Kisah Seorang Lelaki Yang Tidak Tahu Membaca Al Quran Tapi Kuburnya Bercahaya Memancar Ke Langit Rileks Media


1. Suatu kisah yang diceritakan dalam tazkirah di Masjid Sultan Zainal Abidin Kuala Terengganu.
2. Seorang lelaki melalui sebuah kawasan perku buran di suatu malam yang kelam dan sunyi. Tiba-tiba ia terpandang suatu cahaya yang terang benderang muncul dari sebuah ku bur, dan terus menjulang ke langit.
3. Terpegun dan kaku melihat kejadian itu. Dia terfikir kemungkinan ku bur ini adalah ku bur seseorang yang sangat istimewa. Samada ia seorang wali Allah atau ulama atau orang soleh yang istimewa kedudukannya di sisi Allah.
4. Diambilnya sebatang kayu lalu dipacak di atas ku buran yang bercahaya itu. Keesokan harinya lelaki itu datang lagi kekawasan perku buran itu dengan ditemani beberapa orang kampung.
5. Beliau ingin menyelidiki dan ingin mengetahui ku bur siapakah yang sangat ajaib itu.
6. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut, lelaki itu berkunjung kerumah simati dan bertemu dengan isteri simati lalu menceritakan keajaiban yang dilihat diperku buran suaminya.
7. Anihnya isteri sima ti terkejut dan kehairanan. Dia sangat mengenal suaminya. Suaminya bukan siapa-siapa. Suaminya seorang petani biasa saja.
8. Bukan seorang alim, bukan seorang ahli ibadat, bukan orang soleh, apa lagi bukan imam, bukan muazzin, bukan guru al-Quran. Malah suaminya tidak pandai membaca Quran dan dia tidak pernah mendengar suaminya membaca Quran.
9. Akhirmya lelaki itu bertanya apakah perkara-perkara anih yang sima ti selalu lakukan dalam kehidupan sehari-harinya.
10. Akhirnya isteri sima ti teringat suatu perkara yang selalu dilakukan oleh si ma ti, setiap kali sebelum tidur pada setiap malam suaminya akan mengambil wudhu, kemudian masuk di dalam suatu bilik lalu diambilnya al-Qur’an di atas rak, lalu dicium dan dipeluknya dengan penuh kecintaan dan kasih sayang.
11. Ia akan duduk dan membelek al-Qur’an itu sehelai demi sehelai seperti sedang membaca, sedangkan ia seorang yang buta al-Quran. Dia akan mera ba-ra ba ayat-ayat Quran itu dengan tangannya, seolah-olah sedang menyentuh dan mebelai sesuatu yang sangat dikasihi.
12. Tambah isteri sima ti lagi, ia pernah mendengar rintihan dan esakan tangis suaminya yang sangat sedih, mendayu-dayu dengan penuh penyesalan. Tuhanku! Ampunkanlah aku kerana aku tidak mampu membaca kalimah-kalimahmu ini. Janganlah engkau hukum aku di atas kebodohanku ini ya Allah.
Wahai Qalam Allah, maafkan kesalahan ku. Aku tidak mampu membaca kalimah-kalimahmu. Aku tidak dapat bersahabat dengan mu. Aku tidak dapat memahami mu. Tapi aku sangat mengasihi mu. Aku sangat mencintaimu.Wahai Qalamullah, jangan lah engkau mendakwa aku, jangan engkau menuduh aku dihadapan Allah diakhirat nanti.
13. Lelaki itu meminta untuk melihat al-Quran kesayangan suaminya itu. Benar dan sangat mengharukan apabila ia melihat naskah yang mulia itu kelihatan lusuh, helaian-helaiannya kelihatan selalu dibelek berkali-kali. Dan ada bekas-bekas airmata di kertasnya, tanda seseorang sering menangis berjurai airmatanya tatkala membuka lembaran yang maha suci ini.
14. Pastinya lelaki ini sangat mulia peribadinya. Hatinya telah bersatu dengan ruh al-Quran. Dia sangat mengasihi kalimah-kalimah Allah itu dengan sesungguhnya. Bererti ia mengasihi Allah dengan seluruh jiwa dan raganya.
15. Marilah kita menghidupkan al-Quran di dalam masjid kita, didalam rumah kita, di dalam diri kita, setiap masa dan ruangkan masa setiap hari untuk membaca dan fahami isi-isinya.Share kan cerita ini supaya kebaikan daripadanya dapat dimanfaat kepada kita semua.
Source link
The post KISAH SEORANG LELAKI YANG TIDAK TAHU MEMBACA AL-QURAN, TAPI KUBURNYA BERCAHAYA MEMANCAR KE LANGIT – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/kisah-seorang-lelaki-yang-tidak-tahu-membaca-al-quran-tapi-kuburnya-bercahaya-memancar-ke-langit-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Hukum Membaca Al Quran Tanpa Menutup Aurat Dan Sambil Berbaring Rileks Media

Apa Hukum Membaca Al Quran Tanpa Menutup Aurat Dan Sambil Berbaring Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 324 hits
Wanita wajib menutup aurat kalau mau bertemu dengan yang bukan muhrim dan kalau mau shalat seperti yang diterangkan dalam hadis berikut Sesungguhnya Allah tidak akan menerima shalat wanita yang sudah baligh kecuali menutup auratnya Hadits i...
Cikgu Saya Daftar Guna Duit Seringgit Boleh Guru Ini Kongsi Kisah Sedih Pelajar Bayar Yuran Rileks Media

Cikgu Saya Daftar Guna Duit Seringgit Boleh Guru Ini Kongsi Kisah Sedih Pelajar Bayar Yuran Rileks Media

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 423 hits
Tidak berkemampuan untuk membayar yuran sekolah dan memberi sumbangan pendaftaran persekolahan pastinya akan terjadi setiap kali sesi persekolahan bermula Bagi ibu bapa yang mampu mereka mungkin tidak ada masalah besar tentang hal tersebut ...
Ternyata Ini 4 Cara Membuat Wajah Bercahaya Tanpa Perlu Make Up Khas Buat Wanita Rileks Media

Ternyata Ini 4 Cara Membuat Wajah Bercahaya Tanpa Perlu Make Up Khas Buat Wanita Rileks Media

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 361 hits
Memiliki wajah bercahaya adalah keinginan dari semua wanita dan lelaki Wajah bercahaya bukan bererti harus berwajah cantik Banyak wanita yang memiliki wajah cantik tetapi tidak sedap dipandang mata Sebaliknya banyak wanita yang memilki waja...
Allahu Akbar Seorang Nenek Warga Uk Menghembuskan Nafas Terakhir Selepas Syahadah Rileks Media

Allahu Akbar Seorang Nenek Warga Uk Menghembuskan Nafas Terakhir Selepas Syahadah Rileks Media

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 501 hits
Subhanallah Kisah ini sungguh mengujakan Seorang lelaki Muslim menceritakan semasa beliau sedang melawat seorang pesakit Muslim di Hospital London ada seorang pesakit wanita Inggeris tua yang sedang dirawat di Unit Penjagaan Rapi berteriak ...
Amalkan Membaca Al Mathurat Pagi Dan Petang Ganjarannya Dalam Rumah Tangga Datang Tak Disangka Sangka Rileks Media

Amalkan Membaca Al Mathurat Pagi Dan Petang Ganjarannya Dalam Rumah Tangga Datang Tak Disangka Sangka Rileks Media

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 413 hits
Doa merupakan senjata bagi umat Islam Malah Al Quran juga adalah sumber penawar baik daripada segi zahir mahupun batin Justeru sebagai suami isteri menjadi kewajipan suami untuk membimbing isteri dan keluarga mendekatkan diri dengan agama s...
Kisah Rezeki Dan Barakah Rileks Media

Kisah Rezeki Dan Barakah Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 384 hits
Ada seorang lelaki tua ni di zaman Nabi Musa a s dia sentiasa sibuk berzikir kepada Allah tetapi macam terganggu sikit sebab setiap hari dia asyik fikir risau pasal rezeki dia Hari hari memang rezeki dia ada sebuku roti je Suatu hari Nabi M...
Allahuakhbar Inilah Surah Dalam Al Quran Yang Nilainya Sepertiga Al Quran Rileks Media

Allahuakhbar Inilah Surah Dalam Al Quran Yang Nilainya Sepertiga Al Quran Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 325 hits
Sudah tentu anda tahu bahawa nilai pahala jika membaca 3 kali surah ini adalah bersamaan dengan anda membaca Al Quran dan isinya Adakah kenyataan ini benar dan mengapa sebegitu besar nilainya Surah al Ikhlas Antara surah yang terpendek hany...
Kisah Anak Muda Solat Subuh Rileks Media

Kisah Anak Muda Solat Subuh Rileks Media

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 351 hits
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh Segala puji bagi Allah Rabb sekelian alam Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat S...
Kisah Pengalaman Arwah Dr Haron Din Masuk Dalam Kaabah Rileks Media

Kisah Pengalaman Arwah Dr Haron Din Masuk Dalam Kaabah Rileks Media

papar berkaitan - pada 17/2/2019 - jumlah : 1039 hits
Saya pernah tawaf di Baitullah seorang diri Pelik tetapi benar Waktu itu iaitu empat tahun sudah saya datang ke Mekah Allah taala lah yang mengaturkannya saya dapat peluang untuk masuk ke dalam Kaabah Sebab saya datang atas tetamu tokey yan...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Deja Vu For Ringgit As It Heads Towards Dreaded 4 80 Level

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Tamago Kake Gohan



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Cara Kongsi Duit Raya Melalui Touch N Go Ewallet

Kepedulian Seorang Pemimpin

Laporan Produksi Yufid Bulan Maret 2024

Mengenal Pafi Dan Peranan Pafi Dalam Industri Kesehatan

Panduan Membuat Salinan Iklan Media Sosial Dengan Alat Parafrase Ai

Singapore Travel Insurance For Europe What To Look For In A Comprehensive Policy