Mendaki Gunung Terapi Terbaik Untuk Diri Kandungan Ibu Sarat Hamil Buktikan Boleh Mendaki 4 Gunung Sejak Awal Kehamilan


Aktiviti mendaki gunung kini menjadi antara aktiviti riadah yang menjadi kegemaran pelbagai golongan lapisan masyarakat tanpa mengira jantina dan usia.
Pendakian gunung dan bukit merupakan satu pengalaman yang menyeronokkan,tambahan lagi jika anda benar-benar meminati hobi ini dan anda akan merasai sendiri betapa mendaki itu adalah terapi terbaik untuk anda dan bayi yg bakal dilahirkan.

Mendaki boleh dianggap sebagai aktiviti yang lasak kerana ia memerlukan stamina fizikal dan mental yang kuat,namun ia bukan penghalang bagi aku yang sedang sarat mengandung 9bulan untuk turut serta melakukan aktiviti sukan ekstrem ini.
Rujuk Doktor Sebelum Mendaki Dari Usia Awal Kandungan Hingga 9 Bulan
Perut membesar dengan jayanya,tapi kaki ini tetap tak boleh tahan nak manjat bukit/gunung, tapi disebabkan minat kakak cuba refer dari doktor boleh ke tak nak hiking dari usia awal kandungan sampai kandungan 9bulan
Pendakian Pertama Usia Kandungan 2 Bulan
Mari kakak nak share kisah dan pengalaman pahit manis kakak yang mempunyai hobi cukup mencabar ini. Pendakian pertama kakak ketika kandungan mencecah 2 bulan adalah misi ke Bukit Kutu Kuala Kubu Bharu Selangor yang berketinggian 1053m. Sepanjang perjalanan yang santai mak limah dengan keadaan cuaca yang baik, dapat lah kakak menghirup udara segar bau hutan, melintasi sungai sungai yang bersih sambil berhenti rehat untuk segarkan kembali badan.
Dengan mengambil masa kira kira 3jam, maka sampai lah kakak ke puncak Bukit Kutu siap pakej manjat tangga gigih nak duduk atas batu besar dipuncak.
Kandungan 5 Bulan Ke Gunung Baling
Berlainan pula cerita kakak ketika kakak teringin untuk ke Gunung Baling misi mengutip sampah sarap. Bila suami cakap on, apa lagi mengedik lah kakak untuk ke puncak Gunung Baling yang tinggi nya 546m.
Ketika menuju langkah untuk ke puncak ada beberapa orang remaja yang dalam perjalanan turun ke kaki bukit sambil menegur kakak “hi akak rajin hiking,baguslah kak nanti hilang boroi akak..!” Korang rasa kakak nak marah ke,nak gelak.. “Kakak boroi 5bulan dek non”…baru lah sibuk nk “wahh..wow..”dah korang tak payah nak wow sangat…hahahahaha Macam macam gelagat pendaki kita ni, itu baru sikit belum topik kecam mengecam.

Ramai Terkejut, Kandungan 9 Bulan Mampu Mendaki Gunung Baha
Tapi kan korang pengalaman yang paling best bila kakak sendiri yang up trip ke Gunung Baha Ayam Stong. Bila sampai hari kejadian tu bermula lah episod berkumpul di RnR Jelawang, rata rata peserta yang mula sampai bertanya mana kak ikin, masa tu dia punya debar macam nk buat konsert, mau tak nya masa tu perut kakak 9bulan huhuhuhu..ada lah yang melopong, mata tak berkedip..kakak diam je dengan slumber. Bila peserta kau buat caving gua, kau pun nak masuk tak pasal pasal pak cik yang melepak kat warung parking tu pandang kau lain macam. “Eh yang mengandung ni nak masuk gua jugak ke”..tak lah pak cik,tunggu kat pintu gua je walhal habis gua kakak terjah dengan izin yang Esa selamat masuk dan keluar.
Selepas zohor, selesai seisi caving gua kakak mulakan langkah ke kem baha dengan mengambil masa 2jam pendakian melalui trek air terjun yang view nya sangat ohsem subahanallah. Bermalam dengan suasana hutan yang tenang dan nyaman. Pada keesokan hari nya para peserta kakak meneruskan misi pendakian ke 3puncak Baha Ayam dan Stong. Untuk ke puncak, kakak memilih untuk tidak pergi kerana faktor keselamatan. Cuma kakak dapat berkongsi moment indah melihat awan karpet dari kem baha dengan pandangan yang sangat indah.
Ada je lagi cerita nya di G.papulut dan bukit bukit yang pantang kakak tengok, bak kata orang jauh perjalanan luas pemandangan.

Untuk korang yang gedik kaki macam kakak, meh kakak nak share kalau korang yang macam kakak tengah pregnant tapi teringin nak hiking.
– First korang kena kenal pasti serba sedikit tempat yang ingin korang daki, termasuk line telifon.
-Korang juga wajib kenal pasti kemampuan diri sendiri, pastikan stamina cukup dengan biasa kan diri berjalan dan jogging.
-Pastikan juga ada orang kuat seperti suami atau sahabat untuk faktor keselamatan korang.
-Kesihatan biarlah dalam keadaan baik,sebagus nya check up doktor sebelum dan selepas aktiviti.
-Guna pakaian dan kasut yang sesuai serta bawa peralatan hiking.
-Sediakan makanan dan minuman yang bertenaga seperti susu,roti,air kosong, dilarang air berkarbonat.
-Jaga langkah dan penafasan sebaik mungkin ketika on trek,jika degupan jantung mula laju korang dinasihati berhenti seketika untuk rehat.
-Paling penting jaga adab ketika masuk hutan niat,doa dan zikir.
Bagi pengiat sukan ini tentunya mempunyai pandangan tersendiri tentang perihal pendaki yang konon nya mengundang risiko kerana mendaki ketika hamil. Bagi kakak apa pun faktor,sebab mahupun alasan yang diberikan,aktiviti mendaki ini memang banyak kebaikan nya pada kakak.
Cuma bila berdepan cabaran kita perlu kuat dan tahu apa yang sepatutnya kita lakukan sebelum dan selepas aktiviti pendakian ini. Semoga tips yang dikongsikan dapat membantu korang pengiat sukan ekstrem.Kakak boleh,korang jugak boleh. Dari pendaki untuk pendaki Silver ikin
Sumber: Silver Ikin
The post “Mendaki Gunung Terapi Terbaik Untuk Diri & Kandungan”. Ibu Sarat Hamil Buktikan Boleh Mendaki 4 Gunung Sejak Awal Kehamilan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/mendaki-gunung-terapi-terbaik-untuk-diri-kandungan-ibu-sarat-hamil-buktikan-boleh-mendaki-4-gunung-sejak-awal-kehamilan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Banyak Perkara Yang Bayi Belajar Sejak Dalam Kandungan Ibu Hamil Perlu Jaga Percakapan Pemakanan

Banyak Perkara Yang Bayi Belajar Sejak Dalam Kandungan Ibu Hamil Perlu Jaga Percakapan Pemakanan

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 335 hits
Kebanyakan individu percaya bahawa bayi yang sedang dalam kandungan ibunya tidak akan mempelajari apa apa sehingga mereka lahir Namun begitu ada kajian terbaharu yang menunjukkan bahawa bayi sebenarnya sudah boleh memahami dan mengingat apa...
Sarat Hamil 7 Bulan Suami Hilang Dari Mh370 Ibu Ini Kongsi Rahmat Disebalik Percaya Dengan Kuasa Allah

Sarat Hamil 7 Bulan Suami Hilang Dari Mh370 Ibu Ini Kongsi Rahmat Disebalik Percaya Dengan Kuasa Allah

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 538 hits
Tragedi MH370 yang hilang dari radar pada 8 Mac 2014 masih segar di ingatan rakyat Malaysia walaupun sudah 5 tahun berlalu Ketika kejadian Pesawat MAS penerbangan MH370 dari Kuala Lumpur ke Beijing China telah hilang dari radar dan isyarat ...
Ciri Awal Autisme Boleh Dikesan Sejak 18 Bulan Lagi Tiada Eye Contact Diam Mudah Dijaga Antara Tandanya

Ciri Awal Autisme Boleh Dikesan Sejak 18 Bulan Lagi Tiada Eye Contact Diam Mudah Dijaga Antara Tandanya

papar berkaitan - pada 8/3/2019 - jumlah : 230 hits
Tiada eye contact tak kisah diangkat atau tidak mudah dijaga ia mungkin petanda Kecelaruan Spektrum Autisme Tanda tanda ini sebenarnya boleh dikesan seawal usia bayi 18 bulan lagi Kecelaruan Spektrum Autisme ialah gangguan perkembangan sara...
Ibu Hamil Wajib Baca Inilah 4 Jenis Posisi Bayi Dalam Kandungan Dan Cara Persalinan Terbaiknya

Ibu Hamil Wajib Baca Inilah 4 Jenis Posisi Bayi Dalam Kandungan Dan Cara Persalinan Terbaiknya

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 404 hits
Kalau ingin melakukan persalinan normal secara lancar jaya posisi bayinya harus seperti apa sih
Suami Doula Terbaik Temankan Isteri Masa Bersalin Dari Awal Hamil Dah Sama Sama Susah

Suami Doula Terbaik Temankan Isteri Masa Bersalin Dari Awal Hamil Dah Sama Sama Susah

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 375 hits
Doula atau suami Yang mana lebih baik Sebutlah apa pun tugas seorang Doula itu sebenarnya juga tugas seorang suami dan lebih lagi Berikut perkongsian dari suami yang juga suka menulis mengenai topik kekeluargaan hubungan suami isteri dan is...
Jarakkan Kehamilan Tak Bermaksud Tolak Rezeki Hamil Rapat Boleh Jadi Punca Isteri Meroyan Lepas Bersalin

Jarakkan Kehamilan Tak Bermaksud Tolak Rezeki Hamil Rapat Boleh Jadi Punca Isteri Meroyan Lepas Bersalin

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 399 hits
Menjarakkan kehamilan atau merancang keluarga memang tanggungjawab bersama Dalam teruja menambah ahli keluarga jangan abai kesihatan mental fizikal isteri Dr Pegawai Perubatan daripada Eva Emily Clinic Klinik Ibu dan asnak berkongsi pengala...
Boleh Atau Tidak Seorang Ibu Hamil Mengonsumsi Makanan Pedas

Boleh Atau Tidak Seorang Ibu Hamil Mengonsumsi Makanan Pedas

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 352 hits
Secara medis tidak ada hubungan antara makanan pedas dan perkembangan janin Para ahli telah sepakat bahwa ibu hamil diperbolehkan mengonsumsi makanan pedas
Ramai Yang Booking Nak Bersalin C Section Alasan Suami Lari Kalau Dah Longgar Jasmin Hamid Tegur Ibu Ibu Hamil

Ramai Yang Booking Nak Bersalin C Section Alasan Suami Lari Kalau Dah Longgar Jasmin Hamid Tegur Ibu Ibu Hamil

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 747 hits
Pelakon popular Jasmin Hamid tampil menyekolahkan ramai ibu ibu hamil yang mengambil jalan singkat untuk melahirkan anak secara C section dengan alasan takut suami lari jika melahirkan anak secara normal yang menyebabkan vagina akan longgar...
Senarai Doa Mustajab Untuk Anak Anak Ibu Bapa Boleh Amal Rileks Media

Senarai Doa Mustajab Untuk Anak Anak Ibu Bapa Boleh Amal Rileks Media

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 590 hits
Apa pentingnya ibu bapa bacakan doa untuk anak Seharian kita sibuk dengan tugasan dan menguruskan anak anak dengan harapan anak anak dapat membesar dengan segala kecukupan Perlu diingat bahawa selain usaha kita satu lagi faktor penentu keja...
Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Apa Yang Perlu Anda Tahu Tentang Penstrukturan Semula Kwsp 2024

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024