Gaji Graduan Rendah Sikap Menteri Akan Menyebabkan Cerdik Pandai Lari Keluar Negara


 



POSTED BY AMIR WRLR
Sikap para menteri di Malaysia yang tidak peduli mengenai gaji rendah diterima graduan lepasan Institusi Pengajian Tinggi boleh menjadi penyebab golongan cerdik pandai keluar meninggalkan negara (brain drain) dan mencari pekerjaan di luar.
Hal itu dinyatakan dalam kenyataan bersama Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Malaysia, Akmal Nasir bersama Setiausaha AMK, Syukri Razab.
Bagi mereka, walaupun kerajaan Perikatan Nasional (PN) masih gagal membentangkan Rancangan Malaysia ke-12 namun menteri tidak boleh lepas daripada tanggungjawab menjelaskan kepada rakyat usaha mereka untuk mengelakkan pekerja dimanipulasi majikan dalam isu upah dan gaji.
"Menteri mesti bertanggungjawab dengan menjelaskan, terutama kepada golongan graduan berkenaan strategi dan pendekatan yang kerajaan usahakan mengekang manipulasi ini, serta usaha meningkatkan gaji minima.
"Di samping itu, situasi gaji amat rendah ini juga akan menjejaskan usaha negara mengekang fenomena brain drain (penghijrahan cerdik pandai bekerja di luar negara) yang menurut firma pengurusan pelaburan global, Schroders sebagai antara punca permasalahan ekonomi Malaysia.
"Ini sudah pasti akan memberi kesan besar terhadap masa depan negara sekiranya fenomena ini tidak dapat dibendung akibat kegagalan polisi kerajaan.
"Menteri-menteri PN seharusnya lebih peka menyelami permasalahan rakyat dan hentikanlah daripada mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang memperlekeh atau menyalahkan rakyat yang mendambakan pembelaan," kata mereka dalam satu kenyataan, hari ini.
Menurut mereka lagi, gesaan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi) Datuk Seri Mustapa Mohamed agar graduan bersyukur walau bergaji rendah amat mengecewakan dan menyimpang dari persoalan pokok yang perlu beliau jawab.
"Begitu juga kenyataan Datuk Seri M. Saravanan, Menteri Sumber Manusia pada Ogos 2020 yang menyeru supaya pekerja menerima kerja bergaji rendah daripada tiada kerja langsung dan mengulanginya sekali lagi semalam agar graduan menerima tawaran gaji sedia ada daripada menjadi penganggur.
"Kenyataan yang memperlekeh graduan serta golongan pekerja ini memberi gambaran kegagalan menteri untuk memahami realiti sebenar permasalahan di kalangan graduan. Maka tidak hairanlah ekonomi Malaysia kini berhadapan dengan kelembapan ketara dan gagal berada di atas landasan sepatutnya dalam fasa pemulihan," kata mereka
Menurut Akmal dan Syukri lagi, fakta kegagalan pengurusan ekonomi Malaysia diburukkan dengan kemerosotan mendadak kemasukan Pelaburan Langsung Asing (FDI) sehingga 68 %, penguncupan KDNK bagi tahun 2020 yang menyusut kepada -5.6 % serta peningkatan pengangguran sehingga 772,900 orang dengan kadar 4.8 % pada Disember 2020, walaupun Program Pengekalan Pekerjaan dan Program Subsidi Upah telah diperkenalkan.
Kata mereka, kemelesetan ekonomi itu kini ditambah pula dengan kenyataan culas menteri seolah-olah merestui tindakan sesetengah majikan memanipulasi keadaan secara membuang pekerja berpengalaman dan mengambil graduan sebagai pekerja baharu untuk ditawarkan gaji jauh lebih rendah.
Hal itu, kata mereka bukan sahaja menurunkan produktiviti dan menjauhkan pelabur tertapi juga menjadi faktor yang menjejaskan peratusan peningkatan gaji tahunan pekerja-pekerja di Malaysia.
Baru-baru ini dalam laporan Perangkaan Malaysia (DOSM), dilaporkan majoriti golongan lepasan siswazah di negara ini menerima gaji antara RM1,001 hingga RM 1,500, tidak cukup untuk membiayai hidup di kota besar yang memerlukan pendapatan di atas RM2,500 untuk menjamin hidup yang lebih selesa.
 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/04/gaji-graduan-rendah-sikap-menteri-akan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gaji Rendah Graduan Lari Keluar Negara

Gaji Rendah Graduan Lari Keluar Negara

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 213 hits
Sikap para menteri di Malaysia yang tidak peduli mengenai gaji rendah diterima graduan lepasan Institusi Pengajian Tinggi boleh menjadi penyebab golongan cerdik pandai keluar meninggalkan negara dan mencari pekerjaan di luar Hal itu dinyata...
Gaji Rendah Graduan Siswazah Potong Gaji Menteri Selamatkan Ekosistem Pekerjaan Dr Zaliha

Gaji Rendah Graduan Siswazah Potong Gaji Menteri Selamatkan Ekosistem Pekerjaan Dr Zaliha

papar berkaitan - pada 8/4/2021 - jumlah : 150 hits
POSTED BY AMIR WRLRKenyataan Menteri Sumber Manusia Datuk Seri M Saravanan bahawa lebih baik gaji siswazah dibayar rendah daripada menganggur dibidas Ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN Dr Zaliha Mustafa Menurut Dr Zaliha tidak sepatutnya M...
Graduan Gaji Kecil Pun Tak Apa Lah Kami Orang Susah Tapi Kami Ada Maruah Diri

Graduan Gaji Kecil Pun Tak Apa Lah Kami Orang Susah Tapi Kami Ada Maruah Diri

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 126 hits
HAMZAH RIE NATak kesahlah khianat mandat rakyat lepasan graduan dapat gaji ciput YANG PENTING sebulan dapat puluh ribu ringgit pencen sampai mati SR
Negara Maju Buang Sampah Negara Miskin Kutip Sampah Bola Ada Menteri Pun Alahai

Negara Maju Buang Sampah Negara Miskin Kutip Sampah Bola Ada Menteri Pun Alahai

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 322 hits
Hamzah Rie NaZaman PH kita hantar balik setiap kontena sisa plastik Mai kerajaan PN ni depa terima balik dan jadikan negara kita ini tempat pelupusan sampah negara maju Inilah akibat bagi PAS jadi Menteri Alam Sekitar Jahanam rosak negara I...
Isu Gaji Siswazah Bekerja Dengan Gaji Rendah Sama Teruk Dengan Tak Kerja Langsung Steven Sim

Isu Gaji Siswazah Bekerja Dengan Gaji Rendah Sama Teruk Dengan Tak Kerja Langsung Steven Sim

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 170 hits
Pada 14 April 2021Oleh Aziera NHAhli Parlimen Bukit Mertajam Steven Sim menyelar kenyataan dua orang menteri Kerajaan Perikatan Nasional berhubung isu gaji siswazah sebelum ini Beliau menegaskan bekerja dengan gaji yang serendah RM1 000 ada...
Kdn Minister Should Explain Cancelling Igp S Order Menteri Kdn Harus Jelaskan Pembatalan Perintah Ketua Polis Negara

Kdn Minister Should Explain Cancelling Igp S Order Menteri Kdn Harus Jelaskan Pembatalan Perintah Ketua Polis Negara

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 165 hits
Home minister must not interfere in IGP transferring senior police officersPasir Gudang MP said Home minister no power to postpone IGP decision Home minister powers beyond law to interfere jurisdiction of IGPcontrol and command of Police un...
Masa Tak Letak Jawatan Keluar Ayat Demi Kepentingan Rakyat Dan Negara

Masa Tak Letak Jawatan Keluar Ayat Demi Kepentingan Rakyat Dan Negara

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 267 hits
Semua 17 menteri dan timbalan menteri Umno akan kekal dengan pentadbiran Muhyiddin Yassin sehingga Ogos menurut anggota Majlis Tertinggi parti itu Zahidi Zainul Abidin Ini berlaku setelah menteri menteri Umno bertemu Muhyiddin di kediaman r...
Gaji Bermaruah Untuk Graduan

Gaji Bermaruah Untuk Graduan

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 211 hits
BERITA SEMASA 11 APRIL 2021 Ikuti BERITA SEMASA bersama Ketua Armada Parti Pribumi Bersatu Malaysia YB Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal yang mengulas mengenai peluang pekerjaan yang kurang dikalangan graduan menyebabkan graduan terpaksa ke...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Memikirkan The Unknown

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Warrant Woes In El Paso An Attorney Can Help You Get Back On The Road

Media Orang Ramai Diingatkan Tidak Sebar Video Nahas Helikopter Tldm

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Tak Perlis Lah Kalau Tak Makan Harumanis

Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap