Kenderaan Bomba Cap Ayam



Kenderaan Bomba yang dimaksudkan disini adalah sebuah jentera pemadam kebakaran. Namun gelaran cap ayam pula merujuk kepada kualiti jentera tersebut yang sangat rendah.

Kegagalan pembekal menyediakan reka bentuk dan pemasangan peralatan mengikut spesifikasi sepatutnya dipercayai punca utama jentera pemadam kebakaran Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) yang dibeli pada 2007, 2010 dan 2014 ‘tersadai’.

Untuk rekod, perolehan 242 jentera JBPM atau Fire Rescue Tender (FRT) bagi ketiga-tiga tahun itu membabitkan nilai RM420 juta.

Malangnya, hampir 40 peratus atau 97 jentera JBPM bernilai RM165 juta di seluruh negara terutama Selangor kini mengalami kerosakan pada putaran rotor di bahagian batang pemanduan (drive shaft) dan sistem sadap kuasa atau power take off (PTO) menyebabkan jentera gagal berfungsi.

Menurut sumber, sejak 2007, sebuah syarikat pembekal tempatan diberi kontrak rundingan terus untuk membekalkan jentera berkenaan kepada JBPM.


“Pada 2007, 42 jentera setiap satu bernilai RM1.86 juta atau keseluruhannya lebih RM78 juta dibekalkan syarikat terbabit yang berpangkalan di Selangor.

“Syarikat sama turut diberi hak membekalkan 100 jentera yang setiap satunya bernilai RM1.71 juta pada 2010 dan 100 lagi jentera pada harga sama bagi 2014.

“Keseluruhannya, syarikat itu sudah membekalkan 242 jentera bernilai lebih RM420 juta kepada agensi berkenaan.“Malangnya, sejak tiga tahun lalu jentera yang dibekalkan mula mengalami kerosakan utama pada drive shaft dan PTO menyebabkan jentera itu tersadai.

“Berdasarkan maklumat, pembekal gagal menyediakan reka bentuk, peralatan dan pemasangan drive shaft ataupun PTO yang betul sehingga masalah ini berlaku,” katanya.

Sumber berkata, syarikat pembekal itu juga dikaitkan langsung dengan seorang tokoh politik negara yang kini berdepan siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

“Sebelum 2007, semua proses pembelian jentera JBPM diuruskan melalui tender terbuka. Jadi, jentera yang dibeli sememangnya pada kondisi terbaik.

“Namun bermula 2007, disebabkan campur tangan ahli politik terbabit yang dibantu kepemimpinan di kementerian menganugerahkan (kontrak pembekalan) kepada syarikat terbabit. Natijahnya, jentera dibeli harga mahal tapi kerap rosak.

“Ada sesuatu tidak kena. Adakah pembekal berkenaan meletakkan peralatan tidak sepatutnya pada jentera itu? Kini banyak jentera tersadai disebabkan masalah sama dan bakinya pasti akan rosak,” katanya menjelaskan jangka hayat jentera itu antara 15 hingga 20 tahun.

Menjawab soalan wartawan, sumber mendedahkan, harga jentera asas dalam kondisi terbaik adalah kira-kira RM1.5 juta.

“Dengan harga jentera yang semahal itu (perolehan) bagi ketiga-tiga tahun sepatutnya kondisi jentera dalam keadaan baik bersama peralatan yang berkualiti tinggi,” katanya menjelaskan, selain masalah pada drive shaft dan PTO, bahagian elektronik jentera itu juga bermasalah.Katanya, siren, lampu dan lain-lain berkaitan elektronik juga bermasalah, namun kerosakannya bukanlah isu utama berbanding drive shaft dan PTO.

Tambahnya, jentera yang tersadai kini sedang ‘berehat’ di bengkel kejuruteraan JBPM di seluruh negara namun kebanyakan jentera berkenaan boleh dilihat di Selangor iaitu di Seksyen 15 Shah Alam, Serdang dan Salak Tinggi bagi kawasan Lembah Klang.

“Kenapa saya gunakan istilah berehat? Kebanyakan jentera yang alami kerosakan pada drive shaft tidak mampu diperbaiki kerana kementerian juga memotong bajet penyelenggaraan. Jadi, jentera itu akan terus tersadai,” katanya.

Untuk rekod, wartawan bersama juruvideo turut mengunjungi ketiga-tiga bengkel kejuruteraan berkenaan bagi memastikan dakwaan itu. Berdasarkan pemerhatian, memang jelas puluhan jentera mengalami kerosakan seperti didakwa sumber di ketiga-tiga premis terbabit.

Harian Metro difahamkan, terdapat kira-kira 550 hingga 600 jentera di seluruh negara.-mymetro

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohzarina.blogspot.com/2019/04/kenderaan-bomba-cap-ayam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Masak Kari Sedap Mudah Untuk Sukatan 1 Ekor Ayam

Cara Masak Kari Sedap Mudah Untuk Sukatan 1 Ekor Ayam

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 1048 hits
Bagi sesetengah dari kita resipi Kari Ayam memang mudah sebab dah biasa masak menu ni Namun ada juga yang belum mahir Malah Kari Ayam ni pun ada banyak jenis dan menggunakan bahan bahan yang berbeza Nak cuba resipi perkongsian saudari Nurul...
Bubur Ayam Ala Mcd Mudah

Bubur Ayam Ala Mcd Mudah

papar berkaitan - pada 16/4/2019 - jumlah : 648 hits
Bubur Ayam ala McD Mudah Minggu lepas suami sakit tekak Nak menelan makanan pun susah Tambah dengan anak anak pun batuk juga Jadi resepi yang sesuai bubur Teringat bubur ayam yang sedap dan lama tak makan sejak boikot Iaitu bubur ayam McD J...
Petang Malam Kami Ikat Perut Ibu 3 Anaknya Terpaksa Tinggal Dalam Reban Ayam Selepas Bercerai

Petang Malam Kami Ikat Perut Ibu 3 Anaknya Terpaksa Tinggal Dalam Reban Ayam Selepas Bercerai

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 650 hits
Seorang ibu tunggal bersama dengan tiga anaknya yang mengalami kesempitan hidup terpaksa tinggal di reban ayam sejak beberapa bulan lalu di Kampung Panggong Tiga Daerah Bukit Abal Pasir Puteh Kelantan Rabiatul Adawiyah Ayub 32 berkata kehid...
Dipancing Usus Ayam Buaya Resahkan Petani Di Samarinda Ditangkap

Dipancing Usus Ayam Buaya Resahkan Petani Di Samarinda Ditangkap

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 192 hits
Penangkapan buaya dengan cara manual yang diperkirakan merupakan anak buaya itu cukup menyita waktu Beberapa kali buaya hanya menyambar umpan usus ayam yang dipasang bersama jerat tali
Ayam Brand Healthy Kids Food Festival Campaign 2018

Ayam Brand Healthy Kids Food Festival Campaign 2018

papar berkaitan - pada 12/4/2019 - jumlah : 211 hits
Malaysia is named as one of the ASEAN countries that has the highest prevalence of obesity among children and adolescents with 23 7 of our children and adolescent being obese This is why Ayam Brand a Malaysian favorite for 126 years is hold...
Mama Jangan Buang Kaki Ayam Buatkan Stok Kaki Ayam Untuk Tingkatkan Antibodi Anak Elak Anak Kerap Sakit

Mama Jangan Buang Kaki Ayam Buatkan Stok Kaki Ayam Untuk Tingkatkan Antibodi Anak Elak Anak Kerap Sakit

papar berkaitan - pada 14/4/2019 - jumlah : 331 hits
Kita selalu abaikan bahagian kaki ayam kerana merasakan kurang enak Hakikatnya bahagian inilah yang paling berkhasiat buat semua terutama anak kita Bagi ibu yang ada masalah anak kerap sakit atau kurang berat badan baik sediakan stok sup in...
Isteri Kelar Suami Sampai Mati Kerana Terlupa Tapau Paha Ayam Goreng

Isteri Kelar Suami Sampai Mati Kerana Terlupa Tapau Paha Ayam Goreng

papar berkaitan - pada 19/4/2019 - jumlah : 482 hits
The ReporterSeorang lelaki yang terlupa membungkus paha ayam goreng untuk isterinya mencetuskan kemarahan wanita itu yang membawa kepada pergaduhan akhirnya menyebabkan lelaki itu meninggal dunai lapor China Press Mangsa bernama Wu terdahul...
Nak Cepat Kurus Sebelum Raya Boleh Cuba 9 Resipi Masakan Ayam Ini

Nak Cepat Kurus Sebelum Raya Boleh Cuba 9 Resipi Masakan Ayam Ini

papar berkaitan - pada 21/4/2019 - jumlah : 716 hits
Bulan Ramadhan pun dah nak dekat lepas tu Hari Raya kan Semua orang mesti nak nampak cantik dan kurus masa menyambut Hari Raya Kalau begitu anda kena mula menjalani gaya hidup sihat bermula dari sekarang Pemakanan harus dijaga dengan makan ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik

Pertiwi Trending Boikot Bangkit Usahawan Bumiputera Tv Pertiwi 23 04 2024