Lepas Bersalin Kaki Kebas Tak Boleh Jalan Saraf Terhimpit Tulang Belakang Ibu Ini Kongsi Detik Cemas


Bukan mudah nak lahirkan anak, pelbagai risiko yang perlu dihadapi oleh ibu dan juga kandungan. Ibarat pergi berperang, balik belum tentu selamat begitulah gambaran keadaan para ibu yang berjuang untuk zuriat tercinta.
Sama seperti perkongsian Puan Jue di mana dia sendiri mengalami beberapa komplikasi semasa melahirkan bayi perempuanya. Malah kejadian yang paling mencemaskan apabila kakinya mula kebas dan doktor mengesahkan saraf terhimpit dengan tulang belakang ketika proses bersalin. Ikuti perkongsian ini.

Assalamu’alaikum….
Awal ceritanya begini, kalau rasa kurang gerakan baby atau contraction datang kerap boleh trus pergi ke Hospital. Masa kandungan saya 37mggu 2hari contraction 3 in 10 dan gerakan baby hanya selepas solat subuh sahaja dan start jam 9am saya cuba kejutkan dengan cara tolak-tolak perut saya supaya baby gerak tapi still tak gerak.

9.30am saya sampi hospital, doktor dan nurse terus pantau. Memang baby kurang gerak tapi nurse cuba gerakkan dengan kaedah yang sama. Alhamdulillah 10X gerakan selesai jam 4.30pm. Normal jam 1.30pm-2.30pm. Doktor check bukaan jalan, dah buka 2cm tapi dinding rahim masih tebal dan saya di masukkan ke wad.
16/10/21
Kontraksi makin kuat. Wad terus call LR sebab takut bukaan dah besar. Sampai LR, check jalan baru 3cm tapi dinding rahim dah nipis.
1 jam dalam LR, sakit makin kuat. Saya minta ubat tahan sakit yang boleh tahan 6 jam. Tapi tak boleh dapat immediately sebab bacaan jantung baby tak cantik.
Suami dah ada dekat sebelah, saya minta suami urut sambil banyak berdoa dan zikir agar bacaan jantung baby ok dan gerakkan baby pun ok supaya saya dapat ubat tahan sakit secepat mungkin.
Hampir 1 jam setengah saya cuba bertahan akhirnya baby bagikejersama. Lepas setengah jam ambil ubat tahan sakit, check bukaan dah 5cm itu pun dengan bantuan nurse. Tepat jam 7pm ubat tahan sakit dah mula tak rasa dan saya dah mula rasa sakit nak meneran. Tapi bila check bukaan baru 7cm tapi sebab tak tahan sangat nurse dan doktor bantu dan saya cuba teran sikit-sikit.
24 minit kemudian lahirlah penghuni rahim PEREMPUAN seberat 3.45kg
TAPI…..
Komplikasi yang saya dapat ketika saya sedang meneran, kaki sebelah kanan saya tiba-tiba tegang (Kejang) dan kebas tiba-tiba.. Dengan bantuan suami, doktor dan nurse saya kuatkan semangat saya untuk lahirkan baby secara normal.
1 jam setengah lepas selesai proses melahirkan, tiba-tiba saya rasa basah. Saya baru sedar saya dah buang air kecil. Tapi saya tak ada deria untuk menahan (kemut). Nurse suruh mandi terus di bilik air dalam LR sebelum hantar ke wad. Masa nak turun katil tiba-tiba kaki kanan saya tak dapat bergerak dan kebas. Saya bagitahu nurse saya tak boleh angkat kaki dan nurse terus inform doktor. Alhamdulillah, nurse bantu bersihkan saya dri LR sampai ke wad.
17/10/21
Doktor Pakar O&G datang dan tanya tentang keadaan kaki saya dan kemudian saya di refer ke bahagian ORTHO. X-tray dah buat tapi tak nampak apa-apa masalah. Kemudian doktor cadangkan untuk buat pemeriksaan MRI.
Selepas keputusan MRI keluar, doktor explain yang saraf saya terhimpit dengan tulang belakang (SPINAL CANAL STENOSIS AND RADICULOPATHY) – boleh search di google. Memang menakutkan sebab tak boleh angkat berat, tak boleh buat banyak pergerakkan sebab kalau tak jaga akan menyebabkan lumpuh. So jangan ambil remeh kalau ada komplikasi atau sakit mana-mana lepas bersalin. Segera inform dekat nurse atau doktor.

Boleh Discharge Tapi Bayi Pula Ada Masalah
Baby saya lepas keluar wad kena kuning tinggi. Sekali lagi ujian dari Allah S.W.T. Lepas keluar wad suami lapor kelahiran di KK Ibu dan Anak… Bila doktor check kuning anak, terus Doktor refer ke Hospital dengan menaiki Ambulance. Sampi dekat hospital suami bagitahu yang doktor nak ambil sample darah saya atas tujuan untuk penukaran darah bayi.
Jantung saya terus berdegup laju dan air mata jangan kata la, berjurai macam air terjun. Usia baby baru 5 hari dah kena buat penukaran darah sebab bacaan kuning 21. Lepas doktor dah ambil darah saya dan suami dah sign segala borang terus pihak hospital ambil darah di bank darah. Magrib baru mula proses tukar darah.
Alhamdulillah proses tukar darah berjaya…. Syukur Alhamdulillah….. Hati meronta nak jaga baby dkt wad tapi keadaan saya tak mengizinkan… Hanya doa je mampu sy kirimkan semoga Allah S.W.T makbulkan doa saya..
4 hari dekat NICU tiba-tiba Nurse call suruh ambil anak, katanya anak dah boleh discharge…. Alhamdulillah…. Dengan keadaan kaki saya macam ni, saya berkeras hati nak ikut suami ambil anak… Suami turutkan je…
*macam risiko yang ada.. Kalau bukan pada baby, mungkin pada ibu. Saya doakan semua ibu-ibu yang bakal melahirkan dan yang sedang berpantang dipermudahkan segala urusan, sihat seperti sediakala.
Harini pantang hari ke 27, On Physiotherapist. Doakan saya sihat secepatnya ya!
*Anak Prolonger Jaundice….
*Mak On Physiotherapist
Kredit: Jue Manja (Nor Juairiah Muhmad Nek)
*Artikel ini disiarkan atas kebenaran pemilik asal
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Teruja nak dapat baby, tapi masih banyak persiapan yang perlu dibuat. Mental dan fizikal pun kena mantap sebelum si manja lahir nanti. Mahu belajar segalanya tentang cara-cara menguruskan bayi baharu lahir? Jom sertai E-Workshop Pa&Ma : A-Z Uruskan Newborn Baby! Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/urus-newborn-baby-a-z/
The post “Lepas Bersalin, Kaki Kebas & Tak Boleh Jalan” Saraf Terhimpit Tulang Belakang, Ibu Ini Kongsi Detik Cemas appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/lepas-bersalin-kaki-kebas-tak-boleh-jalan-saraf-terhimpit-tulang-belakang-ibu-ini-kongsi-detik-cemas/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dalam 3 Bulan Boleh Baca Ibu Ini Kongsi Teknik Membaca Menulis Buat Sekali

Dalam 3 Bulan Boleh Baca Ibu Ini Kongsi Teknik Membaca Menulis Buat Sekali

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 230 hits
Ibu bapa yang ada anak usia antara 4 hingga 6 tahun pasti akan memikirkan teknik apa yang sesuai untuk ajar anak cepat membaca Maklumlah silibus Tahun Satu sekarang bukanlah seperti zaman kita dulu dulu yang mana murid tak kenal huruf dan t...
Ibu Ini Kongsi Tips Cepat Ajar Anak Membaca Bahasa Inggeris Mudah Sangat

Ibu Ini Kongsi Tips Cepat Ajar Anak Membaca Bahasa Inggeris Mudah Sangat

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 464 hits
Bila anak nak masuk Tahun Satu kebanyakan ibu bapa akan mula fokus bab membaca Sama ada lancar membaca buku Bahasa Melayu dan dan Bahasa Inggeris dua dua penting Tambah lagi dalam keadaan sekarang yang memerlukan penguasaan pembacaan yang b...
Ibu Mertua Kongsi Resipi Daging Masak Kicap Sedap Tak Guna Banyak Bahan

Ibu Mertua Kongsi Resipi Daging Masak Kicap Sedap Tak Guna Banyak Bahan

papar berkaitan - pada 15/11/2021 - jumlah : 216 hits
Daging Masak Kicap tentunya menjadi kegemaran ramai dek rasanya yang sangat sedap Ada pelbagai resipi menu ini dikongsi ramai di media sosial Ada yang guna rempah ada yang tidak Macam macam teknik juga ada digunakan Namun salah satu resipi ...
Vide0 Terp4ksa Kembali Bekerja Lepas Habis Cuti P4ntang Ibu Seb4k Hantar Tiga Bayi Kembar Ke Taska

Vide0 Terp4ksa Kembali Bekerja Lepas Habis Cuti P4ntang Ibu Seb4k Hantar Tiga Bayi Kembar Ke Taska

papar berkaitan - pada 3/11/2021 - jumlah : 233 hits
Tak dinafikan menghantar anak anak ke pusat jagaan atau tabika merupakan perkara yang suk4r digambarkan Dari situlah ibu bapa menyedari mereka terp4ksa berpisah untuk seketika daripada anak mereka Senyap je ingat orang nak bawak pergi jalan...
Lelaki Maut Digilis Lori Lepas Kelar Leher Ibu Potong Cuping Telinga

Lelaki Maut Digilis Lori Lepas Kelar Leher Ibu Potong Cuping Telinga

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 194 hits
Seorang anak tergamak mengelar leher ibunya selepas berlaku pertengkaran di antara mereka dalam kejadian di Batu 5 Jalan Jeniang dekat Gurun awal pagi Rabu Menurut Ketua Polis Daerah Kuala Muda ACP Adzli Abu Shah kejadian dipercayai berlaku...
Tanyalah Khabar Kawan Baru Lepas Bersalin Bukan Busy Body Bantu Mana Mampu

Tanyalah Khabar Kawan Baru Lepas Bersalin Bukan Busy Body Bantu Mana Mampu

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 251 hits
Adat orang kita bertanya khabar adalah biasa namun jika ada di antara rakan rakan kita yang baru melahirkan anak lebih lebih lagi yang terpaksa berpantang sendiri jangan buat tidak tahu Berusahalah untuk bertanya dan membantu mana yang term...
Ayash Boleh Panggil Aunty Ibu Jadi Ibu Susuan Ipar Arwah Sarah Bersyukur

Ayash Boleh Panggil Aunty Ibu Jadi Ibu Susuan Ipar Arwah Sarah Bersyukur

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 226 hits
Sebelum ini ramai yang bersimpati dengan anak bongsu Shuib dan arwah Siti Sarah kerana tidak sempat merasa kasih seorang ibu Malah ramai pihak serta rakan artis yang menawarkan diri ingin menjadi ibu susuan kepada Ayash Affan Bagaimanapun S...
13 Kali Keguguran Bacakan Yassin 40 Hari Lepas Nikah Dato Fazley Kongsi Suka Duka 15 Tahun Kahwin

13 Kali Keguguran Bacakan Yassin 40 Hari Lepas Nikah Dato Fazley Kongsi Suka Duka 15 Tahun Kahwin

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 227 hits
Melayari bahtera perkahwinan selama 15 tahun sememangnya tidak mudah Namun satu kejayaan kerana berjaya melalui satu tempoh yang lama seribu satu kebahagiaan dalam ranjau penuh onak duri Penyanyi dan chef selebriti Dato Fazley Yaakob berkon...
Nak Mudah Bf Anak Di Tempat Awam Nurse Kongsi Panduannya Anak Ibu Selesa

Nak Mudah Bf Anak Di Tempat Awam Nurse Kongsi Panduannya Anak Ibu Selesa

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 243 hits
Anak yang menyusu badan permintaannya tak boleh nak tangguh lagi lagi jika si kecil berusia kurang daripada setahun Kadang tu ibu asyik memilih barang jika sampai masanya nak menyusu memang tak boleh buat apa Nak tak nak terpaksa cari tempa...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama