Baru 2 Bulan Sudah 2 Kali Dibedah Bapa Kongsi Derita Anak Dijangkiti Kuman Usus Sempit


Tubuh kecil berusia 2 bulan tetapi cukup kuat melalui penyakit yang dihidapi. Tiga kali jantung berhenti berdegup & 2 pembedahan. Penceritaan bapanya menyebabkan ramai yang sebak!
Setiap ibu bapa sebolehnya mahu anak yang dilahirkan sihat. Namun apa yang dialami sebaliknya. Satu demi satu yang berlaku kepada tubuh kecil ini, namun dia tetap kuat bertahan. Bapa, Zahir Halim Zahiah berkongsi mengenai anak ketiganya, Muhammad Zahiruddin yang mengalami masalah usus. Anak kecil ini sudah mengalami beberapa saat getir yang cemas, jantungnya pernah berhenti berdegup beberapa kali malah sudah dua kali pembedahan dilalui. Berikut ialah perkongsian bapanya.

Muhammad Zahiruddin lahir pada 22 Febuari Hari Jumaat pada pukul 4.27 petang di Hospital *********. Zahiruddin lahir ketika usia kandungan isteri 38 minggu.
Ketika proses menyambut kelahiran tersebut isteri saya mengalami kesulitan sedikit di sebabkan bayi dalam kandungan seakan lemah serta tidak memberikan kerjasama sepanjang proses kelahiran menyebabkan doktor yang menyambut bayi kami tersebut terpaksa menarik sedikit kepala bayi kami bagi membantunya keluar kerana di khuatiri lemas di dalam.
Selepas selamat dilahirkan doktor menyuruh saya keluar dari labour room tersebut bagi meneruskan proses memotong tali pusat serta menjahit isteri. Kemudian anak kami di ambil untuk di bersihkan terlebih dahulu sebelum di kembalikan kepada kami.
TIDAK AKTIF SELEPAS DILAHIRKAN
Selepas selesai semua isteri serta anak kami ditolak masuk ke wad semula tetapi ketika di wad anak kami menunjukkan sikap tidak aktif serta tidak mahu menyusu dan hanya tidur sahaja menangis pun tidak. Zahiruddin hanya tidur sahaja walaupun berkali-kali di paksa minum susu dia masih tidak mahu.
MEMUNTAHKAN SUSU
Sehinggakan nurse menyuruh isteri paksa juga anak untuk menyusu kemudian melihatkan Zahiruddin begitu akhirnya nurse kemudiannya cuba untuk memberikan susu formula pula tapi dia tetap tidak mahu dan memuntahkan semula susu tersebut.
TIDAK BUANG AIR BESAR & KECIL
Tidak cukup dengan masalah susu sehingga hari ke-2 berada di wad Zahiruddin tidak kencing mahupun berak membuatkan nurse melakukan senaman untuk membantunya kencing serta berak.

MUNTAH LENDIR SEPERTI DARAH
Tetapi ketika hari ke-2 tu juga sejak pagi Zahiruddin mula mengeluarkan muntah lendir berwarna seperti merah hati seperti darah tetapi bila isteri mengadukan perkara tersebut kepada nurse yang bertugas dia mengatakan itu perkara biasa sebab bayi mungkin tertelan air ketika dalam proses kelahiran dan sekarang dia mungkin memuntahkannya semula.
Dari pagi hingga tengah hari memang dah 3 kali dia muntah dan setiap kali muntah isteri akan beritahu kepada nurse.
ZAHIR TIBA-TIBA DIKEJARKAN KE NICU
Pada pukul 2 lebih macam itu nurse cakap isteri dan anak boleh balik dah sebab bayi pun dah berak dengan kencing walaupun bayi tak menyusu lagi dengan nasihat suruh isteri teruskan cuba memberikan susu.
Selepas di beritahu boleh balik saya pun datang pada petang untuk membawa mereka balik, sesampai di wad saya pun ambil bil untuk bayar tetapi ketika saya dalam perjalanan untuk ke kaunter pembayaran tiba-tiba saya dapat panggilan dari isteri memberitahu bahawa nurse menyuruh menunggu sebentar sebab bayi terpaksa di bawa ke NICU.
DARAH & LENDIR KELUAR DARI HIDANG & MULUT SECARA TIBA-TIBA
Saya pun pelik dan terus ke wad semula untuk bertanya isteri apa masalahnya, masa itu isteri memang dah menangis cakap dengan saya yang anak kami secara tetiba dah keluarkan lendir seperti bercampur darah dari hidung serta mulut dia dan keadaan dia ketika itu memang kelihatan sangat lemah malah nurse terpaksa memanggil doktor pakar kanak-kanak untuk melihat keadaannya.
Ketika itu memang doktor cakap terpaksa bawa anak kami ke NICU untuk mengenal pasti apa sebenarnya masalah yang menimpa Zahiruddin kerana ketika di periksa dia telah mula mengeluarkan air kencing berwarna pink yang menandakan badannya telah mula terhidrat.
ZAHIR LEMAH TIDAK MAHU MENYUSU
Sesampai sahaja di NICU doktor yang bertugas meminta supaya isteri cuba untuk memberikan susu kepada anak kami tetapi ketika itu Zahiruddin memang kelihatan sangat lemah dan masih tidak mahu menyusu.

DARAH KELUAR DARI HIDUNG, MATA HITAM KE ATAS
Melihatkan keadaan tersebut kemudiannya nurse di NICU terbabit cuba memberikan susu formula pula kepadanya tetapi selepas susu terbabit diberikan Zahiruddin mula menunjukkan reaksi yang sememangnya menakutkan kami kerana susu mula mengalir keluar dari hidung serta mulutnya manakala mata hitam Zahiruddin telah mula naik ke atas dan badannya telah mula menggeliat seperti kesakitan tetapi nurse yang bertugas telah menyerahkan Zahiruddin kepada isteri dan menyuruhnya menepuk belakang badan Zahiruddin supaya dia sendawa.
TERLALU LEMAH, PARU-PARU TIDAK BERFUNGSI DENGAN BAIK
Kami ada menanyakan kenapa anak kami kelihatan terlampau lemah tetapi nurse tetap menyuruh agar kami mendengar sahaja arahannya yang menyuruh kami meletakkan bayi di bahu serta menepuk belakangnya sehingga sendawa.
Selepas setengah jam menepuk Zahiruddin masih tidak mengeluarkan sendawa menyebabkan nurse mengambilnya semula Zahiruddin dan kemudiannya meletakkannya di dalam baby cot.
Nurse tersebut kemudiannya memberitahu keadaan Zahiruddin kepada doktor yang bertugas dan doktor tersebut menyuruhnya memasang oksigen serta mesin melihat keadaan peparunya kepada Zahiruddin kerana menurut doktor peparunya seakan lemah dan tidak dapat beroperasi dengan baik.
Sehingga pukul 10 malam kami berada di NICU tersebut menemani Zahiruddin melihatkan keadaannya yang lemah membuatkan kami berasa amat sedih.
Selepas jam 10 malam nurse memberitahu kami bahawa waktu melawat di NICU tersebut telah habis dan menyuruh kami pulang sahaja ke rumah kerana tiada katil kosong untuk kami ketika itu. Kami terpaksa akur dan pulang ke rumah dengan hati yang berat meninggalkan anak kami di sana.
PANGGILAN CEMAS DARI HOSPITAL
Pada pukul 12.30 tengah malam kami telah menerima panggilan daripada NICU yang meminta agar kami datang ke sana sekarang juga.
Ketika dalam perjalanan ke hospital kami seakan tertanya-tanya mengapa doktor menyuruh kami ke hospital pada waktu lewat malam tersebut dan hanya suasana sepi yang menemani kami kerana berbagai andaian yang muncul di fikiran saya serta isteri ketika itu.
Sesampai sahaja kami di NICU, kami terkejut kerana anak kami tiada di bilik yang kami tinggalkan. Lalu kami terus bertanya di kaunter di mana anak kami.
Lalu nurse bertanyakan kepada kami siapa yang kami cari lalu kami pun memberikan nama isteri serta nurse menyuruh kami menunggu sebentar dan kemudian membawa kami ke bilik no 2 nak menunjukkan anak kami.
TERKEJUT LIHAT ANAK DENGAN WAYAR BERSELIRAT
Ya Allah ketika itu kami betul-betul terkejut melihat keadaan anak kami yang penuh dengan wayar di seluruh badannya termasuk tali pusatnya yang dipotong dan dimasukkan wayar di situ manakala mulutnya dimasukkan oksigen.
Ketika itu memang air mata menitis tanpa di pinta melihatkan keadaan Zahiruddin mengapa begitu sekali keadaannya sedangkan ketika kami meninggalkannya pulang ke rumah hanya tiub wayar oksigen kecil sahaja yang di pasang ke hidungnya.

USIA 3 HARI, JANTUNG ZAHIR BERHENTI BERDEGUP SEKETIKA
Doktor yang merawatnya kemudian menghampiri kami dan menerangkan kepada kami bahawa jantung Zahiruddin telah terhenti menyebabkan mereka melakukan apa yang terbaik untuk menyelamatkan nyawa Zahiruddin.
Ya Allah seusia baru tiga hari Zahiruddin terpaksa melalui semua itu, hanya tuhan yang tahu bagaimana hancurnya hati melihat keadaannya itu.
BADAN DIJANGKITI KUMAN, ORGAN DALAMAN TIDAK DAPAT BERFUNGSI
Doktor memberitahu kepada kami bahawa hasil daripada X-Ray yang di buat mendapati bahawa seluruh badan Zahiruddin telah diserang oleh kuman menyebabkan dia menjadi sangat lemah malah organ dalamannya semua tidak dapat berfungsi disebabkan oleh jangkitan kuman yang merebak tetapi doktor masih tidak dapat mengenal pasti jenis kuman yang menyerang Zahiruddin.
KUMAN TERSEBUT MENJANGKITI ZAHIR SEJAK DARI DALAM KANDUNGAN
Menurut doktor yang merawat Zahiruddin kuman tersebut besar kemungkinan telah menyerangnya ketika dia masih di dalam kandungan kerana tidak mungkin seawal usia 2 hari kuman boleh memenuhi seluruh badannya.
Doktor memberitahu bahawa darah Zahiruddin telah di hantar ke makmal untuk mengenal pasti jenis kuman yang menyerangnya dan keputusan hanya boleh diperolehi dalam masa 48 jam.
Buat sementara waktu doktor hanya boleh memberikan antibiotik untuk membolehkan Zahiruddin terus bertahan.

SEKALI LAGI JANTUNG BERHENTI. ANAKKU ZAHIRUDDIN TERUS BERJUANG
Zahiruddin benar-benar anak syurga kami yang amat kuat kerna terus berjuang untuk hidup walaupun umurnya baru 3 hari.
Hari ketiga Zahiruddin berada di NICU lagi sekali doktor memberitahu kami bahawa jantungnya telah terhenti menyebabkan mereka terpaksa menaikkan oksigen ke tahap 80peratus kerana kata doktor kuman telah menyerang hampir keseluruhan peparunya menyebabkan ia tidak dapat mengepam sendiri dan memerlukan sokongan oksigen yang di pam terus ke peparunya.
“YA ALLAH, TERASA DUNIA INI GELAP”
Ketika itu doktor memberitahu bahawa hanya keajaiban yang dapat membantunya. Ya Allah ketika itu terasa bagai dunia ini gelap, hanya tuhan saja tahu perasaan kami ketika itu.
Pada hari kelima di NICU doktor memberitahu bahawa mereka telah dapat mengenal pasti kuman yang menyerangnya ialah kuman Ecolite dan doktor telah memberikannya 4jenis ubat antibiotik kepada Zahiruddin serta ubat jantung untuk membantunya terus bertahan.
HARI KE-7  KRITIKAL, OKSIGEN DISALUR KEPADA ZAHIR TAHAP MAKSIMUM
Hari ke-7 sekali lagi jantung Zahiruddin terhenti. Ketika itu hanya Tuhan saja yang tahu apa perasaan kami bila melihat keadaan Zahiruddin yang amat kritikal sehingga doktor terpaksa menggunakan mesin oksigen yang paling kuat 100%.
Hati bagai dihiris dengan pisau tatkala melihat badan anak kami yang bergetar dek kerana penyaluran oksigen pada tahap maksimum.
Doktor memberitahu kami bahawa ini adalah had paling maksimun yang mereka boleh berikan pada Zahiruddin.
Hanya doa dan keajaiban sahaja yang boleh menyelamatkan anak kami kerana ini sudah kali ke-3 jantungnya terhenti.
“YA ALLAH, BERIKANNYA KEKUATAN UNTUK TERUS BERJUANG”
Air mata menjadi peneman kami melihat keadaannya itu dan kami tidak berhenti berdoa agar Allah memberikan kekuatan kepadanya untuk terus berjuang untuk terus hidup kerana doktor memberitahu bahawa segala-galanya bergantung dalam masa 12 jam berikutnya sama ada Zahiruddin mampu bertahan ataupun tidak.
Jika dalam tempoh tersebut tiada sebarang peningkatan maka kami terpaksa terima hakikat bahawa Allah lebih sayangkannya.
Tiada sebarang kata yang dapat kami gambarkan betapa hancurnya hati ini bila doktor berkata begitu.
Malah doktor juga meminta kebenaran dari kami untuk mengambil air tulang belakang anak kami bagi mengesan kuman di otaknya ada ataupun tiada.
Walaupun berbagai kata dari orang yang kami dengar tetang kesan pengambilan air tulang belakang tersebut tetapi kami terpaksa memberikan juga kebenaran kerana menurut doktor jika mereka terlambat mengesan kuman tersebut dan kuman tersebut telah menyerang otak anak kami, besar kemungkinan anak kami boleh menjadi sindrom.

ZAHIR TUNJUK PERKEMBANGAN POSITIF MELEGAKAN KAMI
Kami terpaksa memberikan kebenaran kepada doktor demi kebaikan anak kami dan kami hanya berserah kepada Allah agar tiada apa- apa yang berlaku kepada anak kami.
Hasil ujian tersebut mendapati bahawa otak anak kami bebas daripada kuman dan kami amat bersyukur kerana tiada apa-apa yang buruk berlaku kepada anak kami.
Ternyata Allah masih memberikan kami peluang untuk bersamanya, khabar gembira yang doktor beritahu bahawa Zahiruddin mula menunjukkan perkembangan positif amat melegakan kami.
Namun kami masih tidak dapat bergembira lagi kerana Zahiruddin masih belum sembuh sepenuhnya lagi.
BERULANG ALIK MELIHAT ANAK SYURGA DI HOSPITAL
Malah selepas seminggu lebih dirawat bawah lapisan mata anak kami secara tiba-tiba menunjukkan berlaku pendarahan di bawah lapisan kulit yang di panggil ‘hematoma’.
Selama sebulan Zahiruddin di berikan ubat tidur supaya dia dapat berehat sepenuhnya dan agar dia pulih semula.
Kami terpaksa berulang-alik dari rumah kami setiap hari untuk melihat anak syurga kami dan untuk terus memberikan semangat kepadanya agar terus bertahan walaupun kami sedar bahawa dia sedang berada dalam tidur yang panjang tapi kami yakin dia boleh merasakan kehadiran kami di sisinya.
JANTUNG & BUAH PINGGANG SEMAKIN PULIH DARI JANGKITAN KUMAN
Selepas lebih sebulan berada di unit NICU doktor memberitahu bahawa peparunya semakin menunjukkan pembaikkan serta jantung dan buah pinggangnya juga semakin pulih kesan dari serangan kuman tersebut.
Selepas keadaannya bertambah baik doktor telah cuba memberikan Zahiruddin susu untuk melihat sama ada dia boleh menerima susu mahupun tidak.

MUNTAH HIJAU BILA DISUSUKAN, USUS ZAHIR MEMPUNYAI MASALAH
Bermula dari kuantiti 2 ml setiap 3 jam doktor telah menaikkan kuantiti tersebut dari hari ke hari sehinggalah sampai ke 24 ml tiba-tiba Zahiruddin mula menunjukkan bahawa ususnya mempunyai masalah apabila mengeluarkan muntah berwarna hijau.
Sehingga doktor terpaksa puasakan dia dan hanya memasukkan air serta zat yang di panggil TPN kepadanya untuk membantu tumbesarannya kerana tidak mahu badan dia mengalami kekurangan zat yang diperlukan.
PERUT KEMBUNG & KERAS, USUS ZAHIR SEMPIT
Selepas 2 hari di puasakan doktor telah mencuba sekali lagi untuk memberikannya susu tetapi Zahiruddin tetap menunjukkan tanda yang sama apabila mengeluarkan muntah berwarna hijau lagi malah perutnya juga telah mula kembung serta keras.
Doktor cuba untuk melakukan scan dengan memasukkan pewarna melalui duburnya tetapi doktor memberitahu bahawa scan tidak dapat dilakukan kerana perwarna tersebut tidak dapat melalui salur ususnya dan doktor memberitahu besar kemungkinan Zahiruddin mengalami usus sempit.
Ya Allah apalagi dugaan yang kau berikan kepada anak syurga kami.
USIA 35 HARI PEMBEDAHAN STOMA DILAKUKAN
Doktor memberitahu bahawa mereka terpaksa transfer Zahiruddin ke Hospital ******* untuk mengenal pasti masalah sebenar anak kami ini.
Zahiruddin di bawa dengan menaiki ambulans terus ke wad NICU di sini.
Pada hari ke-2 Zahiruddin di NICU doktor memberitahu bahawa mereka terpaksa membuat pembedahan ke atas Zahiruddin untuk membuat Stoma iaitu mengeluarkan ususnya di bahagian tepi perut bagi membantunya berak kerana perut Zahiruddin semakin mengeras dan mula kelihatan beralun mempernampakkan aliran ususnya.
Betapa sedihnya hati kami apabila baru seusia 35 hari Zahiruddin terpaksa melalui satu pembedahan.
Zahiruddin sememangnya kuat kerana berjaya mengharungi setiap dugaan yang melandanya.
MENITIS AIR MATA MELIHAT KEADAAN ZAHIR
Walaupun sedih kami bersyukur kerana selepas pembedahan tersebut perut Zahiruddin mula kelihatan lembut dan kempis.
Hari ke-5 selepas operation nurse dari NICU meminta agar saya dan isteri datang ke hospital serta membawa baju untuk menemani anak kami di wad serta mempelajari cara menjaga stoma dan menukar bag stoma.
Ya Allah pilu rasa hati tatkala melihat stoma anak kami kerna ini kali pertama kami melihat stoma dan sebelum ini kami sememangnya tidak tahu menahu langsung mengenai stoma ini.
Menitis air mata melihat keadaanya itu tak sanggup rasanya melihat keadaan dia begitu.

ZAHIR MENANGIS SETIAP KALI BEG STOMA DITUKAR
Nurse di wad cuba untuk mengajar isteri cara untuk menukar bag stoma tersebut, mula-mula memang isteri terasa sebak dan sedih ketika nak menukar bag tersebut serta menitis air mata bila Zahiruddin menangis ketika bag stoma di cabut untuk ditukar.
STOMA TIDAK BERFUNGSI
Selepas lebih 10 hari stoma Zahiruddin masih tidak menunjukkan perkembangan positif apabila stomanya hanya mengeluarkan banyak air daripada najis.
Sehinggakan doktor pun mula mencari punca stomanya seakan tidak berfungsi.
Segala ujian dilakukan termasuk xray, scan, ujian penghadaman semua dilakukan bagi mengenal pasti punca stomanya tidak mengeluarkan najis seperti biasa.
Malah selepas 2 minggu lebih berada di wad kulit perut di sekeliling stoma Zahiruddin mula menunjukkan kemerahan akibat daripada penukaran bag tersebut.
PERLU DIBEDAH SEKALI LAGI UNTUK KENAL PASTI MASALAH SEBENAR
Masuk hari ke-26 selepas pembedahan stoma tersebut doktor memberitahu bahawa esok Zahiruddin terpaksa di bedah sekali lagi bagi mengetahui punca stomanya tidak berfungsi kerana itu jalan terakhir yang mereka terpaksa ambil selepas semua ujian yang dilakukan tidak dapat mengenal pasti masalah sebenar.
Zahiruddin anak syurga yang amat kuat kerna di usianya yang baru mencecah 2 bulan dia telah berjaya mengharungi dua pembedahan ke atas dirinya dan sehingga kini dia masih terus bertahan.
Ketika saya menulis kisah Zahiruddin ini anak saya baru sahaja selesai menjalani pembedahan keduanya.

YA ALLAH, BANYAK LAGI PEMBEDAHAN PERLU DILALUI ZAHIR
Di saat ini anak saya masih lagi sedang dirawat di hospital dan doktor memberitahu bahawa dia mungkin terpaksa tinggal di wad dalam masa beberapa bulan kerana doktor terpaksa memasukkan zat TPN kepadanya dalam usaha untuk menaikkan berat badannya terlebih dahulu sebelum melakukan operation yang selanjutnya.
Ya Allah ini bukanlah pembedahannya yang terakhir kerana dia akan melalui beberapa lagi pembedahan dalam usaha untuk menyembuhkan ususnya.
Sama-samalah kita sedekahkan al-fatihah kepada anak kami ini agar di berikan kekuatan untuk terus mengharungi dugaan yang diberikan kepadanya.
Kepada anda yang ingin memberikan sumbangan kepada Muhammad Zahiruddin bolehlah disalurkan ke akaun seperti berikut;
Public Bank
Nama: Zakir Halim
Account No: 6456990501
Agro Bank
Nama: Nor Shahniza
Account No: 1005521000020328
Sumber: Zahir Halim Zahiah
The post Baru 2 Bulan Sudah 2 Kali Dibedah. Bapa Kongsi Derita Anak Dijangkiti Kuman & Usus Sempit appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/baru-2-bulan-sudah-2-kali-dibedah-bapa-kongsi-derita-anak-dijangkiti-kuman-usus-sempit/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Malu Ada Anak Luar Nikah Bapa Dera Bayi 3 Bulan Sehingga Mati

Malu Ada Anak Luar Nikah Bapa Dera Bayi 3 Bulan Sehingga Mati

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 503 hits
The ReporterSeorang bayi perempuan berusia tiga bulan meninggal dunia selepas didera oleh bapa kandungnya sendiri kerana malu dengan status anak tersebut yang merupakan anak luar nikah Dalam kejadian yang berlaku pada Sabtu 27 April lalu di...
Pergilah Daddy Halalkan Semuanya Nukilan Bapa Anak 2 Bulan Pergi Dulu Lepas Batuk Selesema

Pergilah Daddy Halalkan Semuanya Nukilan Bapa Anak 2 Bulan Pergi Dulu Lepas Batuk Selesema

papar berkaitan - pada 21/5/2019 - jumlah : 410 hits
Belum puas kasih sayang dicurahkan anak kesayangan akhirnya pergi dulu ke syurga pada usia 2 bulan Catatan bapa ini memilukan siapa sahaja membacanya Masih terbayang bayangkan senyuman dan keletahnya Namun dalam keterpaksaan bapa ini terpak...
Bagaikan Gelap Dunia Tak Sempat Beraya Bersama Bapa Kongsi Detik Anak Pergi Mengejut

Bagaikan Gelap Dunia Tak Sempat Beraya Bersama Bapa Kongsi Detik Anak Pergi Mengejut

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 288 hits
Bagaikan dirobek jiwa melihat sekujur tubuh kecil yang merupakan darah daging sendiri dibaluti kain kafan mungkin tidak pernah terdetik dalam hati setiap ibu bapa akan begitu kejapnya pinjaman anak itu kepada mereka Hakikatnya inilah yang h...
Jangan Cemuh Usaha Ibu Bapa Lain Pujuk Anak Mereka Berpuasa Walaupun Baru 3 Tahun

Jangan Cemuh Usaha Ibu Bapa Lain Pujuk Anak Mereka Berpuasa Walaupun Baru 3 Tahun

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 372 hits
Melatih anak anak kecil berpuasa ini memerlukan kita menjernihkan hati kita Fokus untuk melakukannya kerana mencari redha Allah Bila kita faham akan perkara ini maka bila kita mahu melatih anak berpuasa kita boleh membuat keputusan yang bai...
Masuk 6 Bulan Bagi Dulu Bubur Kosong Sebelum Perkenalkan Puri Baru Anak Tak Cerewet Makan

Masuk 6 Bulan Bagi Dulu Bubur Kosong Sebelum Perkenalkan Puri Baru Anak Tak Cerewet Makan

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 339 hits
Mesti ada ibu yang tak sabar tunggu bayi menginjak usia 6 bulan sebab nak bagi makan Dalam fikiran tu macam macam nak cuba masak Ada yang dah siap save resipi bubur dan puri Namun bila dah sampai masanya bayi pula menolak semua makanan yang...
Sumpah Mama Dan Papa Rindukan Kamu Ayah Kongsi Kisah Sedih Detik Detik Terakhir Pemergian Anak Tercinta

Sumpah Mama Dan Papa Rindukan Kamu Ayah Kongsi Kisah Sedih Detik Detik Terakhir Pemergian Anak Tercinta

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 533 hits
Sumpah Mama Dan Papa Rindukan Kamu Ayah Kongsi Kisah Sedih Detik Detik Terakhir Pemergian Anak Tercinta Ibu bapa bayi yang meninggal dunia secara mengejut pasti sukar menerima kenyataan akan kehilangan bayi mereka Mungkin sudah ditakdirkan ...
Wow Anak Dah 4 Tapi Maintain Cun Aunty Awet Muda Sikit Pun Tak Lokek Kongsi Petua

Wow Anak Dah 4 Tapi Maintain Cun Aunty Awet Muda Sikit Pun Tak Lokek Kongsi Petua

papar berkaitan - pada 12/5/2019 - jumlah : 1090 hits
Yasmin mencuri tumpuan ramai setelah foto wajahnya dimuat naik ke laman Twitter oleh anak perempuannya baru baru ini RAUT wajahnya yang jelita dan gaya penampilan cukup anggun siapa sangka wanita ini sudah menjengah usia 41 tahun Berasal da...
Cara Menetapkan Anak Bulan Ramadan

Cara Menetapkan Anak Bulan Ramadan

papar berkaitan - pada 5/5/2019 - jumlah : 832 hits
Cara Menetapkan Anak Bulan RamadanKewajipan puasa ke atas umat Islam bermula pada tahun 2 Hijrah Nabi Muhammad SAW melakukannya ibadah puasa di bulan Ramadan sebanyak 9 kali sebelum wafat pada tahun ke 11 Hijrah iaitu 11 Rabiulawal Cara men...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Tamago Kake Gohan

Terimalah Kekurangan Sahabat Kita



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Laporan Produksi Yufid Bulan Maret 2024

Mengenal Pafi Dan Peranan Pafi Dalam Industri Kesehatan

Panduan Membuat Salinan Iklan Media Sosial Dengan Alat Parafrase Ai

Singapore Travel Insurance For Europe What To Look For In A Comprehensive Policy

Shapellx Shapewear Your Guide To A Perfect Look

Enhancing Your Pubg Mobile Experience A Guide To Unknown Cash