Senarai Doa Mustajab Untuk Anak Anak Ibu Bapa Boleh Amal Rileks Media


Apa pentingnya ibu bapa bacakan doa untuk anak?
Seharian kita sibuk dengan tugasan dan menguruskan anak-anak, dengan harapan anak-anak dapat membesar dengan segala kecukupan. Perlu diingat bahawa selain usaha kita, satu lagi faktor penentu kejayaan anak-anak adalah keberkatan.
Antara cara untuk mendapatkan keberkatan adalah melalui doa ibu bapa.
Oleh itu, mari kita amalkan doa untuk anak ini agar mereka menjadi anak yang berjaya di dunia dan di akhirat. Doa untuk anak ini semuanya diekstrak daripada ayat-ayat Al-Quran agar menjadi rujukan kita sepanjang hayat.
SENARAI 7 DOA MUSTAJAB IBU BAPA MESTI BACAKAN UNTUK ANAK
1. DOA NABI ZAKARIA UNTUK ZURIAT YANG BAIK
Doa ini asalnya adalah doa Nabi Zakaria yang membacanya untuk memohon keturunan yang baik.
Seperti yang kita tahu, Nabi Zakaria diuji dengan ketiadaan anak sehingga lewat usianya. Namun, baginda tidak pernah berputus harap dan sentiasa berdoa agar dikurniakan zuriat yang soleh sebagai penyambung dakwahnya.
Akhirnya, Allah mengurniakan seorang putera yang mulia, iaitu Nabi Yahya kepada baginda. Bersesuaian dengan maksudnya, doa ini amat sesuai diamalkan untuk memohon dikurniakan zuriat, mahupun untuk memperelokkan akhlak anak kita.
(Surah Al Imran Ayat 138)
Rabbi habli milla dunka dhurryatan tayyiba innaka samiud du`a’
Maksud: ” Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan”.
2. DOA UNTUK ANAK AGAR DIBERI RAHMAT
Kita dianjurkan untuk berdoa walaupun telah berjaya dan senang dengan kehidupan kita bersama keluarga di samping meningkatkan kecenderungan untuk bertaubat dan kembali kepada Allah.
Begitulah maksud yang dinyatakan dalam doa ini. Ringkas tetapi amat mendalam jika direnungkan.
“Rabbi Auzi’ni An Asy-kura Ni’matakal-lati An ‘Amta `Alayya Wa `Ala Waalidayya Wa An A’mala Solihan Tardoohu Wa Adkhil-Nii Bi Rohmatika Fii `Ibaadikas-Soolihiin”
Maksudnya: …Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatmu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadamu, dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadamu).
3. DOA UNTUK ANAK AGAR DILEMBUTKAN HATINYA
Maksud Latiif, iaitu salah satu daripada nama Allah yang terkandung dalam asmaul Husna ini bermaksud Maha Lembut.
Dengan berkat kelembutanNya, eloklah kita memohon agar Allah melembutkan hati anak kita. Doa yang amat sesuai dibacakan jika mempunyai anak yang agak degil dan keras kepala.
Surah As-Syuura Ayat 19
“Allahu Latifun bi ‘ibadihi, yarzuqu man yasha’u, wa huwa l’-Qawiyyu l-‘Aziz”
Maksudnya: Allah Maha Lembut tadbirNya (serta melimpah-limpah kebaikan dan belas kasihanNya) kepada hamba-hambaNya; Ia memberi rezeki kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut peraturan yang telah ditetapkan), dan Dia lah Yang Maha Kuat, lagi Maha Kuasa.
4. DOA UNTUK ANAK SUPAYA KUAT & SABAR
Doa ini dianjurkan agar ditiupkan pada ubun-ubun anak pada setiap pagi sebelum ke sekolah, atau setiap kali selepas solat bersama.
Mudah-mudahan mereka akan diberikan kekuatan dan kesabaran dalam menghadapi semua bentuk cabaran hingga mencapai kemenangan di dunia dan akhirat.
Surah Al Imraan Ayat 200
“Yaa ayyuhalladzina amanush biru wa shobiru wa robitu wat taqullaha la’allakum tuflihuun”
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).
5. DOA UNTUK ANAK AGAR RAJIN SOLAT
Bukan mudah mahu menggerakkan anak untuk menunaikan solat 5 waktu jika tidak didisplinkan.
Amalkan doa ini agar kita sentiasa istiqamah dalam mendirikan solat di samping mendidik anak-anak menjaga solat.
Doa ini adalah doa Nabi Ibrahim untuk anak-anaknya.
Surah Ibrahim Ayat 40
Rabbij alni muqiimassolati wamin dzurriyatii. Rabbana wataqobbal duaa’. 
Maksudnya: Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.
6. DOA UNTUK ANAK AGAR MENJADI PENYEJUK MATA
Ini adalah salah satu doa yang disyariatkan kepada kita juga, agar memohon keluarga dan anak keturunan yang dapat menjadi penyejuk pandangan, dan penawar di hati.
Selain itu, ia turut menekankan permohonan kita agar dapat menjadi pemimpin yang baik atau ‘role model’ yang dapat menjadi ikutan orang-orang bertaqwa.
Selitkan doa ini setiap kali selepas solat.
(Surah Al-Furqan Ayat 74)
“…Rabbana hab lana min azwaa jina wa dzurriyyaatinaa qurrata a’yuun. Waj alna lil muttaqiina imaamaa.”
Maksudnya: …Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menjadi penyejuk mata kami melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.
7. DOA SUPAYA DIKURNIAKAN ANAK YANG MENTAATI PERINTAH ALLAH
Ini adalah salah satu petikan doa daripada Nabi Ibrahim yang dibacakan ketika membina Kaabah bersama anaknya, Nabi Ismail.
Surah Al-Baqarah Ayat 128
“Rabbana waj alna muslimaini laka wamin dzurriyatinaa ummatan muslimatan laka wa arinaa manaa sinakaa watub alaina. Innaka anta tawwabur rahiim.”
Maksudnya: Wahai Tuhan kami! Jadikanlah kami berdua: orang-orang Islam (yang berserah diri) kepadaMu, dan jadikanlah daripada keturunan kami: umat Islam (yang berserah diri) kepadamu, dan tunjukkanlah kepada kami syariat dan cara-cara ibadat kami, dan terimalah taubat kami; sesungguhnya Engkaulah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani
BERKAT DOA IBU BAPA
Selain memastikan didikan agama yang sempurna, menyediakan kecukupan, jangan lupa mendoakan anak-anak kita, sekurang-kurangnya setiap kali selepas solat.
Sebagai ibu bapa, marilah kita amalkan semua doa ini kerana doa ibu bapa untuk anak adalah antara doa yang tidak tertolak oleh Allah SWT. Semoga anak-anak kita mendapat keberkatan di dunia dan di akhirat.
VIDEO:

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Sumber: Lubukmaklumat via II
Source link
The post Senarai Doa Mustajab Untuk Anak Anak, Ibu Bapa Boleh Amal – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/senarai-doa-mustajab-untuk-anak-anak-ibu-bapa-boleh-amal-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Bapa Boleh Didenda Rm20 000 Penjara 10 Tahun Jika Tidak Beri Anak Suntikan Vaksin

Ibu Bapa Boleh Didenda Rm20 000 Penjara 10 Tahun Jika Tidak Beri Anak Suntikan Vaksin

papar berkaitan - pada 26/2/2019 - jumlah : 374 hits
The ReporterJumlah ibu bapa yang enggan memberi suntikan imunisasi kepada anak mereka semakin meningkat dan membimbangkan kerana ia boleh memudaratkan kanak kanak lain Timbalan Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat menegaskan i...
Kalau Dah Kahwin Janganlah Duduk Rumah Mertua Atau Rumah Ibu Bapa Sendiri Rileks Media

Kalau Dah Kahwin Janganlah Duduk Rumah Mertua Atau Rumah Ibu Bapa Sendiri Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 404 hits
Skrg aku nak cerita kisah aku sikit Lps brkwn dgn bf aku setahun dia ajak kahwin Prkara prtama yg aku tanya adalah nak duduk mana lps kahwin Aku tak ada nak brsweet2 plan anak berapa org nama anak apa yada yada yada dok cerita2 berangan bua...
Doa Agar Dapat Membayar Hu Tang Dengan Izin Allah Insyaallah Rileks Media

Doa Agar Dapat Membayar Hu Tang Dengan Izin Allah Insyaallah Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 364 hits
Di masa kini ramai diantara kita dihimpit oleh pelbagai masalah yang meresahkan kehidupan Diantaranya adalah masalah hu tang Kita sebagai orang orang Islam adalah diwajibkan membayar hutang kerana ianya urusan kita dan manusia lain Sekirany...
Minuman Pemba Kar Lemak Perut 1 Cawan Boleh Kurang 1cm Lemak Perut Rileks Media

Minuman Pemba Kar Lemak Perut 1 Cawan Boleh Kurang 1cm Lemak Perut Rileks Media

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 326 hits
Ini merupakan resep menakjubkan untuk menurunkan berat badan anda yang bisa mengurangi satu sentimeter lebihan lemak perut hanya dalam waktu sehari Minuman ini tidak hanya akan memba kar lemak perut dan menghilangkan kelebihan air di dalam ...
Doa Nabi Muhammad Memohon Untuk Sembuhkan Bahagian Badan Yang Sa Kit Rileks Media

Doa Nabi Muhammad Memohon Untuk Sembuhkan Bahagian Badan Yang Sa Kit Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 331 hits
Di Saat sa kit tubuh menjadi lemah dan kosentrasi pun menjadi menurun sehingga semua pekerjaan menjadi terbengkalai Semakin pa rah penya kit semakin mende rita kita Doa Nabi Muhammad Memohon Untuk Sembuhkan Bahagian Badan Yang Sa kit Dan sa...
Kau Tak Beri Aku Tak Nak Kawan Anak Mengadu Sering Diugut Kawan Sekolah Cikgu Ajar Ibu Bapa Cara Mengatasinya

Kau Tak Beri Aku Tak Nak Kawan Anak Mengadu Sering Diugut Kawan Sekolah Cikgu Ajar Ibu Bapa Cara Mengatasinya

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 703 hits
Kau tak beri aku tak nak kawan Anak mengadu sering diugut kawan sekolah cikgu ajar ibu bapa cara mengatasinyaKejadian barang atau wang belanja anak selalu diambil oleh rakan sekelas kerap berlaku terutamanya pada murid tahap satu di mana me...
9 Peny4kit Yang Boleh Dirawat Dengan Buah Delima Rileks Media

9 Peny4kit Yang Boleh Dirawat Dengan Buah Delima Rileks Media

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 307 hits
1 Mengandungi zat besi kalsium folforus dan vitamin Buah ini mengandungi zat besi kalsium folforus vitamin A dan C Sejak zaman dahulu ahli perub4tan Yunani menggunakan ub4t ini sebagai ub4t cac1ng Alkaloid yang terdapat pada kulit buah memb...
Anak Menulis Guna Tangan Kiri Tak Berkat Ibu Bapa Perlu Faham Tangan Dominan Bukan Satu Pilihan

Anak Menulis Guna Tangan Kiri Tak Berkat Ibu Bapa Perlu Faham Tangan Dominan Bukan Satu Pilihan

papar berkaitan - pada 22/2/2019 - jumlah : 538 hits
Cikgu anak saya ini macam guna tangan kiri Boleh tak cikgu latih dia untuk tukar tangan kanan Tak berkatlah nanti belajar menulis guna tangan kiri Pening cikgu TANGAN DOMINAN Kanak kanak Secara asasnya tangan dominan merujuk kepada kecender...
Surah Ad Dhuha Boleh Ubah Hidup Kita Seharian Percaya Atau Tidak Kena Amalkan Rileks Media

Surah Ad Dhuha Boleh Ubah Hidup Kita Seharian Percaya Atau Tidak Kena Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 448 hits
Kebanyakan daripada kita tahu dan hafal Surah Ad Dhuha dan makna yang disampaikan agak mudah untuk difahami apabila berulang kali membacanya Namun adakah kita pernah sedar bahawa surah Ad Dhuha sebenarnya telah memberi pendedahan berupa pen...
Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


209 Doa Para Nabi

207 Chapter Master You Words

Coretan Dari Tingkat 2 Wad 29 Katil 18 Hprz 2

Sambutan Birthday Ke 9 Nur Wardina Soffea

Puding Jagung Yang Sedap

Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects