Pas Umno Sekarang Macam Adik Beradik


ROSLINDA HASHIM



Muhammad Sanusi (tengah) bersama pimpinan Pas dan UMNO kawasan meraikan kesatuan dua parti itu dengan acara simbolik pulut pisang berlambangkan bulan dan keris.


SIK - Muafakat Nasional yang disepakati antara Pas-UMNO berjaya merapatkan jurang antara dua parti itu yang secara tradisinya adalah musuh politik sejak berzaman.

Timbalan Pesuruhjaya I Pas Kedah, Muhammad Sanusi Mohd Noor berkata, penerimaan ahli Pas terhadap UMNO kini semakin baik dan positif ke arah pembentukan kerajaan, sekiranya berjaya merampas kuasa pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

Menurutnya, pihaknya juga percaya Muafakat Nasional di Kedah berjaya menenggelamkan pengaruh kerajaan Pakatan Harapan (PH) diterajui Datuk Seri Mukhriz Mahathir.

“Ramai yang pelik, bagaimana Pas-UMNO sekarang macam adik-beradik, sebelum ini musuh ketat. Kita harus berlapang dada menerima kebaikan.

"Selepas tewas PRU14, UMNO tidak lagi sombong dengan kuasa, malah mereka terima pendekatan politik Islam dibawa Pas, dan pinda perlembagaan dengan meletakkan Islam sebagai keutamaan, ini yang mendekatkan lagi UMNO dan Pas,” katanya selepas Majlis Mahabbah Muafakat Nasional di Padang Batu 2, Sungai Pau, malam semalam.

Muhammad Sanusi berkata, ahli parti bukan ‘pak turut’ yang hanya menerima arahan Presiden Pas untuk menerima UMNO, sebaliknya ahli mencontohi sikap kepimpinan dibawa Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam berpolitik.

“Pas dan UMNO adalah parti Melayu, kerjasama ini kini diterima baik semua peringkat parti, termasuk golongan otai Pas.

"Fitrah manusia suka berbaik, melainkan ada penyakit hati. Malah, di kampung kita berkawan sejak zaman kanak-kanak, dan hanya dipisahkan oleh ideologi politik masing-masing,” katanya.

Menurutnya, ahli Pas bersedia menerima ahli UMNO atas dasar Islam yang menuntut kerjasama dalam melaksanakan kebaikan dan mencegah keburukan.

“Program di kampung kini meriah, lebih 40 tahun aktiviti dua parti ini dianjur berasingan disebabkan ideologi politik berbeza, sana kawasan Pas, sini kawasan UMNO.

"Kenduri pun tak jemput, kecuali rakan lama. Masjid pun pilih sebab tak mahu sertai jika anjuran parti tertentu, ini semua sudah sejarah,” katanya.

Muhammad Sanusi berkata, kini pendekatan baharu diambil demi kesatuan orang Melayu bawah Muafakat Nasional, dengan mengenepikan kepentingan peribadi mahupun parti.

“Inilah rahmat yang datang bersama gabungan ini, perpaduan saja yang dapat menjamin keharmonian, muafakat, peduli jiran, saling menasihati serta menjaga harta benda.

"Saya bangga melihat program Pas-UMNO ini yang merupakan acara pertama dalam tempoh 45 tahun, mendapat kerjasama erat dua parti,” katanya.

Menurutnya, program anjuran PH Kedah didakwa semakin kurang mendapat sambutan, kecuali acara rasmi kerajaan negeri dihadiri wakil jabatan.

“Difahamkan, dana Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) pun sekadar diadakan sukaneka kanak-kanak dan kenduri tanpa pengisian bermanfaat, ini suatu pembaziran,” katanya.
Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/article/63242/BERITA/Politik/Pas-UMNO-sekarang-macam-adik-beradik




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/12/pas-umno-sekarang-macam-adik-beradik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dah Kahwin Hampir 30 Tahun Baru Tahu Rupanya Adik Beradik

Dah Kahwin Hampir 30 Tahun Baru Tahu Rupanya Adik Beradik

papar berkaitan - pada 21/12/2019 - jumlah : 337 hits
Tular di media sosial kisah pasangan suami isteri yang terpaksa berpisah selepas mengetahui bahawa mereka sebenarnya adalah adik beradik Dah kahwin hampir 30 tahun baru tahu rupanya adik beradik
Mama Papa Kalau Nampak Anak Buli Adik Beradik Yang Lain Jangan Ambil Mudah

Mama Papa Kalau Nampak Anak Buli Adik Beradik Yang Lain Jangan Ambil Mudah

papar berkaitan - pada 18/12/2019 - jumlah : 443 hits
Kita biasa mendengar kes buli yang berlaku melibatkan remaja dan kanak kanak Tetapi bagaimana pula dengan kes dibuli adik beradik sendiri adakah ia normal atau tidak Dibuli adik beradik Cabaran utama bagi penyelidik adalah untuk menentukan ...
Pas Gerak Jentera Bantu Calon Umno Di Kimanis

Pas Gerak Jentera Bantu Calon Umno Di Kimanis

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 305 hits
Takiyuddin bersama peserta yang menyertai pertandingan mewarna sempena program Back To School Gunting Rambut Percuma Antara Kaum anjuran Lajnah Perpaduan Nasional Pas Kawasan Kota Bharu hari ini KOTA BHARU Pas akan menggerakkan jentera part...
Prk Kimanis Apakah Umno Bn Pulih Apa Lagi Disokong Pas Saperti Tg Piai

Prk Kimanis Apakah Umno Bn Pulih Apa Lagi Disokong Pas Saperti Tg Piai

papar berkaitan - pada 21/12/2019 - jumlah : 224 hits
Anifah AmanMenunggu isyarat PRK KimanisPILIHAN Raya Kecil Parlimen Kimanis tidak lama lagi adalah yang kedua diadakan di Sabah selepas Pilihan Raya Umum ke 14 Yang pertama di sekitar Sandakan satu kawasan bandar yang penuh dengan pengundi b...
Jangan Sesekali Buat Pinjaman Atas Nama Sendiri Walaupun Untuk Adik Beradik Sendiri

Jangan Sesekali Buat Pinjaman Atas Nama Sendiri Walaupun Untuk Adik Beradik Sendiri

papar berkaitan - pada 21/12/2019 - jumlah : 263 hits
Jangan Sesekali Buat Pinjaman Atas Nama Sendiri Walaupun Untuk Adik Beradik Sendiri Hai korang Pernah tak baca dalam page di facebook di mana saudara terpaksa tanggung hutang yang di buat oleh adik beradik atas nama sendiri Pernahkan Hal in...
Pas Umno Junjung Kasih Atas Titah Tuanku Sultan

Pas Umno Junjung Kasih Atas Titah Tuanku Sultan

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 269 hits
HARAKAHDAILYSEMPENA hari Ulang Tahun Keputeraan yang ke 74 DYMM Tuanku Sultan Selangor kelmarin Sultan Sharafuddin Idris Shah telah bertitah mengingatkan rakyat Selangor agar tidak terkeliru dengan fakta sejarah sebenar berhubung perjuangan...
Golongan Miskin Sokong Umno Pas Yang Kaya Sokong Ph Kajian

Golongan Miskin Sokong Umno Pas Yang Kaya Sokong Ph Kajian

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 448 hits
Pakatan Harapan masih mendapat sokongan rakyat terutamanya mereka yang berpendapatan tinggi dan sederhana menurut kaji selidik yang dilakukan oleh Emir Research Golongan yang berpendapatan rendah pula cenderung menyokong UMNO dan Pas Kaji s...
Pakatan Harapan Kelemasan Umno Dan Pas Kini Seiringan

Pakatan Harapan Kelemasan Umno Dan Pas Kini Seiringan

papar berkaitan - pada 13/12/2019 - jumlah : 420 hits
Alhamdulillah Cadangan pindaan Perlembagaan UMNO yang akan menjadikannya sebagai parti yang mengagungkan kedaulatan Islam telah diluluskan sebulat suara oleh perwakilan dalam PAU 2019 Antara pindaan Perlembagaan UMNO yang diluluskan dalam P...
Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Warna Hitam Tetap Menarik Dan Cantik Dipakai Dipagi Hari Raya

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

How To Choose A Patent Lawyer In New York For Your Invention

Ai Text Humanizer Bridging The Gap Between Ai And Human Writing

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Khaled Loyal Umno Voter Base Is Shrinking