Dua Adun Antara 10 Didakwa Lagi Berkaitan Ltte


MALAYSIAKINI

Adun Gadek G Saminathan dan Adun Seremban Jaya P Gunasekaran adalah antara sepuluh lelaki yang hari ini didakwa lagi di beberapa Mahkamah Sesyen di Kuala Lumpur yang berasingan berhubung kaitan mereka dengan kumpulan Harimau Pembebasan Tamil Elam atau LTTE yang kini tidak lagi beroperasi.

Pada 29 Oktober lalu, semua mereka didakwa di Mahkamah Sesyen di beberapa negeri. Hari ini semua 10 lelaki itu sekali lagi dibawa ke tiga Mahkamah Sesyen berasingan, bagi menghadapi pertuduhan tambahan.

Ahli DAP, V Suresh Kumar, 43, dan peniaga B Subramaniam, 57, pula pertama kali dihadapkan ke Mahkamah Sesyen menjadikan semua yang didakwa, 12 orang.

Di hadapan Hakim Rozina Ayob, Saminathan, 34, pemandu teksi V Balamurugan, 37, penghantar surat S Teeran, 38, dan peniaga besi buruk A Kalaimughilan, 28, masing-masing didakwa dengan pengetahuan memberi sokongan kepada kumpulan LTTE.

Mahkamah 8Mereka didakwa menggunakan aplikasi sosial Facebook atas nama berlainan. Saminathan didakwa menggunakan nama ‘Gsami Nanthan Siva', Balamurugan atas nama 'Balamuurungan Veerasamy', Teeran dengan nama 'Tamil Kannamah' dan Kalaimughilan dengan nama 'Kalai Mugilan’.

Mereka dituduh melakukan kesalahan itu di Pejabat Pegawai Penyiasat Bahagian E8(M) Counter Terrorism Cawangan Khas Bukit Aman, di Kuala Lumpur pada 7 Okt dan 8 Okt 2019 pada masa berlainan iaitu 9 pagi, 10 pagi dan 9.30 malam.

Pertuduhan mengikut Seksyen 130J (1)(a) Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman penjara sepanjang hayat atau maksimum 30 tahun atau denda dan boleh dirampas mana-mana harta yang digunakan atau diniat untuk digunakan untuk melakukan kesalahan itu, jika sabit kesalahan.

Teeran turut didakwa atas pertuduhan memiliki item berkaitan dengan kumpulan LTTE di kawasan letak kereta B2, Mandarin Pacific Hotel, Jalan Sultan di Kuala Lumpur, pada 11.40 pagi 10 Okt lepas mengikut Seksyen 130JB(1)(a) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tujuh tahun atau denda dan dilucutkan mana-mana item itu, jika sabit kesalahan.

Kalaimughilan juga menghadapi pertuduhan memberi sokongan kepada LTTE dengan cara menggunakan aplikasi media sosial YouTube pada 10 pagi 2 Jun 2014 di lokasi sama.

Dia turut didakwa dengan pengetahuan telah memberi sokongan kepada kumpulan itu dalam satu majlis di Dewan Tan Sri Soma, Wisma Tun Sambanthan No 2, Jalan Sultan Sulaiman, Kampung Attap di Kuala Lumpur pada 8 malam hingga 11. 30 malam, 17 Mac 2014.

Kedua-dua pertuduhan mengikut Seksyen 130J (1)(a) Kanun Keseksaan.

Pada 29 Okt lepas, kesemua mereka didakwa di Mahkamah Sesyen di beberapa negeri berkaitan kumpulan LTTE.

Saminathan didakwa di Mahkamah Sesyen Melaka atas pertuduhan memberi sokongan kepada kumpulan itu dalam satu majlis di Dewan Kasturi Ayer Keroh, Jalan Utama, Taman Ayer Keroh Heights di sini pada 8.30 malam hingga 10.50 malam, 28 Nov, 2018.

Di Kuala Kangsar, Perak, Balamurugan, menghadapi pertuduhan memberi sokongan kepada LTTE dalam majlis di Dewan Majlis Perbandaran Kuala Kangsar Cawangan Sungai Siput (Utara) antara 6.30 petang sehingga 11.45 malam, 28 Dis, 2014.

Kalaimughilan, 28, dituduh di Mahkamah Sesyen Selayang atas dua pertuduhan memiliki item-item berkaitan dengan kumpulan LTTE di sebuah rumah di Jalan Anggerik 5D, Bukit Sentosa, Rawang dan di dalam sebuah kereta di tempat sama, pada 9.30 pagi dan 12.35 tengah hari, 10 Okt lepas.

Teeran, didakwa di Segamat, Johor atas kesalahan sama di alamat 10M, Jalan Genuang, Kampung Paya Pulai kira-kira 6.30 petang, 10 Okt lepas.

Mahkamah 9

Di mahkamah sesyen berasingan, Adun Seremban Jaya P Gunasekaran dan pengutip besi buruk A Kalaimughilan dihadapkan sekali lagi ke Mahkamah Sesyen bagi menghadapi pertuduhan tambahan berkaitan kumpulan pengganas LTTE.

Pada 29 Okt lepas, Gunasekaran, 60, didakwa di Mahkamah Sesyen Melaka manakala Kalaimughilan, 28, dituduh di Mahkamah Sesyen Selayang, di Kuala Lumpur.

Sementara itu ahli DAP, V Suresh Kumar, 43, dan peniaga B. Subramaniam, 57, pula pertama kali dihadapkan ke Mahkamah Sesyen berhubung kumpulan LTTE.

Tiada pengakuan direkodkan daripada keempat-empat tertuduh yang hanya mengangguk tanda faham selepas pertuduhan terhadap mereka dibacakan secara berasingan di hadapan Hakim Azura Alwi.

Gunasekaran, Suresh Kumar dan Subramaniam masing-masing didakwa dengan pengetahuan memberi sokongan kepada kumpulan pengganas LTTE dengan cara menggunakan aplikasi sosial Facebook atas nama berlainan.

Gunasekaran didakwa menggunakan nama "DAP Guna Palanisamy ", Subramaniam atas nama "US Subra Subramaniam" dan Suresh Kumar dengan nama "RocketSuresh DAP".

Mereka dituduh melakukan kesalahan itu di Pejabat Pegawai Penyiasat Bahagian E8 (M) Counter Terrorism Cawangan Khas Bukit Aman, di sini pada 7 Okt dan 11 Okt 2019 pada masa berlainan iaitu 2 petang, 5.30 petang dan 6 petang.

Pertuduhan mengikut Seksyen 130J (1)(a) Kanun Keseksaan, yang membawa hukuman penjara sepanjang hayat atau maksimum 30 tahun atau denda dan boleh dirampas mana-mana harta yang digunakan atau diniat untuk digunakan untuk melakukan kesalahan itu, jika sabit kesalahan.

Kalaimughilan pula didakwa dengan pengetahuan telah mengedar item yang berkaitan dengan LTTE di Dewan Tan Sri Soma, Wisma Tun Sambanthan, Jalan Sultan Sulaiman, Kampung Attap, di Kuala Lumpur, lebih kurang 8 malam hingga 11.30 malam, 17 Mac 2014.

Dia dituduh mengikut Seksyen 130JB(1)(a) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tujuh tahun atau denda dan dilucutkan mana-mana item itu, jika sabit kesalahan.

Mahkamah 14
Turut dibawa ke mahkamah sesyen hari ini di hadapan Hakim Azman Ahmad, adalah lima lelaki.

Mereka adalah ketua pegawai perbadanan S Chandru, 38, juruteknik S Arivainthan, 27, penjaga stor SThanagaraj, 26, pengawal keselamatan M Pumugan, 29, dan seorang guru sekolah menengah kebangsaan di Telok Panglima Garang, Selangor, Sundram Renggan @ Rengasamy, 52 tahun.

Kesemua mereka didakwa memberi sokongan kepada kumpulan pengganas LTTE dengan cara menggunakan aplikasi Facebook masing-masing atas nama ‘Ariventhan Subramaniam’, ‘Tamilarasan Sivam’, ‘Pumagan Tamilan’ ,’Chandru Suparmaniam’ dan ‘Elilan Elilan’.

Mereka masing-masing dituduh melakukan kesalahan itu di Pejabat Pegawai Penyiasat Bahagian E8(M) Cawangan Khas Bukit Aman di Kuala Lumpur pada 9 pagi dan 3 petang, antara 11 Jan dan 11 Okt lepas.

Kesemuanya mengangguk tanda faham selepas pertuduhan terhadap mereka dibacakan secara berasingan di hadapan Hakim Azman Ahmad.

Pengakuan tidak direkodkan daripada kesemua tertuduh kerana mereka ditahan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) dan kes-kes di bawah SOSMA akan dibicarakan di Mahkamah Tinggi.


Pengakuan mereka akan direkodkan di Mahkamah Tinggi kemudian.

Pada 29 Okt lepas, kelima-lima tertuduh didakwa di Mahkamah Sesyen di beberapa negeri atas pertuduhan memberi sokongan dan memiliki item berkaitan kumpulan itu.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Muhamad Iskandar Ahmad manakala peguam Ramkarpal Singh, Gan Chen Kiong, Damian Yeo dan RSN Rayer mewakili tertuduh.

Muhamad Iskandar tidak menawarkan jaminan ke atas kesemua tertuduh atas alasan penahanan mereka di bawah SOSMA tidak dibenarkan jaminan.

Peguam Ramkarpal memohon supaya tertuduh dibenarkan jaminan dan turut memohon agar permohonan jaminan dirujuk ke Mahkamah Tinggi.

Mahkamah menetapkan esok untuk keputusan permohonan jaminan. Semua tertuduh kemudiannya dibawa ke Penjara Sungai Buloh untuk ditahan.

LIHAT VIDEO DI SINI

 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/10/dua-adun-antara-10-didakwa-lagi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adun Gadek Antara Sembilan Didakwa Berkaitan Ltte

Adun Gadek Antara Sembilan Didakwa Berkaitan Ltte

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 326 hits
Adun Gadek G Saminathan adalah antara sembilan lelaki yang hari ini didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur berhubung kaitan mereka dengan kumpulan Harima Pembebasan Tamil Elam atau LTTE yang kini tidak lagi beroperasi Mereka dibawa ke dua ...
Lapan Lelaki Termasuk Dua Adun Didakwa Berkaitan Pengganas Ltte

Lapan Lelaki Termasuk Dua Adun Didakwa Berkaitan Pengganas Ltte

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 461 hits
KUALA LUMPUR 29 Okt Lapan lelaki termasuk dua Ahli Dewan Undangan Negeri dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di beberapa negeri hari ini bagi menghadapi pertuduhan berkaitan kumpulan pengganas LTTE Pendakwaan mengemukakan dua pertuduhan iaitu mem...
Dua Adun Dap Terbabit Ltte Akan Didakwa Esok

Dua Adun Dap Terbabit Ltte Akan Didakwa Esok

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 257 hits
Dua Ahli Dewan Undangan Negeri yang ditahan selepas dipercayai terbabit dengan kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam akan didakwa di mahkamah esok Dua ADUN terbabit akan didakwa di Mahkamah Ayer Keroh Melaka pagi esok Peguam mer...
Dua Adun Ketua Pegawai Perbadanan Didakwa Beri Sokongan Kepada Ltte

Dua Adun Ketua Pegawai Perbadanan Didakwa Beri Sokongan Kepada Ltte

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 245 hits
THE MALAYSIAN TIMES MELAKA Dua Ahli Dewan Undangan Negeri dan seorang ketua pegawai perbadanan didakwa di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas pertuduhan memberi sokongan kepada kumpulan pengganas LTTE pada November tahun lepas Tertuduh G ...
Ltte 2 Adun Dap Antara 8 Didakwa Hari Ini

Ltte 2 Adun Dap Antara 8 Didakwa Hari Ini

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 523 hits
PETALING JAYA Dua Adun DAP P Gunasekaran dan G Saminathan dihadapkan ke mahkamah atas pertuduhan keganasan di bawah Seksyen 130JB Kanun Keseksaan kira kira tiga minggu selepas mereka ditahan dalam operasi ke atas penyokong kumpulan penggana...
Pengutip Besi Buruk Turut Didakwa 2 Pertuduhan Miliki Barangan Berkaitan Ltte

Pengutip Besi Buruk Turut Didakwa 2 Pertuduhan Miliki Barangan Berkaitan Ltte

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 339 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Ltte Dua Pertuduhan Terhadap Adun Seremban Jaya Batal

Ltte Dua Pertuduhan Terhadap Adun Seremban Jaya Batal

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 269 hits
SEREMBAN Mahkamah Sesyen di sini hari ini membenarkan permohonan pasukan pendakwaan untuk membatalkan dua pertuduhan memiliki item berkaitan LTTE ke atas Ahli Dewan Undangan Negeri Seremban Jaya P Gunasekaran Timbalan Pendakwa Raya Aslinda ...
Kes Ltte Adun Gadek Dan Tiga Lelaki Didakwa Lagi

Kes Ltte Adun Gadek Dan Tiga Lelaki Didakwa Lagi

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 275 hits
Ahli Dewan Undangan Negeri Gadek G Saminathan dan tiga lelaki hari ini didakwa lagi di Mahkamah Sesyen berhubung kumpulan pengganas LTTE Saminathan 34 pemandu teksi V Balamurugan 37 penghantar surat S Teeran 38 dan peniaga besi buruk A Kala...
Ltte Adun Seremban Jaya Didakwa Sekali Lagi

Ltte Adun Seremban Jaya Didakwa Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 227 hits
THE MALAYSIAN TIMES KUALA LUMPUR Ahli Dewan Undangan Negeri Seremban Jaya P Gunasekaran dan pengutip besi buruk A Kalaimughilan dihadapkan sekali lagi ke Mahkamah Sesyen bagi menghadapi pertuduhan tambahan berkaitan kumpulan pengganas LTTE ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte