Jururawat Bergenang Air Mata Terasa Diperlakukan Sebagai Seorang Hamba




Tugas sebagai jururawat bukanlah tugas yang mudah. Pelbagi cabaran yang perlu dihadapi oleh mereka yang menggalas pekerjaan ini terutamanya dalam berdepan dengan kerenah pesakit dan ahli keluarga mereka.
Seorang jururawat tampil berkongsi pengalaman berhadapan dengan keluarga pesakit yang menyindir tugas mereka. Bukan sahaja mengeluarkan kata-kata yang menghiris perasaan, malah mereka langsung tidak memahami situasi hospital yang kekurangan kakitangan.
Terasa diperlakukan sebagai seorang hamba, jururawat berkenaan diminta menolong pesakit menguruskan diri yang rupanya boleh berdikari tanpa bantuan. Ikuti luahannya seperti di bawah ini.
Allahu.. Harini bekerja double shift lagi balik hantar patient semalam lebih kurang 12.30 malam pecut motor balik rumah sampai dalam pukul 1 pagi..
Penat punya pasal tertidur hingga kan tak mandi.. pagi tadi terbangun tengok-tengok luar tingkap suasana dah cerah tapi masih belum terlewat.. siap-siap macam lipas kudung terus pecut motor pergi kerja..
Cabaran kat tempat kerja kena kerja 3 orang je, dua-dua bini orang, dua-dua perempuan dan seorang mengandung..
Sampai terus ambil report, tak sempat buat report terus pergi buat bed making, siap-siap bed making.. terus berlari buat kerja hakiki..etc buat bp, bagi susu, bagi ubat, sedut kahak.. tapi bahagi-bahagi la kerja 3 orang..
Akibat tenaga kerja kurang dengan bilangan pesakit, sampai kan round pakar kami masih lagi dengan kerja hakiki..
Nak dijadikan cerita 1 patient balik dari buat CECT.. dengan dijaga oleh 3 orang relative walaupun sudah ditegur dengan berhemah tetap berkeras tak nak bagi kerjasama yang mana hanya 1 relative sahaja dibenarkan menunggu..
Apabila pesakit sampai di katil, remaja umur lingkungan 18 tahun.. rakan sekerja yang mengandung menyapa, nanti pergi mandi tahu, ni baju..tapi disahut oleh relative yang menjaga.. aik bukan kerja nurse ke mandikan pesakit semua ni.??
Dijawab balik oleh nurse berkenaan, pesakit yang sihat, boleh berjalan ke tandas kena buat sendiri dan sekiranya ada relative dia boleh temankan..
Sedang aku masih lagi melakukan pemberian susu kepada pesakit bed ridden, segera selesaikan kerja dan bergegas ke tempat kejadian, tanpa banyak soal aku off kan CBD dan ivd bagi memudahkan lagi pergerakan pesakit tersebut..tapi takberhenti di situ.
Relative terbabit masih lagi tidak berpuas hati dan masih menyindir.. Korang ada baju lebih tak? Baik bagi kitaorang pakai biar kitorang jadi staff tambahan.. tak habis di situ dia masih lagi menambah baik tak payah jadi nurse kalau tak buat kerja..
Aku menjawab, kan saya dah cakap tadi, yang menjaga seorang je kan? Kalau awak sampai 3 orang tak boleh nak bawa dia ke tandas baik awak tak payah jaga.. saya cakap awak tak nak dengar.. tak berpuas hati mereka dengan nada marah kata aku meninggikan suara.. sampai membuat ugutan, nak siku kepala katanya..
Iye.. aku bukan penyabar dan aku membalas.. kalau awak nak siku awak siku je la.. dan tanpa membuang masa aku tegaskan balik supaya seorang sahaja yang tunggu.. namun ketiga-tiganya pergi meninggalkan pesakit terkontang kanting..
Tanpa banyak bicara, aku suakan pesakit tersebut dengan whealchair dan terus ke tandas untuk mandikan pesakit.. molek sampai ke tandas.. dengan elok nya pesakit tersebut kencing berdiri dan mandi seperti biasa..
Nampak tak betapa hina dan hamba nya seorang jururawat di mata masyarakat.. air mata bergenang, tanpa aku layan kan terus aku lap badan pesakit tersebut dan pakai kan baju laju aku menolak kerusi roda ke katil pesakit kerana masih banyak kerja yang perlu dilakukan dan aku kena kejar round doktor tapi pesakit aku incharge dah terlepas pun round nya..
Tak meninggalkan pesakit tu begitu saja aku tarik cardiac table dan suakan dia makanan untuk dia makan.. lalu berlalu aku dari situ melakukan kerja-kerja lain..dengan hati yang terluka tetap memberikan senyuman untuk pesakit-pesakit lain..
Sumber : Shahrieyl Yatim



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://informasisantaiku.blogspot.com/2019/01/jururawat-bergenang-air-mata.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Makcik Mula Mengelap Air Mata Cerita Anak2nya Buat Dia Macam Hamba

Makcik Mula Mengelap Air Mata Cerita Anak2nya Buat Dia Macam Hamba

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 569 hits
Nak boleh tak tukar seat bas dengan makcik makcik tak boleh duduk dekat seat 1B ni nampak jalan Nanti makcik sakit dada sepanjang jalan Boleh makcik aku balas dengan senyuman Bas transnasional bergerak menuju ke terminal bersepadu selatan d...
Nenek Tua 84 Tahun Ini Ulang Alik Setiap Hari 30km Naik Bas Jual Asam Keping Bila Tengok Rumahnya Menitis Air Mata Ini

Nenek Tua 84 Tahun Ini Ulang Alik Setiap Hari 30km Naik Bas Jual Asam Keping Bila Tengok Rumahnya Menitis Air Mata Ini

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 1090 hits
Allah nak menangis masa dia beritahu dari semalam tak makan nasi Begitu luahan perasaan seorang penolong pegawai penyediaan makanan Mohd Zamri Ismail 30 ketika bertemu dengan seorang warga emas yang kelihatan serba daif sewaktu dia berkunju...
Satu Hari Saat Hantar Makanan Tengahari Kepada Isteri Air Mata Saya Menitis Lihat Keadaan Isteri Sedang Makan

Satu Hari Saat Hantar Makanan Tengahari Kepada Isteri Air Mata Saya Menitis Lihat Keadaan Isteri Sedang Makan

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 438 hits
Isteri kerja dekat dengan saya Satu hari saya hantar makanan padanya Sewaktu jumpa saya lihat isteri sedang makan sesuatu dengan kawan kawannya Hilang selera makan saya Hati rasa sedih Maafkan abang sebab tak mampu membahagiakan sayang Saya...
Mengalir Air Mata Bila Tahu Dia Terpaksa Berbohong Kepada Isteri Kata Kereta Rosak

Mengalir Air Mata Bila Tahu Dia Terpaksa Berbohong Kepada Isteri Kata Kereta Rosak

papar berkaitan - pada 9/1/2019 - jumlah : 289 hits
Dalam 2 kilometer nak sampai dia soh aku benti kat tepi jalan masa Tuh Memang Betul2 Aku saspen Aku pun benti le tetiba bro saya nak mintak maaf sesangat dengan bro Apsal Rupanya Mengalir Air mata Bila Tahu Dia Terpaksa Berbohong Kepada Ist...
Sultan Nazrin Menitiskan Air Mata Bertitah Mengenai Kematian Adib

Sultan Nazrin Menitiskan Air Mata Bertitah Mengenai Kematian Adib

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 245 hits
Sultan Nazrin seterusnya bertegas supaya keadilan terhadap Muhammad Adib tidak tercicir dan segala usaha hendaklah dilaksanakan untuk mencari tangan tangan yang melakukan jenayah kejam berkenaan
Kes Adib Sultan Perak Menitiskan Air Mata

Kes Adib Sultan Perak Menitiskan Air Mata

papar berkaitan - pada 28/12/2018 - jumlah : 257 hits
Timbalan Yang di Pertuan Agong Sultan Nazrin Muizzuddin Shah tidak dapat menahan sebak dan menitiskan air mata ketika bertitah mengenai insiden yang menimpa anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Muhammad Adib Mohd Kassim yang terkor...
Cegah Imigran Masuk As Petugas Tembakkan Gas Air Mata Ke Meksiko

Cegah Imigran Masuk As Petugas Tembakkan Gas Air Mata Ke Meksiko

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 194 hits
Otoritas perbatasan Amerika Serikat menembakkan gas air mata ke wilayah Meksiko Penembakan dilakukan untuk mencegah ratusan imigran memasuki kawasan AS pada Senin malam waktu setempat Malam itu sekitar 150 imigran berusaha melintasi perbata...
Tengok Anak Menitis Air Mata Isteri Pergi Mengejut Selepas Beberapa Jam Lahirkan Anak Kedua

Tengok Anak Menitis Air Mata Isteri Pergi Mengejut Selepas Beberapa Jam Lahirkan Anak Kedua

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 418 hits
Teringat lebih daripada teringat dua tiga hari tidak mahu makan dan minum susu Dia berlari ke dapur mencari ibunya lepas itu menangis kerana tidak jumpa Demikian ujar seorang jurutera kilang di Alor Gajah Melaka Mohd Hasbullah Mohamed Yasin...
Lelaki Ini Kuburkan Diri Sendiri Untuk Dilahirkan Semula Sebagai Tuhan

Lelaki Ini Kuburkan Diri Sendiri Untuk Dilahirkan Semula Sebagai Tuhan

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 380 hits
Seorang lelaki dari India diselamatkan oleh polis tempatan selepas menguburkan dirinya selama kira kira 8 jam Apabila disoal siasat beliau berkata tindakan itu dilakukan untuk dilahirkan semula sebagai Tuhan Kejadian ini bermula ketika Deer...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Boarding Pass Tak Mention Am Pm Pelajar Kolej Terlepas Flight Kerana Salah Waktu

Leadership Skills For Owners

Konsert Aku Muzik Kamu 2 0

Tomislav Steinbruckner Enggan Melatah

Kalendar 2025 Tarikh Cuti Umum Dan Cuti Sekolah

Rukun Wuduk Niat Doa Selepas Wuduk