Domestik Travel Dalam Gaya Hidup Norma Baharu Korang Boleh Amalkan


Tak perlu aku ingatkan berulang kali sebab memang semua dah tahu kita dalam PKPB sehingga hujung tahun 2020 dan mungkin ianya akan berlanjutan lagi, oh no harap tak lah. Jika tak nak korang please amalkan gaya hidup norma baharu yang telah ditetapkan oleh kerajaan kita. Sama-sama kita putuskan rangkaian pandamik ini. Kita sudah hampir berjaya pada satu ketika tapi itulah…. hurmmm korang tahu kan macam mana kes ini tetiba naik mencanak pula… Pray for Sabah.
Apa makna PKPB oleh para traveller di luar sana. Kaki travel buat masa sekarang memang tak senang duduk aku rasa. Nak travel luar negara tu bolehlah lupakan buat sementara waktu paling kurang 2022 baru boleh fly balik. Ya aku faham, aku pun rindu nak fly again. Lagi-lagi dan masuk winter belah Eropah. Hurm keluhan lagi…
Tapi tak mengapa kita masih lagi boleh amakkan travel secara domestik. Malaysia apa kurangnya banyak tempat yang menarik untuk terokai more adventure dan more authentic dengan pelbagai warisan yang belum kita alami.
Buat masa sekarang travel dalam Malaysia mungkin dihentikan tapi ianya akan di buka balik tak lama lagi perhaps. So apa yang kita boleh adalah stay at home dan work from home. Hahaha..
Ya aku tahu agak susah bagi mereka yang aktif untuk berada di rumah but we can do it before apa salahnya buat lagi kan. Cuma kali ini kita masih lagi boleh keluar rumah dan ke sekitar bagi urusan yang penting. Cuma ingat PKPB sekarang hanya dibenarkan 2 orang sahaja dalam satu kereta bagi isi rumah yang sama.
Travel Domestik Dalam Gaya Hidup Norma Baharu
Mustahil? Susah? Jawapannya tak! Apa yang korang boleh buat bila domestik travel di buka semula adalah beberapa step dan extra step sahaja dari sebelum ini. Domestik travel pun sampai bila nak tutup kan at the some point kena buka juga.
Step 1:
Elakkan 3S / 3C : iaitu elakkan kawasan yang sesak (Crowded place), elakkan kawasan yang sempit (Confined space) dan elak sembang atau bertutur dengan jarak yang dekat (Close conversation)
Step 2:
Amalkan 3W : iaitu kerap mencuci tangan dengan air dan sabun (Wash), memakai alat pelitup muka (facemask) di tempat awam yang telah diwajibkan oleh pihak Majlis Keselamatan Negara (MKN) mulai 1 Ogos 2020 atau jika bergejala (Wear), dan (Warn) iaitu amaran dari KKM yang lebih berkonsep peringatan seperti: aku assume korang semua dah tahu. Korang kan bijak..
Step 3:
Patuhlah kepada S.O.P sebagai normal baharu iaitu:
S : Syarat-syarat seperti yang ditetapkan di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP);
O : Orang yang berisiko tinggi seperti kanak-kanak, bayi, warga emas dan orang kurang upaya (OKU) perlu dilindungi, individu tidak sihat dan bergejala dikehendaki segera menjalani pemeriksaan kesihatan;
P : Penjarakan fizikal (physical distancing) sekurang-kurangnya 1 meter diamalkan pada setiap masa.
Extra Step For Locally Travel
Sejak berakhir PKP pada bulan Julai lalu aku memang agak rancak travel secara domestik sebab dan berapa bulan weh duk berkurung je mana nak tahan. Raya pun tak leh balik kampung. Jadi masa buka tu memang kita hentam kaw kaw lah pusing satu Malaysia kecuali Sabah dan Sarawak. Tapi tiba-tiba kena duk rumah balik thanks to kluster dari Sabah you know what i mean right.
Selain dari korang amalkan apa yang aku bagitau kat atas korang kena extra buat research kat tempat yang korang nak pergi. Adakah ianya sesuai untuk korang pergi dan siapa yaang korang akan bawa serta update di tempat yang korang bakal pergi. Sebab ada yang tutup dan ada yang dah kenakan peraturan tambahan.
Dapatkan Disinfectant Spray dari HICC
Macam aku kata tadi kena extra berhati-hati bukan tak boleh travel. Apa tu Hand Disinfectant Spary ni? Okay aku terangkan secara ringkas je okay. Malas nak membebel panjang-panjang nanti miss info.
Spray ini macam hand sanitizer jugak cuma ianya lebih kepada multipurpose. Bukan hanya kepada tangan sahaja. Maknanya korang boleh guna untuk macam-macam nama pun lagi spray. Contoh yang aku boleh bagi bila korang masuk hotel atau bilik yang korang dah booking tu, ya semua hotel dan sinitizer dah tapi for extra korang boleh guna Disinfectant Spray dari HICC untuk spray di seluruh bilik dahulu. Macam spray nyamuk tu tapi best nya HICC ini bau dia tak merosakkaderia bau korang. Lebih tepat ianya tak busuk!
Sebab ianya menggunakan teknologi dari Jepun, korang faham lah produk Jepun macam mana, kalau tak, tak kan lah DIY, Daiso semua tu boleh berkembang dengan pantas di dunia. Bahan yang di gunakan adalah dari bahan semulajadi.
So ianya selamat untuk mereka yang mempunyai kulit yang sentitif, untuk kanak-kanak dan juga ibu-ibu yang mengandung.
Boleh spray dekat baby stroller ke, dekat tombol pintu ke ataupun mana-mana sahaja yang korang rasa perlu.
Jika lepak di kafe atau restoran pun korang boleh spray dekat kerusi atau meja makan. Kita jaga kita dahulu sebab kita tak leh nak harapkan orang yang buat untuk kita. Bukan boleh caya semua orang ni sekarang. Tapi korang boleh percaya apa yang aku cakap pasal produk ini. Tak rugi pun kalau cuba untuk korang dan keluarga juga.
Baru-baru ni aku travel ke Langkawi, spray ni memang aku sentiasa bawa sebab ianya ada saiz travel dan juga untuk kegunaan rumah. Easy to carry when travel. Macam bawa spray pelembab kulit jer. Aku spray dekat luggage sebab yelah kita tahu apa yang melekat dekat luggage atau backpack kita bila kat luar kan. Then spray juga dekat dalam bilik hotel dan juga beberapa barang personal lain.
Kill 99.999% Bacteria & germs
Bukan sahaja virus covid19 malah virus-virus yang merebak melalui udara dan yang kita tak nampak pun boleh dielakkan. Ianya more kepada kebersihan di sekeliling kita. Seriously ianya not just for coivid99 only!
Korang boleh dapatkan produk ini dekat hicclife.my. Harga pun boleh tengok kat situ. Murah je.
Function lain:
Membersihkan udaraMembersihkan dapur Membersihkan alat permainan anak-anakMembersihkan baju semasa mendobiSelamat untuk haiwan peliharaanBoleh cuci buah buahan dan juga sayur sayuran Boleh dikatakan ianya bukan sahaja boleh digunakan untuk travel sahaja maalah ianya sesuai untuk kegunaan harian. Lagipun buat masa sekarang bukan boleh travel pun sehingga hujung Disember. Nak keluar melepak atau pun kerja korang boleh bawa HICC Multipurpose Spray ni! Sebab kita tak tahu apa yang ada dekat luar. Balik nanti keluarga kita pun selemat.
Untuk info lanjut korang boleh check out dekat Facebook dan Instagram HICC Malaysia

The post Domestik Travel Dalam Gaya Hidup Norma Baharu Korang Boleh Amalkan! appeared first on Faizal Fredley.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.faizalfredley.com/2020/11/12/cara-untuk-domestik-travel-dalam-gaya-hidup-norma-baharu-korang-boleh-amalkan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Risau Sakit Lama Amalan Sepanjang Hamil Doa Mudah Bersalin Ini Boleh Amalkan

Risau Sakit Lama Amalan Sepanjang Hamil Doa Mudah Bersalin Ini Boleh Amalkan

papar berkaitan - pada 14/11/2020 - jumlah : 550 hits
Apabila diri disahkan hamil tiada ungkapan lain yang keluar dari mulut seorang ibu kecuali Alhamdulillah Tanpa sedar air mata kegembiraan ini mengalir secara tiba tiba Lagi lagi yang memang dah menantikannya Namun fasa setiap kehamilan dan ...
Norma Baharu Pada Usia 60 Tahun

Norma Baharu Pada Usia 60 Tahun

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 261 hits
Azizi Ahmad Gambar hiasan Menjelang Disember 2020 rakan rakan persekolahan saya yang dilahirkan pada tahun 1960 akan berusia 60 tahun Tetapi anda tentu pernah mendengar frasa 60 adalah 40 yang baru Walaupun itu mungkin keterlaluan ini bertu...
Peranti Boleh Pakai Baharu Zepp Akan Hadir Dengan Skrin Berbentuk Bulat

Peranti Boleh Pakai Baharu Zepp Akan Hadir Dengan Skrin Berbentuk Bulat

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 177 hits
Zepp China hari ini dilihat mengacah kehadiran produk baru pada 18 November ini Video acah turut dikongsi memperlihatkan rekaan yang bakal dibawakan oleh produk berkenaan Ia memperlihatkan sebuah jam tangan yang hadir dengan skrin berbentuk...
Gaya Sultan Main Game Check Rakyat Biasa Nggak Boleh Iri

Gaya Sultan Main Game Check Rakyat Biasa Nggak Boleh Iri

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 184 hits
Berikut ini beberapa kebiasaan mewah yang sering dilakukan para sultan saat main game Rakyat biasa nggak boleh iri
Cerita Norma Baharu Pos Penghantaran Antarabangsa

Cerita Norma Baharu Pos Penghantaran Antarabangsa

papar berkaitan - pada 20/11/2020 - jumlah : 168 hits
Pelbagai had pergerakan dikenakan akibat PKP tetapi jumlah bungkusan yang perlu dihantar meningkat secara mendadak Bagaimana syarikat penghantaran beroperasi di bawah kekangan norma baharu tanpa memastikan kualiti perkhidmatan mereka terjej...
Ibu Hamil Rugi Tak Amalkan Makan Jambu Batu Boleh Kawal Kadar Gula Dalam Darah

Ibu Hamil Rugi Tak Amalkan Makan Jambu Batu Boleh Kawal Kadar Gula Dalam Darah

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 298 hits
Buah jambu batu merupakan antara buah tropika kegemaran ramai Lebih enak jika dimakan sejuk Tapi tiada masalah ke untuk wanita hamil menikmati buah ini Jom ikuti perkongsian dari pakar Hello Health ini Selamatkah buah jambu batu buat wanita...
Kalau Kita Selalu Marah Jerit Pada Anak Tak Bertempat Marah Akan Jadi Gaya Hidup Anak

Kalau Kita Selalu Marah Jerit Pada Anak Tak Bertempat Marah Akan Jadi Gaya Hidup Anak

papar berkaitan - pada 17/11/2020 - jumlah : 190 hits
Adakah anak anda mudah sangat memukul ketuk kepala mengigit membaling barang Mengapa anak anak sekarang lebih agresif Atau sebenarnya mereka lebih ekspresif SEBENARNYA PADA USIA 1 5 TAHUN HINGGA 3 5 TAHUN DAN MUNGKIN MEMBAWA KE 4 5 6 TAHUN ...
Suami Isteri Nak Kurangkan Berat Badan Boleh Amalkan Diet Kacang Kuda Bagus Juga Untuk Pesakit Diabetes

Suami Isteri Nak Kurangkan Berat Badan Boleh Amalkan Diet Kacang Kuda Bagus Juga Untuk Pesakit Diabetes

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 357 hits
Pemakanan yang seimbang sangat penting bagi memastikan berat badan atau BMI dalam keadaan normal dan sihat Selain mengamalkan sayur sayuran dan buah buahan anda serta ahli keluarga juga boleh mengamalkan makan kekacang kerana kekacang antar...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16