Khairy Bidas Umno Pekak Main Isu Perkauman





Khairy Jamaluddin menjangkakan Umno akan terkubur dalam beberapa tahun lagi, jika memilih haluan salah. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Bekas calon presiden Umno, Khairy Jamaluddin hari ini membidas parti itu masih “pekak” terhadap suara rakyat dan terus memainkan sentimen perkauman selepas kekalahan mengejut pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14).

Beliau merujuk tindakan sesetengah pemimpin Umno mempersoalkan pelantikan peguam negara dan ketua hakim daripada kalangan bukan Melayu berbanding isu ekonomi serta sosial masyarakat.

“Sejak selesai pemilihan Umno, apa yang parti saya buat? Main sentimen kaum, kutip tabung untuk bekas presiden dan ‘repeat semula’.

“Tak salah kita bersolidariti dengan DSN (Datuk Seri Najib Razak), tetapi takkan itu sahaja Umno ‘baharu’. Dah kena pukulan maut semasa PRU14, masih pekak terhadap suara rakyat,” tulisnya di Twitter hari ini.

“Jika modal untuk PRU15 hanya dengan momokan orang Melayu dengan isu seperti pelantikan bukan Melayu sebagai AG (peguam negara), ketua hakim dan lain-lain, lupakan sahaja impian menawan semula Putrajaya. Keresahan Melayu memang ada, tetapi perkara ini kecil berbanding isu ekonomi, sosial dan lain-lain.”

Badan bukan kerajaan (NGO) pro-Umno yang dinamakan Pemantau Malaysia Baru dijadual mengadakan perhimpunan Isnin depan sebagai membantah pemerintahan DAP yang didakwa memperkudakan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Presiden yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Lokman Noor Adam dilaporkan berkata: “Sudahlah peguam negara juga Kristian, menteri agama pun datang dari puak liberal Amanah, selepas ini pula bapa Lim Guan Eng akan diangkat sebagai speaker Dewan Rakyat”.

Pemilihan dan pelantikan Tommy Thomas yang bukan orang Melayu serta Islam sebagai peguam negara pada awal bulan lalu dipertikaikan sesetengah pihak.

Semalam, Tan Sri Richard Malanjum mengangkat sumpah sebagai ketua hakim negara bagi menggantikan Tun Md Raus Sharif yang mengemukakan surat peletakan jawatan bulan lalu dan berkuat kuasa 31 Julai ini.

Khairy yang juga ahli Parlimen Rembau menjangkakan Umno akan terkubur dalam beberapa tahun lagi, jika memilih haluan salah.

“Umno sekarang berada di persimpangan jalan untuk memilih sama ada mengambil haluan kanan atau tengah. Ke kanan mungkin menang sorak sementara. Tetapi pasti lingkup 10-15 tahun lagi. Haluan tengah bukan mudah. Sukar difahami akar umbi. Tetapi itulah jalan yang ada untuk ‘survive’.”

Bekas menteri belia dan sukan itu percaya DNA asal Umno ialah parti sederhana dan berhaluan tengah yang menyokong kepelbagaian, tetapi masih menjadi “khemah besar untuk orang Melayu”.

“Sebab itu saya masih bersama Umno. Tetapi saya tak setuju dengan manifestasi rasis yang semakin wujud selepas pemilihan parti.

“Saya tidak terima tawaran jawatan selepas kalah dalam pemilihan sebab saya perlu ada kebebasan untuk bersuara dalam parti. Biarlah ada kepelbagaian suara dalam Umno.

“Ada yang label saya ‘liberal’ dan lain-lian. Tak penting. Yang penting ada ‘dissenting voice’ lawan haluan kanan parti.”

Pada 1 Julai lalu, bekas ketua Pemuda Umno itu menolak tawaran Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi untuk jawatan setiausaha agung Barisan Nasional (BN).

Katanya, beliau tidak mahu memegang sebarang jawatan tertinggi dalam parti, sebaliknya mahu fokus menjadi ahli Parlimen Rembau. - FMT



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bloglist-malaysia.blogspot.com/2019/05/khairy-bidas-umno-pekak-main-isu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
50 Tahun Selepas 13 Mei Rakyat Diingatkan Jangan Main Api Perkauman

50 Tahun Selepas 13 Mei Rakyat Diingatkan Jangan Main Api Perkauman

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 426 hits
May 13 2019 7 21 AMKeharmonian masyarakat berbilang kaum boleh terjejas dengan perkembangan etnopopulisme iaitu fahaman yang mengarah kepada pembahagian masyarakat kepada 2 kelompok berdasarkan kaum dan agama KUALA LUMPUR Peristiwa berdarah...
Pemuda Umno Sokong Asri Selepas Dibidas Pekak Oleh Dr M

Pemuda Umno Sokong Asri Selepas Dibidas Pekak Oleh Dr M

papar berkaitan - pada 1/5/2019 - jumlah : 314 hits
FMT Reporters Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin PETALING JAYA Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin yang kerap mengkritik kerajaan Barisan Nasional dahulu kini beralih kepada Umno untuk mendapatkan sokongan selepas sekutunya ditahan polis...
Daim Terlalu Ramai Si Bodoh Percaya Retorik Perkauman Umno

Daim Terlalu Ramai Si Bodoh Percaya Retorik Perkauman Umno

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 421 hits
Antara isu perkauman yang dimainkan termasuk pelantikan Guan Eng sebagai Menteri Kewangan dan pengambilalihan aset Lembaga Tabung Haji
Dr Asri Minta Sokongan Pemuda Umno Lepas Dr Mahathir Gelar Pekak

Dr Asri Minta Sokongan Pemuda Umno Lepas Dr Mahathir Gelar Pekak

papar berkaitan - pada 30/4/2019 - jumlah : 316 hits
Mufti Perlis Mohd Asri Zainul Abidin yang kerap mengkritik kerajaan Barisan Nasional dahulu kini beralih kepada Umno untuk mendapatkan sokongan selepas sekutunya ditahan polis hujung minggu lalu Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki mendeda...
Kedah Akan Jumpa Pulau Pinang Perak Bincang Isu Kxp

Kedah Akan Jumpa Pulau Pinang Perak Bincang Isu Kxp

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 387 hits
Kerajaan negeri Kedah akan mengadakan pertemuan tiga hala bersama Pulau Pinang dan Perak bagi membincangkan cadangan pembinaan Lapangan Terbang Antarabangsa Kulim Menteri Besar Datuk Seri Haji Mukhriz Mahathir berkata perjumpaan itu bertuju...
Tengah Main Pokemon Tetiba Gay Ni Kacau

Tengah Main Pokemon Tetiba Gay Ni Kacau

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 367 hits
Seorang lelaki mendakwa dia telah diganggu oleh lelaki songsang ketika sedang bermain permainan Pokemon di Pulau Pinang nbsp Menurut Syaheer Ahmad kejadian itu berlaku pada malam Ahad lalu di mana dia diekori seorang lelaki gay yang berusah...
Isu Restu Spin Team Media Kartel Dedak

Isu Restu Spin Team Media Kartel Dedak

papar berkaitan - pada 14/5/2019 - jumlah : 415 hits
Saya tulis yang TG restu itu berkait dengan isu lama isu Nurul dulu Setelah Mr KH menghasut saya bagi penjelasan maka TGHH restu dan saya tak tarik tulisan itu sampai sekarang Dalam rakaman terkini wartawan tanya berkenaan restu Presiden be...
Bila Gorila Pun Nak Posing Berswafoto Amboi Bukan Main Dia

Bila Gorila Pun Nak Posing Berswafoto Amboi Bukan Main Dia

papar berkaitan - pada 23/4/2019 - jumlah : 453 hits
Bila Gorila Pun Nak Posing Berswafoto Amboi Bukan Main Dia Kalau kebiasaannya kita tengok ramai yang bijak bergaya di depan kamera bukan Pelbagai gaya dan riak wajah yang dipamerkan Apa yang penting keyakinan diri itu ada Namun berbeza pula...
Jangan Main Tuduh Dan Sebar Je

Jangan Main Tuduh Dan Sebar Je

papar berkaitan - pada 24/4/2019 - jumlah : 425 hits
Dari Abdullah bin Umar RA berkata aku pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda Barangsiapa yang berkata mengenai seorang mukmin yang tidak ada padanya maka Allah akan menempatkannya pada rodghah al Khabal sehingga ia keluar dari apa yang ia...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Legacy Credit Emerges As A Substantial Shareholder In Vci Global

Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher