Kerana Nangka Seulas Tamatlah Kesultanan Melayu Melaka


Assalammualaikum Dunia ,

*Sekadar bacaan semata-mata sahaja *

Muzium Kota Johor Lama
Jika diteliti dengan mendalam filem 'Sultan Mahmud Mangkat Dijulang' dapatlah dikatakan para cendiakawan dan para penyelidik Sejarah Melayu Kesultanan Melayu Melaka menzahirkan kekesalan yang amat mendalam akibat Peristiwa Nangka Seulas .. seulas ke sebutir erk ?

Makam Sultan Mahmud
Teknik penceritaan yang hendak disampaikan kepada para pembaca , khususnya para generasi yang amat suka Sejarah Kesultanan Melayu Melaka, disebalik kejadian sebab dan munasabab dan di pengaruhi beberapa faktor iaitu faktor menolak dan juga faktor menarik .

Kota Johor Lama 
Percaya tak, keadaan Sultan adalah bergantung kepada orang yang berada disekelilingnya , yakni orang yang ada disekitar akan mempengaruhi keperibadian Sultan . Ini dapat di buktikan dengan Tun Bija Ali ( watak dalam filem Sultan Mahmud Mangkat Dijulang) menghasut Sultan agar menghukum Wan Anum kerana memakan seulas nangka kepunyaan Sultan . Perbuatan ini dianggap sebagai durhaka kerana memberi sisa makan kepada Sultan .

Keadaan dalam makam

Faktor menolak pula , ketiadaaan suami nya (Datuk Laksamana) yang terpaksa menjaga perairan Johor dari cengkaman lanun-lanun yang berleluasa.

Sememangnya , kita mengetahui , akibat hasad dengki dan dendam , manusia sanggup melakukan apa sahaja untuk memuaskan hatinya , dengan karya ini , dapat dilihat bahawa Tun Bija Ali berdendam kepada Datuk Laksamana yang mendapat pangkat dan kepercayaan Sultan kerana jasa menghapuskan lanun, justeru beliau telah mengatur langkah untuk membalas dendam .

Kemuncak tragedi ini adalah Sultan Mahmud yang bersiap untuk menunaikan solat Jumaat menaiki tandu (kenderaaan diRaja pada waktu itu) telah ditegur oleh Datuk Laksamana dengan kata-kata yang kurang beradab (kata kata biadap laa) dan terus menikam Sultan Mahmud ii  . Disebabkan raja adalah berdaulat , maka denga hanya membaling keris dikaki Datuk Laksamana, Raja juga telah bersumpah agar anak Bentan yang datang ke Johor akan muntah darah. Maka Datuk Laksamana pun meninggal dunia akibat muntah darah , begitulah Raja yang berdaulat yang telah mangkat akibat ditikam oleh Datuk Laksamana .

nie laa pokok Nangka yer kengkawan
Pengajaran yang jelas dari cerita ini , sebagai rakyat jelata yang setia kepada sultan , ketaatan hendak diberi keutamaan , walau pun merasakan Raja zalim , sepatutnya berfikir secara rasional dan tidak bertindak mengikut perasaan . Dan sebagai rakyat , alangkah bagusnya jika Datuk Laksamana membenarkan Sultan Mahmud menunaikan solat Jumaat dahulu sebelum mengkritik dan melontarkan  rasa ketidakpuasan hati beliau terhadap tindakan Sultan menghukum isterinya (Wan Anum)

rupa buah Nangka
Dan dengan jelas kita telah diberitahu , Sultan adalah pemerintah tertinggi dan berdaulat , dan mempunyai daulah (maksudnya daulah kata-kata sultan adalah benar) contoh sumpah muntah darah .

Dengan kemangkatan Sultan Mahmud yang mangkat ditikam oleh Datuk Laksamana , maka berakhirlah kesultanan Melayu Melaka yang telah diasaskan oleh Parameswara , pada waktu itu tidak mempunyai pewaris kerana Sultan berumur 24 tahun semasa kemangkatan baginda . ( Sila baca sejarah Johor )

Oleh kerana , baginda tidak mempunyai pewaris, Bendahara telah mengambil alih tampok pemerintahan , dari Bendahara beralih kepada kuasa Temenggong , sehinggalah sekarang ini.

Sesekali kita kena berpaling ke belakang meninjau sejarah dan memahami etika dan makna kejadian nya . Janganlah leka dengan kehidupan yang lebih terdedah dengan dunia luar yang semakin hari semakin diluar jangkaan .



p/s: Ini adalah ulasan penulis mengikut kefahaman dan fikiran penulis sahaja ( berdasarkan filem Sultan Mahmud Mangkat Dijulang). Untuk kesahihan sila baca sejarah Johor Lama .


Rujukan : Filem Sultan Mahmud Mangkat Dijulang  & pembacaan
Gambar adalah milik peribadi cikbunga yer🌹🌹
Untuk gambar Nangka adalah dari cik google ;)

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://nayfatimahrasyid.blogspot.com/2018/11/kerana-nangka-seulas-tamatlah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tragedi Runtuhnya Kesultanan Melayu Di Indonesia

Tragedi Runtuhnya Kesultanan Melayu Di Indonesia

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 268 hits
Melayu yang tidak lupakan sejarahnya 3 Mac Tragedi Runtuhnya Kesultanan Melayu Di IndonesiaSaya pasti anda semua sudah maklum akan pembunuhan terhadap raja raja Melayu dan golongan bangsawan Melayu terpelajar di Sumatera dan Kalimantan oleh...
Saya Tidak Memusuhi Cina Tapi Sikap Ultra Kiasu Tidak Adil Kepada Melayu Itu Ditentang

Saya Tidak Memusuhi Cina Tapi Sikap Ultra Kiasu Tidak Adil Kepada Melayu Itu Ditentang

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 343 hits
TERAMAT sedih melihat apabila seorang menteri bertaraf negarawan tidak dapat membezakan antara perkara pokok dengan ranting Atau lebih tepat lagi disebut sebagai fiqh awlawiyyat dengan maksud memahami keutamaan Antara mana dia wajib sunat m...
Ahmad Boestamam Tertubuhnya Parti Politik Melayu Yang Pertama

Ahmad Boestamam Tertubuhnya Parti Politik Melayu Yang Pertama

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 475 hits
MENUBUHKAN PKMM oleh Ahmad BoestamamParti politik Melayu yang julung julung sekali ditubuhkan setelah Jepun menyerah kalah pada 1945 dulu dan yang tunggal di Malaya ketika itu ialah PKMM Kenyataan ini nampaknya telah diakui oleh semua pihak...
Kekeliruan Istilah Bahasa Melayu Dan Bahasa Indonesia

Kekeliruan Istilah Bahasa Melayu Dan Bahasa Indonesia

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 926 hits
I have a close friend from Indonesia We sometimes misunderstand each other s words 1 BercintaMe Awak dah pernah bercinta berapa kali Him excuse me In Indonesia bercinta means making love In Malay it means dating having relationship 2 ButuhH...
Teater Muzikal Bangsawan Dendam Laksamana Martabat Sejarah Melayu

Teater Muzikal Bangsawan Dendam Laksamana Martabat Sejarah Melayu

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 1237 hits
Peminat teater bangsawan boleh menyaksikan persembahan secara langsung teater muzikal Bangsawan Dendam Laksamana yang telah mula ditayangkan di MATIC Kuala Lumpur bermula 2 November sehingga 11 November 2018 Sebuah teater dari produksi Pat ...
Rencana Antara Ketuanan Melayu Bumiputera Cina Dan India

Rencana Antara Ketuanan Melayu Bumiputera Cina Dan India

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 598 hits
Oleh Dr Ridhuan Tee AbdullahTERAMAT sedih melihat apabila seorang menteri bertaraf negarawan tidak dapat membezakan antara perkara pokok dengan ranting Atau lebih tepat lagi disebut sebagai fiqh awlawiyyat dengan maksud memahami keutamaan A...
Hubungan Ketuanan Melayu Dan Agama

Hubungan Ketuanan Melayu Dan Agama

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 271 hits
Wan Ji Wan Hussin Dari sudut persepsi ketuanan Melayu melahirkan gambaran seakan akan wujud kekastaan berdasarkan bangsa dan kaum atau wujud eleman mahu menjadikan bangsa lain sebagai hamba Persoalannya apa sudut pandang Islam dalam melihat...
Walau Tanpa Umno Islam Dan Melayu Islam Terus Hidup Di Serata Dunia 8594

Walau Tanpa Umno Islam Dan Melayu Islam Terus Hidup Di Serata Dunia 8594

papar berkaitan - pada 6/11/2018 - jumlah : 866 hits
Mereka dah biasa jadi barua Itu sebab mereka menganggap orang lain pun bersikap seperti mereka Lagu Warisan Lagu WARISAN Lirik Penuh Sedih dengar lagu ini Benar benar penuh pengertian Tetapi hakikahtnya sadis buat Islam dan Melayu Islam Dit...
Ketuanan Melayu Bagai Menetak Di Ladang Orang

Ketuanan Melayu Bagai Menetak Di Ladang Orang

papar berkaitan - pada 5/11/2018 - jumlah : 344 hits
Agenda utama yang dipegang oleh majoriti rakyat Malaysia khususnya dalam kalangan bangsa Melayu sedang bertemu dengan satu arus penentangan Ketuanan Melayu seringkali dicabar mungkin kerana sifat kelembutan dalam bangsa majoriti sendiri Itu...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Lunch Di Kedai Makan Os Gerik Perak

Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi