Kisah Rezeki Dan Barakah Rileks Media


Ada seorang lelaki tua ni, di zaman Nabi Musa a.s, dia sentiasa sibuk berzikir kepada Allah tetapi macam terganggu sikit sebab setiap hari dia asyik fikir risau pasal rezeki dia. Hari-hari memang rezeki dia ada sebuku roti je.
Suatu hari, Nabi Musa a.s lalu tempat orang tua tu. Orang tua tu pun fikir ini lah peluang yang terbaik untuk dia tanya Nabi Musa a.s untuk tanya Allah tentang rezeki dia.
Dia pun tegur dan beri salam kepada Nabi Musa a.s dan dengan teragak-agak dia tanya, “Wahai Nabi Musa a.s, apabila tuan bercakap kepada Allah, bolehkah tuan memohon Allah meningkatkan rezeki saya? Dari dulu sampai sekarang, saya hanya dapat sebuku roti setiap hari. Saya berhajat untuk dapat lebih. Bolehkah saya dapat lebih daripada tu? Jika tuan bertanya kepadaNya, sesungguhnya pasti Allah akan menjawab permintaan tuan dan memberikan saya lebih.”
Nabi Musa a.s pun setuju dan kemudian selepas bertanya, Nabi Musa a.s mendapat jawapan bahawa rezeki yang telah ditetapkan dan ditakdirkan kepada org tua uni memang sebuku roti setiap hari sepanjang hayat dia. Nabi Musa a.s pun sampaikan kepada orang tua tu apa yang dia diberitahu.
Orang tua itu berasa sungguh gembira. Dia bertepuk tangan dengan gembira. Terkejut dengan tindak balas ini Nabi Musa a.s bertanya kepadanya sebab kegembiraannya. Lelaki itu menjawab, “Jika dah ditakdirkan, maka saya tidak mempunyai apa-apa yang perlu dibimbangkan. Sekurang-kurangnya saya akan sentiasa menerima satu buku roti untuk sepanjang hidup saya!” Dan dengan itu dia kembali untuk solat dan ibadat dia.
Tidak perlu risau bimbang
Setelah beberapa bulan berlalu, ketenangan lelaki itu meningkat dengan pengetahuan bahawa dia tidak perlu risau bimbang tentang rezekinya.
Ini membolehkan beliau memberi tumpuan lebih kepada ibadat dia terhadap Allah yang menyebabkan dia mempunyai masa yang kurang tumpuan kepada makanan dan juga kurang masa untuk makan.
Jadi, dari dia memakan satu buku roti sehari, dia hampir tidak berjaya makan separuh roti.
Baki roti tu kemudian diletakkan di satu sudut. Tidak lama kemudian, longgokan di sudut tu mula meningkat, sehingga ia menjadi satu timbunan besar.
Pada satu pagi, ada penggembala yang berjalan melalui kampung tersebut dan berhenti untuk bercakap dengan lelaki tua itu. Dia sedang mencari rumput kering untuk ternakan beliau tetapi tidak berjaya menjumpai apa-apa makanan.
Berilah kepada haiwan
Orang tua itu berkata kepadanya, “Apa kata kalau kamu bawa roti-roti yang terletak dalam timbunan itu, lembutkan semuanya dengan air dan berilah makan kepada haiwan anda!”
Penggembala itu pun lakukan seperti apa yang dicadangkan orang tua tu dan haiwan ternakan dia pun makan semua roti tu sampai habis.
Untuk tanda berterima kasih kepada org tua tu, pengembala tu memberikan seekor kambing ternakan dan meneruskan perjalanan dia.
Bertukar menjadi taman
Masa berlalu setelah berbulan-bulan dan bertahun-tahun, dan apabila Nabi Musa a.s melalui lagi kawasan orang tua tu, dengan kagum beliau mendapati bahawa tempat orang tua itu ting gal, telah bertukar menjadi sebuah taman.
Ada pokok-pokok buah-buahan tumbuh berhampiran, dan haiwan-haiwan ternakan meragut tidak jauh dari situ.
Terdapat sebuah ladang gandum, dan suasana kesejahteraan. Nabi Musa a.s mendapat tahu bahawa semua ini adalah milik orang tua yang sama.
Nabi Musa hairan
Nabi Musa a.s pun menjadi hairan, kerana dia tahu apa yang ditulis dalam takdir orang tua itu – sebuku roti sehari. Nabi Musa a.s pergi untuk mengetahui apa yang terjadi.
“Bagaimana ini boleh berlaku? Sebuku roti sehari adalah apa yang tertulis, namun dia memiliki begitu banyak lagi.”
Inilah iktibar
Jawapannya, sesuatu yang kita semua perlu mengambil iktibar.
Satu buku roti adalah rezeki yang telah ditulis untuk orang tua tu.
Pokok-pokok buah-buahan, binatang ternakan dan ladang tanaman adalah barakah (keberkatan) yang datang dari penerimaan apa yang telah tertulis untuk kehidupan dia.
Ganjaran dan barakah
Semua tu adalah ganjaran atas kepercayaan sempurna pada Allah.
Barakah adalah hasil daripada peralihan dalam tumpuan dari apa yang dia mahu, kepada mensyukuri dan menikmati apa yang dia ada sehinggakan walaupun selepas makan seberapa banyak yang dia mahu, dia tetap mempunyai baki. Keperluannya telah menjadi sangat kecil.
Kelimpahan barakah ini diberikan dalam kehidupan orang tua itu disebabkan kemurahan hati dan kesediaan untuk berkongsi apa yang dia ada.
Jadi rezeki memang ditakdirkan. Tetapi,Barakah datang apabila kita bertaqwa kepada Allah, apabila kita bermurah hati dengan apa yang kita ada, apabila kita bersyukur dan apabila kita meletakkan ibadah & zikrullah di atas segala-galanya.
Semoga Allah menjadikan kita dalam kalangan hambaNya yang bersyukur, taat, kemurahan & kebesaran hati.
Hanya Allah Maha Mengetahui
Perkara Yang Benar.
Source link
The post KISAH REZEKI DAN BARAKAH – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/kisah-rezeki-dan-barakah-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selalu Amalkan Dzikir Ini Di Waktu Pagi Insya Allah Akan Selalu Dicukupkan Rezeki Dan Dimudahkan Urusannya Rileks Media

Selalu Amalkan Dzikir Ini Di Waktu Pagi Insya Allah Akan Selalu Dicukupkan Rezeki Dan Dimudahkan Urusannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 434 hits
Dzikir pagi berikut patut diamalkan karena akan membuat kita lebih semangat di pagi hari dan dimudahkan Allah dalam segala urusan Untuk waktunya yang utama dibaca saat masuk waktu Shubuh hingga matahari terbit Namun boleh juga dibaca sampai...
3 Cara Dalam Islam Yang Paling Berkesan Untuk Menarik Rezeki Melimpah Ruah Rileks Media

3 Cara Dalam Islam Yang Paling Berkesan Untuk Menarik Rezeki Melimpah Ruah Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 439 hits
3 cara dalam islam yang paling berkesan untuk menarik rezeki melimpah ruah Yang pertama Menarik Rezeki Dengan Bersedekah Ramai yg tidak tahu bahawa amalan bersedekah mampu utk membawa rezeki yg melimpah ruah kepada si pemberi rezeki Amalan ...
Ini 7 Zikir Pembuka Rezeki Amalan Yang Mustajab Rileks Media

Ini 7 Zikir Pembuka Rezeki Amalan Yang Mustajab Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 372 hits
1 Memperbanyak membaca La Hawla Wala Quwwata Illa Billah Maksud Tiada daya dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah semata mata Barangsiapa yang lambat datang rezekinya hendaklah banyak mengucapkan La hawla Wala Quwwata Illa bill...
Kisah Pelajar Hidup Susah Di Negara Orang Namun Selepas Mengamalkan Surah Al Waqiah Terjadi Sesuatu Rileks Media

Kisah Pelajar Hidup Susah Di Negara Orang Namun Selepas Mengamalkan Surah Al Waqiah Terjadi Sesuatu Rileks Media

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 316 hits
Segala ketentuan dalam hidup ini telah pun ditetapkan oleh Allah samada didalam bab Jodoh A jal Rezeki dan semua dalam kehidupan kita Rezeki tidak akan datang bergolek tanpa usaha kita sendiri Jangan lupa segala suruhan Allah dan tinggalkan...
Kisah Anak Muda Solat Subuh Rileks Media

Kisah Anak Muda Solat Subuh Rileks Media

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 348 hits
Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh Segala puji bagi Allah Rabb sekelian alam Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat S...
Rezeki Melimpah Ruah Sebab Jujur Tak Pernah Tinggal Doakan Ibu Bapa Dan Isteri Rileks Media

Rezeki Melimpah Ruah Sebab Jujur Tak Pernah Tinggal Doakan Ibu Bapa Dan Isteri Rileks Media

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 421 hits
Terkadang kita melihat ada pasangan suami isteri bekerja siang dan malam namun hidup mereka terasa sentiasa sempit Pun begitu ada pula sebahagiannya dari sehari ke sehari rezeki yang Allah kurniakan semakin bertambah tambah dan dinikmati de...
Daun Oregano Bukan Guna Untuk Masakan Je Tapi Boleh Jadi Penawar Batuk Rileks Media

Daun Oregano Bukan Guna Untuk Masakan Je Tapi Boleh Jadi Penawar Batuk Rileks Media

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 564 hits
Bila musim musim hujan begini biasanya kesihatan keluarga sering juga terganggu Sering batuk dan selesema umpamanya Selain perlu makan ubat yang disarankan doktor untuk merawatnya ada baiknya mencuba dengan rawatan menggunakan daun oregano ...
Hama Resdung Yang Halus Akan Keluar Melalui Kulit Muka Merawat Masalah Resdung Dan Kulit Berminyak Rileks Media

Hama Resdung Yang Halus Akan Keluar Melalui Kulit Muka Merawat Masalah Resdung Dan Kulit Berminyak Rileks Media

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 912 hits
Balik kerja ni kulit wajah pun berminyak jadi petang ni saya nak kongsikan petua untuk merawat kulit wajah yang gatal dan berminyak petua ini juga sangat sesuai bagi masalah resdung Saya sendiri amalkan dari usia berbelasan tahun dan sekara...
Begini Cara Tepat Bersihkan Kerang Dan Siput Sedut Rileks Media

Begini Cara Tepat Bersihkan Kerang Dan Siput Sedut Rileks Media

papar berkaitan - pada 31/1/2019 - jumlah : 401 hits
Kera cunan makanan berlaku tanpa kita duga Makanan berbentuk cengkerang seperti kerang dan siput sedut dan rangkaian siput lain paling beri siko terdedah dengan pelbagai kotoran Mana tidaknya kotoran yang tertinggal di dalam cengkerang ini ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Potong Ikan Keluar Api

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations

Asan Lembu The Movie



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan