Hanya Belanjawan Perpaduan Berjaya Atasi Krisis Dalam Negara Kata Dap


 


Oleh MALAYSIA DATELINENovember 8, 2020 Kerajaan terlepas peluang untuk Belanjawan Perpaduan dengan belanjawan yang tidak memenuhi enam cadangan utama Pakatan Harapan dan unjuran yang tidak realistik, demikian menurut DAP.
Setiausaha Agung Lim Guan Eng berkata, langkah kewangan separuh jalan dan pemberian politik di mana peningkatan 8.6% pada Belanjawan 2021 tidak dirasai oleh semua segmen masyarakat Malaysia.
Katanya, DAP sangat kecewa apabila tidak ada pelanjutan automatik moratorium pinjaman bank sehingga ke kumpulan M40 meliputi pinjaman sewa beli dan pinjaman perumahan masing-masing harus membayar faedah dan faedah terkumpul mulai Oktober baru-baru ini.
Selain itu katanya, negara sedang berdepan tiga krisis iaitu pandemik kesihatan global COVID-19, krisis ekonomi dengan pengangguran dan kemelestan yang teruk dan krisis politik di mana kerajaan Perikatan Nasional sekarang kehilangan majoriti parlimennya.
“Dalam keadaan ini Belanjawan 2021 ternyata ‘urusan seperti biasa’ tanpa menangani tiga krisi ini terutama memerangi krisis kesihatan dan ekonomi paling teruk,” katanya dalam kenyataan.
Bahkan katanya, kerajaan bukan sahaja tidak menyahut seruan ke arah Belanjawan Perpaduan sebaliknya peruntukan RM85.5 juta diberika kepada Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) telah menimbulkan kemarahan rakyat.
“Bukankah lebih baik RM85.5 juta dibelanjakan untuk sekolah-sekolah daif yang hanya diberikan RM58 juta atau kemudahan penjagaan kanak-kanak barisan hadapan (RM30 juta).
“Semasa pemerintahan BN,  JASA diberikan RM20 juta setahun sementara Pakatan Harapan memansuhkan agensi itu sama sekali.
“Dalam demokrasi tidak ada tempat untuk agensi propaganda yang menggunakan dana awam untuk menyebarkan pembohongan dan berita palsu,” ujarnya.
Beliau meminta Perdana Menteri dan kerajaan segera memberi komitmen secara terbuka untuk menarik balik peruntukan kepada JASA sekiranya kerajaan ikhlas ingin melaksanakan Belanjawan Perpaduan.
Guan Eng yang juga bekas Menteri Kewangan mendesak sekiranya kerajaan serius untuk meluluskan Belanjawan Perpaduan, perbincangan lebih lanjut harus dilakukan dengan parti-parti Pembangkang dan Ahli Parlimen penyokong Kerajaan mengenai cadangan alternatif dan pindaan Belanjawan 2021 daripada sekarang hingga 25 November apabila undian di Peringkat Dasar akan dijalankan di Parlimen.
DAP juga menentang pemotongan besar-besaran kepada belanjawan kesihatan bukan COVID-19, ini kerana kebanyakkan rakyat Malaysia bergantung kepada perkhidmatan kesihatan kerajaan untuk bantuan kerana ramai yang tidak mampu mendapat rawatan di klinik swasta.
“Pemotongan ini mengejutkan dan kejam. Di tengah-tengah COVID keperluan untuk memastikan kesihatan rakyat Malaysia dijaga dengan baik dan sangat pentinlg,” katanya.
Justeru katanya, hanya Belanjawan Perpaduan dengan bantuan dan sokongan yang tepat kepada rakyat biasa dan syarikat Malaysia dapat berjaya mengatasi tiga krisis ketidakstabilan politik, krisis kesihatan dan ekonomi COVID-19.







Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/11/hanya-belanjawan-perpaduan-berjaya.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Tak Mampu Tadbir Negara Di Saat Krisis Kata Dr M

Anwar Tak Mampu Tadbir Negara Di Saat Krisis Kata Dr M

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 290 hits
Ketika pentadbiran PH Dr Mahathir yang ketika itu perdana menteri berkata akan menyerahkan jawatan itu kepada Anwar Ibrahim tetapi membayangkan di belakang tabir tidak akan membantu meraih sokongan secukupnya kepada presiden PKR itu Dalam u...
Belanjawan 2021 Tak Mampu Bantu Kami Kata Persatuan Pelancongan Sabah

Belanjawan 2021 Tak Mampu Bantu Kami Kata Persatuan Pelancongan Sabah

papar berkaitan - pada 9/11/2020 - jumlah : 180 hits
Persatuan Pelancongan Sabah menjangkakan banyak pusat pelancongan mungkin ditutup jika kerajaan tidak mengkaji semula Belanjawan 2021 dan menambah peruntukan untuk industri itu KOTA KINABALU Persatuan Pelancongan Sabah yang kecewa dengan Be...
Malaysia Perlu Belanjawan Perang Berani Inklusif Memberi Inspirasi Kata Najib

Malaysia Perlu Belanjawan Perang Berani Inklusif Memberi Inspirasi Kata Najib

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 190 hits
Najib RazakNajib Razak berkata Malaysia perlukan belanjawan perang yang berani inklusif dan memberi inspirasi kepada rakyat menghadapi situasi yang amat menggerunkan ketika ini Najib ketika membahaskan Belanjawan 2021 berkata kerajaan perlu...
Belanjawan Negara Perangkap Hutang Riba

Belanjawan Negara Perangkap Hutang Riba

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 165 hits
Belanjawan 2021 Semakin Terjerumus Ke dalam Perangkap Hutang Riba Prof Mohd Nazari IsmailFakulti Perniagaan dan Perakaunan Universiti Malaya Belanjawan 2021 yang dibentangkan oleh menteri kewangan pada 6 November lepas mengundang berbagai r...
Belanjawan 2021 Bagi Memelihara Kesejahteraan Rakyat Negara

Belanjawan 2021 Bagi Memelihara Kesejahteraan Rakyat Negara

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 259 hits
KUALA LUMPUR 20 Rabiulawal 1442H Jumaat Dalam menghadapi krisis pandemik COVID 19 dan ekonomi negara yang tidak pernah berlaku sebelum ini kerajaan membentangkan Belanjawan 2021 dengan peruntukan terbesar dalam sejarah negara bagi memelihar...
Belanjawan 2021 Agong Hargai Permuafakatan Kerajaan Pembangkang

Belanjawan 2021 Agong Hargai Permuafakatan Kerajaan Pembangkang

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 397 hits
YANG di Pertuan Agong menzahirkan penghargaan kepada Kerajaan dan parti parti politik di atas semangat bipartisan dan permuafakatan yang ditunjukkan dalam Belanjawan 2021 Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah turut menzahir...
Belanjawan 2021 Dap Syor Naikkan Bantuan Lanjut Moratorium Pinjaman Enam Bulan Lagi

Belanjawan 2021 Dap Syor Naikkan Bantuan Lanjut Moratorium Pinjaman Enam Bulan Lagi

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 238 hits
KUALA LUMPUR DAP hari ini menyenaraikan tiga syor kepada kerajaan Perikatan Nasional dalam Belanjawan 2021 yang boleh dilaksanakan Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dalam rakaman video yang disiapkan di laman Facebooknya berkata belanjawan ...
Kerajaan Yang Perlukan Sokongan Najib Boleh Pergi Jahanam Kata Dap

Kerajaan Yang Perlukan Sokongan Najib Boleh Pergi Jahanam Kata Dap

papar berkaitan - pada 27/10/2020 - jumlah : 257 hits
KUALA LUMPUR Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua hari ini menuduh mana mana pihak yang mengharapkan sokongan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi menubuhkan kerajaan adalah tidak berprinsip serta kemaruk kuasa Ahli Parlimen D...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Imf Menyokong Prakiraan Pertumbuhan Kdnk Malaysia Pada 2024 Kepada 4 4

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Afidavit Zahid Mungkin Jejas Hubungan Dengan Anwar

Sustainable Weekend Villa By Kanopea Architecture Studio And T3 Architects In Vietnam

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told

De Fam S Popular Local Raya Tune Alamak Raya Lagi Finds Its Way To Nippon Via Social Media

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Tips For Achieving Your Saving Goals

Gunung Ruang Meletus Ini Senarai Penerbangan Mas Airasia Yang Dibatalkan

The Spark Of Innovation