Mca Dapati Pengundi Cina Slim Tolak Dr Mahathir



(Malaysia Gazette) – Barisan Nasional (BN) memenangi Pilihan Raya Kecil (PRK) Slim dengan bergaya, termasuk menguasai tiga daerah mengundi yang mempunyai pengundi Cina secara bandingannya lebih ramai.
Keadaan itu menunjukkan petanda kembalinya sokongan pengundi Cina kepada BN, dan faktor utama yang menyumbang kepada fenomena itu adalah Tun Dr. Mahathir Mohamad sendiri.
Sinchew Daily melaporkan, analisis berbeza oleh MCA dan PKR menemui perkara yang sama iaitu pengundi Cina telah menggunakan undi mereka untuk menolak Dr. Mahathir.
Selain hilang percaya terhadap kepimpinan Dr. Mahathir, pengundi Cina juga masih beranggapan bahawa bekas Perdana Menteri itu merupakan punca utama tertumbangnya kerajaan Pakatan Harapan (PH).
Ketua MCA Tanjung Malim, Goh Choong Seng berkata, sokongan yang diterima BN daripada pengundi Cina adalah disebabkan dua faktor, termasuk mereka berpendapat BN adalah lebih baik berbanding PH.
“Faktor kedua pula adalah pengundi Cina telah menolak kepimpinan Dr. Mahathir yang telah meletak jawatan sebagai PM dan mahu mempertahankan anak sendiri dalam politik,” katanya kepada Sinchew Daily.
Menurutnya, tiga daerah mengundi dengan pengundi Cina yang ramai dalam kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Slim iaitu Sungai Slim Utara, Pekan Slim dan Kampung Kuala Slim telah menunjukkan penguasaan BN, walaupun parti itu kecundang di kesemua tempat tersebut dalam pilihan raya umum lalu.
Walaupun analisis lebih teliti perlu dijalankan untuk menentukan kadar “kepulangan pengundi Cina” , tetapi Choong Seng percaya, kadar itu boleh mencecah 70 peratus berdasarkan jumlah undi pihak lawan yang tidak tinggi.
Choong Seng bagaimanapun juga berpendapat adalah tidak dapat dipastikan sama ada keadaan positif buat MCA dan BN itu dapat berterusan sehingga pilihan raya umum seterusnya.
Katanya, walaupun yakin dengan kepulangan pengundi Cina kepada BN pada pilihan raya umum, tetapi kadar atau jumlahnya sukar diramalkan.
Jelasnya, selain bergantung kepada calon, isu besar semasa juga akan mempengaruhi emosi pengundi.
Sementara itu, Ahli Parlimen Tanjung Malim, Chang Lih Kang berkata, kemenangan BN di Slim tidak harus disalah tafsir sebagai kepulangan pengundi Cina secara keseluruhannya.
Beliau yang juga merupakan Naib Presiden PKR berkata, keputusan pilihan raya kecil tidak boleh dijadikan piawaian muktamad kerana petanda “seakan-akan terdapat kepulangan pengundi Cina” kepada BN adalah didorong beberapa faktor.
“Pertama, kadar pengundi Cina yang keluar mengundi adalah sangat rendah. Kedua, PH tidak bertanding dan calon dari kem Dr. Mahathir telah bertarung sebagai calon bebas dengan menggunakan lambang yang pengundi Cina tidak biasa.
“Faktor ketiga, segelintir pengundi Cina mungkin tidak berpuas hati dengan Dr. Mahathir,” katanya.
Jelasnya, sesetengah pengundi Cina melihat Dr. Mahathir sebagai punca utama tertumbangnya kerajaan PH dan anggapan itu mempengaruhi jumlah undi yang diterima calon dari kem bekas Perdana Menteri itu.
“Bagi pasukan pembangkang, keputusan di Slim merupakan satu kekalahan yang pahit dan kami menerima pilihan yang dibuat pengundi.
“Kami telah melihat dan menerima mesej daripada pengundi dan akan melakukan penambahbaikan selepas ini,” katanya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/09/01/mca-dapati-pengundi-cina-slim-tolak-dr-mahathir/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengundi Cina Tolak Tun M Di Slim Signal Buat Ph

Pengundi Cina Tolak Tun M Di Slim Signal Buat Ph

papar berkaitan - pada 1/9/2020 - jumlah : 166 hits
mhdaily netBarisan Nasional memenangi Pilihan Raya Kecil Slim dengan bergaya termasuk menguasai tiga daerah mengundi yang mempunyai pengundi Cina secara bandingannya lebih ramai Keadaan itu menunjukkan petanda kembalinya sokongan pengundi C...
Mahathir Penipu Tiada Laporan Rasuah Bos Spr Kata Prk Slim Terbaik

Mahathir Penipu Tiada Laporan Rasuah Bos Spr Kata Prk Slim Terbaik

papar berkaitan - pada 4/9/2020 - jumlah : 224 hits
Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Abdul Ghani Salleh berkata sehingga hari ini pihaknya tidak menerima sebarang aduan berhubung dakwaan berlaku sogokan wang dalam pilihan raya kecil Slim baru baru ini Menurut Abdul Ghani tidak ada langsung...
Keputusan Prk Slim Tunjukkan Pintu Keluar Dari Dunia Politik Kepada Dr Mahathir

Keputusan Prk Slim Tunjukkan Pintu Keluar Dari Dunia Politik Kepada Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 422 hits
PRK Slim telah memberikan kemenangan besar kepada calun Barisan Nasional Mohd Zaidi Aziz dengan memperolehi memperolehi 13 060 undi menewaskan 2 calun Bebas Amir Khusyairi Mohamad yang cuma memperolehi 2 115 undi dan satu lagi calun Bebas S...
Prk Slim Bn Menang Besar Di Peti Undi Cina Juga

Prk Slim Bn Menang Besar Di Peti Undi Cina Juga

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 502 hits
BN bukan sahaja menang di semua peti undi pada PRK Slim hari ini malah juga menang di peti undi yang majoritinya pengundi Cina iaitu di Sungai Slim Utara Pada PRU14 lalu di peti undi Sungai Slim Utara ini BN hanya mendapat 17 85 peratus tet...
Prk Slim Pengundi Berang Dilarang Masuk Mengundi Kerana Berseluar Pendek

Prk Slim Pengundi Berang Dilarang Masuk Mengundi Kerana Berseluar Pendek

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 265 hits
PRK Slim Pengundi berang dilarang masuk mengundi kerana berseluar pendek Beberapa individu dilihat mengoyak kad maklumat pengundi SPR kerana tidak berpuas hati dengan larangan itu
Pengundi Slim Pilih Wakil Rakyat Baru Hari Ini

Pengundi Slim Pilih Wakil Rakyat Baru Hari Ini

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 247 hits
August 29 2020 8 11 AMPRK DUN Slim ialah pilihan raya kedua berlangsung dalam suasana kebiasaan baru susulan wabak Covid 19 selepas PRK DUN Chini bulan lepas SLIM Selepas 14 hari berkempen maka hari ini seramai 23 094 pengundi di Slim akan ...
Anwar Berdendam Dengan Tun Mahathir Punca Tidak Bantu Calon Di Prk Slim

Anwar Berdendam Dengan Tun Mahathir Punca Tidak Bantu Calon Di Prk Slim

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 448 hits
PEMIMPIN dari parti Tun Mahathir mengatakan perletakkan calon pejuang yang hanya berani menggunakan lambang pokok dalam PRK Slim tempohari bertujuan untuk memperkenalkan parti pejuang adalah bodoh Ini umpama menganiaya calon dari parti Tun ...
Presiden Pas Seru Pengundi Pilihan Raya Kecil Dun Slim Supaya Mengundi Calon Bn

Presiden Pas Seru Pengundi Pilihan Raya Kecil Dun Slim Supaya Mengundi Calon Bn

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 243 hits
KUALA LUMPUR Presiden PAS Dato Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengimbas iktibar penting betapa pergaduhan dan perpecahan bangsa dalam negara ini yang seperti berlaganya lesung dan alu telah mengenyangkan ayam Sebaliknya kemuka beliau apabi...
Pirake Slim Jadi Ruang Menilai Mahathir Dan Anwar

Pirake Slim Jadi Ruang Menilai Mahathir Dan Anwar

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 689 hits
ULASANMohd Zaidi Aziz Foto BH TAHNIAH diucapkan kepada Umno BN kerana berjaya mengekalkan kerusi DUN Slim dalam pilihan raya berakhir semalam dengan memperolehi majoriti 10 945 menerusi calonnya Mohd Zaidi Aziz Kemenangan dengan majoriti be...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card

Restoran Di Jepun Buang 25 Set Nasi Lemak Kena Tipu Ejen Dari Malaysia