Menteri Umno Terkejut Zahid Jadikan Bersatu Punching Bag




Menteri Kabinet dari Umno semalam menzahirkan rasa terkejut dengan serangan bertali arus presiden mereka terhadap kerajaan Perikatan Nasional (PN), kata sumber berhubung pertemuan ringkas mereka dengan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin petang semalam.
Difahamkan, pertemuan itu dihadiri hampir kesemua menteri dan timbalan menteri Umno di Putrajaya dengan kebanyakan daripada mereka mengakui tidak mempunyai “penjelasan yang logik” berhubung siri ucapan yang menyerang Bersatu dan PN.
“Mereka berkata, mereka sendiri tidak faham mengapa sasaran ucapan Perhimpunan Agung Umno kepada parti yang sama memberikan mereka jawatan dan kuasa ketika menjadi pembangkang,” kata sumber, beberapa jam selepas pertemuan tamat tanpa sebarang keputusan jelas.
Perhimpunan Agung Umno hujung minggu lalu menyaksikan pemimpin dan perwakilan parti menyerang Bersatu dalam menyokong presiden parti Ahmad Zahid Hamidi untuk memutuskan hubungan dengan PN.
Pemimpin tertinggi parti turut menggesa Umno menjadi dominan semula, mengatakan tidak mahu menjadi pemain kedua dalam mana-mana kerajaan.
Terdahulu, terdapat spekulasi tentang pertemuan semalam, mengatakan menteri dan timbalan menteri dari Umno menawarkan peletakan jawatan mereka secara serta merta daripada Kabinet kepada Muhyiddin.
Sumber bagaimanapun menafikan perkara itu dibincangkan.
“Satu-satunya perkara diberitahu kepada perdana menteri ialah apa yang mereka katakan sebagai punca utama kepada serangan itu. Mereka mengatakan ia merupakan rancangan jahat kumpulan kluster mahkamah dalam kepimpinan Umno,” tambahnya.
Kluster mahkamah merujuk kepada sekumpulan bekas pemimpin kerajaan dari Umno yang berdepan dengan pelbagai pendakwaan rasuah, pengubahan wang haram dan pecah amanah.
Zahid dan bekas perdana menteri Najib Razak, jika dicampurkan kedua-duanya mempunyai lebih daripada 80 pendakwaan, mengetuai kempen menyerang Muhyiddin, menuduh bekas timbalan presiden Umno itu mengenepikan parti Melayu itu dalam jawatan penting kerajaan.
Kritikan mereka dipertingkatkan selepas Najib disabitkan bersalah atas tujuh pendakwaan rasuah Julai tahun lepas, lima bulan selepas beliau dan ahli-ahli Parlimen Umno menyokong Muhyiddin dilantik sebagai perdana menteri.
Pada Oktober, kedua-dua Zahid dan Najib menulis surat kepada Agong, menyatakan sokongan kepada Presiden PKR Anwar Ibrahim untuk menjadi perdana menteri melalui pembelotan ahli-ahli Parlimen.
Tidak berapa lama selepas itu Anwar mengakui terdapat perbincangan dengan pemimpin Umno untuk bekerjasama.
Sementara itu, satu sumber berkata, semasa perbincangan tidak formal selepas pertemuan, perbandingan dilakukan antara serangan dilakukan Zahid terhadap menteri-menteri daripada partinya dengan kritikan Anwar terhadap menteri-menteri PKR semasa berasa dalam kerajaan Pakatan Harapan pimpinan Dr Mahathir Mohamad.
“Kelihatan Zahid meniru cara yang dilakukan Anwar,” kata sumber itu.
Lebih kurang dua minggu lepas, Barisan Nasional terpaksa menarik balik kenyataan dikeluarkan Zahid selepas didapati hampir sama dengan kenyataan berasingan dikeluarkan Anwar.
Sumber: MalaysiaNow

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/03/menteri-umno-terkejut-zahid-jadikan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menteri Umno Dua Wajah Perlu Letak Jawatan Kata Bersatu

Menteri Umno Dua Wajah Perlu Letak Jawatan Kata Bersatu

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 223 hits
PETALING JAYA Seorang pemimpin kanan PPBM mengkritik beberapa rakan sekerjanya dari Umno dalam Jemaah Menteri menggambarkan mereka sebagai panglima perang yang berwajah dua Bagaimanapun Menteri di Jabatan Perdana Menteri Redzuan Yusof tidak...
Sembilan Menteri Umno Akan Menyertai Bersatu

Sembilan Menteri Umno Akan Menyertai Bersatu

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 243 hits
WALAUPUN perhimpunan agung Umno telah memutuskan wakil rakyat mereka yang jadi menteri dan timbalan menteri dalam kerajaan PN akan menarik balik sokongan pada Ogos depan namun arahan itu seperti tidak akan dipedulikan oleh sembilan menteri ...
Nazri Kritik Zahid Kurang Sifat Kepimpinan Label Menteri Umno Pengecut

Nazri Kritik Zahid Kurang Sifat Kepimpinan Label Menteri Umno Pengecut

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 1026 hits
KUALA LUMPUR UMNO kini dilihat umpama harimau kertas selepas mengaum di Perhimpunan Agung UMNO 2020 baru baru ini kata Ahli Parlimen Padang Rengas Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz Menurut Nazri hal itu berlaku ekoran kelemahan kepimpinan...
Adakah Menteri Umno Kena Buat Laporan Kepada Najib Atau Zahid

Adakah Menteri Umno Kena Buat Laporan Kepada Najib Atau Zahid

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 233 hits
Saya membaca tulisan Najib Razak bekas PM Antara tulisannya yang panjang lebarKeputusan muktamad dalam PAU ialah untuk tidak bertanding bersama PPBM Anwar dan DAP pada PRU15 dan memberi mandat kepada presiden dan MKT UMNO untuk tentukan mas...
Buat Apa Menteri Umno Jumpa Pm Kalau Rasa Serba Salah Dengan Keputusan Pau Lebih Baik Masuk Saja Bersatu

Buat Apa Menteri Umno Jumpa Pm Kalau Rasa Serba Salah Dengan Keputusan Pau Lebih Baik Masuk Saja Bersatu

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 221 hits
March 30 2021 Petang semalam menteri menteri UMNO dilaporkan telah mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin susulan ketetapan muktamad Perhimpunan Agung UMNO atau PAU Ahad lalu memutuskan hubungan dengan Bersatu dan akan...
Ketua Pemuda Pontian Gesa Zahid Undur Diri Dulu Jika Mahu Menteri Umno Letak Jawatan

Ketua Pemuda Pontian Gesa Zahid Undur Diri Dulu Jika Mahu Menteri Umno Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 281 hits
KUALA LUMPUR Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi digesa berundur dari jawatannya jika mahu menteri menteri UMNO meletak jawatan atas dasar kepentingan parti Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pontian Mohd Helmi Buang berkata Ahmad Zahid ...
Zahid Says Umno No Longer At Crossroads After Formalising Split With Bersatu For Ge15

Zahid Says Umno No Longer At Crossroads After Formalising Split With Bersatu For Ge15

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 341 hits
Umno president Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi said he had received unanimous support to call for an election as soon as the Emergency is lifted Picture by Hari AnggaraKUALA LUMPUR March 28 Umno s official decision to end its political cooper...
Umno Bersatu Tun M Dedah Pernah Bagi Amaran

Umno Bersatu Tun M Dedah Pernah Bagi Amaran

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 248 hits
SHAH ALAM Bekas Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad mendedahkan beliau sebelum ini telahpun memberikan amaran awal kepada kepimpinan parti itu mengenai akibat yang bakal diterima daripada kerjasama yang dilakuka...
Masalah Peribadi Zahid Dia Heret Umno Dengan Bn Sekali

Masalah Peribadi Zahid Dia Heret Umno Dengan Bn Sekali

papar berkaitan - pada 30/3/2021 - jumlah : 175 hits
Kami tidak heran dengan tindakan umno dibawah zahid Sanggup melakukam apa saja demi mengembalikan kuasa Umno heret bersatu dan geng azmin bentuk PN dengan dakyah melayu ditindas dan kerajaan melayu bakal tertubuh kembali Hasilnya kes zahid ...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami