petua: Tertanya macam macam mana anda boleh ke Alladin Indo Restaurant dan Syariah Fuji Hotel? Dapatkan Gunung Fuji Pass di Klook untuk berjalan-jalan di sekitar Tasik Kawaguchiko dengan mudah di atas bas persiaran !
 
Hakone Area:
 
Kintokitei
 
Sekiranya anda berada di kawasan Hakone, menuju utara ke Kintokitei, sebuah restoran mesra Muslim berhampiran dengan Gotemba Premium Outlet yang popular. Keistimewaan restorannya ialah Kamameshi, hidangan Jepun di mana nasi, daging dan sayur-sayuran dihidangkan dalam periuk kecil. Selain itu, mereka juga menawarkan set Wagyu halal (¥ 3500) untuk pelancong Islam nikmati.
 

 
 
Nota: Sila ambil perhatian bahawa anda perlu menempah makanan halal terlebih dahulu sebelum menuju ke restoran!
 
Status halal: daging halal dan perasa yang ada, alkohol yang berkhidmat dalam penubuhan, kemudahan doa dalam penubuhan
 
Alamat: 1-24-5, Ninoka, Gotemba-shi, Shizuoka 412-0025
Waktu operasi: 11 pagi – 2 petang (setiap hari kecuali 30-31 Dis, 1 Jan)
Tempahan: Panggilan +81 550-83-0881 atau e-mel [email protected]
 
Irorisaryo Hachiri
 
Restoran mesra-muslim lain di Hakone adalah Irorisaryo Hachiri terletak di resort air panas Hakone Yuryo. Di sinilah anda boleh menikmati “aburi”, kaedah masakan Jepun tradisional di mana makanan anda dipanggang di atas dengan obor api. Set Shichirin Aburi mereka adalah mesti cuba! Ia terdiri daripada bream laut merah kering, tauhu goreng panggang dan disalut dengan miso dan sayur-sayuran. Anda pasti akan dapat menikmati kesegaran ikan, yang akan menyempurnakan selera anda
 

Apa yang menarik tentang resort Hakone Yuryo ialah anda boleh menyewa sebuah bilik dengan hotspring peribadi untuk hanya sehari tanpa menginap. Dari hanya ¥ 4000, anda boleh berehat di dalam air panas atau gunakan bilik sebagai ruang sembahyang – sempurna jika anda berada di Hakone dalam perjalanan sehari!
 
Status halal: Pilihan makanan laut yang ada
 
Alamat: 4 Tonosawa, Hakone-machi, Ashigarashimo-gun, Prefektur Kanagawa 250-0315
Waktu operasi: 11 pagi – 9 malam (hari kerja), 11 pagi – 10 malam (hujung minggu)
Tempahan: +81 460-85-8411
 
Tip: Pergi ke Hakone Yuryo Resort dengan mengambil Kereta Api Odakyu dan turun di Stesen Tonosawa di line Hakone Tozan . Dengan mendapatkan Hakone Free Pass di Klook , anda boleh mendapatkan tunggangan tanpa had di Line Hakone Tozan dan line lain di sekitar Hakone juga!
 
Petua berbelanja Berjimat dengan Pas Pengangkutan
 
Perjalanan ke Mt Fuji dan Hakone mungkin agak mahal tetapi anda tidak perlu menghabiskan banyak jika anda pergi menggunakan pas pengangkutan ini!
 
Pass Gunung Fuji
 
Percayalah, Pass Gunung Fuji adalah satu-satunya pass yang anda perlukan semasa mengembara sekitar kawasan Fuji Five Lakes. Sama ada anda memilih pass 1, 2 atau 3 hari , anda akan mendapat tunggangan tanpa had di bas Omni yang akan keliling di sekitar kawasan Mt Fuji dengan Pass Gunung Fuji . Pass juga membolehkan anda naik Kereta Api Fujikyu dan Fujikyu Bus tanpa bayaran tambahan. Tetapi itu bukan sahaja – dengan pass , anda akan dapat masuk banyak tarikan menarik seperti Mt Kachi-Kachi Ropeway, Fuji-Q Highland , Taman Hiburan Grinpa dan Gua Es Narusawa.
 

Tip: Dapatkan Mt Fuji Pass pada harga yang lebih murah apabila anda menempah secara dalam talian di Klook . Apa yang anda perlu lakukan ialah menebus tiket anda di Stesen Kawaguchiko atau Otsuki dan anda sudah bersedia!
 
Hakone Pass
 
Sekiranya anda membuat perjalanan di Hakone, anda tidak akan mahu melepaskan Hakone Free Pass . Pass meliputi perjalanan tanpa had ke atas 8 jenis pengangkutan di Hakone dan anda boleh menggunakannya selama 2 atau 3 hari. Bukan sahaja anda akan dapat naik Kereta Api Odakyu dari Shinjuku ke Stesen Hakone-Yumoto, tetapi anda juga boleh menaiki Keretapi Hakone Tozan, Hakone Tozan Bus, Hakone Ropeway dan juga pelayaran persiaran di Lake Ashi. Selain itu, anda boleh mendapatkan diskaun di lebih daripada 50 tempat (termasuk pusat peranginan air panas dan kedai-kedai cenderamata) apabila anda menggunakan pass.
 

Tip: Untuk mendapatkan diskaun di Hakone Free Pass, kami mengesyorkan dapatkan pass Klook kerana ia lebih murah dan anda juga akan mendapat ketenangan fikiran apabila anda menempah sebelum perjalanan anda. Anda boleh menebus pas anda dari Pusat Perkhidmatan Odakyu Sightseeing di Shinjuku dan anda juga boleh mendapatkan lebih awal daripada tarikh yang anda pilih dalam tempahan anda.
 
Borong Snek di kedai serbaneka
 
Jika anda mengembara di sekitar Gunung Fuji dan Hakone tetapi mendapati bahawa ia terlalu mahal untuk menikmati makanan atau terlalu jauh dari restoran halal, kami mencadangkan menyimpan snek mesra orang Islam dari kedai serbaneka! Salah satu makanan ringan tersebut ialah onigiri (bola nasi Jepun). Terdapat banyak jenis onigiri dan walaupun mereka biasanya mempunyai label kecil dalam bahasa Inggeris, senarai ramuannya selalu dalam bahasa Jepun. Perkara penting yang perlu diperhatikan ialah tidak semua onigiri makanan laut adalah halal kerana mereka mungkin mengandungi mirin, semburan alkohol atau pengemulsi ˙
 

Tetapi onigiri kosong dan salmon dari 7-11 dan Family Mart tidak mengandungi alkohol atau produk berasaskan haiwan lain, jadi anda mungkin ingin menyimpannya! Berikut adalah snek lain dari kedai serbaneka yang boleh anda beli:
 
Soyjoy Bar – bar tenaga vegetarian yang datang dengan rasa yang berbeza seperti strawberi, epal, kismis dan banyak lagi
Bulgaria Meiji Yoghurt – yoghurt tanpa alkohol yang menggunakan bahan-bahan berasaskan tumbuhan sahaja dan datang dalam perisa yang berbeza juga
Family Mart Strawberry Sandwich – tiada produk alkohol atau berasaskan haiwan yang digunakan dalam sandwic ini
7-11 Urumochi Shokupan (う る も ち 食 パ ン) atau Roti sandwhich – dapatkan ini dengan Rising Strawberry dan Orange Jam
Tip: Jika anda tidak pasti bahan-bahan makanan ringan, gunakan setting kamera Google Translate untuk menangkap gambar kandungan makanan dan ia akan terjemahkan secara automatik. Jadi anda akan tahu bahan-bahan yang digunakan untuk produk tersebut.
 
Penafian: Sila ambil perhatian bahawa snek ini tidak diperakui halal, tetapi mereka tidak mengandungi apa-apa produk alkohol atau haiwan, jadi makan mengikut budi bicara anda sendiri!
 
Perkara yang perlu dilakukan (selain melihat Gunung Fuji)  
Mt Fuji Area: 
 
Berski di Snow Town Yeti
 
Ingin ski sambil mengagumi Mt Fuji? Bergerak ke Snow Town Yeti , salah satu dari 2 resort ski di sekitar Gunung Fuji. Resort ski ini istimewa kerana ia adalah salah satu resort salji pertama di Jepun dibuka pada pertengahan Oktober setiap musim menggunakan salji buatan manusia
 

Dengan hanya dua lif dan berjalan, resort ia kecil tetapi terdapat pelbagai kursus dari peringkat awal hingga mahir. Jadi, anda tidak perlu bimbang jika ia kali pertama anda! Terdapat juga kawasan permainan salji untuk kanak-kanak, sledding dan pemain pemula, menjadikannya daya tarikan mesra keluarga
 
Tip: Kerana sukar untuk sampai ke resort ski dengan pengangkutan awam, kami mengesyorkan menempah tiket anda di Klook kerana ia termasuk pengangkutan balik dari Shinjuku ke Snow Town Yeti .
 
Waktu Operasi (pertengahan Okt hingga Apr): 9 pagi – 10 malam (hari minggu), 8 pagi – 10 malam (hujung minggu dan PH), 3.30 petang – 8 pagi (sepanjang malam ski, rujuk kelender ini)
 
Caj Masuk:
Tiket hari penuh: ¥ 4000
Tiket malam: ¥ 2500
 
Fuji-Q Highland
 
Cabar diri anda untuk naik ride yang mendebarkan di Fuji-Q Highland . Taman hiburan itu terkenal dengan roller coaster yang memecahkan rekodnya, jadi jika anda pengemar aktiviti adrenalin, ini adalah tempat terbaik untuk pergi! Cuba semua 4 roller coaster terkenal mereka – Fujiyama, Takabisha, Do-donpa dan Eejanaika. Rolker coaster yang paling menarik ialah Takabisha yang mempunyai rekod kejatuhan curam (121 degrees freefall), dan Eejanaika, salah satu daripada 2 “4 dimensi coaster” di mana tempat duduk boleh berputar ke belakang atau ke hadapan 360 derajat dalam berputar terkawal.
 

Walau bagaimanapun, jika rides ini bukan untuk anda, cuba rides lain seperti log flume, kapal lanun dan roda ferris. Sekiranya anda berada di sini dengan anak-anak, menuju ke Thomas Land, dimodelkan selepas siri kereta api Thomas!
 
Tip: Bayar lebih rendah apabila anda menempah tiket Fuji-Q anda di Klook . Perkara yang terbaik adalah, anda boleh memasuki taman terus dengan baucar Klook , supaya anda boleh naik rides terus terutamanya pada waktu puncak. Dengan pass di Klook , anda juga boleh menikmati entri yang tidak terhad kepada tunggangan! Yuran masuk untuk Fuji-Q Highland juga dilindungi oleh Mt Fuji Pass . Selain itu, anda juga akan mendapat kemasukan percuma untuk 1 daya tarikan pilihan anda juga.
 
Waktu Operasi: 9 pagi hingga 5 petang (sehingga 6 petang pada hujung minggu dan cuti)
Arah: Ambil Laluan Keretapi Fujikyu dan turunlah ke stesen Fujikyu Highland. Banyak bas lebuh raya juga berhenti di Fuji-Q Highland. Fuji-Q juga dihidangkan oleh bas Omni di Laluan Kawaguchiko.
 
Pergi camping
 
Sekiranya anda sedang mencari pengembaraan dan ingin merasai alam semula jadi Mt Fuji, pergi berkhemah di salah satu tempat perkhemahan di sekitar gunung. Kebanyakan tapak perkhemahan ini dilengkapi dengan kemudahan air, dan kebanyakannya mempunyai akses ke kedai serbaneka. Perkara yang terbaik ialah, anda akan mendapat peluang untuk bangun dengan pemandangan Gunung Fuji yang menakjubkan pada waktu pagi
 

Salah satu tapak perkhemahan yang terkenal adalah Tapak Tanukiko Tasik Tanukiko dan itu kerana pemandangan Gunung Mt Fuji di latar belakangnya. Anda tidak perlu menempah tapak perkhemahan ini dan kos sekitar ¥ 2500 per malam ditambah ¥ 200 caj setiap orang. Selain berkhemah di sini, anda juga boleh naik perahu di tasik dan pergi memancing. Jika anda tidak menginap untuk malam, mungkin Koan Camping Ground di Lake Motosu adalah pilihan yang baik kerana anda hanya boleh memilih tempat di sepanjang tasik dan menambat khemah anda tanpa sebarang tempahan.
 
Petua untuk keluarga dengan anak-anak  
Selidik dan bersedia dalam cuaca sejuk
 
Jika anda melawat Mt Fuji dengan anak-anak, pastikan anda melakukan banyak penyelidikan mengenai cuaca sebelum perjalanan anda. Sebagai peraturan, suhu di Mt Fuji (terutamanya Stesen ke- 5) lebih rendah daripada di kawasan sekitar atau Tokyo, terutamanya pada musim gugur dan musim sejuk. Jangan pernah meremehkan suhu di Mt Fuji kerana ia boleh jauh lebih rendah! Sebagai contoh, perjalanan baru-baru ini ke Jepun, suhu di Tokyo adalah sekitar 10-15 darjah tetapi suhu di Mt Fuji 5 th Station sudah 1 darjah
 

Ingatlah bahawa walaupun anak anda perlu panas, anda juga perlu faktor dalam pergerakan mereka (jika dia adalah anak kecil). Berpakaian anak-anak anda dalam baju kapas sebagai lapisan di bawah pakaian perangkap pakaian mereka dan anda tidak mahu mereka berpeluh. Untuk jaket luar, pastikan mereka tidak terlalu besar untuk anak-anak anda juga – semak bahawa manset di pergelangan kaki dan pergelangan tangan cukup ketat untuk menghalang sejuk dari masuk. Jangan lupa memakai sarung tangan dan topi juga, kerana kepala dan jari biasanya lebih mudah terdedah kepada sejuk!
 
Gunakan baby carriers bukannya stollers
 
Apabila melawat tempat-tempat menarik di sekitar kawasan Mt Fuji, kami mengesyorkan menggunakan baby carriers bukan kereta bayi kerana akan banyak perjalanan yang terlibat, jadi ia akan menjadi masalah untuk memindahkan kereta sorong anda melainkan jika anda sedang dalam perjalanan sebuah kereta. Selain itu, untuk tempat-tempat seperti Stesen Gunung Fuji ke- 5, terdapat cerun curam dan tidak rata yang menjadikannya lebih mudah untuk membawa anak anda ke baby carriers. Belum lagi beberapa tarikan popular di kalangan pelancong, jadi anda mungkin perlu berdesak-desakan dengan orang ramai untuk memindahkan stroller anak-anak anda.
 

Petua: Perjalanan dengan anak-anak mungkin mengambil lebih banyak masa anda, kami mengesyorkan memilih hanya satu kawasan (Mt Fuji atau Hakone), supaya anda mempunyai masa yang cukup untuk meneroka pemandangan. Dapatkan Mt Fuji Pass atau Hakone Free Pass di Klook untuk bergerak dengan mudah di sekitar kedua-dua wilayah.
 
Aktiviti yang mesra kanak-kanak
 
Sudah tentu, semasa pergi dengan anak-anak, sangat berguna untuk merancang beberapa aktiviti untuk membuat mereka sibuk. Berikut adalah 2 aktiviti mesra kanak-kanak yang kami cadangkan:
 
a) Makaino Farm
 
Terletak di lereng bukit dengan pemandangan Gunung Fuji yang menakjubkan, Makaino Farm adalah satu tempat yang anda tidak mahu ketinggalan dengan anak-anak anda. Bukan sahaja mereka boleh menikmati keindahan gunung dari jauh, ada juga kawasan dengan kambing dan lembu dan zoo petting
 

Anak-anak anda juga boleh menikmati kawasan pendakian dan kawasan athletic atau pergi menaiki kuda. Jika anda mahu, anda juga boleh membawa kambing untuk berjalan-jalan!
 
Tip: Terdapat 3 bilik bayi di dalam ladang dan anda boleh menggunakan kemudahan air mendidih dan microwave di restoran mereka untuk menyediakan makanan untuk anak-anak anda.
 
Alamat: 1327-1 Utsuno, Fujinomiya 418-0104, Prefektur Shizuoka
Caj kemasukan: ¥ 800 (Dewasa), ¥ 500 (Kanak-kanak)
Waktu Operasi: 9 pagi – 6 petang, 9 pagi – 5 petang (1 Disember – 20 Mac), ditutup setiap hari Rabu dari 1 Disember – 20 Mac)
 
Arah: Ambil Fujikyu Bus atau Fujikyu Shizuoka Bus (ke Fujisan Station) selama 30 minit dari Stesen Fujinomiya dan turun di hentian bas Makaino Bokujo. Bas Fujikyu termasuk dalam Mt Fuji Pass .
 
b) Taman Safari Fuji
 
Berikut adalah tempat yang mesra kanak-kanak untuk memastikan anak-anak anda bertenaga – Fuji Safari Park! Terletak di alam yang subur di kaki Gunung Fuji, kira-kira 900 haiwan berkeliaran bebas di taman ini. Ambil Bus Jungle melalui zon safari untuk menyaksikan singa, harimau dan cheetah di habitat semulajadi mereka. Interaksi terdekat yang boleh anda dapatkan dengan binatang-binatang liar ini adalah melalui tingkap-tingkap wayar dari bas.
 

Selain Zon Safari, anda juga boleh menuju ke Zon Fureai di mana anda akan mendapat peluang untuk melihat haiwan kesayangan dan memberi makan kanggaru dan walabi. Anda juga boleh cuba menunggang kuda! Satu hari di taman safari pastinya akan menjadi pengalaman yang menggembirakan untuk anak-anak anda (dan anda!)
 
Alamat: Jepun, 〒410-1231 Wilayah Shizuoka, Susono, Suyama, 字 藤原 2255-27
Caj Kemasukan: ¥ 2700 (Dewasa), ¥ 1500 (Kanak-kanak)
Waktu Operasi: 9 pagi – 4.30 petang (11 Mac – 31 Okt), 10 pagi – 3.30 petang (1 Nov – 10 Mac)
Arah: Ambil kereta api ke JR Gotemba Station dan tukar ke Fujikyu Bus ke Fuji Safari Park. Bas Fujikyu termasuk dalam Mt Fuji Pass
 
Kami berharap 7 tips ini akan membantu perjalanan anda ke Mt Fuji dan Hakone . Dari pemandangan yang mesti dikunjungi untuk aktiviti menarik dan makanan halal, terdapat begitu banyak yang boleh dilakukan di Mt Fuji dan Hakone, sama ada anda melancong dengan rakan atau keluarga. Dengan pas pengangkutan dan lawatan sehari yang anda boleh dapatkan di Klook , merancang perjalanan anda semudah itu! Jadi, jika anda tidak pernah terfikir untuk melawat Mt Fuji dan Hakone , masa untuk menghubungi kawan perjalanan anda dan merancang perjalanan yang anda tidak akan lupa!
 
Sumber : Have Halal Will Travel
The post Mt Fuji dan Hakone: Tips Penting (dan Mesra Muslim!) Untuk Lawatan Terbaik appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/mt-fuji-dan-hakone-tips-penting-dan-mesra-muslim-untuk-lawatan-terbaik/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Jodoh Cepat Terbaik Oleh Ust Yusuf Mansur

Tips Jodoh Cepat Terbaik Oleh Ust Yusuf Mansur

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 892 hits
Assalamualaikum Dan Salam SejahteraTips Jodoh Cepat Terbaik Oleh Ust Yusuf MansurTips Jodoh Cepat Terbaik Oleh Ust Yusuf Mansur tips jodoh cepat terbaik adalah metode agar Allah azza wajalla berkenan membuka Rahasia Jodoh Terbaik Menghadirk...
Tips Penting Ke Universal Studios Singapore

Tips Penting Ke Universal Studios Singapore

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 505 hits
Assalamualaikum Tips Penting ke Universal Studios Singapore Hi Siapa je yang tak suka nak pergi theme park kan kan ada banyak jugak theme park yang kita boleh pergi Tapi kalau rasa nak pergi jauh sikit atau nak merasa pakai passport korang ...
Fuji Shibazakura Festival Tips And Mistakes That I Learned From Visiting The Festival

Fuji Shibazakura Festival Tips And Mistakes That I Learned From Visiting The Festival

papar berkaitan - pada 22/1/2019 - jumlah : 288 hits
Mount Fuji is a spot for a nature lover and if I were given more time I would definitely explore the city more in depth or even hike the mountain But you know time is our best enemy and we need to make a full of it yet it just for one day S...
Cara Nak Periksa Telco Terbaik Dikawasan Anda

Cara Nak Periksa Telco Terbaik Dikawasan Anda

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 693 hits
Rangkaian telco yang meluas dan pantas amatlah penting di zaman smartphone kini Telco dominan di Malaysia seperti Maxis Celcom dan Digi telah lama mengembangkan empayar mereka lengkap dengan pelan prabayar dan pascabayar yang beraneka harga...
Insyaallah Emma Akan Cuba Yang Terbaik Terima Kasih Sebab Nasihat

Insyaallah Emma Akan Cuba Yang Terbaik Terima Kasih Sebab Nasihat

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 298 hits
I am sorry Emma Maembong mengaku buka tudung tapi nafi foto celah kangkang abang menteri Selepas kecoh penyebabaran foto tidak bertudung akhirnya pelakon Emma Maembong mengaku dia merupakan individu dalam imej tersebut iaitu Syed Abdullah S...
Cara Terbaik Mengingati Tarikh Lahir 28 Januari 2019

Cara Terbaik Mengingati Tarikh Lahir 28 Januari 2019

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 405 hits
Cara terbaik mengingati tarikh lahir orang perempuan adalah dengan MELUPAKANNYA Tengok apa akan terjadi selepas itu 28 Januari 2019 Purba lagi setahunlah usia MakBudak nampaknya Tak perlu berangan nakkan surprise seperti drama pukul 7 malam...
Lelaki Pujaan Malaya Ini Kongsi 9 Jenis Sunblock Terbaik Dari Drugstore Elok Pakai Jika Tak Nak Ada Jeragat

Lelaki Pujaan Malaya Ini Kongsi 9 Jenis Sunblock Terbaik Dari Drugstore Elok Pakai Jika Tak Nak Ada Jeragat

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 618 hits
Menyedari bahawa ada pengguna yang pening kepala berdepan dengan masalah lambakan sunblock di farmasi seorang pengguna Facebook bernama Herry Rozular sudi berkongsi jenis dan kegunaan sunblock untuk kulit serta badan Paling best sunblock in...
Resepi Daging Kaprau Terbaik Dan Mudah Untuk Di Cuba

Resepi Daging Kaprau Terbaik Dan Mudah Untuk Di Cuba

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 429 hits
Resepi Daging Kaprau Dan Mudah Untuk Di CubaBahan bahannya Daging yang telah diperap dengan Pes Tomyam Adabi selama setengah jamBawang besar yang dipotong 8 Cili api yang ditumbukSesudu sos cili thai dan sesudu kicap manisDaun limau purut S...
Azammoff Butik Exclusive Berkualiti Yang Paling Terbaik Kat Shah Alam

Azammoff Butik Exclusive Berkualiti Yang Paling Terbaik Kat Shah Alam

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 604 hits
Azammoff Butik Exclusive Berkualiti Yang Paling Terbaik Kat Shah Alam Salam Minggu lalu uzu berkesempatan ke salah satu butik yang terbaik di Shah Alam Butik tersebut berdekatan dengan Jakel Shah Alam Butik yang uzu sangat sangat jatuh cint...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Satu Kesulitan Tidak Mungkin Menang Melawan Dua Kemudahan Tetap Optimis

Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja