Membayar Hutang Dan Memberi Tambahan Apakah Termasuk Riba


Tidak, justru membayar utang dengan memberikan tambahan adalah perbuatan Rasulullah sendiri, dan dipuji sebagai salah satu manusia terbaik, yaitu orang yang terbaik dalam pengembalian kewajiban utangnya.
Dari Jabir bin Abdullah Radhiallahu ‘anhu, ia berkata:
أَتَيْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَهُوَ فِي الْمَسْجِدِ وَكَانَ لِي عَلَيْهِ دَيْنٌ فَقَضَانِي وَزَادَنِي “Aku mendatangi Nabi dan Beliau sedang di masjid, sedangkan beliau mempunyai utang kepadaku, lalu Beliau membayar utang kepadaku dan memberikan tambahan untukku.” (HR. Bukhari no. 2394)
Dari Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu, ia berkata.
كَانَ لِرَجُلٍ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سِنٌّ مِنْ الْإِبِلِ فَجَاءَهُ يَتَقَاضَاهُ فَقَالَ أَعْطُوهُ فَطَلَبُوا سِنَّهُ فَلَمْ يَجِدُوا لَهُ إِلَّا سِنًّا فَوْقَهَا فَقَالَ أَعْطُوهُ فَقَالَ أَوْفَيْتَنِي أَوْفَى اللَّهُ بِكَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ خِيَارَكُمْ أَحْسَنُكُمْ قَضَاءً “Nabi mempunyai utang kepada seseorang, (yaitu) seekor unta dengan usia tertentu. Orang itu datang menagihnya. (Maka) Beliau pun berkata, “Berikan kepadanya (unta).”
Kemudian mereka mencari yang seusia dengan untanya, akan tetapi mereka tidak menemukan kecuali yang LEBIH berumur dari untanya. Nabi (pun) berkata: “Berikan kepadanya.” Dia pun menjawab, “Engkau telah menunaikannya dengan yang LEBIH. Semoga Allah Subhanahu wa Ta’ala membalas dengan setimpal.”
Maka Nabi bersabda: “Sebaik-baik kalian adalah orang yang paling baik dalam pengembalian.” (HR. Bukhari no. 2305)
Dua hadits ini -dan hadits lain yang senada- menunjukkan kebolehan memberikan tambahan dari pihak yang berutang (debitur) kepada yang memberikan utang (kreditur).
Jika itu diinisiatifkan oleh dirinya (pihak yang berutang), bukan karena diminta, bukan karena ada perjanjian sebelumnya, dan tidak ada syarat untuk menambahkannya.
Ini murni keinginan dari pihak yang berhutang. Maka ini boleh dan bukan riba, justru ini adalah Husnul Qadha, pengembalian yang baik.
Kita lihat penjelasan para ulama:
ذَهَبَ جُمْهُورُ الْفُقَهَاءِ مِنَ الْحَنَفِيَّةِ وَالشَّافِعِيَّةِ وَالْحَنَابِلَةِ وَابْنُ حَبِيبٍ مِنَ الْمَالِكِيَّةِ وَغَيْرِهِمْ إِلَى أَنَّ الْمُقْتَرِضَ لَوْ قَضَى دَائِنَهُ بِبَدَلٍ خَيْرٍ مِنْهُ فِي الْقَدْرِ أَوِ الصِّفَةِ ، أَوْ دُونَهُ ، بِرِضَاهُمَا جَازَ مَا دَامَ أَنَّ ذَلِكَ جَرَى مِنْ غَيْرِ شَرْطٍ أَوْ مُوَاطَأَةٍ “Mayoritas ahli fiqih dari Hanafiyah, Syafi’iyyah, Hambaliyah dan Ibnu Habib dari kalangan Malikiyah, dan ulama lainnya, mengatakan bahwa jika orang yang berutang membayar utangnya dengan hal yang lebih baik, baik dari sisi jenis, sifat, kadar, atau lainnya, selama keduanya ridha, maka itu dibolehkan, selama memang tidak disyaratkan.” (al-Mausu’ah Al Fiqhiyah Al Kuwaitiyah, 23/125)
Bahkan fatwa para ulama Arab Saudi, juga menyatakan kebolehannya:
لا بأس إذا لم يسبقه شرط أو تواطؤ على ذلك ، وهكذا إن جرى بذلك عرف “Maka, tidak apa-apa hal itu, jika tidak didahului oleh syarat atau kesepakatan seperti itu. Demikian ini sudah berlangsung menjadi tradisi.” (Fatawa al-Lajnah ad-Daimah, 14/134)
Lalu, Kapankah Larangannya?
Tambahan dalam membayar utang, baru terlarang dan dinilai riba, jika itu memang dibuat syarat dan kesepakatan di antara keduanya. Sebagaimana penjelasan di atas.
Syaikh Ali Ash Shabuni Hafizhahullah mengatakan tentang makna riba:
زيادة على أصل المال يأخذها الدائن من المدين “Tambahan atas harta pokok yang diambil oleh pemberi utang (kreditur) kepada yang berutang.” (Shafwatut Tafasir, 1/143)
Oleh karena itu, Syaikh Muhammad Shalih al-Munajjid Hafizhahullah mengatakan:
إذا رد المقترض أكثر مما أخذ بدون شرط أو اتفاق سابق مع القرض فلا حرج من ذلك “Jika orang yang berutang bayar utang lebih banyak dari utangnya dengan tanpa disyaratkan atau kesepakatan sebelumnya bersama utangnya, maka lebih itu tidak apa-apa.”
أما إذا كان ذلك عن اتفاق سابق فلا يجوز دفع الزيادة ولا أخذها ، لأن ذلك صورة من صور الربا
“Adapun jika ada kesepakatan sebelumnya maka itu tidak boleh ada tambahan, tidak boleh mengambilnya, sebab itu gambaran dari riba.” (al-Islam Su’aal wa Jawaab no. 152793)
Demikian.
Wallahu a’lam.
Sumber: alfahmu.id


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/membayar-hutang-dan-memberi-tambahan-apakah-termasuk-riba/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apakah Hukum Bridal Shower Dalam Islam

Apakah Hukum Bridal Shower Dalam Islam

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 722 hits
Budaya baby shower bridal shower dan parti orang bujang telah menjadi ikutan dan trend pada zaman sekarang Namun di Malaysia yang majoritinya beragama islam apakah hukum serta penjelasan mengenai budaya barat ini kepada Islam Laman web rasm...
Mitos Makanan Panas Sejuk Tajam Untuk Ibu Hamil Apakah Kebenaranya

Mitos Makanan Panas Sejuk Tajam Untuk Ibu Hamil Apakah Kebenaranya

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 259 hits
Bila disahkan hamil anak sulung orang orang di sekelilingnya mula menyampaikan maklumat tentang makanan yang patut dielakkan semasa awal usia kandungan Dikatakan ia perlu dilakukan bagi mengelakkan masalah terhadap kandungannya kelak Situas...
Apakah Sajat Mahu Mencabar Kuasa Allah Swt Pu Amin

Apakah Sajat Mahu Mencabar Kuasa Allah Swt Pu Amin

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 507 hits
Melihat video Nur Sajat berbikini hijau dan bergelek seksi di luar negara PU Amin tidak menyangka usahawan itu sanggup mencemarkan bulan kelahiran The post appeared first on
Rule Of Laws Apakah Mahathir Sekadar Nak Buat Display Di Cermin

Rule Of Laws Apakah Mahathir Sekadar Nak Buat Display Di Cermin

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 221 hits
Masa tak ada kuasa bolehlah bagi alasan Tapi bila dah ada kuasa nak oren kan baju Najib pun tak boleh nak kandangkan najib pun tak mampu agak bila boleh tangkap jho low begitu juga dengan zahid hadi wayta bagi peluang undang afrika mana pul...
Kenapa Rambut Selalu Gugur Apakah Cara Merawatnya

Kenapa Rambut Selalu Gugur Apakah Cara Merawatnya

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 301 hits
Kenapa Rambut Selalu Gugur Dan Cara Merawatnya Yang Mudah Rambut adalah mahkota wanita Rambut yang cantik pasti meningkatkan keyakinan diri dan yang penting kesihatan diri terpelihara Rambut yang cantik juga menjadikan kita sentiasa nampak ...
Apakah Benar Kalau Cinta Tak Harus Memiliki

Apakah Benar Kalau Cinta Tak Harus Memiliki

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 306 hits
Indahnya jika kedua insan yang saling mencintai bersatu apalagi sampai menuju kepelaminan bisa hidup bersamanya hingga mempunyai keturunan dan hidup bahagia Indahnya jika semua orang bisa merasakan hal itu namun pada kenyataanya tidak semua...
Apakah Itu Penyakit Lupus

Apakah Itu Penyakit Lupus

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 259 hits
ilustrasi Infosehat us Penyakit Lupus adalah penyakit baru yang mematikan setara dengan kanker Tidak sedikit pengindap penyakit ini tidak tertolong lagi di dunia terdeteksi penyandang penyakit Lupus mencapai 5 juta orang lebih dari 100 ribu...
Melihat Kekecohan Yang Berlaku Apakah Bersatu Masih Mahu Meniru Sistem Pemilihan Pkr

Melihat Kekecohan Yang Berlaku Apakah Bersatu Masih Mahu Meniru Sistem Pemilihan Pkr

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 246 hits
Pemilihan PKR baru saja berakhir dan meskipun kongres parti itu sudah bermula hari ini dan akan berakhir esok tetapi keputusan penuh masih lagi tidak dapat diumumkan Bagi pertandingan jawatan timbalan presiden yang diketahui hanyalah Azmin ...
Icerd Mustahil Di Malaysia Apakah Umno Dan Pas Masih Mahu Terus Berhimpun

Icerd Mustahil Di Malaysia Apakah Umno Dan Pas Masih Mahu Terus Berhimpun

papar berkaitan - pada 19/11/2018 - jumlah : 435 hits
Walaupun berapa pemimpin Pakatan Harapan seperti Anwar Ibrahim Muhyiddin Yassin Mukhriz Mahathir Salahuddin Ayub Marzuki Yahya dan beberapa yang lain sebelum ini telah secara terbuka menolak ratifikasi ICERD tetapi para pemimpin UMNO dan Pa...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie

Flavour Mushroom Dadah Baru Kegilaan Remaja Ini Kesan Buruknya