Kandungan Tak Jadi Bila Hamil Je Gugur Ada Sebabnya Kenapa Macam Tu


Ibu mana yang tidak merasa sedih, sudah disahkan hamil kemudian gugur pula. Biarpun sudah menjaga kandungan sebaik mungkin, tahu-tahu saja ada ketulan darah keluar. Ada juga sesetengah kes, si ibu tidak perasan yang dia sedang mengandung kemudian aktif membuat kerja-kerja berat. Sebaik tahu diri hamil, kandungan sudah tidak kuat dan gugur.
Artikel Menarik: [Makan Mi Segera, Nanti Anak Terbelit. Banyak Mitos Pelik Tentang Ibu Hamil]

Keguguran adalah perkara biasa dan dialami oleh kebanyakan wanita. Ia bukanlah sesuatu yang perlu dirisaukan tetapi jika berlaku tiga kali berturut-turut keadaan ini dikenali sebagai habitual miscarriage. Ia adalah satu situasi yang tidak normal. Melalui penulisannya, Dr Zubaidi Hj Ahmad menjelaskan tentang hal keguguran ini.
PUNCA KEGUGURAN BERULANG Keguguran di awal kehamilan sering berlaku pada wanita yang hamil, dan ia bukanlah suatu hal yang merisaukan. Tetapi keguguran berlaku sebanyak tiga kali berturut-turut, maka ia adalah suatu yang tidak normal. Keadaan ini dikenali sebagai habitual miscarriage.

Selalunya doktor akan melakukan pemeriksaan dan ujian yang lebih lengkap bagi mengetahui punca keguguran berulang. Walaubagaimana pun tidak semua punca keguguran dapat dikenal pasti dengan pemeriksaan yang dilakukan.
Kebiasaannya punca keguguran di awal kehamilan ialah akibat “janin yang lemah”, ini bermakna janin itu mempunyai masalah genetik atau kromosom yang mengakibatkan janin tersebut tidak dapat membesar dengan baik dan akhirnya tidak dapat hidup dan dikeluarkan dalam proses keguguran.
IBU ADA FIBROID ATAU ENDOMETRIOSIS Selain itu ia mungkin berpunca dari dari penyakit seperti endometriosis dan fibroid. Jangkitan kuman pada wanita yang hamil seperti jangkitan cytomegalo virus (CMV), herpes simplex (HSV) dan rubella boleh menyebabkan kerosakan pada janin dalam rahim sehingga menyebabkan keguguran.
Artikel Menarik: [Perut Besar, Senak! Tak Pakai Belt Dalam Kereta, Bahaya Untuk Ibu & Kandungan]
Selain itu sejenis parasit toksoplasmosis yang biasa terdapat pada pada badan kucing boleh menyebabkan keguguran. Oleh itu, bagi wanita yang sering mengalami keguguran dan memelihara kucing, perlulah sentiasa berhati-hati. Pastikan kucing peliharaan itu dijaga dengan baik dan bersih.

Penyakit seperti darah yang pekat, diabetes dan tekanan darah tinggi yang tidak dikawal, pada setiap kali kehamilan juga boleh menyebabkan keguguran berulang di awal kehamilan.
Oleh itu saya menggalakkan supaya dapat menjalani pemeriksaan yang lebih terperinci bagi mengesan masalah yang dihadapi. Seseorang wanita yang ingin hamil sepatutnya mengamalkan pemakanan berkhasiat dari peringkat awal lagi, mengambil juga asid folik dan vitamin.

KENA BANYAK BEREHAT Jika berkemampuan, ambillah cuti rehat pada peringkat awal kehamilan. Mereka digalakkan berehat, banyakkan baring dan tenangkan fikiran. Kurangkan stress dari segi fizikal dan mental. Doktor selalunya akan memberikan ubat hormon progesteron untuk merehatkan rahim dan mengurangkan berlakunya kejang rahim bagi mengurangkan risiko keguguran.
Kuatkan semangat dan jangan melayani pemikiran negatif. Banyak berdoa, solat hajat dan bersedekah. Insha ALLAH, ALLAH akan membantu hambaNYA yang berusaha.
Artikel Menarik: [Bayi Sihat & Cantik, Amalkan Makanan Sunnah. Usaha Ibu Jaga Kandungan]
Ketika isteri mengalami keguguran, jelas sekali emosinya terjejas. Sebagai suami, pastikan anda sentiasa dengannya dan terus memberi isteri semangat. Setiap pasangan pasti menginginkan zuriat, tetapi jika si isteri mengalami keguguran dan kalian masih belum mempunyai anak, teruskan berusaha dan kuat menghadapi ujian ini. Semoga dengan semangat dan usaha tanpa henti itu akan membuahkan hasil yang dinanti-nantikan suatu hari nanti.
The post Kandungan ‘Tak Jadi’, Bila Hamil Je Gugur. Ada Sebabnya Kenapa Macam Tu appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kandungan-tak-jadi-bila-hamil-je-gugur-ada-sebabnya-kenapa-macam-tu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Haifa Macam Dah Tak Bernyawa Ibu Kongsi Detik Cemas Anak Lembik Tak Bernafas Tersedak Susu

Haifa Macam Dah Tak Bernyawa Ibu Kongsi Detik Cemas Anak Lembik Tak Bernafas Tersedak Susu

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 350 hits
Banyak kes bayi yang tersedak susu dilaporkan berlaku Terdapat juga kes yang melibatkan kematian jika situasi seperti ini tidak dapat dikawal dengan betul Seorang pengguna Facebook Nur Zaind memuat naik dan berkongsi detik cemasketika bayi ...
Mulut Macam Orang Besar Baru 2 Tahun Setengah Syeriv Petah Cakap Dua Bahasa

Mulut Macam Orang Besar Baru 2 Tahun Setengah Syeriv Petah Cakap Dua Bahasa

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 418 hits
Pejam celik pejam celik dah makin besar dan petah cakap anak kepada pelakon Shaheizy Sam dan Syatilla Melvin ini Walaupun baru berusia dua tahun setengah pasangan ini bersyukur anak lelakinya Syeriv Samheizy petah bercakap dalam dua bahasa ...
Kentut Depan Isteri Suami Macam Ni Cukup Sayangkan Keluarganya

Kentut Depan Isteri Suami Macam Ni Cukup Sayangkan Keluarganya

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 292 hits
Sebelum berkahwin mungkin cara bergurau tidak sama dengan selepas mendirikan rumah tangga Apabila berkahwin kita akan lebih mengenali pasangan kita dan mula tahu tabiat tabiat pelik yang suka dibuatnya Mula mula mungkin akan berasa jengkel ...
Arak Di Pangkor P Perhentian Macam Mana

Arak Di Pangkor P Perhentian Macam Mana

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 247 hits
Ipohmali Pas Perak lepas dok sibuk pasal Sugarb k Kali ni dok main isu Arak di Pulau Pangkor kononnya PH nak jadikan Pangkor pusat arak fitnah tak habis habis Arak ni tak payah pi Pangkor lah takde kerja sebab nak beli arak sampai nak ke Pa...
Ishhhh Macam Tu No Reta Min N Mak Lampir Tak Nak Cari Ka

Ishhhh Macam Tu No Reta Min N Mak Lampir Tak Nak Cari Ka

papar berkaitan - pada 26/12/2019 - jumlah : 571 hits
Oleh Ahmad AlbabMehh akuu bagitahuu Chegubardd bodohh tuu Mana dtgnya nilaii aset RM 10 7 JUTA darii Anwarr Darii 10 7 jutaa tuu 9 5 juta adalah nilai rumah semasa di Bukit Segambutt Dan 0 4 jutaa adalahh nilai hartanahh semasa tanahh di Ku...
Pas Umno Sekarang Macam Adik Beradik

Pas Umno Sekarang Macam Adik Beradik

papar berkaitan - pada 25/12/2019 - jumlah : 247 hits
ROSLINDA HASHIM Muhammad Sanusi bersama pimpinan Pas dan UMNO kawasan meraikan kesatuan dua parti itu dengan acara simbolik pulut pisang berlambangkan bulan dan keris SIK Muafakat Nasional yang disepakati antara Pas UMNO berjaya merapatkan ...
Menu Bayi 7 Bulan Tapi Sedapnya Macam Menu Orang Dewasa 20 Resipi Ibu Ni Memang Mantap

Menu Bayi 7 Bulan Tapi Sedapnya Macam Menu Orang Dewasa 20 Resipi Ibu Ni Memang Mantap

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 631 hits
Anak pun sama mahukan makanan yang penuh rasa enak dan pelbagai rasanya buat mereka Adakalanya mereka bosan mereka inginkan sesuatu yang berbeza untuk mereka Berkreatif dengan makanan yang dimasakkan buat bayi sememangnya perlu bagi mengela...
Tak Sangka 5 Tabiat Ni Punca Gemuk Macam Tak Logik

Tak Sangka 5 Tabiat Ni Punca Gemuk Macam Tak Logik

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 423 hits
Dipetik dari portal Brightside ini 5 tabiat pagi yang menjadi punca berat badan bertambah Tak sangka 5 tabiat ni punca gemuk Macam tak logik 1 Tidur Terlalu Banyak Tidur tidak cukup akan menyebabkan badan anda adalah lebih cenderung untuk m...
Masa Menyusu Dengar Macam Terbatuk Lepas Tu Tak Respon Badan Terus Lembik

Masa Menyusu Dengar Macam Terbatuk Lepas Tu Tak Respon Badan Terus Lembik

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 285 hits
Kes bayi tersedak susu sama ada di bawah jagaan ibu bapa pengasuh atau pihak taska sering kali dilaporkan Kadang kejadian yang tak disangka ini boleh membawa maut jika tidak diatasi dengan cara yang betul Seperti yang dikongsikan oleh pengg...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau