Dalam Meriah Raya Jangan Lupa Adab Berkunjung Elak Susahkan Tuan Rumah


Tak lama lagi sambutan hari raya akan menjelang. Inilah peluang untuk menautkan kembali ukhuwah yang antara ahli keluarga, sanak saudara dan sahabat handai.
Dalam merayakan hari yang istimewa ini dengan ahli keluarga, adab sopan perlu dititikberatkan. Perkongsian daripada bapa ini boleh dijadikan panduan. Mungkin ada yang terlepas pandang perkara kecil yang memberikan kesan yang besar kepada tuan rumah. Jangan pula selepas kunjungan itu, tuan rumah akan mengelak daripada menerima kita sebagai tetamu mereka kerana serik.

 
Tips & Adab-Adab Beraya Ke Rumah Orang Raya dah tak lama lagi dah, lagu-lagu raya pun dah berkumandang sana sini, so abam nak kongsikan tips dan adab-adab beraya di rumah orang;
#1. Call dulu sebelum datang Perkara ni bukan apa, untuk memudahkan tuan rumah…mungkin dia boleh suruh kita pergi rumah lain dulu, sebab rumah dia dah penuh.
Mungkin juga dia boleh prepare apa yang patut bila tahu kita nk datang. Manalah tau, kot-kot ada makanan yang dah habis, dia boleh masak baru, top up baru sebelum kita sampai.
#2. Berkunjung dengan niat untuk menziarah Bukan niat untuk nk tengok dia tukar kereta baru ke, dia tukar perabot baru ke, tahun ni langsir dia design apa & warna apa, apa tema baju raya dia sekeluarga.
Dia tak tukar apa-apa pun tak mengapa, bukan menjadi sesuatu yg wajib bila mana raya je. Kena serba serbi baru. Nope, suami dia bukan anak Sultan Brunei.

#3. Kalau ada anak kecik, tolong jaga, tolong kawal Pesan kat anak-anak kita sebelum sampai umah orang tu, minta anak supaya behave, jaga kelakuan, jangan buas, jangan melompat sana sini, jangan conteng sofa orang, jangan celup tangan dalam akuarium orang, jangan masuk ke dapur orang, duduk kat ruang tamu SAHAJA.
Makan apa yang ada, jangan merungut, jangan buat muka kalau tak ada benda yang dia suka makan…warning dia, kalau tak behave, abah cubit atau masuk je dalam kereta, kena denagn mak. Jangan biar anak-anak kita melilau dalam rumah orang, pegang macam-macam atau rosakkan barang kepunyaan orang.
Alasan “Ala, budak-budak, biasa la…” NO NO NO, pasu aku yang anak kau pecahkan tu, aku beli kat Antartika beb…!!!

#4. Jangan menyusahkan tuan rumah “Ala, air oren ke? Ada Teh Ais Cincau tak? bleh bancuh Teh Ais Cincau tak?”
“Mee ni campur sayur eh? Beleh tak buat mee yang tak ada sayur sebab I tak makan sayur, jangan lupa letak ayam dan daging…”
Makan dan minumlah apa yang dihidangkan. Kita datang beraya, bukan pergi restoran 5 star. Jangan banyak songeh pulak tuan umah ikut selera kita.
#5. Minta izin ke tandas, dapur atau nak solat Suarakan keinginan nak guna tandas atau nak bwk pinggan yg dah habis mkn tu untuk dicuci didapur, atau nak tunaikan solat.
Jangan terus redah masuk rumah orang macam tu ja…ada tempat-tempat yang tuan rumah kurang selesa untuk tetamu masuk atau tengok, jadi sila hormati tuan rumah…
#6. Duit raya bukan perkara wajib Duit raya ni sifatnya sedekah, bukan perkara yang diwajibkan dlm islam, hukumnya juga harus.
Kita dibesarkan dengan budaya bagi duit raya pada hari raya. So kalau ada umh yang tak bagi, JANGAN MINTA…kalau ada umah yang bagi, jangan cakap “ALA, 3 RINGGIT JER”…itu hak tuan rumah untuk bagi, tak ada nilai tetap, semuanya atas kemampuan tuan rumah.

#7. Jangan duduk lama sangat Bila berkunjung ke rumah orang, jangan la duduk lama sangat…tuan rumah memang tak cakap apa, tapi common sense la untuk berpada-pada duduk umah dia
Tuan rumah mungkin nak kena mandi, nak kena masuk dapur mengemas, mgkin nk kena bersihkan rumah sebelum kedatangan tetamu lain.
Maka, perlu ada kesedaran untuk TAHU bila nak balik…mentang-mentang TV tayang cerita best, 3 jam punya cerita Hindustan, 3 jam kita dduk umah dia. Itu umah orang, bukan panggung wayang.
#8. Letak tepi la hand phone tu Raya ni, kalu boleh, ko letak la tepi hand phone tu. Simpan dlm beg. Bersembang, meriahkan suasana raya tu.
JANGAN #rayaumahsenah #lamatakjumpa #diabuatmeekuah #sedap #jemputdtg…bukan masanya ko nk ber-FB, ber-Insta bagai, Tweet, berhashtag bagai.
Masa untuk beraya, untuk nak tanya khabar masing-masing…kalau datang untuk main HP, WI-Fi tak perlu datang beraya di rumah. Kita beraya melalui Whatsapp sahaja.

#9. Berterima kasih kepada tuan rumah Ucapkanlah terima kasih kepada tuan rumah sebelum balik kerana diorang sudi melayan kita sebagai tetamu mereka…puji makanan yang disediakannya. Bagi tuan rumah gembira dengan kedatangan kita.
Deep pulak tips beraya abam kali ni. Semoga bermanfaat ya, take note point-point penting ni to avoid ko kena kecam atau kena viral lepas balik dari rumah dia.
Sumber: Firdaus Syakirin
Artikel berkaitan: Adab Jadi Tetamu, Diaper Anak Jangan Main Buang. Bungkus & Ikat

The post Dalam Meriah Raya, Jangan Lupa Adab Berkunjung. Elak Susahkan Tuan Rumah appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/dalam-meriah-raya-jangan-lupa-adab-berkunjung-elak-susahkan-tuan-rumah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ph Jangan Lupa Rule Of Law Yang Diperjuangkan

Ph Jangan Lupa Rule Of Law Yang Diperjuangkan

papar berkaitan - pada 30/5/2019 - jumlah : 212 hits
Noraini Ahmad KUALA LUMPUR Inkues kematian anggota bomba Allahyarham Muhammad Adib Mohd Kassim bukan prosiding yang mahu mencari siapa kalah dan menang Justeru sepatutnya tidak ada pihak yang dipersalahkan kata Ketua Pergerakan Wanita UMNO ...
Libur Lebaran Di Jogja Jangan Lupa Jelajahi Destinasi Gunungkidul

Libur Lebaran Di Jogja Jangan Lupa Jelajahi Destinasi Gunungkidul

papar berkaitan - pada 26/5/2019 - jumlah : 221 hits
Ucapan Menpar Arief memang tak terbantahkan Berbagai destinasi di Gunungkidul sangat luar biasa
Jangan Lupa Main Ke Destinasi Di Kudus Saat Mudik

Jangan Lupa Main Ke Destinasi Di Kudus Saat Mudik

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 219 hits
Kudus sangat identik dengan kota wisata religi dan kota kretek Kudus juga memiliki kekayaan keindahan alam yang tak kalah dengan daerah lain kata Menteri Pariwisata Arief Yahya Senin
Elak Jem Balik Raya Orang Kelantan Paling Ramai Sewa Helikopter Rm30 000 Sehala

Elak Jem Balik Raya Orang Kelantan Paling Ramai Sewa Helikopter Rm30 000 Sehala

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 696 hits
Elak jem balik raya orang Kelantan paling ramai sewa helikopter RM30 000 sehala Beberapa hari lalu media tempatan melaporkan kira kira sejuta kenderaan akan masuk ke Kelantan sempena cuti persekolahan dan sambutan Aidilfitri ini Terbaru men...
Faham Raya Setahun Sekali Tapi Elak Cium Dukung Anak Orang Bayi Mudah Dijangkiti

Faham Raya Setahun Sekali Tapi Elak Cium Dukung Anak Orang Bayi Mudah Dijangkiti

papar berkaitan - pada 27/5/2019 - jumlah : 501 hits
Bayi yang masih kecil jangkitan mudah berlaku Cium didukung orang yang individu lain boleh mendedahkan mereka kepada pelbagai penyakit Antibodi bayi tidak sekuat orang dewasa Ketahanan tubuhnya sedang dibina dan ini mendedahkan kepada pelba...
Iklan Raya Mithubishi 2019 Rumah Nenek

Iklan Raya Mithubishi 2019 Rumah Nenek

papar berkaitan - pada 31/5/2019 - jumlah : 423 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Iklan raya yang menceritakan perjalanan hidup sering membawa kita menempuh pelbagai detik manis dan pahit Sejauh mana kecekalan mampu membawa kebahagiaan dan sejauh mana kita mampu kembali ke titik asal d...
Awal Perkahwinan Mampu Beli Tilam Barang Penting Je Dah Senang Jangan Lupa Isteri Yang Sanggup Bersusah Dulu

Awal Perkahwinan Mampu Beli Tilam Barang Penting Je Dah Senang Jangan Lupa Isteri Yang Sanggup Bersusah Dulu

papar berkaitan - pada 13/5/2019 - jumlah : 466 hits
Di awal perkahwinan memang setiap pasangan akan melalui kehidupan yang biasa dan mampu membeli barangan penting sahaja Boleh dikatakan 80 pasangan muda yang baru berkahwin akan merasai hidup yang agak sukar kerana kewangan yang kurang kukuh...
Had Kelayakan Dana Raya Diturunkan Untuk Elak Penyelewengan Exco

Had Kelayakan Dana Raya Diturunkan Untuk Elak Penyelewengan Exco

papar berkaitan - pada 26/5/2019 - jumlah : 317 hits
KEMAMAN Kerajaan negeri mengambil keputusan memperketatkan had kelayakan kepada mereka yang berpendapatan isi rumah RM1 100 ke bawah bagi memastikan hanya rakyat yang layak dapat menikmati dana itu kerana sebelum ini didapati banyak berlaku...
Palembang Tuan Rumah Mxgp 2019 Diikuti 28 Crosser Dunia

Palembang Tuan Rumah Mxgp 2019 Diikuti 28 Crosser Dunia

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 189 hits
Ketua IMI Sadikin Aksa mengungkapkan sebelumnya diputuskan digelar di Bangka namun terkendala penerbangan sehingga even ini dialihkan ke Palembang
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau