Dalam 3 Bulan Boleh Baca Ibu Ini Kongsi Teknik Membaca Menulis Buat Sekali


Ibu bapa yang ada anak usia antara 4 hingga 6 tahun pasti akan memikirkan teknik apa yang sesuai untuk ajar anak cepat membaca. Maklumlah silibus Tahun Satu sekarang bukanlah seperti zaman kita dulu-dulu yang mana murid tak kenal huruf dan tak boleh membaca, cikgu akan ajar.
Untuk zaman anak kita sekarang, semua itu dah tak akan diajar dan mereka mula diperkenalkan dengan cara membuat ayat. Jika yang asas anak kita belum kuasai, risau akan ketinggalan nanti.
Jadi apa yang perlu ibu bapa buat adalah kena pastikan anak sebelum Tahun Satu dah boleh lancar membaca dan menulis dengan baik.

Seperti perkongsian ibu ini, Puan Fatin Zalikha, tekniknya mengajar anak sulungnya berusia 5 tahun membaca dan menulis sekali sangat berkesan.
Menurutnya, walaupun anak sulung dikategorikan sebagai anak autism, tapi tahap penguasaan membaca dan menulis sangat baik dengan menggunakan teknik ini. Jadi tak mustahil ibu-ibu yang anak normal pasti akan lebih berjaya jika mencubanya.
“Cara saya ajar anak adalah membaca dan menulis sekali. Lepas baca, buat latihan menulis pula. Sebelum ini saya hanya ajarnya baca buku sahaja. Tapi bila nak gabung perkataan dan bunyi jadi sukar.

“Contoh macam perkataan da + n jadi ‘dan’ dia tak dapat nak tangkap. Lepas tu saya cuba guna idea menulis pula dan sejak itu nampak perubahan dan terus boleh gabung perkataan tu. Sejak itu sehinggalah sekarang lepas baca saya akan pastikannya menulis sambil ulang baca,” katanya.
Ibu kepada dua anak berusia 5 dan 3 tahun ini menjelaskan, anak sulungnya disahkan autism oleh pakar ketika umurnya 3 tahun. Tapi saya tak putus asa dan cuba nak buat yang terbaik untuknya.

“Saya banyak join group homeschooling. Saya search cara ajar anak membaca. Ternampak komen yang beritahu kena ajar membaca dan menulis sekali. Itu yang saya cuba pratikkan dan hasilnya buat saya puas hati.
“Walaupun dia anak istimewa, alhamdulillah dari sehari ke sehari dia makin faham apa yang dia baca. Sebelum ini masa umurnya 4 tahun dah hantar tadika. Tapi sempat 4 bulan je, lepas tu PKP.  Sejak PKP itu, saya dah tak hantar dan ajarnya sendiri di rumah.

“Selain membaca, saya juga banyak buat aktiviti fine & gross motor skill. Ini untuk melatihnya menulis dengan baik. Itu juga salah satu faktor nak bagi tulisan anak cantik. Dari sehari ke sehari nampak perubahannya,” kongsinya.
Fatin berkata, bagi ibu-ibu yang nak cuba buat teknik ini, hasilnya akan diperoleh dalam tempoh 3 bulan. Janji kena konsisten dan mesti disiplin. Jangan cepat putus asa sebab jika anak istimewa pun boleh buat apatah lagi anak yang sihat dan normalkan!
“Asalkan kita niat dan doakan yang terbaik supaya semua anak kita boleh berjaya, InsyaAllah,” akhirinya.
Kredit: Fatin Zalikha

Teruja nak dapat baby, tapi masih banyak persiapan yang perlu dibuat. Mental dan fizikal pun kena mantap sebelum si manja lahir nanti. Mahu belajar segalanya tentang cara-cara menguruskan bayi baharu lahir? Jom sertai E-Workshop Pa&Ma : A-Z Uruskan Newborn Baby! Daftar sekarang di https://toko.ideaktiv.com/product/urus-newborn-baby-a-z/

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Dalam 3 Bulan Boleh Baca, Ibu Ini Kongsi Teknik Membaca & Menulis Buat Sekali! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/dalam-3-bulan-boleh-baca-ibu-ini-kongsi-teknik-membaca-menulis-buat-sekali/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Ini Kongsi Tips Cepat Ajar Anak Membaca Bahasa Inggeris Mudah Sangat

Ibu Ini Kongsi Tips Cepat Ajar Anak Membaca Bahasa Inggeris Mudah Sangat

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 465 hits
Bila anak nak masuk Tahun Satu kebanyakan ibu bapa akan mula fokus bab membaca Sama ada lancar membaca buku Bahasa Melayu dan dan Bahasa Inggeris dua dua penting Tambah lagi dalam keadaan sekarang yang memerlukan penguasaan pembacaan yang b...
Lepas Bersalin Kaki Kebas Tak Boleh Jalan Saraf Terhimpit Tulang Belakang Ibu Ini Kongsi Detik Cemas

Lepas Bersalin Kaki Kebas Tak Boleh Jalan Saraf Terhimpit Tulang Belakang Ibu Ini Kongsi Detik Cemas

papar berkaitan - pada 16/11/2021 - jumlah : 315 hits
Bukan mudah nak lahirkan anak pelbagai risiko yang perlu dihadapi oleh ibu dan juga kandungan Ibarat pergi berperang balik belum tentu selamat begitulah gambaran keadaan para ibu yang berjuang untuk zuriat tercinta Sama seperti perkongsian ...
Ayash Boleh Panggil Aunty Ibu Jadi Ibu Susuan Ipar Arwah Sarah Bersyukur

Ayash Boleh Panggil Aunty Ibu Jadi Ibu Susuan Ipar Arwah Sarah Bersyukur

papar berkaitan - pada 20/11/2021 - jumlah : 226 hits
Sebelum ini ramai yang bersimpati dengan anak bongsu Shuib dan arwah Siti Sarah kerana tidak sempat merasa kasih seorang ibu Malah ramai pihak serta rakan artis yang menawarkan diri ingin menjadi ibu susuan kepada Ayash Affan Bagaimanapun S...
Ibu Bapa Boleh Dipenjara Setahun Jika Muat Naik Gambar Anak Di Media Sosial

Ibu Bapa Boleh Dipenjara Setahun Jika Muat Naik Gambar Anak Di Media Sosial

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 220 hits
Zaman sekarang ni memang zaman orang terlalu obses dengan media sosial Bukan orang dewasa je ada media sosial budak yang baru lahir pun sudah dibuatkan akaun sendiri oleh ibu bapa mereka untuk memudahkan mereka berkongsi gambar anak anak Di...
Ibu Takleh Cari Makan Macam Ni Siti Nurhaliza Kongsi Gelagat Aafiyah Nyanyi Cipta Lirik Sendiri Comelnya

Ibu Takleh Cari Makan Macam Ni Siti Nurhaliza Kongsi Gelagat Aafiyah Nyanyi Cipta Lirik Sendiri Comelnya

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 248 hits
Kemunculan Aafiyah anak sulung penyanyi nombor satu negara Dato Seri Siti Nurhaliza di Instagram penyanyi itu sering kali menjadi tumpuan Mana tidaknya ada sahaja gelagat Aafiyah yang mencuit hati ramai Terbaru menerusi Instagramnya Dato Si...
Ibu Ingatkan Sakit Perut Biasa Rupanya 9 Bulan Jadi Rahsia Allah Dalam Kandungan

Ibu Ingatkan Sakit Perut Biasa Rupanya 9 Bulan Jadi Rahsia Allah Dalam Kandungan

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 242 hits
Kuasa Allah tiada siapa tahu Kun Fayakun Inilah situasi yang mengejutkan buat pasangan suami isteri dan seluruh ahli keluarga apabila Allah kurniakan bayi lelaki yang sihat dan cukup sempurna sifatnya setelah 9 bulan dalam perut tanpa langs...
Menjelang Bulan Ramadhan Amalan Amalan Yang Boleh Dilakukan

Menjelang Bulan Ramadhan Amalan Amalan Yang Boleh Dilakukan

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 108 hits
Amalan di Bulan Ramadan JADUAL HARIAN SEORANG MUSLIM DI BULAN RAMADHAN4 00 pagi BangunBerdoa kepada ALLAH dengan doa Segala puji bagi ALLAH yang telah menghidupkan aku setelah DIA mematikan aku dan kepadaNYAlah aku akan dikembalikan Berniat...
Anak Tolak Direct Feed Masuk Usia 3 Bulan Bukan Sebab Tak Nak Susu Ibu Ini Jawapanya

Anak Tolak Direct Feed Masuk Usia 3 Bulan Bukan Sebab Tak Nak Susu Ibu Ini Jawapanya

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 279 hits
Aduh kenapa pulak anak tak nak menyusu Memang risau memikirkan perkara ni kan Lebih lebih lagi masa dalam pantang si kecil elok je menyusu susu badan Bila jadi macam ni tentu sekali mama rasa sedih Opss jangan sedih sedih Mama kena kekal te...
Nak Mudah Bf Anak Di Tempat Awam Nurse Kongsi Panduannya Anak Ibu Selesa

Nak Mudah Bf Anak Di Tempat Awam Nurse Kongsi Panduannya Anak Ibu Selesa

papar berkaitan - pada 5/11/2021 - jumlah : 243 hits
Anak yang menyusu badan permintaannya tak boleh nak tangguh lagi lagi jika si kecil berusia kurang daripada setahun Kadang tu ibu asyik memilih barang jika sampai masanya nak menyusu memang tak boleh buat apa Nak tak nak terpaksa cari tempa...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman



Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan


How To Be Happy

Pre Season Perlawanan Ud Castellonense Vs Jdt

Melaksanakan Perintah Allah Itu Bagaikan Obat Pahit Tetapi

Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds