Kelemahan Kerajaan Bukan Covid Punca Gaji Graduan Rendah



Masalah gaji permulaan graduan yang rendah tidak boleh dipersalahkan kepada pandemik Covid 19 dan kurangnya peluang pekerjaan sebagaimana dijadikan dalih oleh sesetengah pihak hari ini.
Menurut Ahli Parlimen Setiawangsa, Nik Nazmi Nik Ahmad, data menunjukkan masalah tersebut telah pun berlaku sejak beberapa tahun sebelumnya dan menjadi buruk pada 2020.
Katanya, kajian yang dibuat pada tahun lalu menunjukkan purata gaji yang diterima oleh graduan kali pertama memasuki pasaran kerja adalah RM1,001 – RM1,500 dan ia merosot berbanding tahun 2019.
“Kadar pengangguran ketika pandemik untuk segmen anak muda juga naik mendadak. Cuma, kita perlu menyedari masalah gaji rendah dan pengangguran tidak berlaku semata-mata kerana pandemik.
“Ia telah berlaku sebelum kedatangan Covid-19, dan ia adalah masalah sistemik yang kita perlu segera diatasi,” katanya dalam satu kenyataan.
Menurut Jurucakap Parlimen KEADILAN bagi Pendidikan itu lagi, sebagai perbandingan di antara tahun 2014 hingga 2019, kebanyakan graduan menerima gaji di antara RM2,001 – RM2,500 dan data dari Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) menunjukkan pada tahun 2015, kebanyakan mereka menerima gaji dari RM3,001 hingga RM5,000, angka tertinggi sejak 10 tahun.
Namun katanya, pada 2020, penerima gaji dalam segmen RM1,001 hingga RM1,500 telah menjadi segmen yang terbesar.
“Ia adalah isu serius, kita tidak boleh meminta para graduan bersyukur untuk menafikan kewujudan masalah ini.
“Dengan peningkatan kos sara hidup, kadar permulaan gaji yang baik merupakan hal penting. Walaupun kita masih jauh daripada mencapai gaji wajar yang disarankan beberapa badan kajian seperti Bank Negara dan Khazanah Research Institute, kita sepatutnya berusaha untuk memberikan gaji bermaruah kepada graduan.
“Mereka telah melalui proses pendidikan formal yang panjang, dan kebanyakan mereka keluar dengan hutang pendidikan. Mereka baru sahaja memulakan kehidupan dewasa, ia proses yang memerlukan seseorang itu mempunyai gaji yang bermaruah,” katanya.
Nik Nazmi mengingatkan, bahawa ketika berkuasa Pakatan Harapan telah meningkatkan gaji minima kepada RM1,200 sebulan di 57 bandar utama.
Menurutnya, hal itu merupakan penggubalan dasar yang penting untuk memastikan para pekerja di bandar-bandar utama mampu ‘bernafas’. Itupun, kata Nik Nazmi, pihak tauke-tauke besar termasuk Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) menentang keras kenaikan RM50 sebulan berkenaan.
“Dalam hal ini pula (gaji yang menurun) kita perlu mengadakan perbincangan yang serius untuk mengatasi masalah dan tempat yang paling sesuai adalah di Parlimen.
“Sehingga hari ini, Majlis Perkejaan Negara yang diumumkan dalam Belanjawan 2021 seperti tidak diketahui kewujudannya dan sama-sekali tidak berfungsi,” kata Nik Nazmi kesal.
Mengenai tinjauan kebolehpasaran graduan pula, beliau mengharapkan pihak Kementerian Pendidikan Tinggi memberikan data yang tulen agar masalah graduan boleh diperhalusi dengan setelus-telusnya.
“Setiap tahun, KPT akan melakukan tinjauan kebolehpasaran graduan.
“Kita perlu pastikan tinjauan ini berlaku dengan adil dan disemak imbang. Ia untuk memastikan tidak ada institusi pengajian tinggi yang memberikan data secara ‘kreatif’ untuk memperlihatkan imej yang baik terhadap institusi dan graduan mereka.
“Tanpa data yang telus, kita tidak mampu mengukur dengan tepat tahap kebolehpasaran dan masalah gaji para graduan,” katanya lagi.
Sehubungan itu, Nik Nazmi mahu anak muda diberikan gaji yang bersesuaian. Dengan gaji yang lebih baik ia akan meningkatkan produktiviti dan merangsang ekonomi negara.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/31986

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gaji Permulaan Rendah Graduan Berlaku Sejak Sebelum Pandemik Covid 19 Nik Nazmi

Gaji Permulaan Rendah Graduan Berlaku Sejak Sebelum Pandemik Covid 19 Nik Nazmi

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 128 hits
Masalah gaji permulaan graduan yang rendah tidak boleh dipersalahkan kepada pandemik Covid 19 dan kurangnya peluang pekerjaan sebagaimana dijadikan dalih oleh sesetengah pihak hari ini Menurut Ahli Parlimen Setiawangsa Nik Nazmi Nik Ahmad d...
Gaji Graduan Rendah Sikap Menteri Akan Menyebabkan Cerdik Pandai Lari Keluar Negara

Gaji Graduan Rendah Sikap Menteri Akan Menyebabkan Cerdik Pandai Lari Keluar Negara

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 182 hits
POSTED BY AMIR WRLRSikap para menteri di Malaysia yang tidak peduli mengenai gaji rendah diterima graduan lepasan Institusi Pengajian Tinggi boleh menjadi penyebab golongan cerdik pandai keluar meninggalkan negara dan mencari pekerjaan di l...
Gaji Rendah Graduan Lari Keluar Negara

Gaji Rendah Graduan Lari Keluar Negara

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 210 hits
Sikap para menteri di Malaysia yang tidak peduli mengenai gaji rendah diterima graduan lepasan Institusi Pengajian Tinggi boleh menjadi penyebab golongan cerdik pandai keluar meninggalkan negara dan mencari pekerjaan di luar Hal itu dinyata...
Gaji Rendah Graduan Siswazah Potong Gaji Menteri Selamatkan Ekosistem Pekerjaan Dr Zaliha

Gaji Rendah Graduan Siswazah Potong Gaji Menteri Selamatkan Ekosistem Pekerjaan Dr Zaliha

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 144 hits
POSTED BY AMIR WRLRKenyataan Menteri Sumber Manusia Datuk Seri M Saravanan bahawa lebih baik gaji siswazah dibayar rendah daripada menganggur dibidas Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN Dr Zaliha Mustafa Menurut Dr Zaliha tidak sepatutnya M...
Kakitangan Kerajaan Yang Tolak Vaksin Covid 19 Boleh Dipecat

Kakitangan Kerajaan Yang Tolak Vaksin Covid 19 Boleh Dipecat

papar berkaitan - pada 9/4/2021 - jumlah : 262 hits
FAZLI RADZIKakitangan kerajaan di Kemboja yang menolak suntikan vaksin Covid 19 boleh dipecat kata Perdana Menterinya Hun Sen Tegasnya pergaulan dalam kalangan rakan sekerja meningkatkan risiko jankitan pandemik itu dan lebih memudaratkan j...
Kapitalis Tamak Punca Covid 19 Meningkat

Kapitalis Tamak Punca Covid 19 Meningkat

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 319 hits
Rakyat tertanya tanya mengapakah kes jangkitan Covid 19 yang menurun kebelakangan ini meningkat mendadak menjadi 2 148 kes positif semalam tertinggi sejak 40 hari lalu Bagi Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Abdul Karim peningkatan kes Covid...
Sekolah Agama Di Kk Antara Punca Kes Covid 19 Di Sabah Kembali 3 Angka

Sekolah Agama Di Kk Antara Punca Kes Covid 19 Di Sabah Kembali 3 Angka

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 289 hits
Sekolah Menengah Agama Kota Kinabalu yang mencatatkan 72 kes positif Covid 19 dikenakan PKPD mulai 18 April lalu hingga 1 Mei ini KOTA KINABALU Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Masidi Manjun berkata satu kluster sekolah agama d...
Akui Kegagalan Ubah Pendekatan Kekang Covid 19 Badan Pemikir Beritahu Kerajaan

Akui Kegagalan Ubah Pendekatan Kekang Covid 19 Badan Pemikir Beritahu Kerajaan

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 324 hits
PETALING JAYA Sudah tiba masanya kerajaan mengakui mereka gagal dalam pendekatan satu dasar untuk semua dalam mengawal penularan Covid 19 sebaliknya perlu merangka pendekatan bersasar kata Pusat Pendidikan Pasaran Badan pemikir itu berkata ...
Kerajaan Tak Tolak Kemungkinan Keperluan Dos Ke 3 Vaksin Covid 19

Kerajaan Tak Tolak Kemungkinan Keperluan Dos Ke 3 Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 20/4/2021 - jumlah : 179 hits
Menteri Khairy Jamaluddin berkata setakat ini tiada data berkenaan keperluan dos ketiga vaksin Covid 19 PUTRAJAYA Kerajaan tidak menolak kemungkinan keperluan suntikan dos ketiga vaksin Covid 19 selepas setahun suntikan kedua diambil Menter...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

Pembangkang Perlu Ketepi Ego Contohi Langkah Ph Meterai Mou Bersama Kabinet Ismail Sabri

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Interview Q And A With Ji Chang Wook Asia S Noble Prince



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3

5 Fakta Tentang Dragonball Mutiara Naga Yang Anda Perlu Tahu


9 Kelebihan Malam Lailatul Qadar Maksud Doa Tanda Dan Amalan Disertakan

Stoking Ambil Tindakan Tegas Kalimah Allah Amat Suci

Elegant Nostalgia Old Money Bedroom Makeover Ideas

Bufet Ramadan 2024 The Pearl Kuala Lumpur

Kena Pindah Tempat Duduk

Natalia D Sulu Ngelebu Chord