Membesarkan Ph Lebih Penting Daripada Gabungan Besar Parti Kecil Mesti Terima Kepimpinan Anwar


 
Melontarkan idea pembentukan gabungan besar pembangkang pada hakikatnya bukanlah suatu kesalahan, malah cukup baik dalam usaha PH mengejar cita-cita untuk menjadi kerajaan semula.
Ini kerana politik ialah permainan nombor dan bagi tujuan itu, semua orang akan mencari jumlah yang lebih besar berbanding lawannya.
Tetapi, dalam konteks di negara ini, PH sudah pun ada sebagai pembangkang yang mampu memainkan peranannya, bukan saja untuk “semak dan imbang’, malah juga untuk mengambil alih kerajaan.
Untuk itu, apa yang diperlukan hanyalah membesarkan lagi PH yang sudah sedia ada, bukannya membentuk gabungan besar yang lain yang bermaksud kedudukan PH perlu diruntuhkan.
Parti-parti yang belum menyertai PH seharusnya dibwa menyertai gabungan itu dan menerima kepimpinan Anwar Ibrahim yang sudah dipersetujui sebagai penerajunya.
Tiada PH Plus atau nama-nama lain diperlukan lagi, sebaliknya PH yang sedia ada sudah mencukupi.
Adalah janggal dan tidak masuk akal jika parti baru yang mahu menyertai PH meletakkan syarat kepimpinan gabungan itu mesti ditukar bersekali dengan kemasukan mereka.
Lebih tidak masuk akal lagi kiranya ada parti baru itu berkehendakan mereka pula mengetuai PH setelah menyertainya.
Begitu juga, turut tidak masuk akal jika ada parti dalam PH sendiri yang ingin membawa parti lain di luar PH menyertai PH, tetapi memberi gambaran kedudukan Anwar sebagai Pengerusi PH perlu digantikan.
Dalam hal ini, jangan lupa, selain Anwar sudah sedia memimpin PH, PKR yang diwakilinya juga mempunyai 38 kerusi Parlimen di dalamnya.
Susah derita Anwar mengumpul kekuatan pembangkang sehingga hari ini dan pernah berjaya menjadi kerajaan di pusat dan beberapa negeri, kalau mahu diimbas dan diceritakan, tentulah lagi panjang huraiannya.
Berbanding dengan Pejuang yang hanya ada 4 Ahli Parlimen dan Warisan sekadar punya 9 Ahli Parlimen (seorang meninggal dunia dan masih menunggu tarikh PRK Batu Sapi ditetapkan), kedudukan Anwar yang mewakili PKR menerajui PH seharusnya tidak dipertikaikan.
Apakah DAP dan Amanah setuju jika ada pemimpin baru yang ingin menyertai parti mereka, tetapi terus meminta diberikan jawatan Setiausaha Agung dan Presiden?
Apa yang seharusnya DAP dan Amanah lakukan, jika jujur dan ikhlas terhadap aspirasi perjuangan PH, mereka semestinya mempertahankan kepimpinan PH sedia ada.
Mana-mana ahli baru memang digalakkan menyertai PH demi tujuan membesarkan lagi gabungan itu, tetapi mereka mesti menerima kepimpinan Anwar.
DAP dan Amanah seharusnya memainkan peranan meyakinkan mana-mana parti yang ingin menyertai PH agar menerima kepimpinan Anwar, bukan memperlihatkan kecondongan memilih pemimpin parti baru untuk menerajui PH.
Anwar sebagai Pengerusi PH adalah mewakili institusi PH itu sendiri.
Dalam konteks Tun Mahathir Mohamad dan Shafie Apdal, harus jangan lupa, selain kedua parti itu lebih kecil, Pejuang belum lagi diluluskan pendaftarannya, manakala Warisan baru saja ditumbangkan daripada menerajui Sabah.
Maka, daripada akal mana yang memberi logik mereka itu lebih layak daripada Anwar untuk mengambil alih terajui PH atau memimpin gabungan besar PH Plus?
Selain itu, jangan dilupakan juga tentang silap mata Tun Mahathir yang sebenarnya telah meruntuhkan PH sebagai kerajaan sebelum ini semata-mata ingin terus berkuasa tanpa terikat dengan janji peralihan kuasa kepada Anwar yang dipersetujunya sendiri sebelum beroleh kuasa.
Mujur Tuhan tidak merestui idea kerajaan perpaduan yang ingin dibinanya itu, di mana beliau sendiri turut jatuh tersembam akhirnya.
Sudah gilakah kita sampai beliau dengan kecurangannya yang nyata itu mahu diambil semula sebagai ketua?
Namun, sebagaimana disebut awal tadi, politik ini adalah permainan angka dan membesarkan PH bagi tujuan kemantapan bersaing bukanlah suatu kesalahan.
Tapi, baik Pejuang atau Warisan, mereka mesti akur dengan kedudukan Anwar dan PKR yang lebih mantap dan kukuh dalam PH sekarang dan untuk itu, harus menerima kepimpinan beliau selaku Pengerusi PH tanpa sebarang syarat.
Jika enggan, silalah kekal bersendirian dengan 4 dan 9 kerusi Parlimen sedia ada sekarang serta tunggulah ke mana nasib masing-masing bakal dibawa arus dalam PRU15 akan datang nanti. 
(Shahbudindotcom 19/12/2020)






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2020/12/membesarkan-ph-lebih-penting-daripada.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Parti Majoriti Mesti Pimpin Gabungan Perdana Kata Umno

Parti Majoriti Mesti Pimpin Gabungan Perdana Kata Umno

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 186 hits
Naib Presiden Umno Mohamed Khaled Nordin berkata jika keadaan yang wujud tidak melahirkan sebuah gabungan politik perdana maka jawatan perdana menteri mesti dipegang secara bergilir PETALING JAYA Seorang pemimpin tertinggi Umno berkata seki...
Gabungan Besar Hanya Akan Jadikan Umno Parti Melayu Nombor Dua

Gabungan Besar Hanya Akan Jadikan Umno Parti Melayu Nombor Dua

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 203 hits
Bulan lalu Setiausaha Agung BN Annuar Musa melontarkan idea perlunya diwujudkan grand coalition yang melibatkan parti parti yang menolak Pakatan Harapan atau PH Katanya sudah terlalu lama politik negara ini berlegar di sekeliling dua atau t...
Tidak Suka Anwar Jangan Sampai Hina Logo Parti Tu Dah Lebih

Tidak Suka Anwar Jangan Sampai Hina Logo Parti Tu Dah Lebih

papar berkaitan - pada 6/12/2020 - jumlah : 197 hits
Aku nasihatkan ustaz miqdad Jangan hina logo parti orang Nanti logo parti kamu orang perkatakan Kamu tuduh Anwar penipu bawa lah fakta kukuh Kalau Anwar menipu Agong itu satu kesalahan besar dan kamu boleh buat laporan polis Kalau sekadar a...
Gabungan Besar Kekalkan Anwar Pengerusi Ph Salahuddin Ayub

Gabungan Besar Kekalkan Anwar Pengerusi Ph Salahuddin Ayub

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 268 hits
Gabungan Besar atau Grand Coalition yang dicadangkan dibentuk mengumpulkan parti parti pembangkang tidak akan mengetepikan Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim Timbalan Presiden Amanah Datuk Salahuddin Ayub berkata Gabungan Besar yang...
Dalam Gabungan Besar Bersatu Perlu Jujur Sebagai Abang Besar

Dalam Gabungan Besar Bersatu Perlu Jujur Sebagai Abang Besar

papar berkaitan - pada 12/12/2020 - jumlah : 352 hits
Bersatu sebagai abang besar dalam kerajaan Perikatan Nasional perlu fokus dalam membantu memperkasakan parti parti dalam gabungan itu kata Exco Pemuda Umno Wan Muhammad Azri Wan Deris Muhammad Azri atau lebih dikenali sebagai Papagomo berka...
Xiaomi Ebook Reader Pro Dilancarkan Buku Digital Dengan Skrin E Ink Yang Lebih Besar

Xiaomi Ebook Reader Pro Dilancarkan Buku Digital Dengan Skrin E Ink Yang Lebih Besar

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 207 hits
Xiaomi ada banyak produk ada di antara produk mereka yang anda tidak akan sangka yang Xiaomi turut mempunyai versi mereka yang tersendiri Kebanyakan produk produk hebat Xiaomi terhad di China sahaja kerana ekosistem di sana yang lebih melua...
Piagam Persefahaman Politik Tiga Gabungan Parti Harus Segera Direalisasikan Dato Seri Hamzah Zainudin

Piagam Persefahaman Politik Tiga Gabungan Parti Harus Segera Direalisasikan Dato Seri Hamzah Zainudin

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 273 hits
Perikatan Nasional dibentuk ketika negara menghadapi krisis politik dan perkauman yang semakin parah Keperluan untuk membentuk sebuah kerajaan baharu tercetus akibat dari ketidak puasan hati rakyat atas beberapa dasar dan tindakan kerajaan ...
Anwar Tidak Tolak Ph Terima Grand Coalition

Anwar Tidak Tolak Ph Terima Grand Coalition

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 242 hits
Oleh WRLRDecember 25 2020Kontroversi sama ada perlu ditubuhkan Grand Coalition untuk semua parti parti pembangkang akan dibawa ke dalam mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Harapan yang akan datang Pengerusi PH Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata...
Kita Bersama Anwar Bukan Kerana Namanya Tapi Sebab Agenda Besar Yang Dipertahankannya

Kita Bersama Anwar Bukan Kerana Namanya Tapi Sebab Agenda Besar Yang Dipertahankannya

papar berkaitan - pada 21/12/2020 - jumlah : 221 hits
1 AMANAH menegaskan sejak awal lagi perjuangan bukan tentang wala kepada individu Kesetiaan adalah kepada gagasan ide dan komitmen perjuangan Saya yakin semua pimpinan tertinggi AMANAH meyakini bahawa pemimpin boleh datang dan pergi tetapi ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Pemilik Kafe Tanah Aina Fareena Nafi Terima Notis Rasmi Peringatan Penutupan Parkir Restorannya



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats