Mesyuarat Mt Umno Tumpu Usaha Rampas Jawatan Pm Berbanding Isu Rakyat


agendadaily.com8/7/2021
Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO yang berlangsung secara maya malam tadi.
Ketika rakyat berdepan cabaran pandemik Covid-19 dan mahu kebajikan mereka terbela, UMNO nampaknya lebih berminat untuk membincangkan usaha merampas jawatan Perdana Menteri dan bermain politik demi kepentingan peribadi segelintir pemimpinnya.

Mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) malam tadi nampaknya lebih berkisar berhubung strategi menarik sokongan daripada kerajaan sedia ada, berbanding perbincangan untuk mencari jalan membantu rakyat yang terjejas.

Kononnya bersimpati dengan keperitan dan memahami denyut nadi rakyat, tetapi yang diumum semasa perutusan Presiden, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kepada rakyat adalah parti menarik sokongan daripada kerajaan dan mahu Perdana Menteri (PM) Tan Sri Muhyiddin Yassin berundur.

Sumber memberitahu, terdapat ahli-ahli MT yang bersetuju hanya PM digantikan, bagaimanapun barisan Kabinet kerajaan Perikatan Nasional (PN) sedia ada ini dikekalkan, ia termasuk mereka yang berjawatan dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

“Beberapa ahli MT bersetuju untuk menukar PM sahaja, Menteri dan Timbalan serta pengerusi syarikat berkaitan kerajaan (GLC) terus kekalkan jawatan,” kata sumber parti yang bersama dalam mesyuarat secara online itu.

Menurut sumber, Zahid yang beria-ria mendesak supaya pendirian menarik sokongan terhadap PN diputuskan segera malam tadi juga dengan memberi alasan ia masa yang sesuai untuk UMNO kembali mendapatkan jawatan PM.

“Zahid mahu muktamadkan keputusan MT menarik sokongan malam tadi juga dengan berkata ia adalah peluang untuk UMNO mendapatkan jawatan PM semula… Beliau mahu UMNO yang diberi jawatan PM,” kata sumber lagi.

Bagaimanapun, Zahid tidak menjelaskan kepada ahli-ahli MT secara terperinci pihak yang UMNO akan bekerjasama dan hanya berkata UMNO akan dapat jawatan PM semula, dedah sumber lagi.

Jelas sumber, antara alasan lain yang diberikan untuk UMNO menarik sokongan segera adalah sekiranya program vaksinasi yang sedang berjalan ini berjaya, waktu itu ia sudah terlambat buat UMNO kerana orang ramai akan kembali menyokong kerajaan dipimpin Muhyiddin.

“Sekarang adalah masa yang sesuai, jika vaksinasi berjaya ketika itu sudah terlambat… rakyat sedang marah ketika ini dan ia adalah waktu yang sesuai untuk UMNO menarik sokongan kepada PN,” katanya lagi.

Namun, sepanjang perbincangan dalam mesyuarat MT semalam, sumber memberitahu kebanyakkan ahli-ahli MT yang banyak bercakap datang daripada kem pro Zahid dan rata-rata senada dengan cadangannya untuk membawa UMNO keluar daripada kerajaan PN.

“Banyak yang bercakap adalah orang Zahid, mereka ini adalah yang sentiasa menyokong apa sahaja cadangan Presiden dalam mesyuarat,” ujarnya lagi.

Apabila ditanya berhubung sama ada wujud cadangan ke arah usaha ke arah membela nasib rakyat, sumber memberitahu ahli MT lebih banyak membincangkan isu berhubung kait kuasa dan cara yang terbaik untuk mendesak Muhyiddin agar berundur.

“Mereka banyak bercakap sekiranya langkah ini dibuat, apakah kesan kepada UMNO… mereka cuba mencari jalan supaya keputusan dibuat UMNO tersebut tidak dilihat bersifat kepentingan peribadi, ia memandangkan diketahui umum pemimpin yang menentang kerajaan ketika ini adalah kumpulan Kluster Mahkamah,” kata sumber.

Malam tadi, MT UMNO membuat keputusan untuk menarik sokongan terhadap kerajaan PN dan mendesak supaya Muhyiddin berundur, ia walaupun selepas Naib Presiden Datuk Seri Ismail Sabri baharu dilantik menjadi Timbalan Perdana Menteri (TPM) semalam.

Zahid memberi alasan kerajaan gagal memenuhi tujuh syarat yang digariskan UMNO, justeru MT UMNO sebulat suara menarik balik sokongan serta-merta terhadap pentadbiran Muhyiddin.

Terdahulu, Zahid mempengerusikan Mesyuarat MT UMNO yang berlangsung hampir lima jam bermula 8.30 malam tadi


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/07/mesyuarat-mt-umno-tumpu-usaha-rampas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mesyuarat Mt Umno Tegang Isu Tpm

Mesyuarat Mt Umno Tegang Isu Tpm

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 167 hits
Mesyuarat MT UMNO tegang isu TPM Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO yang masih berjalan ketika ini dikatakan tegang berikutan pemimpin pemimpin parti tu menyuarakan pandangan masing masing dengan perkembangan terkini yang berlaku Ia ekoran tin...
Jatuhkan Kerajaan Sekarang Mampu Selamatkan Nasib Rakyat Usaha Umno Perlu Disokong

Jatuhkan Kerajaan Sekarang Mampu Selamatkan Nasib Rakyat Usaha Umno Perlu Disokong

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 156 hits
Usaha terbaru yang dilaporkan sedang dilakukan Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi untuk mendapatkan sokongan Ahli Ahli MT parti itu untuk menarik sokongan dan seterusnya menjatuhkan kerajaan PN haruslah dilihat daripada sudut yang positif Tid...
Mca Mic Umno Sabah Game Zahid Hamidi Hahaha Letak Jawatan Jela Buat Malu Jer

Mca Mic Umno Sabah Game Zahid Hamidi Hahaha Letak Jawatan Jela Buat Malu Jer

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 183 hits
Rakan rakan Umno dalam komponen BN tidak akan menyokong keputusan Majlis Tertinggi Umno semalam yang mengumumkan akan menarik sokongan terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin Sebaliknya mereka merancang untuk terus menyokong kerajaan Peri...
Sediakah Zahid Lepas Jawatan Presiden Untuk Tunjuk Umno Bersih

Sediakah Zahid Lepas Jawatan Presiden Untuk Tunjuk Umno Bersih

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 215 hits
agendadaily com8 7 2021Ahli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Zahidi Zainul AbidinAhli Majlis Tertinggi UMNO Datuk Zahidi Zainul Abidin berpendapat Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi akan menjadi punca pengundi menolak UMNO pada Pilihan Raya Umum Ke 1...
Teliti Dulu Penarikan Sokongan Umno Sebelum Desak Letak Jawatan

Teliti Dulu Penarikan Sokongan Umno Sebelum Desak Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 214 hits
bharian comOleh Julai 8 2021 11 16amSituasi politik semasa menjadikan penentuan tahap sokongan kepercayaan kepada Perdana Menteri sukar dilakukan di luar Dewan Rakyat Foto hiasanKUALA LUMPUR Beberapa faktor perlu diteliti terlebih dahulu de...
Umno Tidak Lagi Sokong Muhyiddin Desak Letak Jawatan

Umno Tidak Lagi Sokong Muhyiddin Desak Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 462 hits
UMNO membuat keputusan untuk menarik balik sokongan terhadap kerajaan Perikatan Nasional di bawah pimpinan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Presidennya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata keputusan itu dibuat berikutan kegagalan k...
Tutup Mulut Umno Dengan Jawatan Tpm Umno Ada Maruah Atau Tidak

Tutup Mulut Umno Dengan Jawatan Tpm Umno Ada Maruah Atau Tidak

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 162 hits
UMNO MUSNAH KERANA RASUAH AHLI PULA TAK ADA ILMU MAKA UMNO DIPERKOTAK KATIKKAN OLEH PARTI BARU UMNO AKAAN HANCUR TINGGAL NAMA SAHAJA TAK PERCAYA TENGOK NANTI Setahun lebih umno minta jawatan TPM sebab Umno parti terbesar dalam kerajaan tebu...
Rakyat Kecam Umno Tinggalkan Pn Ketika Kes Covid 19 Melonjak Tinggi

Rakyat Kecam Umno Tinggalkan Pn Ketika Kes Covid 19 Melonjak Tinggi

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 395 hits
Tindakan UMNO menarik balik ke arah Kerajaan Perikatan Nasional sukar diterima di kala negara berhadapan masalah yang diberikan semasa menggunakan COVID 19 hari ini mencecah lebih dari 8 000 kes Keputusan keputusan itu bersandarkan kepada k...
Umno Rancang Rampas Kuasa Melalui Ismail Mujahid

Umno Rancang Rampas Kuasa Melalui Ismail Mujahid

papar berkaitan - pada 10/7/2021 - jumlah : 169 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Adakah Umno merancang untuk melakukan rampas kuasa secara senyap dengan menguasai kerajaan interim melalui Ismail Sabri Yaakob yang baru dilantik sebagai timbalan perdana menteri soal Ahli Parlimen Parit Buntar Mu...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11