Mitos Makanan Panas Sejuk Tajam Untuk Ibu Hamil Apakah Kebenaranya


Bila disahkan hamil anak sulung, orang-orang di sekelilingnya mula menyampaikan maklumat tentang makanan yang patut dielakkan semasa awal usia kandungan. Dikatakan ia perlu dilakukan bagi mengelakkan masalah terhadap kandungannya kelak.

Situasi yang dialami adalah sesuatu yang biasa dan kerap kali berlaku kepada semua ibu-ibu hamil. Untuk memahami dengan lebih lanjut tentang makanan yang sering dikatakan panas, sejuk dan tajam ini, Dr Fadzilah Abdul Jalil, doktor di Klinik O&G, Hospital Pakar An-Nur, Bandar Baru Bangi untuk memberikan penerangan lanjut.
Sememangnya, ada sesetengah jenis makanan yang diambil sewaktu hamil berkemungkinan boleh menjejaskan kandungan dan diri ibu itu sendiri. Namun, perlu diingatkan tidak semua makanan menyebabkan hal sedemikian.
Seperti yang kita semua sedia maklum, makanan-makanan yang dikatakan panas, sejuk atau tajam sehingga boleh menjejaskan kandungan dan kehamilan itu adalah berdasarkan pandangan dan maklumat yang disampaikan oleh orang tua-tua terdahulu. Kebanyakannya tidak pernah menjalani kajian saintifik. Maka, tiada satu pun yang dibuktikan benar melalui hasil kajian saintifik.
Perlu diketahui bahawa terdapat sesetengah jenis makanan tidak boleh diambil semasa hamil terutamanya di awal usia kandungan disebabkan faktor-faktor tertentu.
Contohnya makanan berasid. Ia boleh menyebabkan gastrik. Jika ibu hamil sememangnya mempunyai masalah alahan pada awal kandungan seperti loya, mual, muntah dan sebagainya, maka makanan yang mempunyai kandungan asid yang tinggi akan  menyebabkan alahan lebih teruk. Dalam keadaan tertentu, boleh menyebabkan alahan lebih parah dan anda dimasukkan ke wad untuk rawatan lanjut.

Makanan bersifat panas atau sejuk mahupun tajam merupakan persepsi masyarakat sahaja. Memang ada makanan yang boleh beri kesan sampingan kepada kandungan dan anda sendiri, tetapi secara saintifiknya, tidak ada kategori bagi setiap makanan itu. Ia lebih kepada respons dan tindak balas seseorang ibu hamil terhadap makanan yang diambil. Perlu diingatkan juga, bahawa setiap orang berbeza dan tidak mengalami respons yang sama  antara satu sama lain. Malah, ada ketikanya, ia tiada kaitan pun dengan makanan-makanan  tersebut.
Faktor alahan terhadap makanan berkenaan juga mungkin menyumbang kepada masalah yang mungkin dialami. Apa-apa pun, ia bergantung kepada individu itu sendiri. Makanan yang diambil akan beri kesan berbeza kepada seorang individu kepada individu yang lain. Sama ada makanan itu panas, sejuk atau tajam, ia bersifat subjektif.
Makan perlu dielakkan
Daripada segi perubatan tiada kategori untuk setiap makanan. Apa yang anda perlu tahu hanyalah jenis makanan yang patut dielakkan pada awal, pertengahan dan akhir kehamilan.
Paling utama, anda perlu elakkan makanan mentah atau tidak dimasak dengan sempurna seperti daging dan telur. Ini berikutan kebimbangan risiko jangkitan kuman seperti salmonela. Demikian juga halnya dengan makanan laut mentah. Anda tidak digalakkan mengambilnya atas faktor risiko jangkitan.
Makanan yang mengandungi ikan bermerkuri tinggi pun perlu dielakkan. Ini biasanya melibatkan ikan-ikan yang bersaiz besar. Memandangkan ia hidup lama, maka kandungan toksin di dalamnya berkemungkinan banyak dan tinggi.
Susu yang tidak dipasteur di mana ia tidak diproses menggunakan suhu yang tinggi untuk mematikan bakteria pun perlu dihindari. Sama halnya dengan sesetengah jenis keju lembut yang tidak diproses dengan baik. Ia tidak baik untuk ibu hamil memakannya. Selain daripada itu, kafein. Bukan tidak boleh diambil langsung. Cuma ambil sedikit. Satu cawan sehari tetapi tidak pekat. Secara amnya, kurang 200mg sehari.
Sayur-sayuran mentah boleh diambil tetapi hendaklah dibersihkan dengan baik. Sayur organik adalah lebih baik daripada sayur yang disemburi dengan racun perosak serangga.
Makanan dan mitos
Durian Fakta sains menjelaskan bahawa durian sangat kaya dengan potassium, zat besi, serat dan vitamin.  Pada masa yang sama, kandungan gulanya juga yang amat tinggi. Jika diambil sewaktu hamil, kecenderungan paras gula meningkat adalah sangat tinggi dan ia amat tidak baik untuk wanita yang bersaiz besar dan penghidap diabetes.

Sebab itulah, anda tidak digalakkan makan terlalu banyak durian. Bukan kerana ia panas tetapi berpunca daripada kandungan gula yang tinggi. Seulas durian mempunyai 54 kalori. Jika teringin, cukuplah sekadar satu atau dua ulas.
Dalam banyak keadaan, potensi anda untuk mengambil lebih daripada dua ulas durian adalah sangat besar. Sebab itulah ia boleh mendatangkan mudarat dan meninggalkan kesan sampingan.
Air tebu Dalam cuaca yang panas, air tebu sangat bagus diminum. Ia merupakan pelepas dahaga yang baik. Ada mitos menyatakan ia boleh menjadi punca pendarahan dan menyebabkan keguguran. Mungkin orang tua-tua kata ia tajam tetapi sebenarnya ia bersifat sejuk untuk ibu mengandung. Ia mengandungi gula yang tidak sebanyak durian, tinggi serat, zat besi, vitamin B kompleks dan vitamin C.

3. Nanas
Buah ini kaya dengan vitamin C, tinggi potassium, beta karotena dan serat. Ia bagus, cuma anda tidak boleh mengambil nanas muda sebagai santapan disebabkan banyak kandungan asid hingga boleh mengganggu sistem penghadaman. Kesannya, anda boleh mengalami cirit-birit dan sakit perut.

Di dalam nanas terdapat kandungan bromelain yang berperanan mencerna protein. Ia sering digunakan untuk menjadi pelembut daging. Berkemungkinan bahan ini dipercayai menyebabkan masalah pendarahan dan keguguran. Namun ia tidak benar. Untuk mencetuskan masalah sebegini, anda perlu makan dua biji nenas. Apa-apa pun, anda dinasihatkan untuk mengambil nanas masak dan bukannya mentah.
4. Tumbuhan menjalar
Sayur-sayuran sebegini sering dikatakan sebagai sejuk. Contohnya, kacang dan timun. sebenarnya tidak ada bukti saintifik yang menunjukkan, sayur-sayuran menjalar boleh menjadi penyebab kembung perut, sakit sendi, otot atau urat dan sebagainya. Ia sama seperti sayur-sayur yang lainnya yang mempunyai tinggi vitamin.

Pesan Dr Fadzilah, apa-apa sahaja jenis makanan boleh diambil oleh wanita hamil. Namun, pastikan ia tidak diambil dalam jumlah yang banyak. Sama juga halnya dengan makanan yang dikatakan baik untuk kandungan dan kehamilan. Jika diambil berlebihan akan menimbulkan kesan sampingan itu bersederhana dan makan ala kadar.
Jeruk
Terdapat banyak asid dan bahan kimia di dalam jeruk. Malah, tahap kebersihan pembuatan jeruk juga diragui. Bagi mengatasi alahan kehamilan, hanya ambil sedikit jeruk sekadar pelepas loya. Ada baiknya, anda buat jeruk sendiri. Ia lebih bersih. Namun, elakkan penggunaan buah-buahan yang masam.
Kerang
Kerang sering dikatakan dapat membantu anda menambah darah. Namun, hal ini tidak disetujui kerana ia mengandungi banyak bahan tercemar. Secara biologi, kerang di dalam laut menyedut masuk dan menapis keluar air laut yang ada ketikanya tercemar.
Biar pun begitu, anda boleh mengambil kerang untuk tujuan menambah darah tetapi hanya sedikit. Ada sumber zat besi lain yang lebih selamat seperti ikan bilis, daging, ikan, sayur-sayuran hijau, tauhu, dan susu tepung atau roti. Selain itu, suplemen untuk mengatasi anemia bagi menambah hemoglobin darah perlu diambil secara teratur.
The post Mitos Makanan Panas, Sejuk & Tajam Untuk Ibu Hamil! Apakah Kebenaranya? appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/mitos-makanan-panas-sejuk-tajam-untuk-ibu-hamil-apakah-kebenarannya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bolehkah Ibu Hamil Santap Makanan Pedas

Bolehkah Ibu Hamil Santap Makanan Pedas

papar berkaitan - pada 21/11/2018 - jumlah : 265 hits
Penting untuk ibu hamil menjaga pola makan Sebab itu tidak hanya memberi energi untuk Anda tetapi juga bayi dalam kandungan Yang jadi pertanyaan bolehkah mengonsumsi makanan pedas saat hamil Mengonsumsi makanan pedas saat hamil tidak memeng...
Ibu Hamil Maut Akibat Kemalangan Di Simpang Kulim Hi Tech

Ibu Hamil Maut Akibat Kemalangan Di Simpang Kulim Hi Tech

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 503 hits
ALOR SETAR Seorang wanita yang sedang sarat mengandung dan dalam perjalanan ke hospital Kulim untuk bersalin antara dua yang maut dalam kemalangan membabitkan dua buah kereta di persimpangan lampu isyarat Kulim Hi Tech dekat Kulim pagi tadi...
Ibu Hamil Yang Ingin Bercuti Pastikan Anda Melakukan 5 Perkara Ini Sebelum Menaiki Pesawat

Ibu Hamil Yang Ingin Bercuti Pastikan Anda Melakukan 5 Perkara Ini Sebelum Menaiki Pesawat

papar berkaitan - pada 25/11/2018 - jumlah : 339 hits
Walaupun hamil anda masih boleh keluar bercuti Jangan jadikan kehamilan sebagai penghalang untuk anda mengendurkan tekanan Ikuti panduan panduan berikut bagi membantu anda melakukan aktiviti bercuti dengan aman tanpa sebarang kemusykilan Ha...
Tekanan Boleh Ganggu Pengeluaran Susu Ibu Cuba Amalkan 10 Makanan Ini Untuk Tingkatkan Susu Ibu

Tekanan Boleh Ganggu Pengeluaran Susu Ibu Cuba Amalkan 10 Makanan Ini Untuk Tingkatkan Susu Ibu

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 431 hits
Galactagogue adalah bahan yang terdiri daripada makanan atau herba yang boleh membantu anda meningkatkan penghasilan susu ibu Ramai ibu menyusu menggunakannya apabila diri berhadapan dengan masalah bekalan susu merudum Selain daripada menga...
Anak Terlalu Obses Dengan Susu Formula Sehingga Menolak Makanan Pepejal Panduan Ini Mungkin Membantu Ibu Bapa

Anak Terlalu Obses Dengan Susu Formula Sehingga Menolak Makanan Pepejal Panduan Ini Mungkin Membantu Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 479 hits
Apa yang boleh dilakukan oleh ibu bapa apabila anak terlalu obses dengan susu formula sehingga enggan makan makanan pejal Apabila dipujuk untuk makan makanan seperti nasi sup atau roti anak tetap enggan Apatah lagi buah buahan dan sayur mem...
Awas Salah Posisi Tidur Boleh Menyebabkan Bayi Mati Mengejut Ibu Hamil Mesti Berhati Hati

Awas Salah Posisi Tidur Boleh Menyebabkan Bayi Mati Mengejut Ibu Hamil Mesti Berhati Hati

papar berkaitan - pada 17/11/2018 - jumlah : 504 hits
Posisi tidur memberikan impak besar kepada janin dalam kandungan Silap kedudukan boleh buat bayi mati dalam kandungan Menginjak ke trimester kedua dan ketiga ibu hamil lazimnya akan menghadapi masalah untuk tidur kerana saiz kandungan yang ...
Ibu Perlu Bersedia Untuk Hamil Bukan Termengandung Tanpa Sengaja Doktor Jelaskan Pilihan Kaedah Perancang Keluarga

Ibu Perlu Bersedia Untuk Hamil Bukan Termengandung Tanpa Sengaja Doktor Jelaskan Pilihan Kaedah Perancang Keluarga

papar berkaitan - pada 14/11/2018 - jumlah : 297 hits
Untuk hamil sebaik baiknya ibu ibu perlu bersedia dari segi mental dan fizikal Sekiranya baru bersalin pastikan tubuh pulih sepenuhnya dan menyusukan bayi Doktor Muhammad Izzat menerangkan mengenai menggunakan kaedah perancangan keluarga un...
6 Jenis Makanan Tak Elok Diambil Ibu Menyusu Ada Kesan Pada Bayi

6 Jenis Makanan Tak Elok Diambil Ibu Menyusu Ada Kesan Pada Bayi

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 366 hits
Fakta kata bayi yang minum susu ibu eksklusif kuat sistem ketahanan badannya dan jarang sakit tapi kenapa bayi aku asyik tak sihat je tanya Ayu kepada rakannya Jangan terperanjat ya ibu ibu kalau bayi yang anda susukan dengan susu ibu kerap...
Tumpah Darah Lepas Bersalin Bukan Hal Biasa Biasa Boleh Sebabkan Kematian Ibu Hamil Perlu Ada Ilmu

Tumpah Darah Lepas Bersalin Bukan Hal Biasa Biasa Boleh Sebabkan Kematian Ibu Hamil Perlu Ada Ilmu

papar berkaitan - pada 13/11/2018 - jumlah : 542 hits
Kes kematian ibu selepas melahirkan anak bukanlah hal biasa yang boleh dipandang ringan oleh ahli keluarga Disebabkan itulah orang orang lama selalunya menasihatkan ibu berpantang supaya ditemani suami atau ahli keluarga ketika berpantang S...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Linkedin Menjadi Mitra Plan Indonesia Buka Peluang Kerja Bagi 400 Pencari Kerja Baru Di Jawa Tengah

5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar