Lebih 150 Kemalangan Babit Penghantar Makanan Dalam Tempoh 3 Bulan


BernamaMenurut Perkeso, pampasan lebih RM1 bilion dibayar setiap tahun untuk kecederaan dan kematian akibat kemalangan jalan raya, kebanyakannya melibatkan pekerja penghantaran.KUALA LUMPUR: Lebih 150 kes kemalangan jalan raya melibatkan penunggang motosikal perkhidmatan penghantar makanan direkodkan dari Mac hingga Jun 2020, menurut statistik Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso).
Ketua Bahagian Pencegahan, Perubatan dan Pemulihan Perkeso Dr Azlan Darus berkata, pengembangan ekonomi gig dan perkhidmatan e-hailing semasa penularan wabak Covid-19 ketika ini menyebabkan peningkatan kemalangan membabitkan penunggang e-panggilan.
“Jumlahnya terus meningkat dan menjelang hujung tahun ini, semakin banyak kemalangan berlaku. Maka atas faktor inilah isu pekerjaan yang berkaitan dengan keselamatan adalah penting untuk ditangani dari aspek perlindungan dan pencegahan,” katanya dalam ucaptama pada persidangan maya Vision Zero Webinar Series: Work-Related Road Safety (Keselamatan Jalan Raya Berkaitan Kerja) di sini, hari ini.
Webinar anjuran bersama Perkeso dan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) ini merupakan sebahagian daripada inisiatif badan terlibat di bawah Vision Zero Malaysia.
Menurut Azlan, kes kemalangan semasa ulang alik ke tempat kerja meningkat hampir 83% dalam tempoh 10 tahun lepas, iaitu dari 20,810 kes pada 2009 kepada 38,142 pada 2019 dan jumlah kematian tiga kali ganda lebih tinggi berbanding kematian industri pada tahun 2020.
Katanya, kajian sosial Perkeso menunjukkan lebih 55% kemalangan pekerja berlaku dalam jarak 5km dari destinasi ke tempat kerja dan 65% kemalangan dalam perjalanan melibatkan orang muda berusia di bawah 40 tahun dengan 80% daripadanya adalah lelaki.
“Sebilangan besar kemalangan berlaku akibat keletihan dan kerana bergegas hendak ke destinasi tepat pada waktunya. Setiap tahun, lebih RM1 bilion pampasan dibayar untuk kecederaan dan kematian akibat kemalangan jalan raya.
“Bagaimanapun kesan kemalangan semakin mendalam. Melampaui aspek wang pampasan, ia mencetuskan kesan psikologi dan sosial dalam kalangan keluarga dan masyarakat di negara ini, “ katanya.
Sementara itu Ketua Pegawai Eksekutif Perkeso Mohammed Azman Aziz Mohammed dalam ucapan alu-aluannya berkata, dalam usaha memperkukuhkan perlindungan keselamatan sosial kepada individu yang bekerja sendiri, termasuk pekerja gig yang berdepan penularan wabak Covid-19, Perkeso merangka tiga program bersesuaian bagi individu yang bekerja sendiri sebagai perlindungan sosial di bawah pelbagai pakej rangsangan ekonomi negara.
Inisiatif di bawah peruntukan Akta Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri 2017 itu adalah PenjanaGig, SPS Lindung dan SPS Prihatin Wanita.
“Program-program ini memberi perlindungan kepada individu berinsurans bekerja sendiri daripada kecederaan pekerjaan termasuk penyakit pekerjaan dan kemalangan semasa menjalankan aktiviti berkaitan pekerjaan,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/bernama-menurut-perkeso-pampasan-lebih.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Percepat Vaksin Kepada Pemandu E Hailing Penghantar Makanan

Percepat Vaksin Kepada Pemandu E Hailing Penghantar Makanan

papar berkaitan - pada 25/6/2021 - jumlah : 131 hits
Pada 25 Jun 2021oleh pentadbirOleh B SuffianPemuda Pakatan Harapan mendesak kerajaan mempercepat pemberian suntikan vaksin Covid 19 kepada golongan pemandu e hailing dan juga penghantar makanan Pemuda PH dalam satu kenyataan berkata pihak k...
Sentuh Isu Agama Lelaki Dipukul Sekumpulan Penghantar Makanan

Sentuh Isu Agama Lelaki Dipukul Sekumpulan Penghantar Makanan

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 343 hits
Seorang lelaki cedera dipukul sekumpulan penghantar makanan di Sungai Way Petaling Jaya dipercayai akibat menyentuh sensitiviti agama Islam sekitar jam 2 petang tadi Menerusi satu kenyataan di laman Facebook Ketua Polis Dareah Petaling Jaya...
Polis Tahan 5 Penghantar Makanan Disyaki Pukul Pelanggan

Polis Tahan 5 Penghantar Makanan Disyaki Pukul Pelanggan

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 179 hits
FMT ReportersTangkap layar video tular menunjukkan seorang lelaki dipukul sekumpulan penghantar makanan PETALING JAYA Polis menahan lima penghantar makanan kerana disyaki terlibat dalam kejadian pukul beramai ramai seorang lelaki yang juga ...
10 Jenis Makanan Sihat Untuk Kurus Dengan Lebih Mudah

10 Jenis Makanan Sihat Untuk Kurus Dengan Lebih Mudah

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 310 hits
Bila cakap pasal nak kurus cepat ni laju je semua berusaha Google dan cari cara paling mudah Hee Kakak faham sangat sebab kakak pun sama tapi untuk entri kali ni kakak kongsi 30 jenis makanan sihat yang mungkin boleh bantu korang turunkan b...
Mcdonald S Malaysia Hargai Frontliner Dengan Menaja Makanan Kepada Lebih 70 Hospital Di Seluruh Negara

Mcdonald S Malaysia Hargai Frontliner Dengan Menaja Makanan Kepada Lebih 70 Hospital Di Seluruh Negara

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 263 hits
hai assalammualaikum McDonald s Malaysia Hargai Frontliner Dengan Menaja Makanan Kepada Lebih 70 Hospital Di Seluruh Negara Saban hari kes covid makin hari makin meningkat dan sebagai rakyat yang prihatin kita perlulah mengikut SOP yang dit...
Sayur Tahan Berbulan Bulan Lebih Segar Guna Plastik Zip Lock Balut Tuala

Sayur Tahan Berbulan Bulan Lebih Segar Guna Plastik Zip Lock Balut Tuala

papar berkaitan - pada 12/6/2021 - jumlah : 335 hits
Stok sayur atau lauk basah yang selalu jadi keutamaan ibu ibu Bukan apa jika nak masak semua keperluan dah ada lagi senang Tak adalah bila nak masak baru nak keluar beli barang dapur Tambah lagi dengan keadaan wabak Covid nak keluar acapkal...
Diskaun 5 Hingga 40 Peratus Bil Elektrik Bagi Tempoh 3 Bulan Mulai Bil Julai Ini Pm

Diskaun 5 Hingga 40 Peratus Bil Elektrik Bagi Tempoh 3 Bulan Mulai Bil Julai Ini Pm

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 215 hits
Terkini bagi meringankan beban perbelanjaan bulanan rakyat kerajaan bersetuju untuk memberikan diskaun bil elektrik antara lima hingga 40 peratus mulai Julai ini
Plays Org Menyediakan Lebih 150 Game Online Untuk Dimainkan Secara Percuma

Plays Org Menyediakan Lebih 150 Game Online Untuk Dimainkan Secara Percuma

papar berkaitan - pada 17/6/2021 - jumlah : 246 hits
Plays org Menyediakan Lebih 150 Game Online Untuk dimainkan Secara PercumaPermainan dalam talian game online adalah sesuatu yang tidak asing lagi buat anak anak muda mahupun warga yang bukan muda lagi tambahan pula di waktu pandemik ini mas...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote