Kehidupan Adab Beraya Di Rumah Orang


Assalamualaikum semua :)
Hari ini merupakan hari terakhir kita semua berada dalam bulan Ramadhan yang mulia. Tahun depan entahkan berjumpa lagi ataupun tidak dengan bulan yang penuh dengan rahmat dan juga berkat ini.

Mudah – mudahan kita semua diberikan rezeki oleh Allah swt untuk bertemu sekali lagi dengan Ramadhan Mubarak ini, amin ya rabb.

Masih ada lagi ke di antara kau orang semua ni yang tengah berjalan – jalan di pasaraya ataupun bazaar raya untuk mencari baju raya?

Almaklumlah, kebiasaannya baju raya akan dijual pada harga yang sangat rendah dan tidak masuk akal oleh penjual di saat – saat genting seperti ini. Kebanyakkan orang memang tidak akan melepaskan peluang keemasan ini termasuklah adik nia sendiri. Tapi nia tak sanggup woiiiiii!

Memanglah harga baju yang ditawarkan sangat murah tetapi kena bergasak dan bertolak dengan orang ramai pulak. Adududududududu, ini satu benda yang paling nia tak suka. Nia lagi sanggup beli baju dengan harga asal daripada kena bersesak dengan orang ramai.

Okey, cukup sampai situ je pasal baju raya.

Back to our main focus.

Disebabkan bulan Syawal dah menjelang tiba, nia nak kongsikan beberapa tips yang berguna dengan kau orang semua tentang adab beraya di rumah orang mahupun saudara mara sendiri.

Adat berkunjung daripada sebuah rumah ke rumah yang lain merupakan satu tradisi yang sangat lazim dalam kalangan orang melayu. Kemeriahan adat berkunjung ni dapat dirasai terutamanya pada bulan Syawal dan juga bulan Zulhijjah kerana terdapat Hari Raya Aidilfitri dan juga Hari Raya Aidiladha.

T   A   P   I

Adakah kita semua berkunjung ke rumah dengan orang lain dengan penuh adab sopan dan juga tertib? Jom tengok balik adab – adab berkunjung ke rumah orang yang nia akan kongsikan dengan kau orang semua.

1 – Bagi salam

Dah namanya berkunjung ke rumah orang, takkanlah kau orang nak main redah masuk tanpa bagi salam apa semua kannnn? Silap haribulan kena baling dengan batang buluh sarung lemang dek tuan rumah. Kalau kena tuan rumah tu orang Melaka, dicarutnya sekali engkau ‘cilako punyo budak, main ghodah yo ghumah deyan!’ Haaa, baru padan dengan muka tu.

Jadi jangan lupa untuk ketuk pintu rumah dan ucapkan ‘Assalamualaikum Tuan Rumah, kami datang nak duit rayaaaaaa!’ HAHAHAHAHA

2 – Makan & Minum

Walaupun niat utama kau orang semua beraya kat rumah orang lain tu semata – mata nak dapatkan duit raya daripada tuan rumah tapi janganlah duduk seminit dua dah nak balik.

Jamah sikit kuih – muih raya yang terhidang dalam bekas dan minum air yang dihidangkan dalam satu dua teguk. Sambil kau orang mengalas perut tu, boraklah dengan tuan rumah. Tanya nama ke, tanya kerja ke, tanya dah kahwin ke belum. Kalau nak nampak lagi mesra, ajar tuan rumah tu satu dua ayat pickup line. Confirmdapat duit raya lebih! HAHAHAHA

Only then, you can excuse yourself.

3 – Simpan Gajet

Sekarang ni zaman berteknologi tinggi, hampir semua orang ada gajet masing – masing terutama telefon pintar. Jadi kalau kau orang berkunjung ke rumah orang lain, tolonglah simpan gajet kau orang tu dalam poket ataupun beg masing – masing.

Tak jakunlah tuan rumah tu dengan gajet kau orang semua. Masa hari raya nilah kau orang nak berjumpa dan bertukar cerita dengan saudara mara serta sahabat handai masing – masing. Tapi kalau dah semuanya mata dok melekat memandang skrin telefon pintar, macam mana nak bertukar cerita dan bergurau senda?

Jadi tolong, simpan gajet masing – masing.

4 – Singgah Sekejap

Tolong simpan dalam kepala kau orang kemas – kemas tuan rumah bukannya ada kau orang seorang je sebagai saudara dia. Ramai lagi saudara mara dia tengah beratur menunggu giliran nak masuk ke dalam.

Jadi kalau kau orang dah berada dekat dalam rumah tu anggaran 30 minit sehingga satu jam, bawak – bawaklah mengundurkan diri yee. Bagi peluang dekat orang lain pulak untuk berjumpa dengan tuan rumah.

Tapi kalau kau orang jenis muka tak malu dan suka tunggu sampai kena halau balik dengan tuan rumah baru nak beredar, silakan terus berada di dalam rumah tersebut. Tak itupun yang kena halau nanti kau orang, bukannya nia. HAHAHAHA

Itulah sahaja adab – adab berkunjung ke rumah orang yang boleh nia kongsikan dengan kau orang semua.

Akhir kalam, selamat menyambut hari raya aidilfitri kau orang. Sekiranya ada kata – kata nia yang melukakan hati, nia menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf.

Jangan lupa untuk merancang perjalanan kau orang supaya tidak tersekat dalam kesesakan jalanraya. Kalau terasa letih dan mata berat, berhenti kat kawasan rehat untuk tidur seketika.

Kau semua beraya di mana tahun ni? Nia #teamrayamelaka :)





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://nia-emkay.blogspot.com/2019/06/kehidupan-adab-beraya-di-rumah-orang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adab Beraya Rumah Mertua Layan Seperti Mak Ayah Sendiri Buat Apa Yang Patut Barulah Seronok

Adab Beraya Rumah Mertua Layan Seperti Mak Ayah Sendiri Buat Apa Yang Patut Barulah Seronok

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 435 hits
Setiap tahun pasti kebanyakan keluarga akan memilih beraya di kampung jika masih ada ibu bapa Sama ada di kampung suami atau isteri sudah semestinya salah seorang akan menjadi menantu Perkara ini nampak mudah Takkan beraya pun nak kena ada ...
Tahun Ni Beraya Di Rumah Mertua Golongan Menantu Kena Tahu 17 Adab Ini Sebelum Kena Sembur

Tahun Ni Beraya Di Rumah Mertua Golongan Menantu Kena Tahu 17 Adab Ini Sebelum Kena Sembur

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 480 hits
Setiap tahun pasti banyak keluarga yang akan beraya di kampung Sama ada di kampung suami atau isteri sudah semestinya salah seorang akan menjadi menantu Perkara ini nampak mudah Takkan beraya pun nak kena ada garis panduan Untuk orang yang ...
Ajar Anak Untuk Beradab Di Rumah Orang Ketika Beraya

Ajar Anak Untuk Beradab Di Rumah Orang Ketika Beraya

papar berkaitan - pada 3/6/2019 - jumlah : 861 hits
AssalamualaikumBismillahSebelum beraya ke rumah orang sebagai ibu bapa kita haruslah menanam sikap menghormati antara satu sama lain ketika berkunjung ke rumah sanak saudara Macam mana kita mahu tetamu menghormati kita sebagai Tuan Rumah be...
Pesan 7 Nasihat Bermanfaat Ini Kepada Anak Anak Sebelum Pergi Beraya Di Rumah Orang

Pesan 7 Nasihat Bermanfaat Ini Kepada Anak Anak Sebelum Pergi Beraya Di Rumah Orang

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 363 hits
Sambutan perayaan Aidilfitri bakal menjelma tidak lama lagi setelah sebulan seluruh umat Islam menahan lapar dan dahaga Sempena sambutan yang akan berlangsung dalam masa beberapa hari sahaja lagi pasti anda semua telah melakukan segala pers...
Cara Adab Masuk Rumah Kosong

Cara Adab Masuk Rumah Kosong

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 1552 hits
Islam adalah agama yang sangat menyeluruh sehinggakan bab memberi salam ketika hendak masuk ke dalam rumah juga disebutkan di dalam al Quran seperti mana yang difirmankan oleh Allah SWT yang bermaksud Wahai orang orang yang beriman janganla...
9 Adab Ketika Menghadiri Rumah Terbuka Hari Raya

9 Adab Ketika Menghadiri Rumah Terbuka Hari Raya

papar berkaitan - pada 9/6/2019 - jumlah : 426 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Setiap kali meraikan sesuatu perayaan terutama hari raya tentunya ramai yang mendapat jemputan untuk menghadiri ke majlis majlis rumah terbuka nbsp sama ada yang dianjurkan oleh para pemimpin masyarakat r...
Dalam Meriah Raya Jangan Lupa Adab Berkunjung Elak Susahkan Tuan Rumah

Dalam Meriah Raya Jangan Lupa Adab Berkunjung Elak Susahkan Tuan Rumah

papar berkaitan - pada 26/5/2019 - jumlah : 316 hits
Tak lama lagi sambutan hari raya akan menjelang Inilah peluang untuk menautkan kembali ukhuwah yang antara ahli keluarga sanak saudara dan sahabat handai Dalam merayakan hari yang istimewa ini dengan ahli keluarga adab sopan perlu dititikbe...
Kami Baru Sahaja Berpindah Ke Rumah Baharu Pu Abu Hana Azraa Seronok Beraya Di Rumah Baharu

Kami Baru Sahaja Berpindah Ke Rumah Baharu Pu Abu Hana Azraa Seronok Beraya Di Rumah Baharu

papar berkaitan - pada 4/6/2019 - jumlah : 776 hits
PU Abu sangat teruja apabila tahun ini menyambut hari raya bersama pasangan baharunya Hana Azraa lebih lebih lagi menyambut Syawal di rumah baharu BACA Kami baharu sahaja berpindah ke rumah baru jadi baju raya tahun ini mungkin kurang Duit ...
Hilang Ketika Tunggu Bas Lenyap Depan Rumah Benarkah Kehilangan Song Sheng Zulaiha Dan Acap Berkait Dengan Alam Ghaib

Hilang Ketika Tunggu Bas Lenyap Depan Rumah Benarkah Kehilangan Song Sheng Zulaiha Dan Acap Berkait Dengan Alam Ghaib

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 376 hits
Hilang Ketika Tunggu Bas Lenyap Depan Rumah Benarkah Kehilangan Song Sheng Zulaiha Dan Acap Berkait Dengan Alam Ghaib Misteri kehilangan beberapa orang yang belum terungkai sehingga sekarang melibatkan Song Sheng yang telah hilang sejak tah...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan