Kertas Putih Felda Antara Azmin Ali Felda Dan Fic Siapa Salah


LAPORAN KERTAS PUTIH FELDA (FORENSIK) ARAHAN SIAPA?  

Menurut Laporan Kertas Putih Felda (Forensik) Kes 5 : Pembangunan Projek  Kuala Lumpur Vertical City
KLVC adalah projek pembangunan bercampur dalam tempoh 10 tahun pelaksanaan. Lembaga Pengarah FIC bersetuju melantik sebuah syarikat pemaju hartanah pada 16 Januari 2014. FIC dikatakan tiada hak atas tanah dan belum dilantik FELDA sebagai Perunding Pengurusan Projek untuk FELDA. Persoalannya untuk apa FIC ditubuhkan pada 2 Julai 2013?
“Felda Investment Corporation Sdn Bhd (FIC), was incorporated by Federal Land Development Authority (FELDA) on 2 July 2013.
FELDA was established on 1 July 1956 under the Land Development Ordinance of 1956 for the development of land and relocation with the objective of poverty eradication through the cultivation of oil palm and rubber. FIC, wholly owned by FELDA, was established as the investment arm of FELDA, aims to ensure sustainable and reasonable growth in order to generate returns to its shareholder. FIC’s role is to undertake business activities which are non-plantation related and at present, FIC is principally involved in the areas of property development, hospitality and other strategic investments.“

Adakah dalam Laporan Kertas Putih Felda (Forensik) cuba menafikan matlamat sebenar penubuhan FIC oleh Felda? Umum mengetahui siapakah  Menteri yang terlibat dan memegang portfolio untuk menjaga Felda ketika itu, tetapi amat menghairankan mengapa laporan ini dibuat secara tergesa-gesa?
Cubaan untuk menafikan penubuhan FIC telah menampakkan beberapa perkara yang berkaitan maklumat  tidak tepat dengan perbandingan laporan yang sebenarnya. Umum mengetahui kepincangan ini berlaku setelah Pakatan Harapan memerintah negara, ianya dapat dibuktikan bagaimana aliran tunai berubah menjadi rugi secara tiba tiba.
Jika dilihat dengan pandangan ilmiah secara kasarnya, apa yang sedang berlaku ini adalah bermatlamat untuk menjatuhkan reputasi Felda dan tujuan utama Pakatan Harapan  untuk mencari kesalahan pemerintahan kerajaan sebelum PRU14 bagi kepentingan dan survival politik mereka.
Pada 17 Mac 2017, Lembaga Pengarah Felda dimaklumkan sebahagian besar tanah FELDA di Jalan Semarak telah dipindah milik kepada syarikat F dan syarikat bersekutu (Syarikat G) tanpa kelulusan FELDA melalui empat S&P yang dilaksanakan syarikat F bagi pihak FELDA berdasarkan kusa yang diberikan melalui Surat Kuasa Wakil (POA). Mengapa tiada tarikh POA disertakan dalam laporan ini? Mengikut rekod yang tercatit, POA telah ditandatangani pada 3 Jun 2014 dan disahkan salinan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 5 Jun 2014. 
Artikel berkaitan – Kertas Putih FELDA (Forensik)

Artikel Berkaitan – Kertas Putih FELDA (Forensik) Yang Janggal
Kemusykilan ini terdapat dalam Laporan Forensik oleh syarikat yang terpilih. Logik atau tidak FELDA mengambil tempoh dari 2014 sehingga 2017 untuk mendapat tahu perkara ini? Mustahil bukan? Sedangkan didalam Felda sendiri  terdapatnya Jawatankuasa Pengurusan Risiko untuk menilai sesuatu perlaburan yang akan dibuat oleh Felda atau subsidairi dibawah pengurusan mereka.
Kemustahilan ini berlaku apabila dikatakanFelda tidak ada tenaga pakar menilai POA yang ditandatangani pada 2014 serta mengkaji kandungan POA sebelum ia ditandatangan atau ada pihak tertentu yang sengaja memperbesarkan perkara ini untuk mencipta persepsi buruk terhadap Felda? Ini sebahagian besar persoalan yang perlu dijelaskan Azmin Ali selaku Menteri (MEA) yang membentangkannya dalam parlimen.
Lagi Artikel Berkaitan – Kenyataan SPRM Berkaitan FIC dan KLVC

Apabila sesuatu isu dibentangkan dalam format Kertas Putih, ianya perlulah mengkaji dan menganalisa lebih dalam dan membentangkannya tanpa menyisihkan data data yang perlu diketahui. Berbeza dengan Kerta Putih FELDA (Forensik) ia dibentangkan umpama ‘melepas batuk di tangga’ dan hanya menyalahkan satu pihak sahaja tanpa keseimbangan fakta yang sebenar. Mengapa ini berlaku?

Pendedahan ini sudah pasti akan memeranjatkan banyak pihak selepas ini.   Terdapat banyak kelemahan ketara dalam Laporan Kertas Putih (Forensik) yang perlu diketahui umum terutama Peneroka Felda dan Generasi Felda supaya mereka lebih memahami perkara sebenar yang berlaku dan kemana sebenarnya pelaburan yang dilakukan Felda.
KERTAS PUTIH FELDA – AZMIN ALI BENTANG KERTAS SKRAP? (EPISOD 2)

KERTAS PUTIH FELDA – LAPORAN FORENSIK MENGELIRUKAN (EPISOD 3.25)

The post KERTAS PUTIH FELDA – ANTARA AZMIN ALI, FELDA DAN FIC SIAPA SALAH? appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/10/25/kertas-putih-felda-antara-azmin-ali-felda-dan-fic-siapa-salah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kertas Putih Felda Fakta Vs Auta

Kertas Putih Felda Fakta Vs Auta

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 281 hits
KERTAS PUTIH FELDA APA SEBENARNYA YANG DIBENTANGKAN Pembentangan Kertas Putih Felda yang dibentangkan di Parlimen perlu dikaji semula bagi meneliti kelemahan fakta yang terdapat dalamnya Meneliti laporan yang dibentangkan terdapat pelbagai ...
Azmin Ali Sangat Licik

Azmin Ali Sangat Licik

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 126 hits
Norman RadzuanAZMIN ALI SGT LICIKPagi ni rata2 penyokong PH atau Anwar sgt gembira Mereka menganggap ini kemenangan pertama Muhyiddin mungkin ada rasa sedikit maruah dan bertindak mahu berhenti tetapi Tuan Penasihat nya berbeza malah mahu M...
Tuduhan Darurat Bentuk Kerajaan Diktator Tak Bertanggungjawab Azmin Ali

Tuduhan Darurat Bentuk Kerajaan Diktator Tak Bertanggungjawab Azmin Ali

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 273 hits
KUALA LUMPUR Dakwaan kerajaan diktator akan wujud jika negara melaksana darurat sebagai satu tindakan melulu dan tidak bertanggungjawab Ketua Penerangan Perikatan Nasional Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata kenyataan itu jelas satu cubaan...
Muhyiddin Perlu Pecat Hamzah Azmin Ali

Muhyiddin Perlu Pecat Hamzah Azmin Ali

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 216 hits
Anggota Majlis Tertinggi Umno Mohd Puad Zarkashi menggesa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin meletakkan jawatan sebagai perdana menteri selepas Yang di Pertuan Agong menolak cadangannya untuk mengisytiharkan darurat Dalam satu hantaran di Fac...
Pasca Pkp Ali Tekad Membuka Kedai Gunting Rambut Eksklusif Di Taman Tas Ria Kuantan

Pasca Pkp Ali Tekad Membuka Kedai Gunting Rambut Eksklusif Di Taman Tas Ria Kuantan

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 437 hits
KUANTAN Pasca Perintah Kawalan Pergerakan akibat pandemik Covid 19 membuka ruang kepada anak muda Mohd Faizad atau lebih dikenali sebagai Ali 27 bersama empat rakannya untuk mencari rezeki Faizad yang merupakan anak jati Kuantan pada awalny...
Hampir Setiap Hari Dikecam Dimaki Hamun Azwan Ali Lega Semakin Berkurangan

Hampir Setiap Hari Dikecam Dimaki Hamun Azwan Ali Lega Semakin Berkurangan

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 257 hits
Dulu sebaik bangun pagi saya lihat 50 orang maki hamun di laman sosial Takkan saya nak diam dan makilah semula Namun sekarang sudah berkurangan dengan kuasa Allah Sekarang nak ada tiga orang yang maki pun susah source
Reda Kehilangan Bayi Abang Tercinta Ali Puteh

Reda Kehilangan Bayi Abang Tercinta Ali Puteh

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 190 hits
Pelawak Ali Puteh meluahkan rasa syukur yang tidak terhingga kepada Allah S W T kerana telah menganugerahkannya dua orang cahaya mata Menurut Ali atau nama sebenarnya Syed Ali Mubarak alangkah indah jika perasaan tersebut dapat dikongsikan ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis