Kecintaan Hakiki Terhadap Nabi Saw Kebahagiaan Abadi



Kecintaan hakiki terhadap Nabi SAW kebahagiaan abadi
Oleh Mohammad Zaki Yahpar
Nabi Muhammad SAW diutuskan Allah SWT untuk segenap manusia dan jin dengan membawa kebenaran, petunjuk serta cahaya terang.
Firman Allah SWT: “Katakanlah (wahai Muhammad): “Wahai sekalian manusia! Sesungguhnya aku adalah Pesuruh Allah kepada kamu semuanya, (diutus Allah) yang menguasai langit dan bumi, tiada Tuhan (berhak disembah) melainkan Dia; Yang menghidupkan dan mematikan. Oleh itu, berimanlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya, Nabi yang Ummi beriman kepada Allah dan kalimah-Nya (Kitab-Nya); dan ikutilah dia, supaya kamu beroleh hidayah petunjuk.” (Al-A’raf: 158)
Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) meyakini Rasulullah SAW ialah hamba Allah SWT serta utusan-Nya, sekali gus Rasul memiliki kemuliaan tersendiri.
Rasulullah SAW bersabda: “Aku dianugerahi lima perkara tidak pernah diberikan seorang pun daripada Rasul sebelumku, iaitu (1) aku diberikan pertolongan dengan takutnya musuh mendekatiku dari jarak sebulan perjalanan; (2) dijadikan bumi bagiku sebagai tempat solat dan bersuci, maka sesiapa sahaja daripada umatku mendapati waktu solat, maka hendaklah dia solat; (3) dihalalkan rampasan perang bagiku dan tidak dihalalkan kepada seorang Nabi pun sebelumku; (4) dan aku diberikan kekuasaan memberikan syafaat serta (5) Nabi diutus hanya untuk kaumnya sahaja sedangkan aku diutus untuk seluruh manusia.” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
Allah SWT mengutus Nabi Muhammad SAW bagi menyampaikan peringatan kepada seluruh umat manusia untuk menjauhi syirik dan mengajak kepada tauhid benar seperti firman-Nya dalam surah al-Muddathir ayat 1 hingga 7.
Allah SWT juga mengutus Rasulullah SAW bagi menjelaskan kandungan makna kalimah penyaksian dan memerintahkan Baginda menyeru umat manusia untuk bersaksi dengannya.
Kecintaan kepada Rasulullah SAW adalah kecintaan kepada Allah SWT. Cinta kepada Allah juga menuntut kepada kesinambungan kecintaan terhadap perkara dicintai Allah SWT. Dengan demikian, cinta kepada Rasulullah SAW mengharuskan kita mencontohi dan meneladani sikap Rasulullah SAW dalam segala hal dicintai dan dibencinya.
Firman Allah SWT: “Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Ali Imran: 31)
Ketaatan kepada Nabi Muhammad SAW menjadi kesinambungan kesaksian terkandung dalam lafaz syahadah dan jalan menuju kebahagiaan serta keselamatan dunia dan akhirat. Allah SWT menjanjikan syurga kepada sesiapa taat kepada-Nya dan Rasul-Nya.
Mencintai Rasulullah SAW hukumnya wajib dan antara kewajipan terbesar dalam kehidupan umat Islam. Oleh itu, Allah SWT mewajibkan kita mencintai Rasulullah SAW melebihi ahli keluarga dan harta benda seperti firman-Nya dalam surah al-Taubah ayat 24.
Begitulah ketinggian dan kemuliaan Baginda di sisi Allah SWT hingga Dia mewajibkan beberapa hak dan kewajipan terhadap Baginda. Antaranya, mencintai dan mengagungkannya melebihi orang lain dan diri hamba itu sendiri.
Rasulullah SAW bersabda: “Tidak sempurna iman salah seorang daripada kamu hingga menjadikan aku lebih dia cintai daripada ibu bapanya, anaknya dan seluruh manusia.” (HR Bukhari)
Selain itu, Allah SWT juga memerintahkan orang beriman untuk berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW seperti firman-Nya: “Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad SAW); wahai orang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.” (Al-Ahzab: 56)
Ketahuilah pada hari akhirat kelak, kita semua akan dikumpulkan bersama-sama dengan orang kita cintai. Maka, muhasabahlah di mana letaknya kecintaan hakiki kita. Orang beriman pastinya hati mereka ingin benar bersama-sama dengan Rasulullah SAW.
Begitu perkhabaran dan jaminan bahawa manusia itu nanti pada hari akhirat akan bersama dengan orang dicintai akan mendatangkan rasa kebahagiaan, apatah lagi jika pada hari akhirat nanti kita benar-benar dapat bersama dengan Rasulullah SAW dicintai.
Ada hadis diriwayatkan daripada Anas Ibnu Malik RA: Seorang penduduk Badwi menjumpai Rasulullah dan bertanya: “Wahai Rasulullah! Bilakah berlakunya hari kiamat?” Baginda SAW menjawab “Apa engkau sediakan untuk menghadapinya?” Dia menjawab: “Aku tidak memiliki persediaan, kecuali aku mencintai Allah dan Rasul-Nya.”
Maka Rasulullah bersabda: “Sungguh, engkau bersama orang yang engkau cintai.” Lalu kami berkata: “Kami juga begitu?” Baginda menjawab, “Ya.” Maka kami pun pada hari itu sangat berbahagia. (Muttafaq ‘alaih)
Penulis adalah Penolong Pengarah Kanan Bahagian Dakwah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)
Kecintaan hakiki terhadap Nabi SAW kebahagiaan abadi
Baca Artikel Menarik :
Senator PAS dikecam lepas kaitkan bunuh diri dengan drama Korea Azhar minta Wee perjelas, kemuka bukti 10 pasangan selebriti Malaysia ini adalah sepupu Pacak tripod, rakam sedang sembahyang – Zul Ariffin Ini cubaan halang saya wakili Najib Payung terjun gagal dibuka, tentera terjunam ke tanah Ribuan dolar AS ditemui dalam tong sampah Pandora Papers: Benarkan ia dibahaskan di Parlimen – Najib Tiz Zaqyah kena kecam kerana ini…. Aneka perisa cakoi menjadi rebutan Ustaz Don pula jadi mangsa scammer Layari Laman Facebook MYKMU
Tentera tembak diri sendiri, ibu mentua, selepas bertengkar dengan isteri

The post Kecintaan hakiki terhadap Nabi SAW kebahagiaan abadi appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/10/15/kecintaan-hakiki-terhadap-nabi-saw-kebahagiaan-abadi/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Golongan Terlarang Daripada Telaga Nabi Muhammad Saw

Golongan Terlarang Daripada Telaga Nabi Muhammad Saw

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 277 hits
Salah satu perkara penting dalam akidah Islam mengikut neraca Ahli Sunnah Wal Jamaah ialah beriman dengan telaga yang dianugerahkan khusus kepada Nabi Muhammad SAW Telaga ini merupakan jisim yang khusus yang besar dan luas Umat Nabi Muhamma...
Adakah Nabi Saw Tidak Mahu Berubat

Adakah Nabi Saw Tidak Mahu Berubat

papar berkaitan - pada 16/10/2021 - jumlah : 156 hits
HARAKAH DAILY Soalan Assalamualaikum ustaz Saya ada soalan Ada orang kata yang Nabi tak mahu ambil ubat Dalilnya hadis Berdasarkan dalil ini ada yang tolak vaksin dan apa sahaja bentuk ubat Mohon pencerahan ustaz sebab nampak gusar cara dia...
Seluruh Alam Gembira Dengan Kelahiran Nabi Saw Kecuali Iblis

Seluruh Alam Gembira Dengan Kelahiran Nabi Saw Kecuali Iblis

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 314 hits
Dalam satu syair apabila Nabi Muhammad lahir seluruh alam tersenyum akan kelahiran dia Sebelum Nabi Muhammad lahir alam ini ternanti nantikan kehadiran kekasih Tuhan itu Bila Rasulullah mucul ke alam zahir ini pada malam sebelum subuh hari ...
Malaikat Jibril Dan Nabi Muhammad Doakan 3 Orang Ini Masuk Neraka Tolong Baca Nombor 2 Sering Kita Terlupa Lakukannya

Malaikat Jibril Dan Nabi Muhammad Doakan 3 Orang Ini Masuk Neraka Tolong Baca Nombor 2 Sering Kita Terlupa Lakukannya

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 186 hits
Dalam banyak2 insan yang berdoa doa dari nabi sendiri lah yang mustajab sebab baginda adalah kekasih ALLAH ditambah pulak dengan doa dari ketua malaikat yang taat memang konfirm makbul apa yang didoa
Maulid Nabi Gus Muhaimin Ajak Umat Islam Istiqamah Bersalawat Di Tengah Pandemi

Maulid Nabi Gus Muhaimin Ajak Umat Islam Istiqamah Bersalawat Di Tengah Pandemi

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 152 hits
Kita tentu malu tidak punya harga diri kalau tidak bersalawat karena Allah SWT dan Malaikat saja bersalawat untuk Nabi tuturnya
Kisah Ukasyah Dengan Nabi Muhammad S A W

Kisah Ukasyah Dengan Nabi Muhammad S A W

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 143 hits
Allahuma Solli alaa Sayyidina MuhammadWa AlaAli Sayyidina Muhammad Cerita yang tak pernah ada bosannya Mohon Baca yaa Sangat Mengharukan Kisah ini terjadi pada diri Rasulullah SAW sebelum wafat Rasulullah SAW telah jatuh sakit agak lama seh...
Mengaku Umat Nabi Muhammad S A W Tapi Apa Sunnah Yang Kita Buat

Mengaku Umat Nabi Muhammad S A W Tapi Apa Sunnah Yang Kita Buat

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 286 hits
Mengaku Umat Nabi Muhammad s a w Tapi Apa Sunnah Yang Kita Buat Hari ni kebanyakan dari kita bercuti Tahu tak cuti apa Owh cuti Maulud Nabi tapi apa kesannya cuti ini dalam diri kita dan keluarga kita Sebaiknya sebagai tanda nak ingat hari ...
Kecerdasan Ukasyah Dalam Mencintai Nabi

Kecerdasan Ukasyah Dalam Mencintai Nabi

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 212 hits
Jika mencintai adalah seni sungguh Ukasyah bin Mihshan telah mencapai puncak estetika dalam mencinta Ekspresi cintanya kepada Nabi membuatnya menggapai derajat tinggi di surga nanti Cintanya yang begitu kuat membuat Ukasyah masuk surga tanp...
Cinta Umat Kepada Nabi Muhammad

Cinta Umat Kepada Nabi Muhammad

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 177 hits
Iman tidak sempurna dalam hati sehinggalah kita mengasihi Nabi SAW dengan kasih sayang mengatasi segala galanya Tidak cukup dengan ucapan rindu kepada nabi atau menitip tulisan rindu di atas kertas tetapi ia memerlukan amalan yang membuktik...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


5 Hidden Features Of Wordpress Com

Hospital Kuala Pilah

From Gear To Gear Exploring The Mechanics Of Ram And Dodge Transmissions

Satisfy Your Pup S Cravings Exploring The World Of Natural Dog Treats

Semua Pm Setuju Isu Subsidi Bersasar

Rancangan Televisyen Itali Menjemput Bayi Kembar Sembilan