Ltte 2 Adun Dap Antara 8 Didakwa Hari Ini



PETALING JAYA: Dua Adun DAP, P Gunasekaran dan G Saminathan dihadapkan ke mahkamah atas pertuduhan keganasan di bawah Seksyen 130JB(1)(a) Kanun Keseksaan, kira-kira tiga minggu selepas mereka ditahan dalam operasi ke atas penyokong kumpulan pengganas, Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE).

Mereka merupakan antara lapan yang dihadapkan di Mahkamah Sesyen di empat negeri hari ini bagi menghadapi pertuduhan berkaitan kumpulan pengganas LTTE..

Adun Seremban Jaya, Gunasekaran dan Adun Gadek, yang juga Exco Melaka, Saminathan, dibawa ke Mahkamah Seysen Ayer Keroh pagi ini bersama ahli perniagaan, S Chandru, dalam kemunculan pertama selepas ditahan pada 10 dan 12 Okt lalu..

Gunasekaran, Saminathan dan Chandru diwakili peguam DAP yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Ramkarpal Singh..

Veteran DAP, Lim Kit Siang dan Menteri Sumber Manusia, M Kula Segaran antara pemimpin kanan DAP yang hadir di mahkamah untuk memberi sokongan moral kepada ahli parti itu..

Tujuh individu lain dibawa ke mahkamah di Segamat, Kuala Kangsar, Sepang dan Selayang untuk berdepan pertuduhan memberi sokongan kepada LTTE atau memiliki barangan berkaitan kumpulan pengganas itu..

Hakim menolak ikat jamin bagi tiga ahli DAP itu dan mereka akan dihantar ke Penjara Sungai Buloh..

Baki lagi individu dijangka dihadapkan ke mahkamah pada Khamis..

Seramai 12 individu itu ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-langkah Khas) 2012 (Sosma) dan mereka antara lain didakwa cuba menghidupkan semula LTTE yang disenaraikan sebagai kumpulan pengganas di Malaysia sejak 2014..

2 didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Kangsar.



Dalam pada itu, seorang juruteknik S Arivainthan, 27, dan pemandu teksi V Balamurugan, 37, didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Kangsar atas tuduhan memberi sokongan kepada kumpulan pengganas LTTE, sejak 2014.

Bernama melaporkan, kedua-dua mereka yang berpakaian lokap warna ungu hanya mengangguk faham dan tiada pengakuan direkodkan setelah pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Rohaida Ishak.

Mengikut pertuduhan, Arivainthan dan Balamurugan didakwa memberi sokongan kepada LTTE pada satu majlis di Dewan Majlis Perbandaran Kuala Kangsar Cawangan Sungai Siput (Utara) antara 6.30 petang sehingga 11.45 malam, 28 Dis 2014 yang boleh dihukum mengikut Seksyen 130J(1)(a) Kanun Keseksaan.

Mengikut Seksyen 130J(1)(a) Kanun Keseksaan, tertuduh jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara seumur hidup atau maksimum 30 tahun atau denda dan boleh dirampas mana-mana harta yang digunakan atau diniat untuk digunakan untuk melakukan kesalahan itu.

Selain itu, Balamurugan turut didakwa memiliki item berunsur perbuatan keganasan atau berkaitan LTTE dalam seunit telefon bimbit jenama Samsung Galaxy A7 di pekarangan Stesen Teksi Sungai Siput (U) kira-kira pukul 9.40 pada 10 Okt lepas.

Pertuduhan dibuat mengikut Seksyen 130JB(1)(a) Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara maksimum tujuh tahun atau denda dan hendaklah juga dilucuthakkan mana-mana item tersebut.

Pemandu teksi itu juga didakwa memiliki dan mempamerkan item berunsur perbuatan keganasan atau berkaitan dengan LTTE di sebuah premis di No.52 Taman Bukit Medan, Sungai Siput (U), Perak pada pukul 9.50 pagi pada 10 Okt lepas.

Bagi kedua-dua kesalahan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 130JB(1)(a) Kanun Keseksaan dan Seksyen 130JB(1)(b) Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara maksimum tujuh tahun atau denda dan hendaklah juga dilucuthakkan mana-mana item tersebut.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Aliff Asraf Anuar Sharuddin manakala Arivainthan diwakili peguam RSN Rayer sementara Balamurugan diwakili Farhan Fadzil dan Matthews Jude.

Terdahulu, barisan peguam bela memohon mahkamah membenarkan kedua-dua tertuduh diikat jamin atas alasan mereka dituduh mengikut Kanun Keseksaan yang tiada kenyataan dan izin daripada pihak pendakwa raya yang mewajibkan mahkamah menjalankan prosiding itu mengikut kaedah atau peruntukan Sosma.

Bagaimanapun mahkamah tidak membenarkan kedua-dua tertuduh diikat jamin kerana membabitkan jenayah keselamatan dan menetapkan menetapkan 28 Nov ini untuk sebutan semula kes.

Sementara di luar mahkamah, Rayer memberitahu pihaknya akan membuat rayuan berhubung isu ikat jamin anak guam mereka di Mahkamah Tinggi Ipoh selewat-lewatnya esok.

Rayer memberitahu FMT, kedua-duanya didakwa menyertai satu upacara menyokong LTTE di Sungai Siput pada 28 Dis 2014.

“Saya berhujah dakwaan terhadap mereka tidak jelas dan ikat jamin perlu ditawarkan.”

Bagaimanapun, katanya, pihak pendakwaan meminta hakim tidak membenarkan ikat jamin kerana mereka ditahan di bawah Sosma.

Penghantar surat didakwa di Segamat

Sementara itu, seorang penghantar surat didakwa di Mahkamah Sesyen Segamat atas pertuduhan memiliki item berunsur perbuatan keganasan atau berkaitan dengan LTTE.

S Teran, 38, yang bekerja di sebuah pejabat peguam di Segamat memahami pertuduhan yang dibacakan terhadapnya dalam bahasa Melayu di hadapan Hakim Rasidah Roslee.

Tertuduh yang masih bujang dan bakal melangsungkan perkahwinan pada Dis ini didakwa melakukan perbuatan itu di alamat 10M, Jalan Genuang, Kampung Paya Pulai, Segamat, kira-kira 6.30 petang, 10 Okt lepas.

Dia juga didakwa mengikut Seksyen 130JB(1)(a) Kanun Keseksaan. Jika sabit kesalahan, Teran boleh dipenjara tidak melebihi tujuh tahun atau denda dan dilucuthakkan mana-mana item tersebut.

Peguam A Mathan memohon mahkamah membenarkan jaminan diberikan kepada Teran dengan alasan tertuduh mengalami masalah tulang belakang.

Tertuduh, katanya, menjalani rawatan akibat sakit itu pada 25 Julai lepas dan kini memerlukan rawatan susulan.

Rasidah dalam penghakimannya berkata, permohonan tertuduh untuk diberikan jaminan tidak dipertimbangkan sehingga dia mengemukakan laporan perubatan lengkap bagi diteliti mahkamah.

Mahkamah kemudian menetapkan 18 Nov ini untuk pengurusan kes bagi meneliti laporan perubatan tersebut dan laporan pakar forensik.

LAporan penuh sila baca di SINI

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2019/10/ltte-2-adun-dap-antara-8-didakwa-hari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dua Adun Dap Terbabit Ltte Akan Didakwa Esok

Dua Adun Dap Terbabit Ltte Akan Didakwa Esok

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 255 hits
Dua Ahli Dewan Undangan Negeri yang ditahan selepas dipercayai terbabit dengan kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam akan didakwa di mahkamah esok Dua ADUN terbabit akan didakwa di Mahkamah Ayer Keroh Melaka pagi esok Peguam mer...
Dua Adun Antara 10 Didakwa Lagi Berkaitan Ltte

Dua Adun Antara 10 Didakwa Lagi Berkaitan Ltte

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 407 hits
MALAYSIAKINI Adun Gadek G Saminathan dan Adun Seremban Jaya P Gunasekaran adalah antara sepuluh lelaki yang hari ini didakwa lagi di beberapa Mahkamah Sesyen di Kuala Lumpur yang berasingan berhubung kaitan mereka dengan kumpulan Harimau Pe...
Adun Gadek Antara Sembilan Didakwa Berkaitan Ltte

Adun Gadek Antara Sembilan Didakwa Berkaitan Ltte

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 325 hits
Adun Gadek G Saminathan adalah antara sembilan lelaki yang hari ini didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur berhubung kaitan mereka dengan kumpulan Harima Pembebasan Tamil Elam atau LTTE yang kini tidak lagi beroperasi Mereka dibawa ke dua ...
Kes Ltte Adun Gadek Dan Tiga Lelaki Didakwa Lagi

Kes Ltte Adun Gadek Dan Tiga Lelaki Didakwa Lagi

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 274 hits
Ahli Dewan Undangan Negeri Gadek G Saminathan dan tiga lelaki hari ini didakwa lagi di Mahkamah Sesyen berhubung kumpulan pengganas LTTE Saminathan 34 pemandu teksi V Balamurugan 37 penghantar surat S Teeran 38 dan peniaga besi buruk A Kala...
Ltte Adun Seremban Jaya Didakwa Sekali Lagi

Ltte Adun Seremban Jaya Didakwa Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 226 hits
THE MALAYSIAN TIMES KUALA LUMPUR Ahli Dewan Undangan Negeri Seremban Jaya P Gunasekaran dan pengutip besi buruk A Kalaimughilan dihadapkan sekali lagi ke Mahkamah Sesyen bagi menghadapi pertuduhan tambahan berkaitan kumpulan pengganas LTTE ...
Dua Adun Ketua Pegawai Perbadanan Didakwa Beri Sokongan Kepada Ltte

Dua Adun Ketua Pegawai Perbadanan Didakwa Beri Sokongan Kepada Ltte

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 245 hits
THE MALAYSIAN TIMES MELAKA Dua Ahli Dewan Undangan Negeri dan seorang ketua pegawai perbadanan didakwa di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas pertuduhan memberi sokongan kepada kumpulan pengganas LTTE pada November tahun lepas Tertuduh G ...
Lapan Lelaki Termasuk Dua Adun Didakwa Berkaitan Pengganas Ltte

Lapan Lelaki Termasuk Dua Adun Didakwa Berkaitan Pengganas Ltte

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 461 hits
KUALA LUMPUR 29 Okt Lapan lelaki termasuk dua Ahli Dewan Undangan Negeri dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di beberapa negeri hari ini bagi menghadapi pertuduhan berkaitan kumpulan pengganas LTTE Pendakwaan mengemukakan dua pertuduhan iaitu mem...
Dap Hilang Waras Pertahan Pemimpin Terbabit Ltte

Dap Hilang Waras Pertahan Pemimpin Terbabit Ltte

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 312 hits
Parti tamak haloba tak mengaku salah walaupun ada buktiBANGI Pihak berkuasa terutama polis diingatkan tidak goyah dengan tekanan pemimpin pemimpin parti paling dominan di Putrajaya berhubung siasatan kes kumpulan pengganas Harimau Pembebasa...
Ltte Dan Komunisma Dap Galak Mempertahan

Ltte Dan Komunisma Dap Galak Mempertahan

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 207 hits
Tun tiger on paper kata roney lew Betul sangat tu kerana setakat ini parti itu belum diharamkan lagi Kalau PAS buat hal memang dah kena Kalau melibatkan kaum lain kerajaan slow macam siput babi
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Update Daftar Link 50 Anggota Aktif Komunitas Blogger Pontianak

Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas