Kalau Kita Selalu Marah Jerit Pada Anak Tak Bertempat Marah Akan Jadi Gaya Hidup Anak


Adakah anak anda mudah sangat: memukul? ketuk kepala? mengigit? membaling barang? Mengapa anak-anak sekarang lebih agresif? Atau sebenarnya mereka lebih ekspresif.
“SEBENARNYA, PADA USIA 1.5 TAHUN HINGGA 3.5 TAHUN DAN MUNGKIN MEMBAWA KE 4,5,6 TAHUN ADALAH USIA DIMANA ANAK-ANAK MULA MENGEKSPRESIKAN DIRI MEREKA”
Mereka mahu memberitahu apa yang mereka rasa dan mahu. Namun, oleh kerana mereka tidak pandai bertutur lagi ( bagi yang 1-2 tahun) maka mereka melakukannya melalui pergerakan dan aksi. Sebelum ini mereka melakukan melalui tangisan sahaja.

Oleh itu ibu bapa perlu memerhatikan apakah maksud pergerakan mereka itu. Ikuti perkongsian Ibu Rose ini.
MEMAHAMI GENERASI MILLENNIA
ANAK-ANAK SEKARANG LEBIH AGRESIF? ATAU SEBENARNYA MEREKA ITU LEBIH EKSPRESIF!
1-JANGAN CEPAT BERSANGKA BURUK
“JIKA ADA ANAK 1 HINGGA 2 TAHUN YANG KELIHATAN MAHU MEMUKUL ANAK LAIN, JANGAN CEPAT BERSANGKA BURUK KEPADANYA”
Dia sebenarnya mahu memegang dan mengusap anak kecil itu kerana melihat orang lain melakukan perkara seperti itu. Namun, pada usia sebegini mereka belum pandai mengawal kekuatan tangan mereka, maka adakalanya jadi terlebih kasar.
Apa yang Ibu selalu lakukan pada anak-anak kecil sebegini, Ibu tolong pegang tangan mereka dan tolong dia mengawal tangannya supaya dia boleh mengusap baby kecil itu sambil mengatakan;
‘gently, gently…’ atau ‘ perlahan-perlahan…’
Jika anda cepat marah dengannya, maka dia akan hilang keyakinan dirinya dan membentuk kepercayaan diri yang negatif di dalamnya.Contohnya “ Saya ini tidak berguna”.
2-SETIAP GENERASI MEMPUNYAI KARAKTER BERBEZA
Setiap generasi mempunyai karacter yang berbeza. Contohnya generasi X, Y, Z dan melinia berbeza dari segi kecenderungan dan karakter mereka.
“KEBANYAKAN GEN MELINIA INI LEBIH EKSPRESI. SELALU DIKATAKAN DEGIL, KERAS KEPALA DAN MENUNJUK PERASAAN”
3-SKIL PARENTING KURANG
Ramai ibu bapa kurang berpengetahuan cara terbaik menangani anak-anak Gen Millennia ini. Contohnya, menyuruh anak-anak dengar dan patuh tanpa penjelasan yang memuaskan.
“ADA IBU BAPA TERLALU LEMBUT SEHINGGA SEMUANYA DIBIARKAN.
ADA YANG TERLALU KERAS DAN TIDAK ADA RUANG BERBINCANG.
ADA YANG TERLALU SUKA MELARANG DAN MENAKUT-NAKUTKAN”
Sebenarnya Gen Millennia bukan degil, tapi kuat keinginan dan mahu cara mereka. Oleh itu bila kehendak mereka ditangani DENGAN TIDAK BIJAK DAN BERHEMAH, ini yang menyebabkan mereka memberontak.
Dan sekiranya ini terus-menerus berlaku, anak ini akan membesar dengan semangatnya patah atau menjadi agresif yang tidak menentu.
Itulah yang menyebabkan keadaan bertambah kritikal. Jika tidak diperbaiki, anak-anak ini akan membesar menjadi remaja yang payah dibentuk.
IBU KONGSIKAN 5 LANGKAH MUDAH DIDIK GENERASI MILLENNIA
ANAK-ANAK SEKARANG LEBIH AGRESIF? ATAU SEBENARNYA MEREKA ITU LEBIH EKSPRESIF!
1 – BAWA ANAK-ANAK BERMAIN DENGAN AKTIF
Bawa anak-anak bermain dengan aktif, seperti di padang mainan indoor atau outdoor. Lebih baik outdoor.
“BILA MEREKA BERMAIN, MEREKA DAPAT MENGEKSPRESI DIRI MEREKA.MEREKA BOLEH MENJERIT-JERIT, MELOMPAT DAN BERPELUH”
Ini membolehkan tenaga negatif yang tersimpan dikeluarkan dengan cara yang sihat.Cucu sulung ibu, semasa itu baru berusia 2 tahun suka sangat menjerit, menjadi garang dan agak agresif. Ibu dan mamanya perasan perkara ini. Bila kami kaji balik, rupa-rupanya sudah berbulan-bulan dia tidak dibawa bermain di padang.
Semenjak itu mamanya memastikan dia bermain di padang sekurang-kurangnya 3 kali seminggu. Semenjak mamanya melakukan perkara itu, cucu ibu tidak lagi berkelakuan seperti tadi.
2 – KURANGKAN GAJET
Kurangkan masa menonton TV, bermain video games di komputer atau ipad atau TV.
“BILA ANAK-ANAK BERMAIN VIDEO GAMES, MEREKA AKAN MENGALAMI ADRENALIN RUSH”
Bila mereka tidak dapat bermain lasak di luar terutamanya, maka adrenalin rush itu tiada jalan keluar dan menyebabkan anak-anak kecil itu menjadi tidak keruan perlakuan mereka.
Ini selain daripada pengaruh games itu sendiri termasuklah mesej tersirat yang subliminal dimasukkan ke dalam games itu.
“PILIH GAMES YANG BAIK DAN CUBA GAMES ITU DAHULU SEBELUM DIBERI KEPADA ANAK-ANAK KECIL ANDA.
JIKA ANDA SENDIRI RASA TAK MENENTU SELEPAS BERMAIN GAMES ITU, APATAH LAGI ANAK-ANAK KECIL”
3 – KURANGKAN GULA
Kurangkan pengambilan gula secara nampak atau tidak nampak.
“GULA YANG TAK NAMPAK, MAKSUDNYA KITA SENDIRI YANG MEMASUKKAN GULA ITU.
GULA YANG TAK NAMPAK, CONTOHNYA MINUMAN SODA, FAST FOOD DSB”
Jika menyediakan makanan sediakanlah dengan penuh kasih sayang dan tenang.
Makanan itu masuk ke dalam badan mereka dan menjadi darah daging. Tenaga dan ‘state’ kita semasa memasak adalah amat penting kerana itulah tenaga yang sampai kepada anak-anak kita.
Jika keadaan diri kita semasa masak banyak menyumpah-nyumpah, maka ke manalah perginya tenaga negatif itu kecuali keada makanan yang dimasak dan kemudiannya dimasukkan ke dalam badan anak. Tenaga tidak boleh dimusnahkan atau dicipta. Ia hanya berubah bentuk.
4 – ELAKKAN MENJERIT-JERIT DAN KERAP MARAH-MARAH
Boleh marah, tapi simpan marah itu untuk sesuatu isu yang sangat memerlukan marah itu. Contohnya sesuatu yang merbahaya baginya, seperti bermain di tengah jalan dsb.
“BILA TERLALU SUKA MEMARAHI, MARAH KITA ITU SUDAH TIDAK ADA MAKNANYA. MALAH IA MENJADI CARA HIDUP YANG ANAK-ANAK AKAN IKUT”
Marah yang tidak dikawal dengan baik akan menyalurkan tenaga negatif yang akan diserap oleh anak-anak itu.Maka kita akan lihat mereka pula mempunyai karakter suka marah-marah.
Ibu tahu para ibu bapa semua adakalanya tidak boleh mengawal diri dan terus marah. Itu sekali sekala, tak pe. Kita manusia, kita buat silap. Apa yang kita tidak mahu jadi ialah kita menjadikan itu karakter kita – suka marah-marah dan berleter.
5- KAWAL DIRI BILA NAK MARAH
Jika anda nak marah sangat, jika anda sedang berdiri, duduk, istigfar atau bilang sampai sepuluh. Jika marah juga, pergi tempat lain yang anak tu tak nampak, maka keluarkan marah itu dengan menjerit sambil memekup muka ke bantal …
atau yang lebih baik, pejamkan mata dan bayangkan anda berada di bawah air terjun yang indah dan air itu memandikan anda sehingga semua marah anda tadi dibasuh keluar dan pergi bersama air yang luruh daripada badan anda.
Bila sudah selalu melakukan sedemikian, anda akan mengambil masa yang lebih singkat dan bila tenang, anda boleh mengambil langkah yang lebih bijak. Rasanya cukup dulu untuk kali ini. Jika panjang sangat nanti penat pula nak membacanya. Nanti ibu akan sambung dari masa ke semasa.
Marilah kita bersama-sama membentuk generasi yang genius dan berhati mulia.
_____________
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Kalau Kita Selalu Marah & Jerit Pada Anak Tak Bertempat, ‘Marah’ Akan Jadi Gaya Hidup Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/kalau-kita-selalu-marah-jerit-pada-anak-tak-bertempat-marah-akan-jadi-gaya-hidup-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak 2 Tahun Suka Menjerit Marah Sebenarnya Ikut Perangai Seseorang Periksa Selesaikan Segera

Anak 2 Tahun Suka Menjerit Marah Sebenarnya Ikut Perangai Seseorang Periksa Selesaikan Segera

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 308 hits
Bagi anak 2 tahun semua orang macam sama sahaja padanya Jadi dia akan juga marah nenek dan atuk dia Jerit pada mereka dan sebagainya Ikuti perkongsian Ibu ini Bila anak buat begitu kepada atuk dan nenek tiada masalah untuk anda membetulkan ...
Rasa Nak Ketawa Menangis Atau Marah Ibu Terkejut Anak Order 19 Hidangan Dari Food Panda Rm226 76

Rasa Nak Ketawa Menangis Atau Marah Ibu Terkejut Anak Order 19 Hidangan Dari Food Panda Rm226 76

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 255 hits
Sudah menjadi kebiasaan bagi golongan ibu bapa berkongsi telefon pintar dengan anak anak kecil untuk mereka menonton video dari aplikasi YouTube mahupun bermain permainan video sebagai hiburan di kala ibu bapa sedang sibuk menguruskan sesua...
Jangan Biasakan Anak Tertidur Selepas Kena Marah Ubah Cara Kita Kesian Mereka

Jangan Biasakan Anak Tertidur Selepas Kena Marah Ubah Cara Kita Kesian Mereka

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 299 hits
Sedang kita kalut menukar lampin si bongsu selepas penat memasak dan mengemas rumah tiba tiba si abang tertumpah nasi berlauk di atas karpet yang baru dibeli Aduh bukan main marah kita kan Sabar ibu sabar Jangan diikut perasaan Si abang tak...
Anak Setahun Dah Mula Pegang Pensel Menconteng Jangan Marah Sebenarnya Ada Kaitan Dengan Perkembanganya

Anak Setahun Dah Mula Pegang Pensel Menconteng Jangan Marah Sebenarnya Ada Kaitan Dengan Perkembanganya

papar berkaitan - pada 23/11/2020 - jumlah : 432 hits
Mengajar anak memegang pensel juga satu faedah Dengan hanya sebatang pensel dan sehelai kertas dia boleh menerokai pelbagai perkara baru sambil menajamkan skil Anak seronok menconteng dan dalam masa yang sama otaknya di stimulasi Menurut Pe...
Anak Selalu Kacau Kat Rumah Bukan Saja Saja Mereka Perlu Perhatian Kurang Buat Perkara Ni Anak Rasa Lebih Dihargai

Anak Selalu Kacau Kat Rumah Bukan Saja Saja Mereka Perlu Perhatian Kurang Buat Perkara Ni Anak Rasa Lebih Dihargai

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 356 hits
Pernah tak kat rumah tiba tiba anak datang mengacau Masa tu jugaklah kita tengah sibuk ada benda yang perlu diselesaikan dengan segera Itu tanda mereka perlukan perhatian daripada ibu dan ayah Mungkin sahaja tanpa sedar kesibukan kita buat ...
Punca Anak Tak Takut Bila Ibu Ayah Marah Sebab 7 Kesilapan Ni Jangan Kita Menyesal

Punca Anak Tak Takut Bila Ibu Ayah Marah Sebab 7 Kesilapan Ni Jangan Kita Menyesal

papar berkaitan - pada 11/11/2020 - jumlah : 287 hits
Sebagai ibu bapa kita pun ada kesilapan dalam mendidik anak Cuma kita tak sedar dan asyik nampak hanya kesilapan anak sahaja Ingat didikan bukan melalui paksaan tetapi teladan Anak anak lebih percaya dengan apa yang dilihat daripada apa yan...
Silapnya Kita Marahkan Anak Tak Baca Buku Tapi Tak Marah Bila Tak Solat Tak Baca Al Quran

Silapnya Kita Marahkan Anak Tak Baca Buku Tapi Tak Marah Bila Tak Solat Tak Baca Al Quran

papar berkaitan - pada 10/11/2020 - jumlah : 299 hits
Apabila kita sudah bergelar ibu bapa sudah pasti kita inginkan yang terbaik buat anak anak Kita mungkin bukan ibu bapa yang terbaik tapi pastinya kita berusaha untuk menjadi ibu bapa yang lebih baik demi anak anak Dalam mendidik anak anak p...
Teh Kosong Roti Jadi Alas Perut Pencuci Pinggan Anak Demi Teruskan Hidup

Teh Kosong Roti Jadi Alas Perut Pencuci Pinggan Anak Demi Teruskan Hidup

papar berkaitan - pada 16/11/2020 - jumlah : 247 hits
K Selvarani dan anaknya Emmanuel Joseph John tinggal di sebuah bilik sewa di bahagian belakang sebuah kedai gunting rambut di Pulau Pinang Mereka baru baru ini menerima tilam dan selimut baru sumbangan seorang guru tuisyen GEORGE TOWN Pengs...
Domestik Travel Dalam Gaya Hidup Norma Baharu Korang Boleh Amalkan

Domestik Travel Dalam Gaya Hidup Norma Baharu Korang Boleh Amalkan

papar berkaitan - pada 13/11/2020 - jumlah : 278 hits
Tak perlu aku ingatkan berulang kali sebab memang semua dah tahu kita dalam PKPB sehingga hujung tahun 2020 dan mungkin ianya akan berlanjutan lagi oh no harap tak lah Jika tak nak korang please amalkan gaya hidup norma baharu yang telah di...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil

Kerajaan Umum Kenaikan Gaji Penjawat Awam Pada 1 Mei 2024