Kerajaan Sedang Kaji Kesesuaian Melaksanakan Semula Gst




Kerajaan sedang mengkaji kesesuaian untuk melaksanakan semula sistem Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) atau apa-apa model cukai kepenggunaan.


Timbalan Menteri Kewangan II, Mohd Shahar Abdullah berkata, ia juga akan mengambil kira semua aspek termasuk kelemahan sistem Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) sekarang, serta kelemahan GST yang dilaksanakan pada 2015.


Jelasnya, kajian akan meliputi kesan ke atas ekonomi, kos sara hidup, kesan cukai ke atas harga barang serta keupayaan menangani kegiatan ekonomi gelap.


"Cukai baharu perlu bersifat mudah ditadbir dan tidak meningkatkan kos perniagaan di samping dapat mengukuhkan kedudukan fiskal negara," katanya ketika menjawab pertanyaan lisan di Dewan Rakyat, hari ini.


Beliau menjawab soalan Wong Shu Qi (DAP-Kluang) sama ada kerajaan Perikatan Nasional akan melaksanakan semula cukai GST ataupun cukai kekayaan (wealth tax) untuk meningkatkan pendapatan kerajaan.


Berhubung cukai kekayaan, Mohd Shahar berkata kerajaan tidak mempunyai sebarang cadangan untuk melaksanakan cukai kekayaan pada masa ini.


Beliau juga berkata kerajaan tidak akan membuat sebarang langkah baharu berhubung cukai sekiranya ia akan membebankan rakyat.


"Kita melihat bagaimana kaedah-kaedah lain seperti mana yang telah dibentangkan Menteri Kewangan semasa Belanjawan 2021, dengan memantapkan pematuhan percukaian dan perkasakan agensi pelbagai bidang yang dinamakan 'multi agency taskforce'.


"Kalau kita wujudkan cukai baharu, ia hanya meningkatkan hasil, tetapi apabila membebankan rakyat, ini tidak memberi kesan," katanya.


Sementara itu, Mohd Shahar berkata dalam usaha pemulihan ekonomi, kerajaan optimis dengan pertumbuhan 5.5 peratus ke 6.5 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada 2021.


"Jika melihat kepada pertumbuhan KDNK yang menguncup 17.1 peratus pada suku tahun kedua tahun ini tetapi meningkat kepada -2.7 peratus pada suku ketiga, ini adalah impak daripada pakej rangsangan yang kita sedang laksanakan," katanya.


Pakej-pakej yang diumumkan kerajaan ialah PRIHATIN, PRIHATIN PKS+, PENJANA dan KITA PRIHATIN yang kesemuanya berjumlah RM305 bilion.


"Kita mesti bersama-sama pastikan keadaan ekonomi negara pulih melalui lulusnya Belanjawan 2021 sehingga peringkat jawatankuasa, kerana inilah langkah yang kelima sebelum kita melancarkan Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12) pada Januari 2021," tambah beliau.


Sumber: Bernama


Sumber : thereporter.my

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2020/12/kerajaan-sedang-kaji-kesesuaian.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Persetujuan Kerjasama Bn Pn Untuk Hadapi Pru 15 Mesti Di Kaji Semula

Persetujuan Kerjasama Bn Pn Untuk Hadapi Pru 15 Mesti Di Kaji Semula

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 191 hits
Kenyataan yang dibuat oleh Naib Presiden UMNO DS Ismail Sabri MESTI dikaji semula dari segenap sudut Bukan setakat harus mendengar bantahan majoriti akar umbi malah bila dikaji semula keputusan itu banyak mendatangkan keburukan berbanding k...
Fmm Sokong Laksana Semula Gst

Fmm Sokong Laksana Semula Gst

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 145 hits
BH ONLINE Presiden FMM Tan Sri Soh Thian Lai FOTO NSTP KUALA LUMPUR Persekutuan Pekilang pekilang Malaysia menyambut baik usaha kerajaan untuk mengkaji kebolehlaksanaan pengenalan semula Cukai Barang dan Perkhidmatan dan meneliti kelemahan ...
Terkini Kaji Semula Hubungan Politik Pas Bersatu Dan Penyertaan Dalam

Terkini Kaji Semula Hubungan Politik Pas Bersatu Dan Penyertaan Dalam

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 164 hits
SUATU kebetulan pula bila Lobakman dok ramal KUNUNnya beberapa org MP UMNO BN akan menarik sokongan kpd Abah Coww akar umbi PA pula menunjukkan kemarahan kpd Bersatu dan PN sambil menggesa kaji semula kedudukan hubungan dgn Bersatu tolak PN...
Kerajaan Pertimbang Tubuhkan Semula Aida Di Melaka

Kerajaan Pertimbang Tubuhkan Semula Aida Di Melaka

papar berkaitan - pada 28/11/2020 - jumlah : 198 hits
AHMAD Hamzah melihat kerja kerja menuai padi menggunakan mesin bajak padi pada program Menuai Padi Varieti MR303 di Kampung Tedong hari ini SERKAM 28 Nov Penubuhan semula Kawasan Pembangunan Pertanian Bersepadu mampu menjadikan Melaka sebua...
Kaji Semula Cukai Ke Atas Peranti Rokok Elektronik Dan Cecair Vape Harm Awareness Association

Kaji Semula Cukai Ke Atas Peranti Rokok Elektronik Dan Cecair Vape Harm Awareness Association

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 167 hits
Kerajaan didesak mengkaji semula cukai ke atas vape peranti rokok elektronik dan cecair vape seperti yang diumumkan dalam pembentangan Belanjawan 2021 oleh Menteri Kewangan Senator Tengku Datuk Seri Zafrul Aziz pada 6 November lalu Sebuah o...
Cadangan Perkenal Semula Gst Disambut Baik

Cadangan Perkenal Semula Gst Disambut Baik

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 231 hits
KUALA LUMPUR 14 Rabiulakhir 1442H Isnin Bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Mohd Sheriff Mohd Kassim menyambut baik langkah yang dirancang oleh kerajaan untuk memperkenalkan semula Cukai Barang dan Perkhidmatan Mohd Sheriff mencad...
Sedang Buang Air Besar Nenek Di Sragen Hanyut Di Sungai Tim Sar Sisir Lokasi

Sedang Buang Air Besar Nenek Di Sragen Hanyut Di Sungai Tim Sar Sisir Lokasi

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 142 hits
Yahya menyampaikan Tim Basarnas Pos Surakarta yang menerima informasi pada Selasa siang tadi langsung menerjunkan satu tim untuk melakukan pencarian di sekitar lokasi
Mama Bangunlah Ramai Orang Datang Ni Anak Kecil Sangka Ibunya Sedang Tidur

Mama Bangunlah Ramai Orang Datang Ni Anak Kecil Sangka Ibunya Sedang Tidur

papar berkaitan - pada 12/12/2020 - jumlah : 405 hits
Mama bangunlah ramai orang datang rumah kita kata Nur Adni Afeera Shahrul Raziman tiga tahun yang cuba mengejutkan jenazah ibunya Mahfuzah Ishak yang disangka sedang tidur Melihat ibunya tidak memberi sebarang reaksi Nur Adni Afeera beralih...
Eugene Levy S Toronto

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Porsche Design Honor Magic V2 Rsr Menang Red Dot Award Product Design 2024

Kaya Raya Bayar Rm17 Juta Secara Tunai Rumah Mewah Jennie Bp Didedahkan

Jangan Pandang Belakang 2

Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji

Ringgit Opens Lower Ahead Of Bnm S Opr Release



Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal


The Houston Hemp Flower Community Connecting With Like Minded Users

Sanggup Bawa Asid Dari Johor Ke Kelantan Simbah Rakan

5 Sekawan Dipenjara 36 Tahun 12 Sebatan Kerana Bunuh

Tips Hadapi Anak Anak Tantrum

The Lies And Fraudulent Claims Of Matcvs Proven

Berhenti Menjaja Serangan Bola Sepak