Laksam Kelantan Asli Yang Sedap



Hari pertama persaraan, saya cuba sibukkan diri dengan memasak di dapur. Namun dalam kesibukan tersebut, perasaan seolah tercampak ke satu dunia lain, tetap ada. Serious tak tipu. Denyutan di hati tetap terasa suatu yang berbeza. Terasa kehilangan sesuatu. Tak tahu samada perasaan saya sedih atau gembira. 
Oleh kerana ramai sekali sahabat dan follower yang memberikan ucapan sempena hari persaraan sehingga saya terlupa yang hari ini adalah hari jadi saya. Malam tadi saya terpinga pinga bila melihat Hubby naik ke bilik seketika kerana saya tahu dia sedang menonton televisyen. Hahaha rupa rupanya dia hendak mengucapkan selamat hari jadi buat saya sebelum turun semula. 
Pagi ini pun, saya terkejut bila tiba tiba Aween datang membawa birthday gift buat saya. Memang betul betul terlupa. Dalam kepala saya hanya lah bersara, bersara dan bersara sahaja. Terharu kerana mereka tetap berusaha mendapatkan gift buat saya. Ya lah bukan mudah untuk mencarinya saat Perintah kawalan pergerakan sekarang ini. Sekarang kita masuk pula bab masakan.

Hari ini saya memasak laksam. Sebenarnya telah lama saya ingin membuat laksam. Hanya menunggu Ros ada di rumah bagi membantu saya. Tapi bila dah PKP nanti, terpaksa lah saya menyediakannnya sendiri. Semangat nak membuatnya lagi berkobar kobar bila masa PKP ni ramai yang menyediakan laksam.
Saya orang Kelantan, jadi saya boleh rasa macam mana rasa laksam yang sedap seperti di Kelantan. Ramai yang buat dan jual laksam tapi tidak ramai yang dapat membuat seperti laksam kelantan original.
Saya belajar cara menyediakan laksam Kelantan yang original dari sepupu saya yang saya panggil sebagai Kak Nik Yam. Masa saya kecil kecil dulu, Kak Nik Yam berniaga laksam. Pada tekak saya, laksam Kak Nik Yam ni lah yang paling sedap. Cuma saya menggunakan tepung gandum, tidak  tepung ubi seperti yang Kak Nik Yam guna. 

Kalau laksam Kelantan dulu dulu, sambalnya hanya menggunakan cili kering yang direndam dengan air panas dan ditumbuk dengan garam. Manakala belacan dan hirisan limau nipis dihidangkan untuk diambil sendiri oleh orang yang makan. Saya hanya makan sambal garam sahaja. Saya tak ambil belacan dan limau nipis.
Serious kepenatan menyediakan laksam ni sorang sorang, sangat berbaloi baloi. Ianya sangat sedap dan rasa seperti laksam Kelantan yang saya rindukan. Terus menambah 2 mangkuk besar. Memang banyak resepi laksam dalam internet. Macam macam cara tapi saya kekal dengan resepi laksam original seperti yang saya makan dulu dulu. Saya tidak suka yang laksam tebal. 
Jadi jika ada yang mahu mengikut resepi saya, kena baca resepi dulu betul betul sebelum mula membuatnya. Kuah laksam mesti pekat pekat baru sedap. Kalau orang berniaga, kuahnya cair kerana mereka mesti mengira kos dan keuntungan. Tapi kalau kita hendak makan sendiri, buatlah pekat sedikit. Barulah sedap. 
Jom layan resepi di bawah ini. Video penyediaannya di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba...

Laksam Kelantan AsliOleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:500 gm tepung beras  2 sudu besar tepung gandum1000 ml air sejuk1000 ml air panas
Cara cara:Satukan tepung gandum dan tepung beras. Tuang air biasa dulu dan kacau sebati sebelum dituang air panas pula. Kacau sebati. 
Lenser tudung periuk dengan minyak menggunakan tisu dapur. Panaskan periuk pengukus sehingga air mendidih. Masukkan tudung periuk atau pinggan plastik tahan panas yang telah dilenser minyak, ke dalam periuk pengukus. 
Tuangkan 1 cawan adunan dan tutup tudung pengukus. Kukus selama 3-4 minit atau sehingga ianya menggelembung sedikit. Jangan sampai menggelembung banyak sebab ianya akan melekat. Nota: saya tak suka adunan yang tebal. 
Bila adunan menggelembung, bolehlah diangkat. 


Dengan menggunakan garfu, cungkil sedikit dan gulung laksam sambil ditolak tolak sehingga bergulung dan akhirnya tolak ke dalam bekas tanpa perlu menyentuh dengan tangan.


Masukkan tudung periuk/pinggan seterusnya ke dalam periuk pengukus. Kacau adunan setiap kali hendak dikukus supaya tidak mendap.   

Setelah sejuk, bolehlah digunting laksam dan sedia untuk dimakan.



Nota: Lenser minyak untuk mula mula tudung periuk sahaja. Untuk seterusnya, tak perlu lagi letak minyak. Ulang dan buat sehingga habis. 
Sepupu saya yang dulu berniaga laksam menggunakan sedikit tepung kanji. Tapi saya gunakan tepung gandum.

Hari ini saya menggunakan separuh adunan laksam yang menghasilkan 6 gulung laksam.

Kuah Laksam KelantanOleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:600 gram ikan kembung - rebus dengan 3 keping asam keping dan garam½ kg santan segar pekat1 sudu besar lada hitam - tumbuk2-3 keping asam kepingGaramGula - opsyenal800-1000 ml air - saya guna 700 ml air
Bahan kisar:8-10 biji bawang merah½ inci halia
Cara cara:Ikan direbus dengan 3 keping asam keping dan garam. Angkat dan sejukkan. Ikan rebus diasingkan tulang dan isi. Kisar isi ikan dengan sedikit santan sehingga benar benar hancur. Tuang ke dalam periuk. 
Tulang dan kepala ikan dikisar bersama air dan ditapis untuk mengambil airnya. 
Tuangkan bahan kisar, asam keping, santan dan air secukupnya. Kacau rata. 

Setelah semua bergaul rata, baru dijerang di atas dapur. Masak dengan api sederhana sambil sentiasa di kacau sehingga mendidih.  Akhir sekali, masukkan lada hitam dan garam secukupnya. Boleh tambah air panas, jika kuah kelihatan pekat.

Sesuaikan rasa dan boleh ditutup api. Selepas tutup api, terus dikacau beberapa minit lagi untuk mengelakkan kuahnya berketul ketul. 

Sambal LaksamOleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:Segenggam cili kering - rebus 4 tangkai cili padi merahGaram secukupnya
Cara cara:Tumbuk cili dan garam sehingga hancur.  Nota: perlu dilebihkan garam. Nota: cili kering, boleh direbus atau direndam air panas.


Ulam ulaman LaksamUlam yang saya gunakan hari ini adalah seperti berikut:SaladKacang panjangTimunBunga kantan



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2020/04/laksam-kelantan-asli-yang-sedap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Buat Ketupat Sotong Kelantan Mudah Dan Paling Sedap Tutorial Bergambar

Cara Buat Ketupat Sotong Kelantan Mudah Dan Paling Sedap Tutorial Bergambar

papar berkaitan - pada 12/4/2020 - jumlah : 620 hits
Cara Buat Ketupat Sotong Kelantan Mudah Dan Paling sedap Tutorial Bergambar Salam semua ketupat sotong masakan tradisi orang melayu sebelah pantai timur Terutamanya di negeri Kelantan dan juga Terengganu Ketupat sotong atau dalam dialek Kel...
Cara Masak Ayam Ungkep Asli Yang Sedap Dan Terbaik

Cara Masak Ayam Ungkep Asli Yang Sedap Dan Terbaik

papar berkaitan - pada 11/4/2020 - jumlah : 702 hits
Resepi Ayam Ungkep Asli Hidangan Jawa Ayam ungkep adalah resepi orang Jawa yang menjadi hidangan paling simple untuk menyediakannya Ia adalah ayam yang diperap tutup di dalam kuali periuk dengan api sederhana besar setelah dicampur dengan b...
Resepi Mee Kuah Kelantan Sedap Dan Mudah

Resepi Mee Kuah Kelantan Sedap Dan Mudah

papar berkaitan - pada 15/4/2020 - jumlah : 533 hits
Bahan Bahan tulang daging mee kuning bawang merah bawang putih bawang besar halia lada hitam sawi carrot kobis telur tomatoCara Penyediaan Rebus tulang daging sampai empuk Panaskan minyak tumis bahan tumbuk Bila dah garing masukkan kedalam ...
Resepi Sambal Putik Pauh Kelantan Simple Dan Sedap

Resepi Sambal Putik Pauh Kelantan Simple Dan Sedap

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 497 hits
Resepi Sambal Pauh Simple Dan Sedap Salam semua ini satu lagi resepi orang Kelantan yang patut korang cuba Kalau dah masuk musim pauh kat sini orang Kelantan panggil buah pauh Kalau bahasa melayu betul panggil buah mangga muda Banyak kan bo...
Resepi Kuah Laksa Lemak Yang Sedap Dimakan Dengan Laksa Atau Laksam

Resepi Kuah Laksa Lemak Yang Sedap Dimakan Dengan Laksa Atau Laksam

papar berkaitan - pada 9/4/2020 - jumlah : 732 hits
RESEPI LAKSA LEMAK Assalamualaikum semua Semalam malas pulak nak masak apa apa untuk sarapan jadi Sha sarapan dengan nasi kerabu yang di beli di pasar alang alang keluar cari ikan segar di pasar Makan nasi kerabu memang sampai petang kekeny...
Sandwich Pattaya Sarapan Pagi Yang Mudah Sedap Kenyang Sampai Petang

Sandwich Pattaya Sarapan Pagi Yang Mudah Sedap Kenyang Sampai Petang

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 465 hits
Sandwich Pattaya Sarapan Pagi Yang Mudah Sedap Kenyang Sampai Petang Good morning peeps Ok buat yang buntu nak buat sarapan pagi tu mungkin boleh cuba resepi simple yang mudah sedap kenyang sampai petang ni Dipetik dari ayat hubby masa mula...
Petua Masak Sambal Tumis Yang Lebih Sedap Rasa

Petua Masak Sambal Tumis Yang Lebih Sedap Rasa

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 363 hits
Cara dan panduan masak sambal tumis ikan bilis sotong udang telur yang lebih sedap Ada tip penggunaan cili boh cili kering juga
Tip Masak Sambal Tumis Pekat Sedap

Tip Masak Sambal Tumis Pekat Sedap

papar berkaitan - pada 13/4/2020 - jumlah : 279 hits
Nak share tips nak buat sambal tumis sotong sedap yang pekat dan tak berair Juga boleh Kekny share resepi sambal tumis yang sedap Kalau orang Kedah panggil sambal ni mesti pekat berdodoi maksudnya pekat macam dodol yang baru masak panas tu ...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Mitarashi Dango

Anak Lelaki Cenderung Ada Autisme 4 Kali Ganda Dari Perempuan Dr Say Kongsi Faktanya

Uyaina Arshad Selamat Bersalin Anak Kedua Alhamdulillah Kedatangan Anakanda Kedua Yang Dikasihi

Ini Isi Pembahasan Presiden Jokowi Dengan Gubernur Jenderal Australia