Amalkan Membaca Al Mathurat Pagi Dan Petang Ganjarannya Dalam Rumah Tangga Datang Tak Disangka Sangka Rileks Media


Doa merupakan senjata bagi umat Islam. Malah Al-Quran juga adalah sumber penawar baik daripada segi zahir mahupun batin. Justeru, sebagai suami isteri menjadi kewajipan suami untuk membimbing isteri dan keluarga mendekatkan diri dengan agama, selain menuntut apa yang disuruh dan mening galkan apa yang dilarang sebagai sen jata untuk miliki rumah tangga bahagia.
Suami isteri yang sedang berdepan dengan masalah elok menjadikan wirid dan doa Al-Mathurat ini sebagai amalan di waktu pagi dan petang. Bahkan banyak ganjaran untuk rumah tangga yang anda berdua boleh peroleh dengan mengamalkan Al-Mathurat. Pasti selepas anda sudah mengetahui ganjarannya, anda akan rasa sayang untuk mening galkannya walaupun satu doa.
Kelebihan Mengamalkan Al-Mathurat
Tidak dihampiri syaitan
Rumah dan keluarganya terselamat daripada perkara yang tidak diingini.
Allah mencukupkannya dengan apa yang sangat diperlukan dari segi urusan dunia dan akhirat.
Orang yang membacanya kemudian dia ma ti pada hari atau malam tersebut maka Allah akan menjamin untuknya syurga.
Selamat dari segala sesuatu.
Allah menyempurnakan nikmatnya ke atas orang yang membacanya.
Diredhai Allah SWT.
Tidak ada sesuatu yang mendatangkan mudarat ke atasnya.
Terhindar daripada syirik.
Selamat dari bisa atau sengatan semua makhluk yang beracun.
Dimudahkan menyelesaikan hutang-hutang.
Berhak untuk mendapat syafaat pada hari kiamat.
Membacanya di waktu pagi akan dipelihara Allah SWT hingga ke petang. Siapa yang membacanya di waktu petang akan dipelihara hingga ke waktu pagi.
Mengamalkannya umpama mengamalkan sunnah Rasulullah SAW dari sudut zikir dan berdoa, dan pelbagai lagi kelebihan.
Amalan Suami Isteri
Jika anda berada di sebelah suami yang sedang memandu, bacakanlah wirid dan doa harian ini. Biar suami di sebelah mendengar bacaan anda. Ikut tertibnya, jika perlu membaca tiga kali sehingga habis sebagaimana yang terkandung dalam buku Al Mathurat.
Ada bahagian wirid dan doa yang perlu diperhatikan dengan teliti terutamanya ketika membaca sebelah pagi atau petang. Ada beberapa bahagian ayat perlu diubah mengikut masa membacanya. (boleh rujuk buku Al Mathurat)
Sebaiknya, bacalah sampai doa terakhir dalam Al Mathurat. Kadangkala kerana ingin cepat, kita mengelak daripada membaca wirid dan doa ini sampai habis. Terjemahan doa ini sahaja membaca makna yang cukup besar dalam menyatukan hati-hati insan yang dekat dengan pengamalnya.
Andai anda sedang berselisih dengan suami atau isteri, bacalah doa akhir ini kerana ia mampu menyatukan hati, selain mengeratkan lagi hubungan kasih sayang antara pasangan malah anak-anak.
Agar hidup yang baharu dibina diberkati dan dilindungi, cuba ikhtiar dengan pendekatan Islam. Nescaya kehidupan sebagai suami dan isteri akan mendapat rahmat juga keberkatan daripada Allah SWT.
Doa Akhir 
“Ya Allah, menjelanglah kini malam (ciptaan)-Mu, beredarlah sudah siang-Mu, inilah keluhan suara dan pinta para du‘at-Mu. Maka oleh itu ampunkanlah dosaku. Ya Allah, engkau mengetahui bahawa hati-hati ini… (bayangkan wajah rakan seperjuangan) telah berkumpul kerana mengasihi-Mu, bertemu untuk mematuhi (perintah-Mu), bersatu memikul beban dakwah-Mu. Hati-hati ini telah mengikat janji setia mendaulat dan menyokong syariat-Mu. Maka eratkanlah Ya Allah ikatannya.
Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini. Tunjukkanlah kepada hati-hati ini dengan pengetahuan sebenar tentang-Mu.
Jika engkau mentakdirkan mati maka matikanlah pemilik hati-hati ini sebagai para syuhada dalam perjuangan agama-Mu. Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong.
Ya Allah, perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah restuilah dan sejahterakanlah junjungan kami (Nabi) Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda semuanya.”
* Ketika membaca doa ini, niatkanlah untuk suami/isteri dan jangan lupa menyebut namanya.
Pengertian Al-Mathurat
1. Al-Mathurat merupakan wirid dan doa harian yang diamalkan oleh Rasulullah SAW. Ia disusun dan dihimpunkan oleh al-Imam As-Syahid Hasan Al-Banna berdasar dalil-dalil sahih. Rasulullah SAW adalah orang yang paling mengetahui betapa besarnya ganjaran yang diperoleh daripada amalan doa dan wirid ini.
2. Terdapat dua jenis yang boleh dibaca iaitu Sughra dan Kubra. Andainya anda diburu waktu, sudah memadai membaca jenis Sughra kerana surah pilihan dan doanya lebih ringkas.
3. Wirid, doa, zikir dan istighfar dalam Al-Mathurat ini akan memantapkan jiwa di samping memiliki keutamaan dalam segala aspek kehidupan. Mendidik hati agar sentiasa merindui Ilahi, memberi kelapangan hidup dan kesihatan jasmani.
4. Bagi seorang Muslim masanya tidak berlalu begitu saja. Di kala pagi dan petang, dia sentiasa bertasbih, istighfar, tahmid dan berdoa kepada Allah SWT dengan zikir yang ma’thur (yang berasal daripada Nabi SAW).
5. Jika sesiapa mengamalkan zikir Al-Mathurat, anda akan merasakan perbezaannya dengan hari-hari yang tidak dimulakan dengan zikir Al-Mathurat. Begitulah kekuatan doa dan wirid dalam Al-Mathurat yang dianggap sen jata orang mukmin.
Sumber: pesonapengantin
Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 
Source link
The post Amalkan Membaca Al-Mathurat Pagi dan Petang, Ganjarannya Dalam Rumah Tangga Datang Tak Disangka-sangka – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/amalkan-membaca-al-mathurat-pagi-dan-petang-ganjarannya-dalam-rumah-tangga-datang-tak-disangka-sangka-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selalu Amalkan Dzikir Ini Di Waktu Pagi Insya Allah Akan Selalu Dicukupkan Rezeki Dan Dimudahkan Urusannya Rileks Media

Selalu Amalkan Dzikir Ini Di Waktu Pagi Insya Allah Akan Selalu Dicukupkan Rezeki Dan Dimudahkan Urusannya Rileks Media

papar berkaitan - pada 7/2/2019 - jumlah : 108 hits
Dzikir pagi berikut patut diamalkan karena akan membuat kita lebih semangat di pagi hari dan dimudahkan Allah dalam segala urusan Untuk waktunya yang utama dibaca saat masuk waktu Shubuh hingga matahari terbit Namun boleh juga dibaca sampai...
Cara Solat Dhuha Yang Mudah Berserta Doa Boleh Anda Amalkan Seawal Pagi Rileks Media

Cara Solat Dhuha Yang Mudah Berserta Doa Boleh Anda Amalkan Seawal Pagi Rileks Media

papar berkaitan - pada 29/1/2019 - jumlah : 122 hits
Cara Mengerjakan Sholat Dhuha Sholat Dhuha merupakan Shalat Sunnah yg dikerjakan minimal dua Raka at dan bisa dikerjakan maksimal 12 Raka at yg masing masing dua Raka atnya diakhiri dg satu salam Kemudian Waktu Sholat Dhuha sendiri bisa dik...
Rahsia Amalan Suami Isteri Ini Kaya Raya Rezeki Datang Tak Putus Putus Wajib Amalkan Rileks Media

Rahsia Amalan Suami Isteri Ini Kaya Raya Rezeki Datang Tak Putus Putus Wajib Amalkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 160 hits
Jika sebelum ini kita rasa rezeki kita macam tak cukup ada saja yang tak kena Salahnya mungkin ada pada kita sendiri Memang betul kita kena bersyukur tapi kita juga wajib usaha untuk mendapat rezeki yang lebih dari Allah Namun usaha je tak ...
Masalah Hutang Bacalah Doa Ini Pagi Dan Petang Rileks Media

Masalah Hutang Bacalah Doa Ini Pagi Dan Petang Rileks Media

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 114 hits
Pada suatu hari Rasulullah SAW masuk ke masjid lalu terserempak seorang yang dipanggil Abu Umamah Rasulullah SAW bersabda kepadanya Wahai Abu Umamah aku lihat engkau duduk di masjid bukan pada waktu solat kenapa Jawab Abu Umamah Dukacita da...
7 Jenis Manusia Yang Didoakan Malaikat Setiap Pagi Dan Petang Sebarkan Pada Semua Rileks Media

7 Jenis Manusia Yang Didoakan Malaikat Setiap Pagi Dan Petang Sebarkan Pada Semua Rileks Media

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 103 hits
Berikut golongan golongan yang didoakan oleh malaikat 1 Orang yang tidur dalam keadaan bersuci Barangsiapa yang tidur dalam keadaan suci maka malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa Ya Allah...
Pagar Rumah Dengan Surah Yassin Ayat 9 Nampak Laut Nampak Air Rileks Media

Pagar Rumah Dengan Surah Yassin Ayat 9 Nampak Laut Nampak Air Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 231 hits
PAGAR RUMAH DENGAN SURAH YASSIN AYAT 9 NAMPAK LAUT NAMPAK AIR USTAZ ABDULLAH KHAIRI PENCU RI YG DKATAKAN TIDAK BOLEH NAIK TIDAK BOLEH NAK TURUN padahal pagar rendah je Pernah tak dengar pencu ri pecah masuk rumah tapi tak boleh keluar dia n...
Amalkan 3 Untuk Semulajadi Menghilangkan P4nau Dengan Berkesan Rileks Media

Amalkan 3 Untuk Semulajadi Menghilangkan P4nau Dengan Berkesan Rileks Media

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 145 hits
Panau adalah sejenis jang kitan yang terjadi akibat pembiakan kulat pada kulit anda Panau akan kelihatan seperti tompok tompok di luar lapisan kulit Semakin lama di biarkan tanpa rawatan tompok tompok itu akan bercantum dan mudah kelihatan ...
Amalkan Makan Pucuk Paku Mampu Cegah Penya Kit Gout Rileks Media

Amalkan Makan Pucuk Paku Mampu Cegah Penya Kit Gout Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 149 hits
Pucuk paku adalah sejenis tumbuhan yang tidak asing lagi dikalangan manusia Sebut saja sayur pucuk paku pasti tahu nak dimasak dengan apa atau rebus saja untuk dijadikan ulam ulaman Terdapat pelbagai jenis resepi masakan yang menggunakan pu...
Kuali Di Rumah Hitam Cuba Ni Putih Bersih Berkilat Baq Hang Guna Modal Tak Sampai Rm5 Rileks Media

Kuali Di Rumah Hitam Cuba Ni Putih Bersih Berkilat Baq Hang Guna Modal Tak Sampai Rm5 Rileks Media

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 147 hits
Kuali memasak memang susah nak dibersihkan Kesan jelaga hitam tu membuatkan mata naik berbulu melihatnya Nak grooming kuali anda supaya cantik kembali Jom cuba cara di bawah ni BAHAN BAHAN Soda bikarbonat secukupnya Berus dawai Sedikit air ...
Akibat Ketagih Makan Mee Segera Setiap Malam Pelajar Lelaki Ini Disahkan Mengidap Kanser Perut

Restoran Kak Sal Kelate Permatang To Kandu Permatang Pauh

Penaklukan Syaitan Telemovie Lakonan Ben Amir Dan Mawar Rashid

Gio Bukan Milikku Lagi Chord

Bulughul Maram Akhlak Menjadi Pionir Kebaikan

Kagum Gadis Kudung Tangan Guna Kaki Pakai Tudung

Menariknya Bunga Kuning

Pelakon Dan Watak Drama Syurgaku Tak Sempurna 2 Hyppsensasi Unifi Tv



Kisah Penari Eksotik yang Mengalahkan 50 000 Orang Tentera Mata Hari

Isu Poligami Amar Asyraf Giliran Ashraf Muslim Buka Mulut

Keputusan Markah Peserta Konsert Gegar Vaganza 6 2019 Minggu Pertama

Senarai Lagu Tugasan Konsert Gegar Vaganza 6 2019 Minggu Kedua

Selepas Bintangi Video Muzik Erra Fazira Shahir Buka Mulut


Ulasan Tronsmart Spunky Pro Tws Berkualiti Mampu Milik

Cermin Mata Murah Di Kedai Eye Smart Vision Sungei Wang Plaza Kl

Manfaat Dan Harga Hansaplast

Perbezaan Visa Pelancong Dan Visa Umrah

Anak Usia 1 Tahun Meninggal Lelaki Ini Pesan Lepas Merokok Jangan Cium Dan Peluk Anak

Dodol Kukus