Cara Nak Periksa Telco Terbaik Dikawasan Anda


Rangkaian telco yang meluas dan pantas amatlah penting di zaman smartphone kini. Telco dominan di Malaysia seperti Maxis, Celcom, dan Digi telah lama mengembangkan empayar mereka, lengkap dengan pelan prabayar dan pascabayar yang beraneka harga dan pakejnya. Tetapi, itu semua tidak lagi relevan apabila signal telco pilihan di kawasan anda adalah sangat lemah. Apa gunanya dapat melanggan pelan ala carte Hotlink 1 GB/RM5 sehari jika anda langsung tidak dapat mengakses laman web Google?

Public WiFi Hotspot Kan Ada?

Betul. Tetapi bukan semua tempat menyediakan khidmat WiFi, apatah lagi yang percuma. Tambahan lagi, tak bermakna anda dapat manfaatkan internet sepenuhnya kerana sudah tentu ada pengguna lain seperti anda yang menggunakan hotspot yang sama. Belum sebut lagi pasal isu privasi dan sekuriti; bahaya untuk membuat transaksi perbankan menggunakan public WiFi.

Jadi Bagaimana?

Pengguna peranti Android dan iOS boleh memuat-turun aplikasi OpenSignal (Percuma). App ini pada asalnya hanyalah untuk menguji kelajuan internet anda (ala Speedtest.net app) tetapi kemaskini yang terbaru membolehkan app ini untuk mencari hotspot berdekatan, menguji, merekod, dan membandingkan kelajuan internet sama ada WiFi atau selular, dan yang paling menarik; mencari signal telco terbaik di kawasan anda, lengkap dengan statistik Download & Upload speed, latency, dan reliability.

Cara Penggunaan?

1 - Pastikan cellular data, GPS, dan location services diaktifkan. Muat-turun app OpenSignal dan buka app.

2 - Pada navigation bar yang terpapar, pilih Coverage.

3 - Tap pada arrow berbentuk condong untuk menandakan lokasi anda sekarang. Contoh: Alor Gajah, Melaka.

4 - Tap NetworkRank. Statistik telco akan terpapar mengikut susunan.

5 - Pada tab Simpledan Advanced, pilih Advanced untuk melihat telco apakah yang terbaik dari segi Download, Upload, Latency, dan Reliability. Contoh: Digi merupakan telco yang terbaik di kawasan persekitaran Alor Gajah, Melaka.

Bagaimana Untuk Kenalpasti Telco Terbaik?

Telco yang mempunyai ranking di atas tak bermakna ia adalah yang terbaik sepenuhnya. Faktor ini bergantung pada keperluan anda. Jika anda perhatikan screenshot di atas, Celcom adalah lebih stabil pada kadar 90% reliability dan 180ms latency, walaupun Digi mempunyai kelajuan muat-turun sehingga 3.73 Mbps. Penerangan lebih lanjut adalah seperti di bawah.

Download speed: Kelajuan maksimum muat-turun di kawasan itu (lagi tinggi lagi bagus)
Upload speed: Kelajuan maksimum muat-naik di kawasan itu (lagi tinggi lagi bagus)
Latency: Atau dengan nama lain, Ping, bermakna berapa lama masa yang diambil untuk peranti anda berhubung dengan cell tower terdekat (lagi sedikit lagi bagus)
Reliability: Kestabilan rangkaian di kawasan itu bagi mengurangkan drop calls dan SMS delay (lagi tinggi lagi bagus)

Situasi 1: Jika anda seorang yang gemar memuat-turun lagu, mengakses Facebook dan YouTube, pilihlah telco dengan ranking Download tertinggi.

Situasi 2: Jika anda seorang yang gemar memuat-naik gambar dan video di Facebook, Instagram, dan YouTube, pilihlah telco dengan ranking Upload tertinggi.

Situasi 3: Jika anda jarang online tetapi anda mahu menggunakannya dengan segera apabila memerlukan, pilihlah telco dengan Latency (atau kadar Ping) yang rendah.

Situasi 4: Jika anda sering membuat panggilan atau SMS, dan tidak mahu ada sebarang drop calls ataupun delay dalam penghantaran SMS, pilihlah telco dengan kadar Reliability yang tertinggi.

Saya Tahu Apa Yang Saya Nak. Tetapi Telco Yang Saya Guna Sekarang Tidak Menepati Keinginan Saya.

Mudah. Jika anda menetap di kawasan itu buat beberapa hari (misalnya bercuti), anda hanya perlukan dapatkan kad SIM pilihan anda yang terbaik di kawasan itu. Ianya murah dan sangat berbaloi. Tetapi jika anda kerap berpindah dan menetap di kawasan itu untuk seketika, bertukarlah rangkaian anda sekarang ke telco pilihan anda dengan percuma. Bukan sahaja anda dapat mengekalkan nombor yang asal, anda juga dapat menggunakan servis dan perkhidmatan yang terbaik dari telco baru anda.

Sebagai contoh, sebelum ini saya memakai rangkaian U Mobile, tetapi Digi adalah telco yang terbaik di kawasan Alor Gajah, Melaka. Cuma akses laman web Digi dan klik Switch to Digi online. Isikan borang dan pihak Digi akan menghantar kad SIM yang baru ke lokasi yang anda mahu tanpa sebarang caj. Dan tanpa perlu bertukar nombor. Sangatlah mudah.

Apa Yang Perlu Saya Tahu?

Bukan semua telco menyediakan khidmat bertukar rangkaian secara online. Malah, ada juga mengenakan caj yang sedikit dan perlu membuat penukaran di pusat telco yang terdekat. Ini bergantung pada keperluan anda. Tetapi kos untuk bertukar rangkaian sangatlah rendah dan ia adalah lebih baik dari membeli kad SIM yang baru. Jadi manfaatkanlah teknologi dan servis yang ada dan dapatkan perkhidmatan yang terbaik untuk kegunaan harian anda.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.hanifidrus.com/2019/01/cara-nak-periksa-telco-terbaik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Cara Betul Kalau Nak Order Kopi Macam Orang Have Have

Ini Cara Betul Kalau Nak Order Kopi Macam Orang Have Have

papar berkaitan - pada 20/1/2019 - jumlah : 623 hits
Ini Cara Betul Kalau Nak Order Kopi Macam Orang Have Have Bila lagi nak belanja anak isteri air Starbuck kan Cuma yang jadi masalah bagi yang tak biasa masuk kedai air orang ada ada ini kita jadi tersekat Tak tahu cara nak order Nak tanya k...
Cara Nak Bezakan Buah Bendi Muda Atau Tua Tanpa Perlu Patahkan Hujung Buah

Cara Nak Bezakan Buah Bendi Muda Atau Tua Tanpa Perlu Patahkan Hujung Buah

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 492 hits
Cara nak bezakan buah bendi samada muda atau tua waktu di jual di pasar atau di kedai untuk dengan mematahkan hujungnya Jika masih muda adalah mudah untuk di patahkan atau liat maksudnya sudah tua Cara nak bezakan buah bendi ini untuk menca...
3 Tempat Terbaik Nak Sewa Motor Di Kota Kinabalu Sabah

3 Tempat Terbaik Nak Sewa Motor Di Kota Kinabalu Sabah

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 4365 hits
Tempat Terbaik Nak Cari Sewa Motor Atau Motorbike Rental Semasa Di KK Sebenarnya kalau datang ke Kota Kinabalu anda boleh menyewa motor sama ada motorsikal gear manual ataupun motor skuter Bagi yang kurang tahu skuter ni apa benda skuter ad...
Double Chin Selalu Menghantui Perempuan Ini 8 Cara Terbaik Hilangkan Masalah Tersebut

Double Chin Selalu Menghantui Perempuan Ini 8 Cara Terbaik Hilangkan Masalah Tersebut

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 561 hits
Double Chin Selalu Menghantui Perempuan Bukan hanya individu berbadan besar saja yang mengalami masalah double chin perempuan kurus pun selalu mengeluh bila tengok muka depan cermin Menurut Health Guide HQ ada beberapa senaman yang sebenarn...
Cara Menyelesaikan Blacklist Telco

Cara Menyelesaikan Blacklist Telco

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 2619 hits
Cara Menyelesaikan Blacklist Telco ini Xu tulis sebab insiden yang berlaku baru baru ini pada diri Xu sendiri Untuk menyelesaikan atau memadam nama anda dari blacklist yang anda sendiri buat ianya mudah Anda boleh clear kan nama anda bila b...
Ini Cara Betul Nak Ajar Anak Menulis Bukan Bagi Pensil Dan Kertas Rileks Media

Ini Cara Betul Nak Ajar Anak Menulis Bukan Bagi Pensil Dan Kertas Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 425 hits
Pada usia yang masih mentah kanak kanak kini terdedah dengan pelbagai ilmu yang dipelajari baik dari ibu bapa dan guru malah ada yang hanya mempelajari melalui gajet Namun demikian gajet dikategorikan sebagai peratusan yang tinggi penyumban...
Dah Mula Beroperasi Ini Cara Nak Naik Kereta Api Laju Hello Kitty Di Jepun

Dah Mula Beroperasi Ini Cara Nak Naik Kereta Api Laju Hello Kitty Di Jepun

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 300 hits
Kereta api laju atau bullet train amat dikenali di negara matahari terbit iaitu Jepun Bullet train Shinkansen berteknologi tinggi ini menjadi salah satu medium pengangkutan utama bagi rakyat di sana dan juga para pelancong Terbaharu rakyat ...
Lelaki Pujaan Malaya Ini Kongsi 9 Jenis Sunblock Terbaik Dari Drugstore Elok Pakai Jika Tak Nak Ada Jeragat

Lelaki Pujaan Malaya Ini Kongsi 9 Jenis Sunblock Terbaik Dari Drugstore Elok Pakai Jika Tak Nak Ada Jeragat

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 618 hits
Menyedari bahawa ada pengguna yang pening kepala berdepan dengan masalah lambakan sunblock di farmasi seorang pengguna Facebook bernama Herry Rozular sudi berkongsi jenis dan kegunaan sunblock untuk kulit serta badan Paling best sunblock in...
Nak Wajah Kelihatan Awet Muda Amalkan 8 Petua Cara Islam Ini Rugi Tak Amalkan

Nak Wajah Kelihatan Awet Muda Amalkan 8 Petua Cara Islam Ini Rugi Tak Amalkan

papar berkaitan - pada 30/1/2019 - jumlah : 475 hits
Nak Wajah Kelihatan Awet Muda Amalkan 8 Petua Cara Islam Ini Rugi Tak Amalkan Bagaimanakah untuk kekal muda dan berseri Meskipun bertambahnya usia banyak orang yang tidak mahu wajah kelihatan tampak tua Hal itu membuatkan ramai berusaha unt...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan