Masuk 6 Bulan Bagi Dulu Bubur Kosong Sebelum Perkenalkan Puri Baru Anak Tak Cerewet Makan


Mesti ada ibu yang tak sabar tunggu bayi menginjak usia 6 bulan sebab nak bagi makan. Dalam fikiran tu macam-macam nak cuba masak. Ada yang dah siap save resipi bubur dan puri.
Namun bila dah sampai masanya bayi pula menolak semua makanan yang ibu dah buatkan, dan paling tak tahan siap buat muka nak muntah.
Apabila dah macam ni, ibu mula kecewa dan jadi putus asa nak bagi anak makan. Akhirnya biarkan anak minum susu semata-mata.

Ingat ya jika anak tak makan sebarang makanan pelengkap walaupun dah melepasi umur 6 bulan si kecil berisiko untuk mengalami beberapa masalah seperti kekurangan nutrisi, lewat perkembangan dan beberapa perkara lagi.
Perkongsian dari Puan Marlisa Azura Abdul Ghani mengenai caranya memperkenalkan makanan pada anaknya pada usia 6 bulan mungkin boleh dijadikan panduan.
Saya nak share kepada ibu-ibu yang tengah pening fikir nak masak apa untuk bayi kesayangan tu.

Pertama sekali mulakan dengan bubur kosong lepas tu boleh campur dengan puri buah dan sayur.
Selepas itu mulakan balik bubur kosong supaya bayi dapat sesuaikan diri dengan rasa tawar, manis, masam, pahit. Sebenarnya bayi dah kenal dengan rasa-rasa macam ni melalui susu ibu (apa yang kita makan itu yang bayi rasa) cuma kita pelbagaikan lagi supaya anak kita besar nanti tak memilih makanan.

Selepas usia anak 7 atau 8 bulan cuba tambah protein pula ye. Yang penting follow 4 days rules, cuba bagi sikit-sikit sesudu dua (janganlah sampai semangkuk) dan jangan tambah gula atau garam tau.
Kena ingat makanan utama bayi masih susu ibu, makanan ni cuma makanan tambahan / pelengkap bayi yang berusia 6 bulan ke atas sahaja. So keep going on your breastfeeding ok!
Sumber: Marlisa Azura Abdul Ghani
The post Masuk 6 Bulan, Bagi Dulu Bubur Kosong Sebelum Perkenalkan Puri. Baru Anak Tak Cerewet Makan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/masuk-6-bulan-bagi-dulu-bubur-kosong-sebelum-perkenalkan-puri-baru-anak-tak-cerewet-makan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pergilah Daddy Halalkan Semuanya Nukilan Bapa Anak 2 Bulan Pergi Dulu Lepas Batuk Selesema

Pergilah Daddy Halalkan Semuanya Nukilan Bapa Anak 2 Bulan Pergi Dulu Lepas Batuk Selesema

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 38 hits
Belum puas kasih sayang dicurahkan anak kesayangan akhirnya pergi dulu ke syurga pada usia 2 bulan Catatan bapa ini memilukan siapa sahaja membacanya Masih terbayang bayangkan senyuman dan keletahnya Namun dalam keterpaksaan bapa ini terpak...
Apabila Bayi Masuk 6 Bulan Mula Belajar Makan Jenis Makanan Ini Patut Diperkenalkan

Apabila Bayi Masuk 6 Bulan Mula Belajar Makan Jenis Makanan Ini Patut Diperkenalkan

papar berkaitan - pada 2/5/2019 - jumlah : 49 hits
Bayi berusia enam bulan sudah sepatutnya diperkenalkan dengan makanan pejal Sebaiknya ibu masak sendiri makanan bayi daripada bahan yang berkhasiat Selain menyihatkan kebersihan dan keselamatan makanan lebih terjamin Tentu pada peringkat pe...
Baru 2 Bulan Sudah 2 Kali Dibedah Bapa Kongsi Derita Anak Dijangkiti Kuman Usus Sempit

Baru 2 Bulan Sudah 2 Kali Dibedah Bapa Kongsi Derita Anak Dijangkiti Kuman Usus Sempit

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 72 hits
Tubuh kecil berusia 2 bulan tetapi cukup kuat melalui penyakit yang dihidapi Tiga kali jantung berhenti berdegup 2 pembedahan Penceritaan bapanya menyebabkan ramai yang sebak Setiap ibu bapa sebolehnya mahu anak yang dilahirkan sihat Namun ...
Mandi Manda Kat Amverton Heritage Resort Melaka Sebelum Tengok Anak Bulan Ramadhan 2019

Mandi Manda Kat Amverton Heritage Resort Melaka Sebelum Tengok Anak Bulan Ramadhan 2019

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 129 hits
Assalammualaikum Dunia Haaa ambik ko tajuk penuh satu alam Seminggu sebelum puasa cikbunga dan anak anak bunga semua nya layu sebab demam selsema dan batuk Sib baik bapak bunga pi outstation kalau tak semuanya demam satu rumah Nampak tak ba...
Dulu Tak Merasa Jemaah Dengan Abah Sekarang Berazam Nak Jemaah Dengan Anak Anak

Dulu Tak Merasa Jemaah Dengan Abah Sekarang Berazam Nak Jemaah Dengan Anak Anak

papar berkaitan - pada 2/5/2019 - jumlah : 37 hits
Ahli Perniagaan Dato Seri Aliff Syukri yang juga terkenal di media sosial telah memuatnaik sebuah video dengan kepsyen dia cuba jadi yang terbaik walaupun dirinya banyak kekurangan Saya jahil dan cuba jadi terbaik saya jarang ada masa jemaa...
Raikan Anak Yatim Di Bulan Mulia Terima Kasih Mcdonald S Dan Ppz Maiwp

Raikan Anak Yatim Di Bulan Mulia Terima Kasih Mcdonald S Dan Ppz Maiwp

papar berkaitan - pada 20/5/2019 - jumlah : 97 hits
Di bulan yang mulia ini umat Islam memang di tuntut untuk meraikan fakir miskin dan anak yatim menghulurkan bantuan dan memudahkan kehidupan mereka tapi bukanlah semata mata di bulan Ramadhan sahaja di masa yang lain pun perlu juga Cuma di ...
Malu Ada Anak Luar Nikah Bapa Dera Bayi 3 Bulan Sehingga Mati

Malu Ada Anak Luar Nikah Bapa Dera Bayi 3 Bulan Sehingga Mati

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 73 hits
The ReporterSeorang bayi perempuan berusia tiga bulan meninggal dunia selepas didera oleh bapa kandungnya sendiri kerana malu dengan status anak tersebut yang merupakan anak luar nikah Dalam kejadian yang berlaku pada Sabtu 27 April lalu di...
Sibuk Sekalipun Kita Sebagai Suami 30 Minit Sebelum Tidur Tanyalah Keadaan Isteri Anak

Sibuk Sekalipun Kita Sebagai Suami 30 Minit Sebelum Tidur Tanyalah Keadaan Isteri Anak

papar berkaitan - pada 15/5/2019 - jumlah : 52 hits
Sesibuk mana pun kita sebagai suami jangan sampai isteri rasa macam dia tak wujud Saya cari rezeki bukan buat benda bukan bukan Ya faham Tapi lepas habis cari rezeki terus la balik rumah dah sampai rumah jangan sibuk dengan hp pulak Luang m...
Konon Tak Boleh Angkat Tangan Elok Je Main Telefon Rakan Sekolah Pertahan Cikgu Isu Rotan Viral

Guru Kongsi Misteri Papan Tanda Berhayun Di Koridor Sekolah

Oleh Kerana Mat Sabu Lewat Mas Akan Dijual Dan Hartanya Akan Di Amla

Jurukimpal Dalam Air Wanita Pertama Malaysia

Jaga Jaga Penduduk Di Lima Buah Negeri Amaran Ribut Petir Petang Ini

Zuraida Kecewa Anwar Ibrahim Tak Tahu Guna Kuasa

Biodata Liya Maisarah Instafamous Remaja Yang Comel

Resepi Cucur Kentang Simple Ikut Bahan Yang Ada Di Dapur



Sejarah Revolusi Iran 1978 Kenapa Banyak Pemimpin Dunia Terinspirasi Daripadanya

Isu Foto Panas Didakwa PU Riz Ayu Puteh Buka Mulut

Cara Jana Duit Melalui Blog

Sejarah Jalan Penarikan Laluan Darat Terbesar Tanah Melayu Zaman Dahulu

Video Viral Perbualan Telefon Akhirnya Aliff Aziz Tampil Beri Penjelasan


Bapa Hempas Anak Sampai Mati

Takat E F Selepas Ibu Viralkan Anak Dirotan Nitizen Viralkan Slip Saps Anak

Kes Rasuah Sistem Visa Luar Negara Sprmmalaysia Dapat Izin Dakwa Dato Seri Dr Zahid Hamidi

Penagih Dadah Kini Sebagai Pesakit Yang Perlu Dirawat

Ke Arah Negara Berpendapatan Tinggi Malaysia Perlu Tingkat Produktiviti

Langsung Pasir Gudang Pencemaran Udara Di Pasir Gudang