Konsep Pengasingan Kuasa Pemerintahan Malaysia



Pengasingan kuasa (Doctrine of Power) merupakan konsep asas dalam kerajaan-kerajaan moden terutama bagi negara mengamalkan amalan demokrasi.
Doktrin pengasingan kuasa diperkenalkan oleh Montesquieu, seorang ahli falsafah terkemuka Perancis.
Idea terpenting mengenai pengasingan kuasa ialah orang atau badan yang sama tidak harus bertanggungjawab bagi membuat undang-undang, menguatkuasakannya dan menghukum orang-orang yang melanggarnya.
Dalam erti kata yang ekstrim, doktrin tersebut melibatkan pembahagian kuasa pemerintahan yang jelas antara badan-badan perundangan, eksekutif  dan kehakiman tanpa sebarang pertindihan.
Sebagai contoh, pihak eksekutif tidak harus mempunyai kuasa dalam hal-hal perundangan atau kehakiman.
Malaysia mengamalkan pemerintahan Raja Berperlembagaan yang bermaksud Raja yang memerintah mengikut kuasa yang diberikan kepada Seri Paduka Banginda Yang Di-Pertuan Agong oleh Perlembagaan. Baginda harus bertindak atas nasihat Kabinet atau nasihat seorang Menteri yang bertindak di bawah kuasa am Kabinet (biasanya Perdana Menteri).
Sebagai Ketua Negara Malaysia, Yang DiPertuan Agong berada di kemuncak ketiga-tiga bidang kuasa eksekutif, perundangan dan kehakiman.
Yang DiPertuan Agong mempunyai keutamaan yang melebihi semua orang di Malaysia dan tidak boleh didakwa dalam perbicaraan mana-mana Mahkamah. Baginda merupakan lambang kedaulatan dan perpaduan negara.
BADAN PERUNDANGAN
Badan perundangan dalam sistem Kerajaan Malaysia dikenali Parlimen yang terdiri Dewan Rakyat dan Dewan Negara. Parlimen Malaysia berfungsi sebagai platform bagi Kerajaan Persekutuan menggubal undang-undang.
Dari segi prosedur, undang-undang yang dibentang dan diluluskan oleh Dewan Rakyat dan Dewan Negara akan diangkat untuk mendapat perkenan Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong, sebelum diwartakan dan dikuatkuasakan di seluruh negara.
Selain penggubalan undang-undang, Parlimen Malaysia berfungsi meluluskan pindaan kepada undang-undang persekutuan, memeriksa dasar-dasar serta meluluskan perbelanjaan Kerajaan Persekutuan dan hasil-hasil cukai yang baru.
Parlimen Malaysia juga menjadi forum untuk ahli parlimen membahaskan isu-isu berkepentingan nasional serta menyampaikan pandangan dan kritikan berhubung perkara-perkara yang berlaku dalam dan luar negara.
BADAN EKSEKUTIF
Badan Eksekutif merupakan badan pemerintah bagi Kerajaan Malaysia. Ia juga dikenali sebagai Kabinet atau Jemaah Menteri.
Badan ini dibantu oleh jentera Pentadbiran Awam (Perkhidmatan Awam) yang bertanggungjawab melaksana dan menguatkuasakan undang-undang, dasar-dasar awam dan mentadbir negara.
Kuasa Jemaah Menteri dijelaskan dibawah Perkara 39, Perlembagaan Persekutuan. Berdasarkan peruntukan tersebut, kuasa memerintah (eksekutif) bagi Persekutuan terletak pada Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong dan kuasa tersebut boleh dijalankan oleh Jemaah Menteri atau Menteri-menteri yang diberi kuasa oleh Jemaah Kabinet.
BADAN KEHAKIMAN
Badan Kehakiman berperanan menyelesaikan sesuatu bentuk perselisihan  atau pertikaian di kalangan rakyat dan di antara rakyat dengan pihak berkuasa.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2020/07/gfe.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Banci 2020 Bantu Susun Masa Depan Malaysia

Banci 2020 Bantu Susun Masa Depan Malaysia

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 412 hits
PUTRAJAYA 4 JULAI Bancian Penduduk dan Perumahan Malaysia 2020 yang bermula Selasa ini adalah satu pengumpulan data komprehensif bagi membantu negara dalam menyusun keperluan dan merencana masa hadapan rakyat Malaysia yang lebih baik Ketua ...
Tiga Ubi Terengganu Barisi Skuad Malaysia

Tiga Ubi Terengganu Barisi Skuad Malaysia

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 236 hits
Foto oleh media TFC KUALA TERENGGANU 4 Julai Tiga pemain muda Terengganu Football Club bakal membarisi pasukan Malaysia B 19 selepas terpilih menjalani latihan pusat bermula esok TFC dalam satu kenyataan berkata mengetuai senarai itu ialah ...
Cov 19 Belum Tamat Virvs Baru Pula Dikesan Di Malaysia Pended4han Terkini Dr Noor Hisham

Cov 19 Belum Tamat Virvs Baru Pula Dikesan Di Malaysia Pended4han Terkini Dr Noor Hisham

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 285 hits
MALAYSIA Hari ini kec0h mengatakan bahawa v1irus polio dikesan di Labuan Malaysia Berikut kami kongsikan laporan akhbar dan media pada hari ini berkaitan perkara tersebut Menurut satu laporan dari Sabahpost dengan tajuk Vi1rus Polio dikesan...
The Great Reset A Progressive S Agenda For Malaysia

The Great Reset A Progressive S Agenda For Malaysia

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 327 hits
Malaysia s race communal politics traces its roots to the Japanese occupation and the immediate aftermath in 1945 That was 75 years ago The Umno dominant polity began in the aftermath of the May 1969 crisis and this was 51 years ago A perio...
England Isytihar Malaysia Negara Berisiko Rendah

England Isytihar Malaysia Negara Berisiko Rendah

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 337 hits
Malaysia Thailand Singapura dan Vietnam merupakan antara negara negara Asia Pasifik yang dibenarkan kembali atau melawat England tanpa perlu menjalani proses kuarantin 14 hari Kementerian Pengangkutan negara itu pada Jumaat mendedahkan lebi...
Youths Show Malaysia S Lawmakers That Virtual Parliament Completely Possible

Youths Show Malaysia S Lawmakers That Virtual Parliament Completely Possible

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 234 hits
The initiative known as Parlimen Digital saw 222 youth representatives reflecting the federal seats in Malaysia convene a two day debate session beginning today Picture via Twitter Parlimen Digital MYKUALA LUMPUR July 4 Frustrated with the ...
Pasangan Youtuber Jepun Harap Covid 19 Segera Berakhir Rindu Makanan Malaysia

Pasangan Youtuber Jepun Harap Covid 19 Segera Berakhir Rindu Makanan Malaysia

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 347 hits
KUALA LUMPUR 5 Julai Dalam badak itu ada gula kelapa sangat sedap Boleh buat kita ketagih Bila saya buat saya akan letak banyak gula kelapa di dalam dan makan tak henti sampai saya pun jadi badak Reaksi spontan yang comel oleh pasangan Yout...
Al Jazeera Burukkan Malaysia Tentang Covid19 Dengan Falsenews Tentera Bawang Jalankan Tugas

Al Jazeera Burukkan Malaysia Tentang Covid19 Dengan Falsenews Tentera Bawang Jalankan Tugas

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 442 hits
Semalam Al Jazeera menerbitkan sebuah dokumentari berdurasi 30 minit memaparkan langkah kerajaan Malaysia menangani Covid 19 yang menurut agensi berita antarabangsa itu sebagai menekan tidak berperikemanusiaan dan bersifat prejudis terhadap...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City