Kepala Macam Cendawan Keluarga Pesakit Hidrosefalus Terguris


 
Persatuan Pesakit Hydrocephalus Malaysia menerima banyak keluhan daripada ibu bapa berhubung cemuhan orang ramai disebabkan anak-anak mereka berkepala besar, kata presidennya, Azha Hana Ahmad Azahari. (Gambar Bernama)KUALA LUMPUR: ‘Kepala besar, kepala pelik, kepala macam cendawan’. Itu antara kata-kata kurang enak dan tidak sensitif yang sering dilemparkan kepada pesakit hidrosefalus, iaitu lebihan cecair dalam kepala sehingga ia membesar melebihi ukur lilit normal.
Selain itu, beberapa ibu bapa kepada anak-anak istimewa tersebut mengakui terdapat kenalan, malah saudara-mara sendiri yang melontarkan kata-kata seolah-olah mengatakan bahawa apa yang berlaku adalah akibat perbuatan lampau mereka.
Presiden Persatuan Pesakit Hydrocephalus Malaysia Azha Hana Ahmad Azahari, berkata pihaknya menerima banyak keluhan daripada ibu bapa mengenai cemuhan orang ramai disebabkan anak-anak mereka berkepala besar, tidak seperti kanak-kanak normal.
“Persepsi segelintir masyarakat bila pandang ibu bapa dengan anak hidrosefalus mereka akan kata ini balasan akibat kesilapan atau dosa masa lampau dan ini sangat membuatkan emosi mereka terganggu, ia perlu dihentikan.
“Jika umat Islam kena terima ini sebagai ujian Allah, tapi yang paling penting ibu bapa kena dapatkan rawatan awal apabila anak mereka dikesan menghidap penyakit ini,” katanya kepada Bernama.
Azha Hana berkata, persatuan yang ditubuhkan pada 17 Jun 2015 serta mempunyai kira-kira 600 komuniti di seluruh negara itu merupakan platform atau kumpulan sokongan yang membantu ibu bapa, keluarga atau pesakit hidrosefalus daripada segi moral, nasihat dan kewangan.
Sebagai ibu kepada seorang pesakit hidrosefalus, Azha Hana berkata, kebanyakan keluarga berdepan masalah kewangan khususnya untuk membiayai kos pemasangan Shunt iaitu tiub khas berharga antara RM3,000 hingga RM8,000, bergantung kepada jenis, yang dimasukkan ke dalam otak bagi membolehkan pengaliran cecair.
Sementara itu, Khairul Anuar Samsudin, 33, juga mengakui pernah terdengar sendiri cemuhan masyarakat terhadap anak bongsunya, Ilham Affan, 5, yang disahkan menghidap hidrosefalus ketika usia sembilan bulan.
“Ketika itu ada majlis rewang (gotong-royong memasak) di Johor, ada seorang wanita bercakap dalam bahasa Jawa kepala anak saya seperti cendawan, lebih teruk anak dia yang masih kecil pun cakap benda sama tanpa ditegur,” katanya yang bekerja sebagai pembantu hal ehwal Islam di Jabatan Mufti Negeri Sembilan.
Beliau yang terkilan dengan sikap masyarakat, bagaimanapun bersyukur kerana saiz kepala anaknya yang agak besar itu tidak mengganggu sistem saraf dan otak, selain tidak memerlukan sebarang rawatan kecuali pemantauan, sekali gus membolehkan anak bongsu daripada dua beradik itu hadir ke sekolah tadika biasa di Seremban.
Khairul menarik perhatian apabila berkata, ramai yang tidak sedar bahawa selain kos rawatan, perubatan dan keperluan lain seperti susu, keluarga kepada pesakit hidrosefalus memerlukan lebih perbelanjaan untuk membeli pakaian.
“Mereka tidak boleh pakai kemeja-T biasa kerana saiz kepala agak besar, maka kebanyakan baju perlu beli yang berbutang depan atau ada sesetengah baju seperti baju Melayu perlu tempah dan ini sebenarnya beban kewangan yang orang ramai tak nampak,” katanya.
Mengakui perkara itu, Nur Rabiatul Rosli, 13, yang menghidap hidrosefalus sejak lahir berkata kebanyakan bajunya termasuk pakaian seragam sekolah mempunyai zip atau butang agar mudah untuk dipakai.
Anak bongsu daripada empat beradik itu yang merupakan Murid Berkeperluan Khas di Sekolah Menengah Kebangsaan Miharja di sini berkata walaupun memakai Shunt sejak umur enam tahun, dia bersyukur kerana boleh menguruskan diri sendiri selain menjalani kehidupan harian seperti kanak-kanak lain.
“Boleh bermain tapi kena hati-hati, tidak boleh lasak kerana kepala ini sangat berat, mudah jatuh kalau jalan tidak berhati-hati,” kata Nur Rabiatul yang petah berkata-kata semasa temu ramah secara panggilan video dengan Bernama.
Ditanya mengenai cita-cita, Nur Rabiatul yang hanya boleh berjalan ketika usia tiga tahun ternyata tidak dapat menahan sebak apabila berkata dia sedar mengenai nasib dirinya, maka tidak berani untuk menanam sebarang impian selain hanya perlu belajar bersungguh-sungguh.
Mengakhiri perbualan dengan Bernama, anak istimewa itu menitipkan pesanan: “Ibu bapa atau keluarga yang ada anak seperti saya, terimalah ia sebagai ujian daripada Allah, untuk kawan-kawan yang senasib dengan saya, ingat…anak OKU (orang kurang upaya) ini anak yang paling disayangi”. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/05/kepala-macam-cendawan-keluarga-pesakit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Tengok Iklan Lain Teruja Nak Ootd Raya Sekali Baju Sampai Dah Macam Pesakit Hospital Psikiatri

Hiburan Tengok Iklan Lain Teruja Nak Ootd Raya Sekali Baju Sampai Dah Macam Pesakit Hospital Psikiatri

papar berkaitan - pada 27/4/2022 - jumlah : 171 hits
Menjelangnya hari lebaran pastinya ada cerita cerita lucu mengenai mereka yang tersilap membeli baju raya dan sebagainya Seperti satu perkongsian oleh seorang gadis ini dia ada mencuba sepasang baju raya yang terlihat cantik di iklan media ...
Sun Life Financial Indonesia Luncurkan Produk Asuransi Syariah Salam Anugrah Keluarga

Sun Life Financial Indonesia Luncurkan Produk Asuransi Syariah Salam Anugrah Keluarga

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 207 hits
PT Sun Life Financial Indonesia memperkenalkan produk syariah terbarunya yakni Hadir dengan sejumlah manfaat produk ini memberikan perlindungan menyeluruh bagi empat orang anggota keluarga sekaligus dalam satu polis Produk Sun Life Syariah ...
Bagaimana Kita Harus Menjayakan Keluarga Malaysia

Bagaimana Kita Harus Menjayakan Keluarga Malaysia

papar berkaitan - pada 7/5/2022 - jumlah : 134 hits
Selamat Hari Raya Setelah kita bermaaf maafan di hari raya izinkan saya menyentuh saku anda yang sekarang ini ternyata telah kosong kerana wangnya telah habis dibelanjakan Yang tinggal mungkin duit raya yang diterima anak anak sedikit wang ...
Ganjar Bantuan Anak Berusia 12 Tahun Yang Jadi Tulang Punggung Keluarga

Ganjar Bantuan Anak Berusia 12 Tahun Yang Jadi Tulang Punggung Keluarga

papar berkaitan - pada 8/5/2022 - jumlah : 139 hits
Kedatangan Ganjar untuk memberikan sejumlah bantuan kepada Aisyah dan adik kembarnya Dia menilai Aisyah menjadi inspirasi bagi banyak orang atas kesabaran dan kerja kerasnya dalam menjalani kehidupan
Hiburan Yang Pregnant Pun Sama Naik Keluarga Bergaduh Depan Stesen Minyak Netizen Tertanya Tanya Apa Puncanya

Hiburan Yang Pregnant Pun Sama Naik Keluarga Bergaduh Depan Stesen Minyak Netizen Tertanya Tanya Apa Puncanya

papar berkaitan - pada 6/5/2022 - jumlah : 147 hits
Tular di media sosial baru baru ini apabila sebuah menunjukkan satu pergaduhan yang berlaku di sebuah stesen minyak yang tidak diketahui lokasinya Apa yang menarik perhatian adalah apabila perbalahan itu dipercayai melibatkan beberapa orang...
7 Potret Keluarga Shireen Sungkar Dan Teuku Wisnu Jalan Jalan Di Dubai Seru Banget

7 Potret Keluarga Shireen Sungkar Dan Teuku Wisnu Jalan Jalan Di Dubai Seru Banget

papar berkaitan - pada 9/5/2022 - jumlah : 92 hits
Keluarga pasangan Shireen Sungkar dan Teuku Wisnu menghabiskan momen libur Lebaran di luar negeri Kali ini mereka berkunjung ke Dubai Shireen dan Teuku Wisnu berangkat ke Dubai bersama ketiga anak mereka Adam Alfatih Hawa dan Shafiyyah Ini ...
Osama Zaki Cuba Nak Satukan Keluarga Penyanyi Legenda Jamal Abdillah

Osama Zaki Cuba Nak Satukan Keluarga Penyanyi Legenda Jamal Abdillah

papar berkaitan - pada 6/5/2022 - jumlah : 142 hits
Osama Zaki Cuba Nak Satukan Keluarga Penyanyi Legenda Jamal Abdillah Membesar sebagai anak kepada penyanyi legenda Datuk Jamal Abdillah bukanlah perkara mudah untuk digalas oleh pendatang baru Osama Yamani 21 Seperti mana setiap keluarga be...
Bomba Barisan Hadapan Keluarga Malaysia Ismail

Bomba Barisan Hadapan Keluarga Malaysia Ismail

papar berkaitan - pada 5/5/2022 - jumlah : 184 hits
Bomba barisan hadapan Keluarga Malaysia Ismail PASUKAN bomba merupakan barisan hadapan Keluarga Malaysia yang sedia berkhidmat walau dalam apa keadaan sekalipun Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata pasukan bomba wira keban...
Bangkitlah Tiada Formula Mudah Berjaya Pesan Juruterbang Kepada Anak Anak Keluarga B40

Bangkitlah Tiada Formula Mudah Berjaya Pesan Juruterbang Kepada Anak Anak Keluarga B40

papar berkaitan - pada 4/5/2022 - jumlah : 254 hits
Juruterbang Ezairol Rezan Zainol 43 mahu kepada mereka yang sedang jatuh untuk kembali bangkit dan sentiasa positif meneruskan kehidupan RAWANG Ezairol Rezan Zainol masih sebak mengenangkan kesusahan hidup keluarganya bertahun tahun selepas...
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


7 2567 1 Top 100 By Darlene Ssru Ac Th

Slotxo 3 2567 Xo Slot 24 Top 75 By Tonja Slotxo24hr Win

Rajabhat University 1 Top 73 By Shawnee Ssru Ac Th 8 67

Turning Raw Data Into Stunning Presentations With One Click

Kurangkan Saiz Produk Tanpa Maklum Pembeli Boleh Kena Denda Rm35 000

Kes Pemerasan Rm1 25 Juta 3 Pegawai Kanan Polis Ditahan