Malaysia Perlu Belanjawan Perang Berani Inklusif Memberi Inspirasi Kata Najib


Najib RazakNajib Razak berkata Malaysia perlukan belanjawan “perang” yang berani, inklusif, dan memberi inspirasi kepada rakyat menghadapi “situasi yang amat menggerunkan ketika ini”.
Najib ketika membahaskan Belanjawan 2021 berkata kerajaan perlu faham ketakutan dan kerisauan rakyat yang mengharapkan ia “menunjukkan jalan keluar bagi mereka dan negara”.
Belanjawan perlu dilihat inklusif dan memastikan semua rakyat berasa terbela, tambahnya.
“Pastikan tidak ada mana-mana yang tercicir,” tegas bekas presiden Umno.
“Jika ada peruntukan khusus untuk kaum Cina atau India, sila nyatakan dengan jelas. Jika tiada sila tambah. Umpamanya keperluan untuk menyambung pelaksanaan ‘Malaysian Indian Blueprint’ yang dibatalkan kerajaan Pakatan Harapan,” katanya.
Najib tidak menerima cadangan kerajaan untuk membenarkan pencarum mengeluarkan wang daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sebanyak RM500 sebulan untuk tempoh 12 bulan, sebaliknya pengeluaran secara sekali beri sebanyak RM10,000 lebih perlu.
“Pembayaran ‘one-off’ ini boleh digunakan sebagai penyelesaian hutang tunggakan mereka seperti bil utiliti, bayaran sewa atau pinjaman rumah, keperluan untuk anak-anak, caruman insurans tertunggak dan sebagainya,” katanya.
Wang tersebut juga boleh digunakan sebagai modal asas untuk memulakan perniagaan kecil terutama bagi mereka yang kehilangan kerja, tambahnya.
“Janganlah sampai rakyat berkata: Yang dimintak KWSP, tetapi yang didapat adalah P-K-P-B!” katanya.
Najib juga menggesa kerajaan mempertimbangkan “sehabis baik” pemanjangan secara pukal dan automatik moratorium ke atas pembayaran pinjaman bank sehingga 6 bulan, mengingatkan perintah kawalan pergerakan yang dilanjutkan berkali-kali menjejaskan pendapatan rakyat.
Sedangkan, katanya, bank masih meraih keuntungan yang besar.
“Pada bajet kali ini, kerajaan hanya memanjangkan moratarium kepada golongan B40, itu pun tidak kepada semua. Ini secara tidak langsung seakan-akan melupakan golongan M40 yang juga menerima kesan yang besar daripada situasi yang kita hadapi kini.”
“Takkan kerajaan nak tunggu M40 berubah B40, baru mereka diberi moratorium?” soalnya.
Najib juga berharap kerajaan mempertimbangkan cadangan lain, seperti bayaran segera sebanyak RM1,000 untuk setiap penerima Bantuan Prihatin Nasional yang layak, khusus bagi Sabah yang paling terjejas.
Di samping itu, pengurangan yuran pengajian para pelajar di institusi pengajian tinggi, dan kos data internet pada kadar minimum bagi tujuan pembelajaran dalam talian, jika tidak boleh diberi secara percuma.
Tentang kadar pembayaran BPN, Najib berpendapat ia perlu ditambah baik sehingga maksimum RM2,000.
Beliau juga mencadangkan konsep “green lane” untuk memudahkan pelabur asing yang sudah ditapis Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri masuk tanpa SOP yang terlalu ketat.
Berserta konsep itu, Najib mencadangkan kerajaan mengambil pendekatan “Pandang ke Timur” dalam wawasan dan pelannya, “tetapi bukanlah sejauh ke Jepun”.
“Cukuplah sehingga kita pandang ke Borneo iaitu Sabah, Sarawak, dan juga Kalimantan,” katanya, mengingatkan kedua-dua wilayah Malaysia itu mempunyai sumber semulajadi yang amat besar dan strategik, “lebih dekat dengan negara yang pesat membangun di Asia Timur berbanding Semenanjung”.
Kerajaan juga diingatkan Indonesia mula memindahkan pusat pentadbirannya ke Kalimantan.
“Adalah tidak masuk akal, jika kita menggalakkan syarikat-syarikat dari Malaysia untuk melabur ke luar negara tanpa sulit memberi peluang mereka melabur di Sabah dan Sarawak yang penuh dengan potensi.”
Najib percaya langkah-langkah ini boleh menjadi pemangkin kepada pertumbuhan ekonomi seluruh negara bagi jangka masa sederhana dan panjang.
Dalam pada itu, Najib juga menyarankan kerajaan jangan terlalu bergantung kepada ramalan agensi luar seperti Tabung Kewangan Antabangsa, mengatakan IMF tidak ada pengalaman untuk membuat ramalan dalam keadaan pandemik global yang sangat tidak menentu.
Beliau, sebenarnya, bimbang “revenue projection” untuk 2021 mungkin tersasar dan tidak mencapai tahan yang diandaikan memandangkan keadaan ekonomi yang begitu lemah menyebabkan pendapatan syarikat dan individu merosot mendadak.
Pemimpin Umno ini, antara parti yang menyokong kerajaan, sempat membidas kenaikan peruntukan 4 kali ganda bagi Jabatan Hal Ehwal Khas, mengatakan ketika krisis, peruntukan lebih diperlukan untuk selamatkan rakyat.
Katanya, kenaikan itu sukar diterima orang ramai dan mengundang kemarahan.
“Suara rakyat, suara keramat. Perkara yang tidak disenangi rakyat jangan diteruskan.” FMT
‘Sabah perlukan bantuan sekarang bukan tahun depan’ – Bossku

The post Malaysia perlu belanjawan ‘perang’ berani, inklusif, memberi inspirasi, kata Najib appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/11/10/malaysia-perlu-belanjawan-perang-berani-inklusif-memberi-inspirasi-kata-najib/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mp Keluar Dewan Tanda Protes Ucapan Belanjawan Najib

Mp Keluar Dewan Tanda Protes Ucapan Belanjawan Najib

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 332 hits
malaysiakini comDiterbitkan Hari ini 6 28 pmBeberapa ahli parlimen bertindak keluar dari Dewan Rakyat pagi tadi sebagai protes terhadap ucapan belanjawan oleh bekas perdana menteri Najib Razak sebagai pengerusi Kelab Penyokong Kerajaan Bari...
Najib Bawa Suara Hati Rakyat Ahli Ahli Parlimen Perlu Sokong Kata Pemuda Ikatan

Najib Bawa Suara Hati Rakyat Ahli Ahli Parlimen Perlu Sokong Kata Pemuda Ikatan

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 228 hits
Cadangan Datuk Seri Najib Razak agar rakyat diberikan pilihan mengeluarkan caruman simpanan Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan Pekerja tanpa syarat bersasar dan lanjutan moratorium secara automatik merupakan suara hati rakyat Oleh itu Tan Sri M...
Belanjawan 2021 Bn Akan Sokong Dengan Bersyarat Antaranya Pelanjutan Moratorium Pengeluaran Kwsp Secara One Off Najib

Belanjawan 2021 Bn Akan Sokong Dengan Bersyarat Antaranya Pelanjutan Moratorium Pengeluaran Kwsp Secara One Off Najib

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 303 hits
1 222 total views 1 222 views today KUALA LUMPUR 10 Nov Barisan Nasional menyatakan sokongan bersyarat terhadap Belanjawan 2021 dengan menuntut kerajaan membenarkan pengeluaran one off hingga RM10 000 daripada Akaun 1 Kumpulan Wang Simpanan...
Api Kemarahan Akar Umbi Akan Terus Memuncak Jika Gesaan Umno Tak Dihormati Kata Najib

Api Kemarahan Akar Umbi Akan Terus Memuncak Jika Gesaan Umno Tak Dihormati Kata Najib

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 178 hits
October 27 2020 3 20 PMBekas perdana menteri Najib Razak juga membayangkan Umno akan turut terpalit sama jika ekonomi negara menjadi semakin parah walhal parti itu antara yang paling lantang menuntut lanjutan moratorium pinjaman PETALING JA...
Gembeling Semua Pihak Untuk Belanjawan 2021 Kata Anwar

Gembeling Semua Pihak Untuk Belanjawan 2021 Kata Anwar

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 208 hits
Kami sedia bekerjasama dengan mana mana ahli politik yang mendambakan sebuah sistem yang bebas daripada rasuah dan penyalahgunaan kuasa serta mengangkat politik nilai kata Anwar October 27 2020 Datuk Seri Anwar Ibrahim mencadangkan agar sem...
Intipati Belanjawan Malaysia 2021

Intipati Belanjawan Malaysia 2021

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 302 hits
RM3000 pelepasan cukai bagi gaya hidupPemberian e rebate RM200 bagi pembelian penyaman udara atau peti sejuk cekap tenaga buatan tempatanRM400 sumbangan dari syarikat sarung tangan iaitu Top Glove Hartalega Supermax dan Kossan untuk perangi...
Bn Sokong Belanjawan 2021 Dengan Bersyarat Najib

Bn Sokong Belanjawan 2021 Dengan Bersyarat Najib

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 197 hits
KUALA LUMPUR Ahli ahli Parlimen Barisan Nasional membuat pendirian sokongan mereka ke atas Belanjawan 2021 adalah secara bersyarat Pengerusi Kelab Ahli Parlimen Backbenchers Datuk Seri Najib Razak berkata syarat itu adalah kerajaan perlu me...
Hanya Belanjawan Perpaduan Berjaya Atasi Krisis Dalam Negara Kata Dap

Hanya Belanjawan Perpaduan Berjaya Atasi Krisis Dalam Negara Kata Dap

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 305 hits
November 8 2020 Kerajaan terlepas peluang untuk Belanjawan Perpaduan dengan belanjawan yang tidak memenuhi enam cadangan utama Pakatan Harapan dan unjuran yang tidak realistik demikian menurut DAP Setiausaha Agung Lim Guan Eng berkata langk...
Mahu Kami Sokong Belanjawan Bincang Dulu Kata Guan Eng

Mahu Kami Sokong Belanjawan Bincang Dulu Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 221 hits
November 7 2020 4 29 PMBekas menteri kewangan Lim Guan Eng kecewa kerana tidak semua 6 cadangan dikemukakan dalam Belanjawan 2021 kepada kementerian kewangan minggu lalu diterima PETALING JAYA Lim Guan Eng mendesak kerajaan mengadakan lebih...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Continuous Learning

Maksud Gaji Bersih Gaji Kasar Gaji Pokok Perbezaannya

Pengumuman Gaji Penjawat Awam Naik 15 Peratus Dan Cara Kira Kenaikan Gaji Baharu Penjawat Awam

Hati Bersih Hidup Bahagia

Ai Team Talent Sementara Batch 3

Glamping With The Stars