Misteri Penemuan Orang Pendek Di Sumatera


Sekitar tahun 2001-2003, sepasukan tiga orang pengkaji British dan seorang penunjuk arah yang ketika itu sedang meredah hutan tebal di Taman Negara Kerinci, Sumatera telah menyaksikan kelibat makhluk seakan Bigfoot melintasi mereka. Namun, saiz mereka amat rendah dan kecil untuk dikatakan sebagai Bigfoot.


Kelibat makhluk itu begitu pantas dan sukar dikesan. Namun mereka berjaya menemui sampel rambut dan dibawa pulang untuk ujikaji DNA makhluk tersebut.

Hasil daripada ujikaji itu menunjukkan ia berasal dari spesis primat besar seperti orang utan atau cimpanzi, namun bukan milik kedua-dua spesis berkenaan. Apa yang pasti, rambut berkenaan dari spesis primat yang tidak dapat dikenal pasti.

Apa yang disaksikan oleh sepasukan pengkaji ini bukanlah yang pertama direkodkan. 'Orang Pendek' adalah gelaran yang diberikan kepada makhluk 'Cryptid' atau haiwan 'Cryptozoological' ini, yang mana dilaporkan sememangnya telah lama mendiami hutan terpencil di kawasan pergunungan dan kawasan pulau sekitar wilayah Sumatera.

Menurut beberapa penemuan, kewujudan makhluk ini sememangnya sudah didokumentasikan oleh penduduk asal di sekitar kawasan ini semenjak ratusan tahun lamapu lagi dan juga turut didokumentasikan oleh penjajah Belanda serta para pelancong dan para pengkaji dari barat.

Dari persamaan yang dicatatkan dikalangan saksi, makhluk ini menyerupai seakan-akan primat berkaki dua, tubuhnya diliputi bulu pendek berwarna kelabu atau kecoklatan dan berketinggian sekitar 80 hingga 150 sentimeter.

Sifat-sifat orang pendek ini turut disahkan kebenarannya oleh Debbie Martyr, seorang pengkaji yang telah menghabiskan 15 tahun hidupnya mengkaji mengenai 'Orang Pendek'.

Tambahan lagi, menurut apa yang dicatatkan oleh saksi ketika zaman penjajahan Belanda ke atas tanah ini, 'Orang Pendek' juga mempunyai kekuatan luar biasa dan pernah dilihat merobek sebatang kayu balak sendirian.

Perkara ini turut disokong oleh penduduk di sekitar Kampung Kerinci yang mana selalu melihat kehadiran makhluk ini dihutan sekitar kampung berkenaan.

Menurut mereka, beberapa orang penduduk pernah beberapa kali melihat makhluk ini mencabut sebatang pohon sebesar lengan dengan mudah walaupun fizikal mereka kecil.

Walaupun perkasa, ia tidaklah berbahaya ataupun menyerang manusia kerana 'Orang Pendek' dipercayai bersifat herbivor.

Penemuan Orang Pendek Di Acheh

Yang sedang hangat dibincangkan sekarang ini adalah orang mante, yang disebut-sebut sebagai generasi orang pendek yang tersisa.

Dalam video yang diunggah di Youtube, tampak sekelompok pemandu motor lasak telah bertemu dengan orang pendek yang tidak memakai baju di hutan Aceh.

BACA INI JUGA: Misteri Kehilangan Granger Taylor Dibawa Makhluk Asing!?


-Sentiasapanas.com



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.sentiasapanas.com/2014/12/misteri-penemuan-orang-pendek-di.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Misteri Keindahan Bandar Biru Jodhpur

Misteri Keindahan Bandar Biru Jodhpur

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 130 hits
Ribuan seni bina yang terletak di Jodhpur Rajashtan Utara India menyimpan seribu satu rahsia yang masih menjadi misteri sehingga ke hari ini Keadaan ini menyebabkan kita berasa seolah olah berada di dunia lain Boleh dikatakan bandar tersebu...
Anneliese Maut Selepas Dirasuk Entiti Misteri

Anneliese Maut Selepas Dirasuk Entiti Misteri

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 200 hits
Dilahirkan pada 21 September 1952 di Jerman Anneliese Michel menjalani kehidupan normal sama seperti gadis seusianya Anak kepada pasangan Josef dan Anna Michel ini dibesarkan dalam pegangan Katolik yang kuat Gadis ini dikenali sebagai seora...
Misteri Roh Pelajar Yang Tidak Tenteram

Misteri Roh Pelajar Yang Tidak Tenteram

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 93 hits
Semuanya bermula sekitar tahun 1870 Lucy Ann Perkins merupakan seorang guru Dia ditugaskan mengajar di sebuah sekolah di Newburyports dalam daerah Massashussets Amerika Syarikat Lucy tidak tahu ada sesuatu yang menghuni sekolah itu Gambar h...
Misteri Gadis Cantik Tidur 22 Jam Sehari

Misteri Gadis Cantik Tidur 22 Jam Sehari

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 111 hits
Waktu tidur amat penting dalam kehidupan bukan sahaja merehatkan tubuh badan dan minda tetapi mempunyai hubung kait dengan sistem badan seseorang Kita sering disarankan untuk mendapatkan tempoh tidur normal selama 8 jam sehari kerana ianya ...
Misteri Boriska Mengaku Penduduk Marikh

Misteri Boriska Mengaku Penduduk Marikh

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 148 hits
Info Misteri Kisah seorang kanak kanak lelaki Rusia Boris Kipriyanovich atau nama singkatannya tiba tiba sahaja menjadi buah mulut di seluruh negara Masakan tidak kanak kanak ini yang memiliki pengetahuan yang luar biasa dan sangat petah be...
Pantai Gafsa Tasik Misteri Ditengah Padang Pasir

Pantai Gafsa Tasik Misteri Ditengah Padang Pasir

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 192 hits
Info Misteri Sebuah tasik biru telah muncul secara misteri di tengah tengah padang pasir di Tunisia yang menyebabkan beratus ratus penduduk tidak melepaskan peluang menjadikan tasik tersebut sebagai lokasi perkelahan dan mandi manda Tasik i...
4 Misteri Dunia Yang Masih Gagal Di Rungkai

4 Misteri Dunia Yang Masih Gagal Di Rungkai

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 101 hits
Memang mudah untuk manusia menjadi obses dengan misteri yang tidak pernah diselesaikan di dunia ini Misalnya 4 misteri dibawah semuanya masih menimbulkan tanda tanya dan ada yang sudah berlangsung berdekad dekad lamanya tidak kira berapa ra...
Misteri Sumpahan Kerusi Antik Pembawa Maut

Misteri Sumpahan Kerusi Antik Pembawa Maut

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 109 hits
Di sebuah perkampungan kecil di Thirsk dalam daerah North Yorkshire England ada sebuah muzium yang menempatkan pelbagai barangan lama yang mempunyai sejarah tersendiri Antara barangan yang menjadikan muzium itu terkenal ke serata dunia iala...
Misteri Penyakit Keloid Parut Hodoh Yang Hidup

Misteri Penyakit Keloid Parut Hodoh Yang Hidup

papar berkaitan - pada 7/2/2023 - jumlah : 182 hits
Pernahkah anda ternampak seseorang yang mempunyai kesan melecur pada badan Kemudian wujud pula kesan timbul seperti bekas parut yang masih baru dan bekas parut itu kelihatan kemerah merahan Fenomena ini selalunya disebut sebagai parut hidup...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Islamic Studies Expert The Act Of Likening Humans To Dogs For Patronising Mcd S Is Sinful



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur