Lebal Makanan


 

Ramai rasanya yang tidak membaca label pada makanan yang dibeli. Ada syarikat pengeluar yang tidak mengikut piawai yang ditetapkan dalam meletakkan label. Ada pelbagai format. Tapi apa anda perlu tahu?

Kalori


Kalori yang dinyatakan adalah dalam unit kcal tetapi untuk nutrisi akan dipanggil calories sahaja. Kalau ikut kiraan asal, memang 1000 cal bersamaan dengan 1 kcal, tetapi untuk nutrisi 1 cal nutrisi bersamaan dengan 1 kcal. Pengecualian pada kalori nutrisi sahaja.
Saiz Hidangan 


Kebanyakan makanan akan memaparkan kandungan kalori untuk 1 hidangan atau mungkin 100ml, 100mg dan sebagainya. Kenal pasti berapa banyak satu hidangan jika dibandingkan dengan 1 paket atau kotak atau apa sahaja bentuk. Sebagai contoh, air kotak besar gula ada 110 kalori untuk 1 hidangan tetapi 1 hidangan cuma untuk 250 ml, 1 kotak ada 1000 ml. Jadi jumlah kalori 440 kalori.
Kandungan Lemak


Ada syarikat telah mengasingkan antara lemak tak tepu, lemak tepu dan lemak trans. Terlalu banyak iklan mengatakan 0 lemak trans sekarang disebabkan mereka tahu ramai yang dah takut dengan perkataan lemak trans, tetapi adakah lemak trans 0, lemak tepu pun 0? Pastikan.
Kolestrol


Jangan tertipu dengan label tanpa kolesterol. Minyak daripada tumbuhan secara asalnya memang tiada kolesterol. Minyak daripada haiwan seperti minyak sapi baru ada kolesterol. Iklan sebegini hanya menipu orang ramai. Kurangkan penggunaan minyak jika tidak perlu.
Karbohidrat dan Gula


Gula termasuk di bawah kategori karbohidrat. Kebiasaanya memang diletakkan gula lebih rendah daripada karbohidrat berikutan mungkin ada karbohidrat dalam bentuk lain seperti yang rendah glycemix index yang mana mungkin dilabelkan sebagai serat atau fibre atau ditinggalkan kosong.
Protein


Jangan terpengaruh dengan makanan ringan yang meletakkan label, tinggi protein. Protein ada banyak jenis. Ada protein perlu, ada protein tak perlu dan sebagainya. Jadi perkataan protein itu terlalu umum. Jangan kata protein dalam makanan segera boleh membina otot.
Sodium


Mengikut orang normal yang sihat, sehari boleh ambil mencecah 2300 mg atau 1 sudu teh. Itu mengikut ‘norm‘ US. Malaysia mungkin kurang. Kurangkan makanan yang diproses kerana hampir semua menggunakan sodium yang agak tinggi.
% Daily Value (% DV)


Peratusan ini dikira berdasarkan diet 2000 kalori purata seorang warganegara Amerika. Kita tiada ‘norm‘ sendiri. Sepatutnya kita ada ‘norm‘ sendiri. Harap ada pihak yang menguruskan kajian mencari ‘norm‘ kita sendiri. Peratusan ini menunjukkan berapa peratus keperluan sesuatu bahan itu mengikut diet 2000 kalori seseorang. 100 % bermakna dah cukup, jika berlebihan tidak berguna.
Garis Panduan FDA


FDA telah menetapkan garis panduan dalam menulis label yang mana saya kira kebanyakan syarikat di Malaysia tidak mengikuti tarafnya. Antaranya seperti:Makanan kesihatan mesti rendah lemak dengan limitasi kolesterol dan sodium b.Apa-apa yang dilabelkan ‘free’ mesti tiada atau hanya sedikit kandungan apa yang dinyatakan. Jika ‘tiada trans fat’ bermakna mungkin ada 0.5 mg trans fat, jika ‘tiada kolesterol’ bermakna mungkin ada 2 g kolesterol. Jadi perkataan ‘free’ tidak menjamin benar-benar bersih.c.Makanan rendah sodium boleh ada maksima 140 mg sodiumd.Makanan rendah kolesterol boleh ada maksima 20 mg kolesterol dan 2 g sodiume.Makanan rendah lemak boleh ada 3 g lemakf.Makanan rendah kalori sepatutnya maksima 40 kalori untuk 1 hidangan
Tarikh Luput


Jangan lupa periksa tarikh luputnya. Kebanyakan makanan akan dianjakkan masa luputnya ke hadapan atas faktor keselamatan.
Undang-undang Malaysia


Mengikut undang-undang di Malaysia, syarikat pengeluar hanya boleh mengisytiharkan kandungan vitamin dan mineral jika tahap kandungannya adalah signifikan. Begitu juga natrium dan kolesterol yang mana tidak wajib disenaraikan dalam label.
Perlu Faham

Fahami label dan aplikasikan maklumat yang terdapat dalam label dalam pemilihan makanan yang berkualiti. Tengok label dahulu sebelum membayangkan kesedapan makanan tersebut. 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sainsdansukan.blogspot.com/2020/12/ramai-rasanya-yang-tidak-membaca-label.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hulur Bantuan Makanan Buat Ibu Mengandung Dan Bayi Cti Prihatin Keperluan Golongan Ini Ketika Pandemik Covid 19

Hulur Bantuan Makanan Buat Ibu Mengandung Dan Bayi Cti Prihatin Keperluan Golongan Ini Ketika Pandemik Covid 19

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 378 hits
Siapa sahaja akan terkesan dengan situasi pandemik covid 19 hari ini Menyedari keadaan ini banyak NGO bangun menghulurkan bantuan tanpa mengira bangsa dan agama termasuk Community Transformation Initiative Berhad Projek kolaborasi ini dibaw...
Suspek Bunuh Ibu Bekas Tunang Ditahan Ketika Cari Makanan Akibat Kelaparan

Suspek Bunuh Ibu Bekas Tunang Ditahan Ketika Cari Makanan Akibat Kelaparan

papar berkaitan - pada 22/12/2020 - jumlah : 317 hits
Fauzi SuhaimiSuspek dikesan selepas memasuki rumah seorang saudaranya di Kampung Binanjar Paitan Sabah Gambar PDRM KOTA MARUDU Remaja yang disyaki mengamuk dengan parang dan membunuh ahli keluarga bekas tunangnya di Kampung Kuyuh Pitas Sabt...
Lebih 3000 Jenis Poduk Makanan Sunnah Di Arabian Village Kl Traders Square

Lebih 3000 Jenis Poduk Makanan Sunnah Di Arabian Village Kl Traders Square

papar berkaitan - pada 21/12/2020 - jumlah : 525 hits
Lebih 3000 Jenis Poduk Makanan Sunnah Di Arabian Village KL Traders Square Assalammualaikum semua Apa khabar Pasti ramai yang tertanya tanya di mana kedai Arabian Village dan apa yang menarik di sini dibandingkan dengan kedai Arab yang lain...
Cukup 6 Bulan Anak Dah Boleh Makan Kalau Bimbang Kena Alahan Makanan Ini Saranan Dietitian Untuk Mama

Cukup 6 Bulan Anak Dah Boleh Makan Kalau Bimbang Kena Alahan Makanan Ini Saranan Dietitian Untuk Mama

papar berkaitan - pada 19/12/2020 - jumlah : 301 hits
Cukup enam bulan ibu biasanya akan mula memperkenalkan si kecil dengan makanan pejal Memang ada rules yang biasa disarankan oleh pakar pemakanan bagi mengelakkan si kecil alami alahan pada sesetengah makanan tertentu Untuk ketahui bagaimana...
Haiwan Dipukul Sampai Mati Dicekik Dikurung Dalam Sangkar Kecil Untuk Makanan Hiburan Manusia

Haiwan Dipukul Sampai Mati Dicekik Dikurung Dalam Sangkar Kecil Untuk Makanan Hiburan Manusia

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 356 hits
Pelbagai spesis haiwan disembelih dipukul dengan kejam dan dikurung dalam sangkar kecil semata mata untuk dijadikan sebagai hiburan dan makanan untuk manusia yang menggemari makanan eksotik dalam siri gambar terbaru yang menggambarkan betap...
Panduan Bisnes Makanan Dari Rumah

Panduan Bisnes Makanan Dari Rumah

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 286 hits
Pernah tak kita rasa nak buat Panduan Bisnes makanan dari rumah Tetapi modal yang kita ada ak berapa banyak Ada lah sekitar berberapa Ribu ringgit jer Contoh yang dekat sekitar RM3 ribu Dalam kepala mesti rasa nak tanam sesuatu yang boleh m...
Harga Bahan Makanan Asas Boleh Naik 20 Harga Sayur Cameron Highlands Boleh Naik

Harga Bahan Makanan Asas Boleh Naik 20 Harga Sayur Cameron Highlands Boleh Naik

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 327 hits
1 Krisis di pelabuhanThere is a crisis of sorts at the ports In this video below Dato Ameer Ali Mydin the Chairman of the Bumiputera Retailers Association and a group of other importers are complaining that there are delays in the berthing ...
Teknik Memasak Boleh Meningkatkan Kalori Dalam Makanan

Teknik Memasak Boleh Meningkatkan Kalori Dalam Makanan

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 294 hits
TEKNIK MEMASAK BOLEH MENINGKATKAN KALORI DALAM MAKANAN Ketika menjalani diet yang ketat kita cuba memilih makanan yang tidak mengandungi kalori yang terlalu tinggi Tetapi kita mungkin tidak tahu bahawa proses memasak yang kita lakukan boleh...
Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Tinta Bernoktah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Drama My Stolen First Kiss

Emy Yusuf Feat Driant Kenyang Beraya Chord

Dani Kurama Sumpah Kali Ini Chord

Kedai Mamak Sorok Minyak Masak And Then

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Aafiyah Minta Datuk Siti Nurhaliza Doa Supaya Dapat Adik Perempuan Di Makkah Curi Perhatian Warga Maya