Jatuhkan Kerajaan Sekarang Mampu Selamatkan Nasib Rakyat Usaha Umno Perlu Disokong


 
Usaha terbaru yang dilaporkan sedang dilakukan Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi untuk mendapatkan sokongan Ahli-Ahli MT parti itu untuk menarik sokongan dan seterusnya menjatuhkan kerajaan PN haruslah dilihat daripada sudut yang positif.
Tidak harus dilihat apa yang dilakukan beliau itu daripada sudut politik semata-mata.
Beberapa hari lalu, beliau telah pun berjaya mendapat sokongan majoriri Ahli MT UMNO bagi menangguhkan pemilihan parti di semua peringkat selama 18 bulan atau sehingga tahun 2023.
Dengan langkah terbaru beliau untuk mendapat sokongan MT UMNO menarik sokongan daripada kerajaan PN menjelang 1 Ogos depan, sekiranya berjaya, maka ia akan menjadi keputusan parti yang mesti dipatuhi oleh semua.
Secara langsung, Ahli-Ahli Parlimen UMNO yang berada dalam kerajaan PN juga akan terikat untuk patuh dan akur kepadanya keputusan parti itu, kecuali jika mereka memilih untuk menyertai Bersatu.
Walaupun usaha menarik sokongan itu adalah difahami sebagai tindakan susulan Biro Politik UMNO pada 21 Jun lalu memberi kata dua kepada Mahiaddin Md Yasin agar memanggil Sidang Parlimen dalam tempoh 14 hari dan semalam Takiyuddin Hassan mengatakan titah Agong berkaitan pembukaan Parlimen itu akan dilaksanakan sebelum 1 Ogos, tetapi kerajaan hanya akan memuktamadnya pada 7 Julai depan.
Ia sekaligus bermakna pada 7 Julai nanti, kata dua selama 14 hari itu telah pun melebihi tempoh yang sepatutnya.
Ertinya, UMNO sekarang ini memang berhak mengambil tindakan susulan terhadap kerajaan PN, termasuk menarik sokongan dan menjatuhkan Mahiaddin.
Ini kerana, titah Agong berkaitan pembukaan Parlimen itu seperti sengaja dilengah-lengahkan lagi dengan sehingga baginda bertitah sebanyak tiga kali mengenainya.
Jelas dalam hal ini, Mahiaddin dan kerajaan PN yang turut ada Pas di dalamnya, tidak benar-benar hormat dan memuliakan kedudukan Agong sebagai Raja Berdaulat serta sebagai ketua negara, bahkan boleh dianggap biadap dan derhaka secara sengaja.
Lagi pun, dengan kegagalan berterusan PN sebagai kerajaan yang tidak henti-henti mendatangkan kesusahan kepada rakyat, menarik sokongan pada waktu ini adalah langkah yang amat terpuji sekali.
Ia akan dengan sendirinya dapat menyelamatkan nasib rakyat daripada terus sengsara dan derita serta mengelakkan lebih ramai yang tertekan dalam kehidupan mengambil keputusan terjun bangunan atau menggantung diri.
Kerajaan hari ini dengan berterusan menyusah dan mengurung rakyat, ditambah dengan kedegilan Mahiaddin mahu terus berpaut pada kuasa, meski sudah tiada keabsahan, hakikatnya hanya menjadikan semua orang hidup dalam tekanan yang bukan kepalang.
Apa yang dilakukannya untuk mengekalkan kuasa benar-benar membuatkan rakyat meluat dan ia tidak pernah dilakukan oleh mana-mana Perdana Menteri sebelum ini.
Kalau memang memiliki sokongan kuat dan menubuhkan kerajaan bukan melalui pintu belakang, tindakan seseorang Perdana Menteri berterusan mahu bertahan dengan kuasa, contohnya seperti apa yang ditunjukkan oleh Tun Mahathir Mohamad ketika era BN dahulu, ia mungkin jugalah boleh difahami dan diterima.
Tetapi, dengan sudah hilang sokongan dan sampai sanggup mencadangkan darurat yang tujuan utamanya hanya untuk menggantung Parlimen bagi mengelakkan kuasa digenggam terlepas daripada tangan, tindakan itu memang dikira melampau dan menggambarkan kerakusan kepada kuasa di tahap paling gaban sekali.
Jika dulu Mahiaddin pandai mendesak Tun Abdullah Badawi agar mempercepatkan perletakan jawatan, apakah sekarang beliau tidak sedar keadaan dan kepimpinannya seribu kali lebih teruk jika dibandingkan dengan Perdana Menteri kelima itu?
Untuk itu, ditambah dengan setiap hari kita melihat derita rakyat ada di mana-mana, yang mati kerana Covid19 terus meningkat, kerapnya kes bunuh diri berlaku hampir setiap hari, peniaga kecil saban waktu diburu penguasa seolah-olah ketika PKP ini mereka semakin tiada budi bicara, sementara kilang dan industri yang menyumbang 80 peratus kes Covid19 terus banyak dibuka, tetapi yang dikurung ialah rakyat biasa yang tiada gejala, makanya menjatuhkan kerajaan adalah suatu kemestian yang tiada tolak ansurnya lagi.
Kerajaan PN dan Mahiaddin sudah gagal dengan teruk, bahkan dicemuh dengan macam-macam gelaran yang kadangkala tak sanggup kita mahu mendengarnya.
Semua cemuhan dan gelaran itu tidak lain adalah gambaran penolakan, rasa benci dan meluat yang kian bersarang dalam hati rakyat.
Sudah banyak kali diberikan isyarat dan ditunjukkan fakta kegagalannya, namun kedegilan Mahiaddin yang enggan berundur sudah tiada ubatnya lagi, kecuali hanya dengan menjatuhkannya.
UMNO dan Zahid Hamidi akan dipuji serta disanjung atas keberanian menjatuhkan kerajaan PN pada waktu ini kerana ia adalah satu-satunya tindakan menyelamat nasib rakyat yang mesti dilakukan.
Hanya mereka yang tidak pro rakyat, tidak memikir kesusahan rakyat dan tidak peduli hidup mati rakyat, sebaliknya semata-mata berfikir tentang kuasa dan poket saja yang akan menolak sebarang usaha untuk menjatuhkan Mahiaddin dan PN di saat negara sudah kritikal sebegini. (ShahbudinHusin 03/07/2021)




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/07/jatuhkan-kerajaan-sekarang-mampu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Perlu Keluar Dari Kerajaan Seblum Rakyat Kutuk Seperti Muhyiddin

Umno Perlu Keluar Dari Kerajaan Seblum Rakyat Kutuk Seperti Muhyiddin

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 210 hits
KUALA LUMPUR Pemuda UMNO Terengganu mencadangkan agar parti itu keluar daripada kerajaan Perikatan Nasional jika kerajaan masih gagal membuka Parlimen dengan segera Cadangan itu dibuat supaya UMNO tidak terpalit dengan politik derhaka kepad...
Mesyuarat Mt Umno Tumpu Usaha Rampas Jawatan Pm Berbanding Isu Rakyat

Mesyuarat Mt Umno Tumpu Usaha Rampas Jawatan Pm Berbanding Isu Rakyat

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 183 hits
agendadaily com8 7 2021Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO yang berlangsung secara maya malam tadi Ketika rakyat berdepan cabaran pandemik Covid 19 dan mahu kebajikan mereka terbela UMNO nampaknya lebih berminat untuk membincangkan usaha meramp...
Majlis Tertinggi Umno Cadang Untuk Jatuhkan Kerajaan Pada 1 Ogos

Majlis Tertinggi Umno Cadang Untuk Jatuhkan Kerajaan Pada 1 Ogos

papar berkaitan - pada 2/7/2021 - jumlah : 174 hits
Sepuluh orang Ahli Majlis Tertinggi UMNO telah menandatangani surat persetujuan untuk menyokong usul untuk menjatuhkan kerajaan Perikatan Nasional dalam mesyuarat pada pada 7 Julai 2021 nanti Menurut salah seorang ahli MKT UMNO beliau telah...
Kenapa Umno Nak Jatuhkan Kerajaan Sendiri Soal Shahidan

Kenapa Umno Nak Jatuhkan Kerajaan Sendiri Soal Shahidan

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 218 hits
agendadaily com4 7 2021Datuk Seri Shahidan Kassim tidak faham kenapa Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi boleh melanggar peraturan parti dengan menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim Ahli Parlimen Arau Datuk Seri Shahidan Kassim membaya...
Presiden Umno Tanya Laskar Maya Pn Tak Rasa Bersalahkah Pertahan Kerajaan Gagal

Presiden Umno Tanya Laskar Maya Pn Tak Rasa Bersalahkah Pertahan Kerajaan Gagal

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 223 hits
Saya menyeru kepada pasukan pasukan siber di sebelah sana berhentilah Apakah anda tidak rasa bersalah mempertahankan sebuah kegagalan berterusan Adakah anda langsung tiada empathy terhadap rakyat yang sedang dihimpit kesengsaraan Apakah and...
Cadangan Keluar Kerajaan Ditolak Mp Umno Semasa Pertemuan Zahid Najib

Cadangan Keluar Kerajaan Ditolak Mp Umno Semasa Pertemuan Zahid Najib

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 248 hits
agendadaily com5 7 2021Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bersama bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dikatakan sedang galak mengutip akuan bersumpah untuk menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim Ahli Parlimen UMNO dan Barisan ...
Hanya 5 Dari 40 Ahli Parlimen Umno Nak Keluar Dari Kerajaan Pn

Hanya 5 Dari 40 Ahli Parlimen Umno Nak Keluar Dari Kerajaan Pn

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 251 hits
July 4 2021 Hanya 5 ahli parlimen Umno nekad keluar kerajaan PN 35 daripada 40 Ahli Parlimen Barisan Nasional menyokong kerajaan Perikatan Nasional sehingga akhir penggal 31 Ahli Parlimen UMNO tidak akan mematuhi sebarang keputusan Majlis T...
Kerajaan Gagal Peroleh Vaksin Rakyat Pula Dimarahi

Kerajaan Gagal Peroleh Vaksin Rakyat Pula Dimarahi

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 381 hits
Majoriti rakyat tertanya tanya mengapakah individu atau keluarga yang kesusahan dan menaikkan bendera putih meminta bantuan dimarahi serta dihina kerajaan Perikatan Nasional Bagi Ketua Whip KEADILAN Datuk Johari Abdul kerajaan PN tiada seba...
Umno Dilihat Tamak Kuasa Jika Keluar Kerajaan Pn Penganalisis Politik

Umno Dilihat Tamak Kuasa Jika Keluar Kerajaan Pn Penganalisis Politik

papar berkaitan - pada 30/6/2021 - jumlah : 257 hits
KUALA LUMPUR UMNO akan dilihat rakyat sebagai parti yang tamak kuasa dan tidak boleh bergantung harap jika bertindak keluar daripada kerajaan Perikatan Nasional
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara

Asan Lembu The Movie

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Doa Doa Dalam Bulan Ramadan Yang Boleh Kita Amalkan

Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air