Mahu Anak Kembar Doktor Pakar Sakit Puan Ini Kongsi Beberapa Tips Untuk Suami Isteri Supaya Boleh Dapatkan Anak Kembar


Mahu anak kembar? Doktor pakar sakit puan ini kongsi beberapa tips untuk suami isteri supaya boleh dapatkan anak kembar! Melihat telatah comel pasangan kembar pasti akan mencairkan hati siapa pun sehingga membuatkan ramai pasangan suami isteri yang mengimpikan untuk mendapatkan anak kembar. Namun begitu, masih ramai yang tidak tahu akan kaedah atau cara untuk mendapatkan bayi kembar.
Baru-baru ini, seorang doktor pakar sakit puan, Dr Hamid Arshat telah berkongsi 8 tips buat pasangan suami isteri yang mahukan anak kembar di Facebook miliknya.
Berikut adalah perkongsian daripada Dr Hamid:
BOLEHKAH RANCANG DAPAT ANAK KEMBAR? SERONOK DAPAT ANAK KEMBAR.
Tahniah kepada Puteri yang sedang hamil kembar 10 minggu. Kelihatan kembar ini jenis dichorionic/dizygotic atau non identical. Ertinya ia berasal dari dua telur/ovum yang telah disenyawakan oleh benih suami secara berasingan. Jenis kembar ini lebih selamat kerana masing-masing mempunyai uri sendiri.
Kembar identical atau mono zygotic berasal dari satu telur dan selepas bercantum dengan lelaki benih, embrio yang dihasilkan pecah dua. Kembar ini berkongsi uri dan lebih berisiko gugur, janin mati dan lain-lain masalah.
1. Peluang orang Asia mendapatkan kembar hanya 1-2%
Pada keseluruhan peluang hamil kembar secara spontan adalah antara 1 hingga 4%. Orang Afrika dikatakn mempunyai kadar kembar tertinggi iaitu sebanyak 4%. Orang Amerika dan Eropah pula 3% dan orang Asia termasuk orang malaysia adalah terendah iaitu pada kadar  1 – 2% sahaja.
2. Keturunan kembar sebelah ibu.
Jika ada kembar dalam keluarga khususnya dari sebelah keluarga ibu, peluang hamil kembar dikatakan meningkat kepada 4 kali ganda.
3. Hamil ketika umur 40 tahun ke atas .
Mereka yang telah melahirkan 4 orang anak atau lebih dikatakan mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk melahirkan kembar. Begitu juga mereka yang hamil pada umur 40 tahun ke atas.
4. Amalkan vitamin dan asid folik.
Mereka yang mempunyai tahap kesihatan terbaik dan makan berzat dan berkhasiat serta mengamalkan makan makanan tambahan seperti vitamin dan asid folik lebih berpeluang untuk hamil kembar.
5. Makan produk tenusu.
Ada yang mengatakan mereka yang sering minum susu dan makan produk tenusu lebih berpeluang hamil kembar. Mungkin ‘insulin like growth factor’ (IGF) yang dikeluarkan oleh hati lembu menjadi penyebab kepada hamil kembar.
6. Makan keladi dan ubi.
Orang-orang asli di Africa yang makan keladi dan ubi didapati mempunyai peluang melahirkan kembar 4 kali ganda lebih tinggi daripada orang lain.
7. Hormon kesuburan.
Hormon subur sama ada pil atau suntikan meningkatkan peluang melahirkan kembar. Wanita yang makan pil kesuburan clomid mempunyai peluang hamil kembar antara 5 – 10%. Manakala mereka yang mengambil suntikan hormon gonadotrophin mempunyai peluang untuk memiliki kembar dalam linkungan 30%. Malangnya kadang-kadang berlakunya kembar 4 atau lebih dan perkara ini meyebabkan risiko keguguran yang tinggi.
8. Rawatan IUI dan IVF
Mereka yang menjalani rawatan suntik benih suami (IUI) dan mereka yang menjalani rawatan bayi tabung uji (IVF) juga berpeluang lebih tinggi untuk mendapatkan kembar.
Tip Kesihatan Buat Wanita Dari Pakar Sakit Puan, Dr. Hamid Arshat Pakar sakit puan Dr. Hamid Arshat telah berkongsi 23 tips kesihatan penting untuk semua wanita melibatkan gaya hidup, cara pemakanan dan minuman sihat.
Mencegah adalah lebih baik daripada mengubati. Kita memang selalu mendengar ungkapan ini dan seorang pakar sakit puan yang terkenal di kalangan para ibu di Malaysia, Dr. Hamid Arshat, juga bersetuju dengan madah ini.
Dalam post terbaru di laman FBnya, Dr. Hamid ada berkongsi 23 tip kesihatan buat wanita yang boleh anda cuba. Apa agaknya tip-tip yang diberikan? Jom teruskan membaca!
23 Tip Kesihatan Buat Wanita, Terutamanya Para Ibu dan Bakal Ibu Dari Pakar Sakit Puan
Tip-tip kesihatan buat wanita yang dikongsikan oleh doktor pakar ini boleh dibahagikan kepada tiga jenis kategori – gaya hidup, cara pemakanan dan cara peminuman. Jom baca setiap satu dan ambil manfaat dari nasihat ini.
Tip Kesihatan Dari Pakar Sakit Puan
Bertemu doktor bertauliah sebelum mencuba kaedah alternatif – Menurut Dr. Hamid, anda patut bertemu dengan doktor perubatan sedari awal untuk mengubati penyakit. Kaedah tradisional sepatutnya digabungkan kemudian setelah mendapatkan khidmat nasihat doktor.
Banyakkan berdoa
Kuasa doa itu sememangnya magis. Bermohonlah setiap hari kepada Tuhan supaya dikurniakan kesihatan yang baik.
Berfikiran positif dan mengamalkan gaya hidup sihat
Fikiran positif dapat mengubah minda kita. Amalan hidup sihat dapat mengurangkan kebergantungan kita kepada ubat-ubatan.
Kurangkan pendedahan diri pada toksin
Di persekitaran kita, ada pelbagai jenis pencemaran radiasi dan bau bahan kimia. Penggunaan minyak wangi kimia serta pewangi kereta dan rumah tidak digalakkan oleh Dr. Hamid.
Kawal stress secara berkesan
Stress dapat membuka ruang kepada penyakit. Jadi, bermula hari ini, kawal stress anda dengan melakukan aktiviti yang anda gemari dan dapatkan rehat yang mencukupi.
Bersenam setiap hari
Anda perlu meluangkan sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari untuk melakukan senaman. Anda boleh memilih jenis senaman yang bersesuaian dengan anda, namun pastikan peluh anda keluar! Ia dapat membantu mengawal penyakit kronik seperti angin ahmar, darah tinggi, diabetes dan serangan jantung.
Periksa buah dada
Apabila anda mandi, periksa juga buah dada dan bahagian di bawah ketiak anda untuk memastikan tiada ketulan. Picit juga puting buah dada untuk memeriksa sama ada keluar sebarang jenis lendir atau darah.
Pantau berat badan
Dr. Hamid Arshat juga menyarankan supaya berat badan anda tidak melebihi 60kg. Senaman dan kawalan pengambilan karbohidrat serta gula dapat membantu anda mendapatkan berat badan yang ideal.
Buat pemeriksaan rahim
Jika anda selalu mengalami senggugut, haid yang tidak teratur, dan pendarahan yang berpanjangan, anda perlu membuat pemeriksaan scan rahim. Ia bagi mengesan punca kepada masalah tersebut.
Sumber: Fb Dr Hamid Arshat
The post MAHU ANAK KEMBAR? DOKTOR PAKAR SAKIT PUAN INI KONGSI BEBERAPA TIPS UNTUK SUAMI ISTERI SUPAYA BOLEH DAPATKAN ANAK KEMBAR! appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/mahu-anak-kembar-doktor-pakar-sakit-puan-ini-kongsi-beberapa-tips-untuk-suami-isteri-supaya-boleh-dapatkan-anak-kembar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Masa Anak Bayi Tak Perlu Pakai Berus Lap Guna Kain Je Doktor Gigi Kongsi 5 Tips

Masa Anak Bayi Tak Perlu Pakai Berus Lap Guna Kain Je Doktor Gigi Kongsi 5 Tips

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 606 hits
Penjagaan gigi bayi boleh dimulakan seawal bayi lagi Buka bila tumbuh gigi baru nak mula Doktor gigi kongsi 5 tips penjagaan gigi si bayi dan kanak kanak Bila nak mula guna berus gigi dan kuantiti ubat gigi juga diulas Menurut Pegawai Pergi...
Bapa Ini Kongsi 9 Tips Suami Nak Teman Isteri Di Labour Room Jangan Lupa Buat 6 Perkara Ini

Bapa Ini Kongsi 9 Tips Suami Nak Teman Isteri Di Labour Room Jangan Lupa Buat 6 Perkara Ini

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 609 hits
Kehadiran suami di dewan bersalin bukan sekadar memotong tali pusat anak sahaja Tip yang dikongsikan bapa ini boleh dijadikan panduan kepada bapa bapa lain Menghadapi saat kelahiran bayi memang ditunggu tunggu bagi mama papa Tapi bila memik...
Bahaya Kalau Anak Pandai Baca Mengira Tapi Tak Pandai Kawal Emosi Pakar Early Childhood Kongsi Tips

Bahaya Kalau Anak Pandai Baca Mengira Tapi Tak Pandai Kawal Emosi Pakar Early Childhood Kongsi Tips

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 451 hits
Mungkin ramai ibu bapa yang memfokuskan kepada kepandaian anak semata mata tetapi tidak mengambil tahu tentang perkembangan emosi mereka Ini adalah perkara penting yang perlu didahulukan sebelum pengisian akademik Menurut Pengamal Pendidika...
Nak Elak Gigi Anak Berlubang Rosak Boleh Cuba Sapu Flourida Doktor Pergigian Kongsi 13 Info Mengenainya

Nak Elak Gigi Anak Berlubang Rosak Boleh Cuba Sapu Flourida Doktor Pergigian Kongsi 13 Info Mengenainya

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 422 hits
Gigi rosak dan berlubang banyak terjadi kepada kanak kanak Kadangkala si kecil belum pun mencecah 2 tahun gigi sudah mula rosak Pelbagai faktor yang menjadi punca seperti pemakanan kurang penjagaan dan sebagainya Sapuan flourida mampu menge...
Peritnya Bersalin Indius 22 Jam Sakit Suami Pun Serik Lihat Isteri Meraung Menjerit Kesakitan

Peritnya Bersalin Indius 22 Jam Sakit Suami Pun Serik Lihat Isteri Meraung Menjerit Kesakitan

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 827 hits
Bersalin secara indius memang diketahui akan mengakibatkan kesakitan yang lebih berbanding kelahiran biasa Seperti yang dikongsikan ini di mana proses bersalin memakan masa selama 22 jam Proses indius dilakukan dengan dua cara yang berlaina...
Mama Takut Nak Diet Masa Menyusu Bimbang Susu Drop Jadi Kurang Khasiat Pakar Laktasi Kongsi 3 Tips

Mama Takut Nak Diet Masa Menyusu Bimbang Susu Drop Jadi Kurang Khasiat Pakar Laktasi Kongsi 3 Tips

papar berkaitan - pada 8/12/2018 - jumlah : 387 hits
Takut nak berdiet semasa menyusu Dilema ini tidak dinafikan banyak ibu ibu yang sedang menyusukan bayi Tapi makin dibiarkan makin mencanak pula berat badan apa solusinya Ini pandangan pakar laktasi Ibu menyusu memang cepat lapar kerana seti...
Makan Kurma Boleh Bantu Bukaan Servik Lebih Besar Mudah Untuk Bersalin Doktor Kongsi Cara Betul Makan Kurma

Makan Kurma Boleh Bantu Bukaan Servik Lebih Besar Mudah Untuk Bersalin Doktor Kongsi Cara Betul Makan Kurma

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 632 hits
Makanan sunah seperti kurma sangat digalakkan untuk diamalkan oleh ibu hamil termasuklah ketika dalam proses bersalin Dr Zubaidi Hj Ahmad Ahli Jawatankuasa Pusat Pertubuhan Doktor doktor Islam Malaysia berkongsi fakta berkenaan kenyataan in...
Kalau Anak Sakit Tunjukkan 3 Tanda Bahaya Ini Tolong Cepat Bawa Ke Hospital Lambat Bertindak Boleh Bawa Maut

Kalau Anak Sakit Tunjukkan 3 Tanda Bahaya Ini Tolong Cepat Bawa Ke Hospital Lambat Bertindak Boleh Bawa Maut

papar berkaitan - pada 11/12/2018 - jumlah : 377 hits
Apabila anak sakit ibu ayah mesti risau Tapi jangan sekali kali terlepas pandang 3 tanda tanda ini tindakan awal anda membawa mereka ke hospital mampu menyelamatkan nyawa Anak kecil terdedah kepada pelbagai jangkitan Sememtelah antibodi yan...
Isteri Terharu Suami Selamba Cuci Luka Bersalin Hingus Anak Dia Sedut Macam Makan Siput Sedut

Isteri Terharu Suami Selamba Cuci Luka Bersalin Hingus Anak Dia Sedut Macam Makan Siput Sedut

papar berkaitan - pada 27/11/2018 - jumlah : 460 hits
PETALING JAYA Jarang kita dengar golongan suami yang sanggup menjaga isteri semasa dalam pantang Kebiasaannya isteri akan dipos ke kampung paling tidak pun ibu sendiri mahupun ibu mertua dibawa khas dari kampung untuk menjaga isteri dan ana...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte