Kerajaan Cadang Cuti Paterniti 3 Hari Kepada Pekerja Swasta


Bernama Sebelum ini, WAO menggesa cuti paterniti sekurang-kurangnya 7 hari diperkenalkan dalam sektor swasta berikutan pindaan Akta Kerja 1955. (Gambar Bernama) KUALA LUMPUR: Kementerian Sumber Manusia bercadang memperkenalkan cuti paterniti (cuti isteri bersalin) selama 3 hari kepada golongan bapa yang bekerja di sektor swasta melalui pindaan Akta Kerja 1955.

Timbalan Menterinya, Mahfuz Omar berkata pihaknya sentiasa prihatin terhadap permintaan daripada badan bukan kerajaan atau kesatuan sekerja dalam sektor swasta berhubung perkara itu.

“Draf pindaan di bawah Akta Kerja 1955 sedang disiap dan akan dikemukakan kepada Jemaah Menteri sebelum dibentangkan di Parlimen.

“Kita juga sudah pun mengadakan perbincangan dengan Majlis Penasihat Buruh Kebangsaan, wakil kesatuan sekerja dan wakil majikan berhubung perkara ini,” katanya pada sidang media selepas merasmikan program Hari Bertemu Pelanggan Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran (PTPK) serta Majlis Pelancaran Promosi Bayar dan Menang, hari ini.

Mahfuz berkata pindaan akta berkenaan turut melibatkan cuti bersalin kepada pekerja wanita di sektor swasta dari 60 hari kepada 90 hari seperti dilaksanakan dalam perkhidmatan awam.

Sebelum ini, Pertubuhan Pertolongan Wanita (WAO) menggesa supaya cuti paterniti sekurang-kurangnya 7 hari diperkenalkan dalam sektor swasta berikutan pindaan Akta Kerja 1955.

Pada masa ini, golongan bapa di sektor swasta tidak layak dari segi perundangan untuk cuti paterniti manakala kaum bapa dalam sektor awam menikmati 7 hari cuti paterniti bergaji.

Sementara itu, Mahfuz berkata pihaknya menggesa lebih 300,000 peminjam PTPK membayar balik pinjaman membabitkan tunggakan lebih RM1.2 bilion sejak 2001.

Sehubungan itu, beliau berkata PTPK mengambil peluang menawarkan pemberian insentif bernilai sehingga RM40,000 kepada peminjam yang membuat bayaran balik pinjaman latihan kemahiran melalui Promosi Bayar dan Menang yang akan berlangsung dari 1 Julai hingga 30 Sept depan.

“Promosi ini dilakukan bagi memastikan kadar kutipan balik pinjaman dapat dipertingkatkan daripada semasa ke semasa dan perkembangan bayaran balik itu dapat dijalankan sebaik-baiknya oleh peminjam.

“Kita tidak mengambil langkah-langkah tindakan yang menyulitkan sebaliknya mengajak mereka untuk bersama dengan kita dan akhirnya memberikan kepada mereka tawaran lebih menguntungkan,” katanya.

Mahfuz berkata program seumpama itu akan diteruskan sekiranya ia memberi galakan kepada peminjam untuk membayar balik pinjaman mereka.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/06/kerajaan-cadang-cuti-paterniti-3-hari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Alasan Kenapa Cuti Paterniti Untuk Suami Penting Dan Diperlukan Setelah Isteri Bersalin

Ini Alasan Kenapa Cuti Paterniti Untuk Suami Penting Dan Diperlukan Setelah Isteri Bersalin

papar berkaitan - pada 26/6/2019 - jumlah : 369 hits
Sebelum ini Timbalan Menteri Sumber Manusia Datuk Mahfuz Omar telah mengeluarkan kenyataan untuk meminda Akta Kerja 1955 bagi membolehkan pekerja wanita di sektor swasta menikmati cuti bersalin daripada 60 hari kepada 90 hari Terbaru pihak ...
Kerajaan Cadang Beri Azmin Perlindungan Hak Kebebasan Peribadi

Kerajaan Cadang Beri Azmin Perlindungan Hak Kebebasan Peribadi

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 388 hits
Semalam Menteri Undang undang Kerajaan PH Liew Vui Keong berkata bahawa kerajaan bercadang untuk menggubal undang undang berkenaan intrusion of privacy atau gangguan terhadap hak kebebasan peribadi Menurut Menteri PH ini beliau lihat penula...
Majikan Tolak Cadangan Suami Cuti Tiga Hari Sambut Anak Baru Lahir

Majikan Tolak Cadangan Suami Cuti Tiga Hari Sambut Anak Baru Lahir

papar berkaitan - pada 17/6/2019 - jumlah : 457 hits
KUALA LUMPUR Kementerian Sumber Manusia mencadangkan tiga hari cuti bergaji kepada pekerja lelaki sektor swasta yang isterinya dalam tempoh bersalin Timbalan menterinya berkata kabinet belum meluluskan cadangan itu dan kerajaan mungkin tida...
Selamat Hari Pekerja 2019

Selamat Hari Pekerja 2019

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 437 hits
Assalamualaikum semua dan selamat sejahtera dan salam 1 Mei Seronok lah ye anda semua Cuti hari ini Tapi A L takkan cuti sebab permintaan penyapu yang A L buat semakin meningkat menjelang Ramadhan ini Sebab nak raya nanti senang nak kemas r...
Hari Ini Jalur Pendakian Gunung Rinjani Kembali Dibuka

Hari Ini Jalur Pendakian Gunung Rinjani Kembali Dibuka

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 189 hits
Sementara kuota jalur pendakian Aik Berik di Kabupaten Lombok Tengah dan jalur pendakian Timbanuh di Kabupaten Lombok Timur masing masing 100 orang per hari
Beto Kusyairy Dan Azhan Rani Dalam Adaptasi Puisi Ke Telefilem Sesekali Khas Hari Bapa Di Rtm

Beto Kusyairy Dan Azhan Rani Dalam Adaptasi Puisi Ke Telefilem Sesekali Khas Hari Bapa Di Rtm

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 609 hits
Beto Kusyairy dan Azhan Rani Dalam Adaptasi Puisi Ke Telefilem Sesekali Khas Hari Bapa di RTMKarektor seorang bapa seringkali dikaitkan dengan riak wajah tegas dan sukar menunjukkan rasa sayang kepada si anak Justeru si anak lebih terarah k...
Hari Jadi Pemkot Solo Ke 73 Wakil Wali Kota Ziarah Ke Makam Pendahulunya

Hari Jadi Pemkot Solo Ke 73 Wakil Wali Kota Ziarah Ke Makam Pendahulunya

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 387 hits
Wakil Wali Kota Solo Achmad Purnomo mengatakan ziarah hanya dilakukan di empat makam karena pihaknya kesulitan mencari makam mantan wali kota yang lain Kendati demikian ia berjanji untuk segera menemukan makam mantan Wali Kota Solo yang lai...
Selamat Hari Raya Dan Sedikit Update Tentang Kehidupan

Selamat Hari Raya Dan Sedikit Update Tentang Kehidupan

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 674 hits
Hi assalamualaikum I hope it s not too late to say this but selamat hari raya Tiba tiba je kan tak ada angin tak ada ribut muncul semula Setelah menghilangkan diri untuk berabad lamanya Haha Entahlah Tak terlintas hasrat untuk kembali pun C...
Kejutan Hari Jadi Terbantut Lihat Teman Wanita Peluk Lelaki Lain

Kejutan Hari Jadi Terbantut Lihat Teman Wanita Peluk Lelaki Lain

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 705 hits
Seorang lelaki yang teruja untuk membuat kejutan hari jadi teman wanitanya mengalami kemurungan selepas melihat teman wanitanya bersama dengan lelaki lain Menerusi laman Twitter Ken Wong berkongsi gambar dirinya memegang sejambak bunga dan ...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Cerita Foto Sepanjang Minggu

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

They Travelled For Hours To Celebrate Raya With Us

Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show